norr och västerbotten

#1 - 11 december 2005 14:34
finns det fler än mig från dessa län här
mvh norrfjärden
#2 - 11 december 2005 21:09
Lulebo här!
#3 - 12 december 2005 05:24
va jul inka. vad sort fisk är din favoriter då
mvh norrfjärden
#4 - 12 december 2005 18:10
Pite här
å så brukar Alex å vara här som är från lule
#5 - 12 december 2005 18:19
va trevligt,nyfiken fråga är vad för sorts fiskar har ni?
mvh norrfjärden
#6 - 12 december 2005 18:38
vet inte riktigt va alex har... ja vet att han har några diskusar dom har ju även en akvarie förening http://www.luleaakvaristerna.se/

Du kan kolla på min zoon vad jag har får nå tror att de mästa är med där... http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=480574
#7 - 12 december 2005 18:44
kanske ska sägga när ja skrev här menade ja forumet å inte hemma hos mig.. va har du för fiskar själv?

Mvh Daniel
#8 - 12 december 2005 18:58
jag är nog ganska tråkig ,jag har röd ciklider(på tok för många) påfågel ciklider
scalare.sebra ciklider,varvid en albino som är far till alla yngel som jag har
några malar som jag ej kan namnet på
silverhaj,eldstjärtar.platy.och svärdbarare i mina 3 kar
mvh norrfjärden
#9 - 12 december 2005 19:57
Tjabba!

Har en hel kompott av ciklider..mestadels diskus , scalarer och stora bråkiga ciklider från syd och centralamerika.
#10 - 12 december 2005 19:58
Klart det finns fler riktiga norrlänningar här. :)
Här har du en filur från Umeå också!

Vi har en mycket aktiv akvarieförening i Umeå med ett välbesökt forum.
----> http://www.umea.akvarieforening.se/
#11 - 12 december 2005 20:05
En till Lule bo ;)
Roger A.
#12 - 12 december 2005 20:13
Ännu en lulebo
#13 - 12 december 2005 20:14
va trevligt med en massa norrläningar här.tyvär så kan jag väldigt lite om akvarium och fisk
men jag försöker lära mig allt jag bara hinner
ska snart byta upp mig i storlek på karet
då blir det ett 640 liters rena akvarium
mvh norrfjärden
#14 - 12 december 2005 20:58
Här finns scalarer, fyra olika botia-arter, L-malar, marmorgurami, guldgurami, dvärggurami, tetror, drottningrasboror, kampfiskar, jättedanio, regnbågshajar och platy.
Jag är en stackare som aldrig fick ha akvarium som liten, det fick bli småfisk fångad i havet som jag pysslade om i hinkar, bytte vatten och så tills kvällen då de släpptes fria igen. Nu, som vuxen(?) har jag tagit igen det. I höst har jag och min sambo startat upp fyra akvarium så man har fått försöka lära sig så mycket som möjligt. Kul är det iallafall och för mig som är så vansinnigt tokig i alla slags djur är det rena drömmen!
#15 - 12 december 2005 21:59
jag är också från luleå=)

har malawiciklider nu iaf,
ska sälja och köpa nytt 540 liters med sydamerikanare tror jag.
#16 - 13 december 2005 14:47
va har du då funderat på för sydamerikaner???
#17 - 13 december 2005 15:58
ett eller två par diskus, skalarer, någon apistogramma och sen nån kul stimfisk hade jag tänkt :)
#18 - 13 december 2005 17:02
jaha trevligt nån speciell diskus du är ute efter?
#19 - 13 december 2005 18:10
blue diamond åtminstone,och kanske någon heckelliknande diskus.
men det projektet blir till våren:)
#20 - 13 december 2005 21:38
Tjena kustbor! Är själv från Malmberget och här i inlandet kokar det inte direkt av akvarietokar!
#21 - 14 december 2005 21:23
Tjenare är väll inte så många akvarietokar här heller.. men gissar på att de finns fler än va man tror..
#22 - 15 december 2005 06:33
näe, du har nog rätt. Men det hade varit bra om det var fler kända, så man hade kunnat idka byteshandel med fisk och växter. Nu är det ju bara med affären man kan byta och skillnaden är att de bedriver i vinstsyfte....det kan man inte riktigt säga att man själv gör...he he
#23 - 15 december 2005 12:13
nä då ja håller med dig. de är riktigt synd förut när farsan var aktiv så fans det en akvarie förening här i pite (han var ordförande) me synd att den inte finns kvar... då hade man ju kanske vetat av några till..
#24 - 16 december 2005 11:30
He é ba o flytt till lule o bli medlem ! ;);)
#25 - 16 december 2005 15:13
mm å pendla varje dag till pite... nja tror inte de.. :)
#26 - 17 december 2005 11:49
går det inte att starta upp i piteå igen en akvarie förening
#27 - 17 december 2005 13:24
jodå nog skulle de väll gå.. bara vi skulle få ihop folk till de. sen så vet ja inte riktigt vad det innebär om vi skulle starta upp en... alex du kan väll berätta lite? :)
#28 - 18 december 2005 11:19
tpja...vad kan man säga......om man vill starta en förening så ska man ha ett mål, en styrelse och stadgar. Sen finns det alltid i en förening eldsjälar och "efterhängare" som får föreningen att leva, och det är just ni som startar föreningen som kommer att få slita hårt. försök sammla er till en grupp och besluta om det är värt att bli en förening eller bara en akvariegrupp som träffas då och då. för att bli en förening ska man även vara registrerad i kommunens föreningsregister.

