Nothobranchius cardinalis - ny art

#1 - 25 januari 2008 06:45
I senaste Journal of American Killifish Association (Vol 40 nr 5-6) beskriver Watters, Cooper & Wildekamp den nya arten Nothobranchius cardinalis. Eller ska vi kalla den fisken som förut var känd som Nothobranchius spec. aff. rubripinnis Tan 97/27 (Lisinjiri river).
Hur som helst vacker är den fortfarande. Det är inte varje dag man man upptäcker att man fått en ny art genom att läsa dagens post. :)
Det bör väl kanske också nämnas att fisken ifråga förekom som kalenderbild på Zoopet oktober 2007.
#2 - 25 januari 2008 21:09
N. cardinalis

[FONT=Garamond][SIZE=3]Hej Erik!
Har du någon bra länk med (fritt) material kring den nya arten, på svenska, engelska eller tyska? Lämpligt för mig som skriver om killis på Wikipedia i så fall... :)

Jag har tittat på de gängse kanalerna Fishbase och ITIS, men de har förstås inte hunnit med ännu...

Mvh, Tommy [/SIZE][/FONT]
#3 - 26 januari 2008 05:52
Här är ett abstract i alla fall hämtat från Killi-Data online (www.killi-data.org)

Killi-abstract n° 57: January 18. 2008

Journal of the American Killifish Association 40 (5 & 6, December 2007): 128-145, 9 figs., 3 tabs., 2008
Description of Nothobranchius cardinalis spec. nov. (Cyprinodontiformes: Aplocheilidae), an annual fish from the Mbwemkuru River basin, Tanzania
Brian R. Watters, Barry J. Cooper and Rudolf H. Wildekamp;

Abstract: Nothobranchius cardinalis, new species, is described. This new species is an annual killifish that inhabits ephemeral pools on the floodplain of the Mbwemkuru River system in southeastern Tanzania. It is classified in the N. guentheri sister species subgroup of the N. guentheri group. It is considered to be closely related to N. rubripinnis and N. annectens. Information is given on habitat and range of these species, and the factors controlling their distribution. N. cardinalis can be distinguished from other members of the group, including N. rubripinnis and N. annectens, by a combination of color pattern, morphometric, and meristic characteristics, as well as distribution.

Ett PS är väl att även KTZ85/28 (förutom Tan 97/27) numera kallas för N cardinalis.
#4 - 26 januari 2008 15:31
[FONT="Garamond"][SIZE="3"]Alltid en början - tack så mycket! Jag träffar dessutom med största sannolikhet Janne Wester någon gång under nästa vecka, och kanske kan han fylla på med lite info. Han ska få fylla på mina burkar också, för jag behöver någon ny art känns det som. Han hade fina [FONT="Times New Roman"]Aphyosemion pascheni festivum[/FONT] sade han - kanske får det bli ett litet gäng sådana. Eller [FONT="Times New Roman"]Pt. longipinnis[/FONT], om han har några kvar. Vore kul - jag har inte haft någon art ur Pterolebias-komplexet sedan jag hämtade hem en trio [FONT="Times New Roman"]Gnatholebias zonatus[/FONT] från Hamburg. Det var 1990 eller -91 vill jag minnas... :)

[/SIZE][/FONT]

Annons