Normalt scalarbeteende?

#1 - 3 oktober 2006 18:16
Undrar lite över mina Vf scalarers beteende..

Jag har ingen aning om vad det är för kön på dom så det kan kanske vara två hannar??

Dom är med varandra hela tiden, simmar tillsammans och gömmer sig tillsammans. Men den stora är ganska elak mot den mindre (det skiljer inte så mycket i storlek på dom)
Den stora gör några utfall mot den lilla och sen är det bra för stunden, dom simmar vidare som om ingenting har hänt? Sen efter ett tag är det dags igen..
Är detta normalt??

Undrar även en annan sak om detta, ofta alldeles innan dom ska börja bråka så vibrerar deras långa spröt.. Vet inte vad dom kallas men dom långa smala som är under kroppen, ni vet vad jag menar;)

Är allt detta normalt??

tacksam för svar!

/Hans
#2 - 4 oktober 2006 14:40
Kmm igen, nån måste ju veta om detta är normalt eller inte???

Finns ju ett par scalarmänniskor här så nån bordeju veta tycker jag!!

/Hans
#3 - 4 oktober 2006 15:58
Mina smågnabbas hela tiden, har 5st perusclare, unga. Jag har fått för mig att dessa fiskar är smågnabbiga även diskus. Jag har inte sett peruskalare darra som du beskriver men mina diskus gör det.
Jag har bara haft diskus/skalare i 6 månader så det finns kanske någon annan som vet?
#4 - 4 oktober 2006 17:13
Mina två hannar (tog för givet att de var det pga beteendet) darrade mot varann innan de lixom "rök ihop". Men jag har inte sett att de gjort det mot den andra 2 scalarerna i karet.. förmodligen så kanske det är flickor o dom ska man ju inte bråka med ;)
#5 - 4 oktober 2006 19:12
Ok. Ingen som vet varför dom småslåss?
Dom är dom enda scalarerna i karet så dom har inga flickor att slåss om;)

Tycker ändå att det låter konstigt om det skulle vara två hannar eftersom dom följer efter varann i vått och torrt, även före/efter dom har slagits:confused:

Tack för svaren!

/Hans
#6 - 4 oktober 2006 19:40
Jag har nästan samma med mina fiskar. Jag har 5 st, 2 spökfärgade 2 randiga 1liten 1STOR samt 1 svat gul vit färgad. Den största spökfärgade har den stora randiga bakom pumpen , Och den lilla randiga skyddar den lilla spökfärgade de är alltid och stör den stora spöket, medans den svart gul vita inte får va med någonstans. Det är väldigt konstigt beteende någon som vet varför? Jag tror att båda mina bråkstakar är hanar.
#7 - 4 oktober 2006 20:29
Mina beter sig så strax innan de leker, allt ifrån 10-30 timmar innan romläggning.
#8 - 5 oktober 2006 15:50
aha så det kanske kan vara lek på G??:) Mina har dock hållt på mer än 30 timmar.. Tror det är ungefär en vecka, kanske mer..

Ja det verkar ju vara ganska så normalt beteende, men har ni upplevt några skador pga detta??

/Hans
#9 - 6 oktober 2006 08:42
Hej battalionP!
Jag har fyra skalarer, 2 honor och 2 hanar. Hanarna brukar ganska ofta smågnabbas och står då ofta mittemot varandra och "rycker" eller liksom blåser upp sig. Däremellan kan alla fyra simma tillsammans och vara kompisar. Jag har inte sett några skador och har haft dem i ett par år nu, så det verkar som om de inte biter varandra på riktigt utan bara gör utfall.
/Greta
#10 - 7 oktober 2006 10:16
tack för det svaret greta:)

/Hans

Annons