Norra Norrlands Odlingsliga

#1 - 16 december 2010 23:38
Efter att ha fått lite influenser från Nubis tråd så startar vi här "on the top" en tävlingsserie som kommer löpa under 2011.

Det är enkelt sagt en odlingstävling där vi ska mäta våra vattenmuskler mot varandra. Vi kommer dela upp tävlingen i olika kategorier där man samlar poäng vid olika stadier i tävlingen. Vad vi odlar bestäms inte helt i förväg utan vi kör på det som vi känner för. Vi har dock kategoriserat klasserna i tre grupper.

[LIST]
[*]Romspridare
[*]Substratruvare
[*]Munruvare
[/LIST]

Lite regler kan vara bra.

Alla tävlande:

-börjar med samma art.
-börjar med samma storlek på fiskarna
-börjar samma antal fiskar
-man får fritt välja storlek på akvarium, inredning och hjälpmedel
-en ny deadline sätts för varje ny tävlingsetapp (art)

Tävlingen är som sagt uppdelad i etapper där det blir en poängräkning och tabell som fortlöper hela tiden, likt en serie.

Såhär ser poängbedömningen ut:

Först att få yngel [COLOR=red]50 poäng[/COLOR]
Först att få överlevande yngel (4 veckor efter frisimmande) [COLOR=red] 100 poäng[/COLOR]
Antal yngel [COLOR=red]1poäng/yngel

[COLOR=black]
[/COLOR][/COLOR]
[COLOR=red][COLOR=black]Ingen Liga utan tävlande! Här nedan följer de som medverkar i denna Elitserie.

Johanski - Givmild växtnörd med gröna fingrar och hårstrån. Har lyckats odla arowana och fengäddor tills han vaknade ur nattdrömmen.

Erik Wikström (Rhapsody) - Småfiskmänniska som tycker platy är personliga och att fiskarna bör äta 10 gånger per dag. Kan 90% av alla vetenskapliga fisknamn men glömmer matvaror i kassan på Konsum för jämnan.

DAHLBERG - Inavlad kulfiskguru från Skellefteå. Har både söt, salt och bräck vatten hemma, och snart även en hel regnskog. Gillar att ha halvfyllda akvarium och tror alger är en dekoration.

Alexander Ylipää - Ambivalent ciklidgosse från grunden. Kallar sig diskusodlare fastän man bara dragit upp en kull för flera år sen. Har aldrig lyckats odla Ancistrus.

Startdatum är ej satt än. Deltagarna är just nu mitt uppe i att få tag i material så som akvarium och teknik.

[/COLOR][/COLOR][CENTER][COLOR=red][COLOR=black] Första arten i ligan är dock spikad, och tillhör Romspridarna.[/COLOR][/COLOR]
[/CENTER]
[COLOR=red][COLOR=black]
[/COLOR][/COLOR][CENTER]Kejsartetran

[SIZE=4]Let's get ready to rumble![/SIZE]

[/CENTER]
#2 - 16 december 2010 23:59
hahah! love it all ready! go motherfu**ers go!!
#3 - 17 december 2010 00:02
Ja, det ska bli spännande. Inte för att jag har några förhoppningar om att vinna eller något, men en nytändning behövs definitivt på akvariefronten just nu.

Ska bli skoj!
#4 - 17 december 2010 00:02
Va kul! Hoppas detta sprider sig!
#5 - 17 december 2010 00:04
Varför inte dela ut bucklan direkt till mig?
#6 - 17 december 2010 00:09
Såhär är tabellen upplagd.
#7 - 17 december 2010 00:18
Fy fasen vad kul! Inspirerade av den mindre ambitiösa Danio-tråden? ;)
#8 - 17 december 2010 00:28
Egentligen har jag inte läst varken Nubis eller Daniotråden. Kom på idén att man skulle haft någon form av skills competition medan jag körde i snöröken, då föreslog DAHLBERG att vi kunde lägga upp det på ett liknande sätt som det var här på Zoopet. :)
#9 - 17 december 2010 00:36
En sak är säkert, ni spelar i en helt annan liga. ;)
Ni får ta något i stil med kejsargobi så ni får lite jobb både att räkna och inte minst hålla de vid liv!
#10 - 17 december 2010 16:39
Det är väl bara jag som inte har nått kar än va? Måste fixa paludariet först innan jag får loss ett akvarium :/
#11 - 18 december 2010 01:06
Liten update såhär på "kvällskvisten".

