Normalt med lågt kH i nystartad akvarium?

joakim.anderberg
#1 - 8 januari 2009 19:41
Akvariumet har varit igång i ca 2 dygn med endast två växter och har följande värden.

[FONT=Arial][SIZE=2]NO3: 0 [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]NO2: 0[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]GH: 4-6,99[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]kH: 3[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]pH: 7,2[/SIZE][/FONT]

Kranvattnet har följande värden:

[FONT=Arial][SIZE=2]NO3: 0[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]NO2: 0[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]GH: 7-13,99[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]kH: 6[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]pH: 8[/SIZE][/FONT]

Är detta normalt för ett nystartad akvarium? Bör man försöka åtgärda det låga kH värdet eller ska man vänta några dagar och se om om det går upp?
#2 - 8 januari 2009 20:07
Hej! som du förstår är nåt galet, kh och gh kan inte sjunka så hastigt på egen hand! nånting går nog galet med dina tester...
#3 - 8 januari 2009 20:14
Du har någon form av pappersstickor du stoppar ner i vattnet och sedan läser av va?
Har du mätt bägge vattnen med samma stickor?
joakim.anderberg
#4 - 8 januari 2009 20:30
Skrev fel gH. gH i kranen är 7-13,99.

Ja, jag använder mätstickor. Tar en ny för varje prov. Och jag vet att det är bättre med dropptest men dom är också dyrare.

Det testet i kranen gjordes inte samma dag som jag fyllde karet tyvärr.
#5 - 9 januari 2009 09:45
Nästan meningslöst att jämföra pH i kran och akvarie.. kranvattnet innehåller hypoklorit och akvariet kolsyra från fiskarnas andning blandannat... skillnad under 1 pH enhet kan du ignorera

GH borde inte kunna gå ner så fort men ena värdet kanske är 6 och det andra 8 (skillnaden kan vara rätt liten då dina intervall är rätt tilltagna)

KH kanske är samma sak stickorna kanske är graderade typ 0 3 6 och 12

Jag tycker inte detta är något att hänga upp sig på.

Tips Om ledningsförmågan är låg ta ut en liter vatten tillsätt lite vanligt salt och mät KH och GH på detta vatten.
joakim.anderberg
#6 - 9 januari 2009 10:36
Xul skrev:

GH borde inte kunna gå ner så fort men ena värdet kanske är 6 och det andra 8 (skillnaden kan vara rätt liten då dina intervall är rätt tilltagna)

KH kanske är samma sak stickorna kanske är graderade typ 0 3 6 och 12

Helt rätt Xul. kH kan ju ha skiftat från 5 till 4 och gH från 7,5 till 6,5 t.ex. Mer noggrant än så får man tyvärr inte med dessa teststickor.

Så med andra ord kanske man inte behöver oroa sej och se hur utvecklingen blir längre fram?

Nån som vet vart det finns billiga och bra dropptest?
#7 - 12 januari 2009 13:08
Helt rätt Xul. kH kan ju ha skiftat från 5 till 4 och gH från 7,5 till 6,5 t.ex. Mer noggrant än så får man tyvärr inte med dessa teststickor.

Så med andra ord kanske man inte behöver oroa sej och se hur utvecklingen blir längre fram?

Nån som vet vart det finns billiga och bra dropptest?

Annars är is i magen och eventuellt lite bikarbonat (för KH runt 6 kan vara bättre då vattnet blir stabilare) beror ju lite på fisk och så förståss. alternativt krossade skal i filtret.

Och även om du skulla använda dropptest tycker jag att du skall tänka dig för att inte försöka tolka en trend mätt under kort tid. det är i princip bara nitriten som kan sticka iväg fort och då spelar nogrannheten mindre roll.

Annons