Normalt?

#1 - 16 mars 2006 18:05
fick idag hem sniglarna som jag hade beställt men när jag kollar på dom ser jag att de är nånting som är lite konstigt är som att skalet är tunnare på vissa ställen (inte på alla men på vissa av dom) på vissa ser de ut som att man har tagit en hyvel å dragit bort lite av skalet. är detta något som jag borde oroa mig för? här är lite bilder... http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=480574&gid=619917
#2 - 16 mars 2006 18:12
tja jag har inte så mkt erfarenheter av snäckor men jag tror inte "skadorna" borde va nått större problem men ett tips är att tillsätta kalk i vattnet i form av kalkstenar lr kalkgrus det hjälper dem att bygga upp sitt skal.
#3 - 16 mars 2006 18:16
okej var mest orolig att det skulle vara nån sjukdom eller svamp eller nå sånt.. kanske får fara å köpa mig nån kalksten. borde väll bara vara bra för tropharna med det höjer väll pht lite... men som sagt de är ju inget som dom har fått hos mig utan fick dom för några timmar och när ja släppte ner dom akvariet så såg jag det. kanske går till sig hur som helst då?
#4 - 17 mars 2006 01:02
är inga sniglar utan snäckor.
sniglar är hemlösa snäckor ;)

dom är känslga för lågt ph då lågt ph fräter sönder skalet.
vad har du för ph ?
vet du vad du har för kh ?
#5 - 17 mars 2006 09:53
pht ligger någonstans mellan 7-8 skulle tippa närmnare 8 var ett tag sen jag kollade det.. kht var jätte länge sen jag kollade å vågar inte säga va det ligger på... hehe jo vet skillnaden i snäckor och sniglar utrykte mig klumpigt :P
#6 - 17 mars 2006 11:08
Ja, typisk kalkbrist ser det ut som, tilsätt kalk i vattnet. ditt ph är alldeles utmärkt.
#7 - 17 mars 2006 13:49
frågan är om man kan fuska och höja kh med bikarbonat eller om det måste va kalk.
#8 - 17 mars 2006 14:35
borde väll gå att krossa skalet från några frukost ägg å kasta ner? :D (får inte tag på nå kalksten förens tidigast mån)
#9 - 17 mars 2006 15:02
Är det äpplesnäckor? Får de inte står ut med mycket stryk i ditt Tanganyika-kar?

Hoppas att Azur hitta tråden. Han kan ge dig bra (vetenskapliga) förklaringar och skötseltips.

Hejhopp. Ralf

OFFTOPIC:
[QUOTE=Raven]är inga sniglar utan snäckor.
sniglar är hemlösa snäckor ;)[/QUOTE] Tack - det var bra att jag fick den förklaringen. Hoppas att jag kommer ihåg det.
#10 - 17 mars 2006 15:09
har aldrig set att då inte set än så länge att dom bryr sig om dom.. igår när jag satte ner dom vart dom rädda för dom i kanske 30sec sen så verkar dom inte bry sig alls...
#11 - 18 mars 2006 21:50
Tjena! Det är definitivt kalkbrist som ger dom små skadorna. Vad gäller den stora skadan så ser det ut som om någon tappat snäckan i golvet, och att skalet inte kunnat "läka" riktigt pga för lite kalk. Tillsätt gärna kalk genom krossade snäckskal. Finns att köpa på granngården för ca 10kr/kg. Tillsätt ca 1 msk till 100 liter vatten varannan till var tredje vecka.

Ampullarior kan gå ihop med nästan alla sorters fiskar då dom lär sig att hålla sina känselspröt innanför skalet samt att fiskarna brukar tröttna och inse att snäckorna inte är särskilt roliga.
Mvh Solo.
#12 - 19 mars 2006 16:48
okej tackar för alla svar
#13 - 20 mars 2006 11:29
[QUOTE=Raven]är inga sniglar utan snäckor.
sniglar är hemlösa snäckor ;)
[/QUOTE]

Hur förklarar du nakensnäckor då? ;)
Sniglar finns på land, snäckor i vatten. Sa dom på marinbiologin iallafal :D
#14 - 22 mars 2006 11:45
På land finns det både sniglar och snäckor. Sniglar utan skal och snäckor med. Ex är svart skogssnigel ,utan skal och vinbärssnäcka med skal:)

Annons