Firrarna är beställda och ansluter förhoppningsvis efter jul. Typiskt att de ska ta slut på jobbet precis nu.

Akvariet jag kommer använda är min gamla diskuskub på 112 liter (45x50x50). Mer avslöjar jag inte än, vill inte ge mina motståndare något försprång!
#12 - 18 december 2010 01:16
Härligt! Eller.. Ja att du beställt :D

Tss jag kan då avslöja att jag tänker köra med mitt 120-liters (75x40x40) OCH lecabänk! Det du!
#13 - 18 december 2010 08:56
Såhär är tabellen upplagd.

Haha rhapsody ligger sist.
Jag sätter mina pengar på Johanski!
#14 - 18 december 2010 09:00
Alexander för hans självförtroende och totala avsaknad av självinsikt i beskrivningen. Så det ska vara! ;)
#15 - 18 december 2010 09:39
Kul att ni fick lite inspiration av oss amatörer ;)

Spännande att ni alla väljer olika storlekar på karen och allt över 50l. Finns det en tanke bakom det? (gGr mig mer och mer intygad av att köpa ett 100l som odlingskar....men säg inget till HSB)

*Kommer ni att ha föräldrarna tillsammans med yngel till en viss tid eller hela tiden,
*Framför allt när det gäller Substratruvare + Munruvare.
*Kommer ni att ha fler fiskar i samma kar eller enbart fokus på de fiskarna ni ska odla på?

I know I know, måååååånga frågor, jag är Nyfiken :)
#16 - 18 december 2010 10:33
Nubi skrev:

*Kommer ni att ha föräldrarna tillsammans med yngel till en viss tid eller hela tiden,

*Framför allt när det gäller Substratruvare + Munruvare.

*Kommer ni att ha fler fiskar i samma kar eller enbart fokus på de fiskarna ni ska odla på?

I know I know, måååååånga frågor, jag är Nyfiken :)

Man får välja själv. Det som är lika för alla är antal, tid och art i princip.
#17 - 18 december 2010 10:35
DAHLBERG skrev:
Man får välja själv. Det som är lika för alla är antal, tid och art i princip.

Okej :) Intressant :)
#18 - 18 december 2010 11:22
Läste i en bok ett tips till Alexander:

...

När man odlar fisk, t ex Kejsartetra, bör man låta fiskarna "bada" i vatten. Fiskarna trivs i vatten, de kan andas i vatten med sina gälar. Helst ska man också ha minst en av varje kön, dvs hona och hane. När fisken leker lägger honan ägg och hanen befruktar äggen genom att spruta mjölke på äggen. Det är ej lämpligt att spruta sin egen mjölke i akvariet.

...
#19 - 18 december 2010 13:55
DAHLBERG skrev:

hahaha, undrar hur många poäng du lär få av dina lekförsök ;)
#20 - 18 december 2010 15:45
Jisses, vem ska man rösta på? Kul grej iaf... synd om mig som inte kan göra ett försök här. alla mina småkar är ju väck och här gror det bara fåglar och hamstrar. Jag gillar upplägget. Det är som gjort för hemligheter och fula trix.
#21 - 18 december 2010 15:46
DAHLBERG skrev:

Det där låter som en bra början!
#22 - 21 december 2010 20:02
Idag plockade jag hem en påse med ECS (Easy Care Substrate) till akvariet. För er som inte vet vad det är fungerar de likadant som Aqua Clay. Det vill säga bränd porös lera som ska ge stor biologisk yta och tillföra naturliga spårämnen.

Har hört rykten om att Erik kommer köra med samma bottenmaterial. Frågan är om Dahlberg och Johan vågar avvika? ;)
#23 - 21 december 2010 20:13
WTF! Ni skulle ju köpa sånt åt mig nu när ni hade kampanj på DM! Jaja, jag kör med torv, stearin och säckväv som bottensubstrat.
Bilagor:

Annons