Nöjet med att ha akvarium :-)

#1 - 2 april 2006 15:11
Hej, har ordnat lite med mina burkar idag. Skulle sätta in ett ytterfilter på min 216 lit kub. Först har jag ett helsike innan pumpen går igång och börjar att pumpa vatten (tillslut sög jag i utflödet för att få igång suget, gjorde det på min gamla fluval innan den fungerade. Höll på att spy ett flertal gånger). När man fått igång pumpen läcker den vid O-ringen. Vatten överallt på golvet. Fick såga upp i golvet på bänken för att komma åt att torka upp. Jaha, byta packning, tur man hade en i reserv. Till badkaret för att provköra med den nya packningen. Fungerar alldeles utmärkt. Ska dra av provslangarna, de som ska användas är kvar i burken, bryter då av "utsugskopplingen". Har tyvärr ingen ny koppling i reserv så det blir till att invänta nästa vecka. Flera timmar åt HE....TE!!!
VISST ÄR DET UNDERBART MED AKVARIUM.
Mvh Bosse
#2 - 2 april 2006 15:36
Haha så kan det gå..men den mänskliga faktorn brukar vara problemet:D :D
#3 - 2 april 2006 15:47
Underbart med dessa härliga dagar :) Vilken tur att jag inte har haft lika skoj idag, än. Fast jag ska strax gå och göra rent ett av ytterfiltrena. Så, man vet aldrig :)
#4 - 2 april 2006 21:59
Ja det är skönt med akvarium.
Flytta ramperna av med täckglasen pust...
Ansa lite växter.
Ner med slangen i karet fäst med en sugproppgå ut i det varma sköna vädret och Sug lite i slangen, gå in igen sätta sig i förtöljen och in supa en kopp kaffe. Efter ett tag då där e ca 10cm kvar av vattnet i karet, dra upp slangen bort till nästa kar samma som ovan procedur och till sist det minsta karet sedan bara rulla ihop slangen.
Ta vattenslangen och stoppa i karet rikta dem mot Mega microsorumen och lägga täckglaset över så slangen stannar kvar och ploja lite med minigubben på golvet. Efter ett tag e det uppfyllt i det karet,vidare till nästa och nästa stänga vattnet och rulla ihop slangen, FÄRDIG!
sedan e det bara att dutta i näringen(PMDD) och allt på mindre än en timme 3 kar 310 150 och 64liter.
Inga konstiga filter rensningar med massa bök slangar och packningar, inget stänga pumpar osv. bara vattenbyte och lite växtansning.
Bottenfilter är underbart =O))

Akvarie skall vara kul!
#5 - 3 april 2006 02:37
[quote=peterhaack]Bottenfilter är underbart =O))[/quote]

får allt hålla med.
det enda som syns i mittkar är dom översta 3cm av cirkulationspumpen så diskret är det allt.s
#6 - 4 april 2006 22:16
[quote=peterhaack]J Bottenfilter är underbart =O))
[/quote] Måste man inte avveckla hela akvariet när man ska rengöra det? Läste det i en bok (som visserligen är från -76) :)
#7 - 5 april 2006 00:01
[quote=Tinet]Måste man inte avveckla hela akvariet när man ska rengöra det? [/quote]

tror inte de.
har bara haft igång mitt bottenfilter sen förra sommarn men ser rent å bra ut.
ingen synlig skit på botten men går ju alltid köra slamsugare om man så vill.

Annons