Skillnad på Nemacheilus och Schistura... Underläppen på Schistura är delad, vilket den inte är hos Nemacheilus. Syns ju tydligt på bilden!
Skämt åsido, eftersom jag intresserat mig för den här typen av fiskar så har jag fått för mig att de Schisturor som har röd stjärtfena är "bulligare" än Nemacheilus med samma färgteckning, som jag tycker ger ett slankare intryck. Även nosen tycks mig "snipigare" hos Nemachelius. Knappast några vetenskapligt hållbara kännetecken, och det går säkert att hitta undantag om man letar, det finns väl minst två-tre hundra Schisturor och Nemacheilus. Bilden "frozen plauge" hänvisar till är som jag ser det med all säkerhet en Schistura. Exakt vilken är däremot väldigt svårt att säga om man inte vet exakt fångstplats, det finns minst ett tjugotal med liknande teckning.
Både Schistura och Nemacheilus tillhör Nemacheilinae, som är en underfamilj till Balitoridae, Grönlingar.
Botia tillhör Cobitidae, Nissögefiskar, som i och för sig ofta blandas ihop med grönlingarna, men är alltså en annan familj.