SARF är vi inte med i eftersom dom bara lever på föreningens inkomster och som tack för det får man en lövtunn tidning med massa guppyartiklar.
#29 - 18 december 2005 11:47
finns det någon fördel med att starta en förening?
#30 - 18 december 2005 12:53
om jag inte minns fel får man väl bidrag av kommunen till att starta en förening om den är öppen för alla, få bidrag med lokaler osv..

Och OM den blir riktigt stor kan det väl finnas jobb med löner att hämta ut, alltså någon som jobbar heltid i föreningen, men annars så är det väl ingen "fördel" förutom att folk kan bli intresserade och hobbyn växer..

jag kan ha helt fel i den här frågan?!
#31 - 18 december 2005 13:04
jag gissar på att bidraget är bundet till hur många medlemmar??? hur mycke ligger bidraget på??? ja gissar att de kan skilja mellan komunerna men så man kan få lite koll...
#32 - 18 december 2005 13:09
ingen aning, men tror att dom kan bidra med lokal eller mkt billigare hyra på en bra lokal, och kanske lite pengar i månaden, men som sagt, beroende på hur många medlemmar och hur aktiv föreningen är..

tror jag ?:)
#33 - 18 december 2005 13:15
ok tack för svaren.. jadu norrfrärden tror du att vi skulle få ihop nog me folk för en förening??? Alex du borde väll ha lite mera koll på bidragen räcker dom någonstans? skulle ju inte vara helt fel med en liknande lokal som den som ni har?
#34 - 18 december 2005 14:38
vi får väl ta och kolla om det finns något intresse,
tyvär så känner jag väldigt få med akvarium i pite trakten

men visst skulle det va väldigt kul att ha en sådan förening i pite.
men jag ska lägga utt mina krokar till höger och vänster
#35 - 18 december 2005 15:36
hur många pite bor finns det på denna sajt? känner du till någon fler?
#36 - 18 december 2005 15:45
ja kollar å lite men tror inte att hittar så där jätte många... de går ju att lägga in en annons någon stans men då borde vi kolla upp lite saker först :)
#37 - 18 december 2005 16:37
nä dåligt me de :(
#38 - 18 december 2005 18:50
vi får nog gå med lules i stället
#39 - 18 december 2005 20:22
mm men frågan är ju varför man skulle bli det.. de enda som är positivt med de är ju att man kanske främjar intreset i lule vilket i sig är väldigt bra.. men tror inte att man själv fårut så mycke av det. Med tanke på att de ligger för långt bort för att man ska kunna nytja lokalen + långt att resa för varje möte osv.. för dig kan det ju vara ett ganska bra altenativ du bor ju lite närmare men de är ju ändå en bit..
#40 - 19 december 2005 03:33
ja det är ju sant.men jag tänkte mer på att kunna byta fiskar och växter med varandra
mm
#41 - 19 december 2005 10:26
jo de är klart men de ska du se att dom är intreserade av hur som helst :) eller så finns ju blocket där man kan lägga in en annons ;) billigare å fler som läser
#42 - 19 december 2005 16:49
ja det blir nog blocket,jag får lägg ut fiskarna på
#43 - 20 december 2005 21:01
[QUOTE=Bulaan]om jag inte minns fel får man väl bidrag av kommunen till att starta en förening om den är öppen för alla, få bidrag med lokaler osv..

Och OM den blir riktigt stor kan det väl finnas jobb med löner att hämta ut, alltså någon som jobbar heltid i föreningen, men annars så är det väl ingen "fördel" förutom att folk kan bli intresserade och hobbyn växer..

jag kan ha helt fel i den här frågan?![/QUOTE]

Så enkelt är det inte. kommunen vrider och vänder sig ur alla sk. bidrag.

För det första ska man ha minst 20 betalande medlemmar mellan 6 och 25 år.
Sen ska det redovisas om vad bidraget ska användas till osv...
Jag vet dock inte hur stora bidrag det gäller.....men inga stora summor.

