Norrman Lampöga

#1 - 9 januari 2007 18:00
hittade dom i min djuraffär idag o föl pladask :) försöker hitta info om dom, nån som kan dela med sig av egna erfarenheter? läste nånstans här i forumet att dom hoppar stämmer det? o vad äter dom? tacksam för all hjälp ja kan få... :)
#2 - 11 januari 2007 09:53
Tja, lite snabbt... mycket lättlekta, ställer inga större krav på temperatur, funkar i rumstemp. Rör inte sina egna yngel. Lever inte så länge, men har man en grupp så fyller den på sig själv med yngel och ungfiskar hela tiden. Den är "annuell" så den kan bara yngla en viss tid av sitt korta liv, sedan är det upp till de yngre lyktisarna att ta över reproduktionen. Äter allt, men plockar inte gärna från botten. Finfördelat torrfoder funkar.
Använd lite flytväxter så att ynglen kan gömma sig när de är alldeles nykläckta. Ha inga malar eller andra fiskar som äter från botten, då tar de äggen och du får inga yngel. När de leker ändrar de färg så kroppen blir nästan vit.
Mycket info om dem finns på "Azur´s" privata hemsida. Kolla hans profil så hittar du nog adressen där.
#3 - 11 januari 2007 14:24
tack för hjälpen, ska nog ta mig tebax till affären idag o köpa dom små firrarna :)
#4 - 11 januari 2007 15:49
Själv har jag inte haft arten (vad jag minns) men vill komma med en sakupplysning. :)

Det är inte en annuell art - med detta menar man killis som lever i tillfälliga vattendrag (dvs torra under torkperioden) vars ägg tål en längre tids uttorkning i väntan på nästa regnperiod.

Däremot är arten inte ssk långlivad - ung 1,5 år enligt Killi-data online. Leker i ytvattenskiktet, äggen kläcks efter cirka 2 veckor och ynglen lär kunna ta nykläckt artemia direkt.
#5 - 15 januari 2007 10:05
Eh, betyder inte annuell att någonting är årligt? Motsatsen är i växtsammanhang perenn = flerårigt. En annuell växt lever t ex bara en säsong. Ordet har ingen speciell koppling till Killies.

Se
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=94304

för lite mer information.
#6 - 15 januari 2007 10:18
har för mig att jag har läst att dessa behöver en liten nattlampa för dom ser dåligt i mörker tror jag och skadar sig lätt annars.
#7 - 15 januari 2007 10:25
T_K skrev:
Eh, betyder inte annuell att någonting är årligt? Motsatsen är i växtsammanhang perenn = flerårigt. En annuell växt lever t ex bara en säsong. Ordet har ingen speciell koppling till Killies.

Killies delas sedan flera årtionden tillbaka arbiträrt in i annuella resp icke-annuella arter (samt halv-annuella arter givetvis). Med annuella arter menas då arter som lever i tillfälliga vattendrag som torkar ut (fisken dör men äggen klarar sej och utvecklas under en längre tid). En del men inte alla ägg kläcks nästa gång regnet kommer. Även en del annuella killies kan i akvarier leva längre upp till 1,5 år eller mer. Gemensamt för de annuella arterna är också snabb tillväxt och könsmognad.

Däremot kallar vi inte de andra killi-arterna för perenner.
;)
#8 - 15 januari 2007 11:44
Mina anteckningar om Normans Lyktöga finns här:
http://mikes-machine.mine.nu/Breeding%20notes.htm#Breeding_NORMANS_LAMP-EYE
#9 - 15 januari 2007 12:30
erikthur skrev:
Däremot kallar vi inte de andra killi-arterna för perenner.

;)

Kul att bli idiotförklarad. Tack för det. [B)]

Får väl svara med samma mynt:

Faktum är att för vanliga dödliga människor så betyder orden så som visas här:

[COLOR=#333333]ettårig(annuell)[/COLOR]

[COLOR=#333333]tvåårig(bienn)[/COLOR]

[SIZE=3][COLOR=#333333][SIZE=2]flerårig(perenn)[/SIZE][/COLOR]

[COLOR=#333333][SIZE=3][COLOR=#333333][SIZE=2][COLOR=#000000]Eftersom Normans Lampöga är ettårig så förstår inte jag varför den inte kan betecknas som annuell. Annuell betyder just ettårig. [/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE]

Hade den varit tvåårig så kunde man kalla den bienn.