Jobb och löner är bara att glömma. Är det en ideell eller ekonomisk förening? Där spelar bidragen en stor roll också. Om man startar en förening för att tjäna pengar....gå på arbetsförmedlingen istället!
Om man nu ska starta en ekonomisk förening (ingen aning hur det funkar), så vet jag iallafall att det tar flera flera flera år innan man ska kunna håva in inkomster. Som sagt...skaffa ett riktigt jobb istället för att bilda ett företag.

En ideell förening som har intäckter från tex. medlemskap, bidrag osv. får [size=3]INTE[/size] betala ut någon "lön" till medlemmarna. Dessa pengar ska användas till föreningens ändamål. Det är några regler för en ideell verksamhet.

Däremot vore det skitkul om det bildades en förening i pite....!! Säger bara lycka till och det är ingen dans på rosor!
Slutsats:

Bli medlem i Luleåakvaristerna ;)

Go Hjul.
#44 - 23 december 2005 21:36
jo menade inte att det skulle gå fort att få fasta anställda, det är grymt svårt, eller måste fixa ihop hundratals medlemmar iaf..

vet inte hur bidragen heller men en kompis till mig skulle starta en "kommunal förening" och dom skulle få en lokal, men det kom ingen som passade dom(dom var å kollade på ca3-4st) så nu har det projektet avstannat lite.

Jag själv är inte så insatt men vet att man KAN få bidrag med pengar och lokal om det vill sig bra..

Och självklart kan man inte betala ut lön till medlemmar med bidrag :)
#45 - 24 december 2005 23:01
jag tror vi ägger ner det hela.jag har inte så mycket tid över tyvär
#46 - 25 december 2005 11:51
igenterligen inte jag heller men skulle ha hjälpt så mycke som jag bara hade kunnat. men vi kommer att ha väldigt svårt att hitta underlag för en förening. så jag tycker också att vi lägger ner det hela.
#47 - 26 december 2005 15:52
Jag bor också i Norrbotten. Eller ja, i Råneå och i Öjebyn.

Misstänker att jag träffade på några zoopetare inne på guldfisken förra veckan. Två killar som hade en mal i en kartong :) Själv var jag in och köpte käk till pansarmalen.
#48 - 26 december 2005 22:44
se där en till då är vi tre här som bor i piteå :D Krasch vad har du för fiskar?
#49 - 26 december 2005 23:10
[QUOTE=Krasch]Jag bor också i Norrbotten. Eller ja, i Råneå och i Öjebyn.

Misstänker att jag träffade på några zoopetare inne på guldfisken förra veckan. Två killar som hade en mal i en kartong :) Själv var jag in och köpte käk till pansarmalen.[/QUOTE]

Hehehe....det måste varit Erik och Micke från vår förening som lämnade in en rovmal som hade bråkat med en annan mal...hehehe
#50 - 27 december 2005 09:52
[QUOTE=Danne_K]se där en till då är vi tre här som bor i piteå :D Krasch vad har du för fiskar?[/QUOTE]

För tillfället en ensam långsträckt fläckig pansarmal. Fick den och två slöjstjärtar i en guldfiskskål av en vän... Slöjstjärtarna dog (får man säga "tack och lov"?) ganska direkt, men Jean-Pierre (han ser ut som en liten uppkäftig fransman) lever kvar så nu letar jag ett akvarium.
#51 - 27 december 2005 09:53
[QUOTE=Alexander Ylipää][QUOTE=Krasch]Jag bor också i Norrbotten. Eller ja, i Råneå och i Öjebyn.

Misstänker att jag träffade på några zoopetare inne på guldfisken förra veckan. Två killar som hade en mal i en kartong :) Själv var jag in och köpte käk till pansarmalen.[/QUOTE]

Hehehe....det måste varit Erik och Micke från vår förening som lämnade in en rovmal som hade bråkat med en annan mal...hehehe[/QUOTE]

Jaa, det var det säkert. Jag avböjde dock till att ta med mig malen hem :D Vad var det för slags mal?
#52 - 27 december 2005 11:25
lite nyfiken vad har du tänkt ha för fiskar i akvariet som du letar efter... hur stort akvarium har du tänkt skaffa?
#53 - 27 december 2005 11:32
[QUOTE=Danne_K]lite nyfiken vad har du tänkt ha för fiskar i akvariet som du letar efter... hur stort akvarium har du tänkt skaffa?[/QUOTE]

Jag letar efter ett som är kring 150-200 liter. Har egentligen inte så mycket plats för det, men man kan ju alltid göra plats :D
Har absolut ingen aning om vilka slags fiskar det kommer att bli. Skulle vilja pröva på en av de levandefödande tandkarparna, men jag får se vad det blir...
#54 - 28 december 2005 21:52
Krasch: Det var någon slags rovmal. Men den blev så terroriserad av våran El-mal så den fick åka till Preben :)

Annons