Hade den varit flerårig så kunde den betecknas som perenn. Uttrycket perenn förknippas vanligen med växter men kan användas i andra sammanhang, t ex detta hämtat ifrån Skoldata:

"Hösnuva
Detta är den allra vanligaste formen av allergi och annan överkänslighet. Orsakas av en allergisk inflammation i näsans och ögonens slemhinnor. Den kan vara säsongsbunden eller perenn s.k. året runt snuva. Hösnuva orsakas så gott som helt av pollen medan den perenna kan bero på allergen i miljön som finns året runt som t ex kvalster och djurlämningar".

[SIZE=3][COLOR=#333333][SIZE=3][COLOR=#333333][SIZE=2][COLOR=#000000]Alltså kan man kalla en flerårig fisk för en perenn fisk - om man nu känner för det. Finns absolut inget språkligt fel i detta. [/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#333333][SIZE=3][COLOR=#333333][SIZE=2][COLOR=#000000]På samma sätt kan en ettårig fisk kallas för annuell - oavsett om den simmar omkring i en vattenpöl som torkar ut då och då. Är fisken ettårig så är den annuell. Oavsett om det är Normans lampöga eller en sällsynt kortlivad brax.[/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE]

Att sedan killienördarna gett orden en eventuell annan betydelse i sitt interna fackspråk är en helt annan sak. Det kan ju knappast förväntas att någon annan vanlig dödlig akvarieägare ska kunna detta. Själv undviker jag att använda mig av mitt eget yrkes fackspråk när samtalet ligger på en annan nivå. Jag tror att "konstigrej" både förstod och blev nöjd med det enkla svar han fick av mej, även om det kolliderade med hur du tolkar ordet "annuells" betydelse.
#10 - 15 januari 2007 15:41
Kort svar - var inte ledsen för att du inte kan allt om killis än. ;)
Vad gäller vanliga dödliga killi-intresserade (inkl ichtyologerna) så är betydelsen av annuell helt klar (se mitt tidigare inlägg) och det är nog enklast att bara svälja det.
Att kalla Normans lampöga för annuell är inte korrekt språkbruk i det här fallet.
#11 - 17 januari 2007 13:25
Kort svar - var inte ledsen för att du inte kan allt om svenska språket än. ;)
Allt som är ettårigt kan kallas annuellt. Utom Normans lampöga.

Visst, visst... vi kör på det.
#12 - 17 januari 2007 13:39
Normans Lampöga och övriga annuella killies, precis som annuella växter, lever i cirka ett år (oftast mindre, ibland lite mer), men det är inte nödvändigtvis så att de leker exakt en gång årligen - de leker så ofta och lever så länge de kan.

Dock skall väl sägas att i naturen synkas ofta killies livscykel av omvärldsfaktorer (t.ex. de vuxna dör under torrperioden / äggen kläcks under monsunregnen) så det blir en generation per år, återigen precis som med annuella växter.

För övrigt verkar ni bägge vara överens, så jag skulle rekommendera att ni undviker förolämpningar.
#13 - 18 januari 2007 16:54
Tack för klarläggandet, det var detta jag försökte förklara. :)
#14 - 18 januari 2007 19:07
Azur skrev:
Normans Lampöga och övriga annuella killies, precis som annuella växter, lever i cirka ett år (oftast mindre, ibland lite mer), men det är inte nödvändigtvis så att de leker exakt en gång årligen - de leker så ofta och lever så länge de kan.

Eftersom det nu finns ett internationellt vedertaget begrepp där man med annuella killies menar det jag tidigare beskrivit - som på svenska ofta brukar kallas för årstidsfiskar. Just Normans Lampöga är inte en sådan art så jag hoppas att vi i fortsättningen kan följa det vedertagna begreppet och sluta upp med egenhändigt tillyxade argument. Ni lyckas iaf inte med att förenkla för fisk-intresserade som möjligen skulle försöka hitta information på engelska.
Enligt Jean Huber så räknas givetvis Poropanchax normani som en "non-annual".
Eller vill ni två hävda att Huber är ute och cyklar?
:mad:
Nu tar jag i - men jag tycker det behövs...
#15 - 18 januari 2007 19:50
Bra att ni är överrens, men varför är Normans lyktögon klassad som årstidsfisk här på Zoopet? Jag är ju inte guldmedlem men när jag söker på årstidskillis så får jag upp dem.
#16 - 18 januari 2007 20:18
Isolde81 skrev:
Bra att ni är överrens, men varför är Normans lyktögon klassad som årstidsfisk här på Zoopet? Jag är ju inte guldmedlem men när jag söker på årstidskillis så får jag upp dem.

Ja, inte vet jag hur Zoopet fått för sej det - men det är inte första gången jag tyckt det å andra sidan.
Jag rodnar å Zoopets vägnar. Visar iaf att man inte skall lita på allt man läser även härstädes. Suckar...
[:o]
#17 - 18 januari 2007 20:45
Ja, säger Huber den inte är annuell så är han ute och cyklar.

Det är inte en säsongsfisk, eftersom den inte lever i uttorkande vattendrag, men den som vill kan ju testa att hålla en normans lyktöga vid liv i över ett år. Lycka till.

F.ö. anses många andra fiskar, t.ex. kardinaltetra, vara annuella i naturen.
#18 - 18 januari 2007 21:08
Azur skrev:
Ja, säger Huber den inte är annuell så är han ute och cyklar. Det är inte en säsongsfisk, eftersom den inte lever i uttorkande vattendrag, men den som vill kan ju testa att hålla en normans lyktöga vid liv i över ett år. Lycka till. F.ö. anses många andra fiskar, t.ex. kardinaltetra, vara annuella i naturen.

Killi-folket inkl forskarna har enligt din mening gjort en felaktig definition?
Sedan årtionden kallas årstidsfiskarna på engelska för annuella.
Varför inte göra det på "svenska" också? Killifolket gör det iaf.
Även en del årstidsfiskar lever i akvarium upp mot 1,5 år. Jag har själv flertalet exempel på detta. Även om Huber angett livslängden till "cirka 1 år eller mindre" (Tyrone Genade har förresten försökt samla ihop den informationen ssk vad gäller Nothos).
Så definitionen har med förhållanden där ute i naturen att göra, läs uttorkande vattendrag. Inte vad sker i akvarier hemma i Sverige.
Och levnadslängden för just normans lyktöga anges av Huber till 1,5 år.
Om du är av motsatt åsikt så skicka Jean Huber dina åsikter vet jag.
#19 - 18 januari 2007 21:15
Det kan ju tänkas vara så att alla årstidsfiskar är annueller, men inte alla annueller är årstidsfiskar.

Ja, jag är av åsikten att Normans lyktöga sällan eller aldrig upplever sin ettårsdag. Ingen av mina gjorde i alla fall nånsin det.
#20 - 18 januari 2007 21:40
Då får du väl försöka bättre nästa gång då. ;)
Och vad gäller begreppet "annuell killi" så är det väl bara att konstatera att om både du, ordförande Kjell och en del andra på zoopet använder det på ett annat sätt än killifolket så är väl mest "a lost case". Bara förvirring för de stackare som läser och litar på informationen härstädes. Informationen från artbeskrivningarna här på zoopet verkar ju nästan bibliska för de som inte vart med innan Zoopet upprättades. ;)
#21 - 19 januari 2007 08:19
Hoppsan "erikthur", du ser ut att ha förlorat den här diskussionen.

erikthur skrev:
Då får du väl försöka bättre nästa gång då. ;)

Kanske dags att lägga ner nu, din attityd är inte trevlig. Det hjälper inte med "blinksmileyn" du lägger in överallt.
#22 - 19 januari 2007 08:35
T_K skrev:
Hoppsan "erikthur", du ser ut att ha förlorat den här diskussionen.

Det är bara att skaka på huvudet.
Eftersom ni envisas med att använda begrepp på ett icke vedertaget sätt.
Det bidrar enbart till förvirring hos dom som tror att ni vet vad ni talar om.

Vad kan jag göra mer än att uppmana till vidare studier t ex här:
African Annual Fish

Annons