Nödvändigheter - Kampfisk

#1 - 30 mars 2008 02:09
Hejsan alla glada fiskvänner,

hade tänkt börja med kampfisk och undrar vad dessa vackra individer exakt behöver för att må så bra som möjligt. Har därför en del frågor jag verkligen skulle uppskatta att få svar på!

1) Hur många liter per kampfisk bör jag räkna med?

2) Finns det någon typ av självhäftande "tapet" man kan sätta på rutorna i ett akvarium med enskilda fack för kampfiskhanar så att hanarna inte ser och stressas upp av varandra?

3) Doppvärmare förstår jag att jag behöver, men om man har ett akvarium med enskilda fack, hur gör man då? Värmes vattnet i alla fack upp om man endast har en värmare i ena?

4) Pump. Ingen aning vad jag behöver och vad som är bäst. Uppskattar verkligen länkar till bra pumpar från onlinebutiker som ex. www.akvariumbutiken.se.

5) Vad för utrustning behövs i ett eventuellt odlingskar? Har läst att jag bör ha en luftpump - varför då? Vad är skillnaden från en "vanlig" pump?

6) Har haft akvarium som mindre och minns att jag på denna tid alltid besvärades med för snabbt nerskitat och gulnat vatten. Vad behöver jag för tillsatser och hur mycket vatten (per liter?) ska jag byta i veckan?

Kanske Du inte kan svara på alla frågor, men alla är välkomna att svara på det de kan/vill/orkar! Tusen tack! :)
#2 - 30 mars 2008 10:35
Hej!

Nu lägger jag mig i alla trådar om kampfiskar..... Har haft en hane nu i ett några månader och håller fortfarande på och läser in mig på denna härliga fisk.

Jag blev lite nyfiken på vad det är för akvarium med fack du tänkt dig?
Det verkar lite svåradministrerat med både filtrering och uppvärmning, men jag vet ju inte hur det är konstruerat. Men vanlig bakgrundsplast funkar väll? Jag har aldrig använt sådan själv, men visst fäster den på insidan av akvariet?

Om du inte har något färdigt och anpassat kar på lut så skulle jag föreslå att du istället skaffar flera 20-30 l akvarier om du nu vill ha flera hanar. Det är ju inte så stort, men det låter mer lättskött och bättre för fisken än ett med flera små fack.

Jag svarar inte på frågorna som rör prylarna (pump o värmare), för där kan du få bättre svar från någon annan. Lika så med lekakvariet.

Det där med smutsigt vatten är lätt avhjälpt om du byter en del vatten varje vecka. I mitt kampfiskkar byter jag ca 1/3. Det som är bökigt är att vattnet som ska i måste ha värmts upp lite innan så att fisken inte får en köldchock, eftersom det är ett så litet kar. Jag har en kampfisk i ett 20 l (det var en tillfällig lösning, men som verkar fungera). En fisk smutsar ju inte ner så mycket, så vattnet är alltid klart med stabila värden. Nu har jag en stor filteryta i förhållande till akvariet, vilket säkert bidrar.

Detta inlägg kanske inte var till så mycket hjälp, men jag tycker att det verkar vara ett intressant projekt, vem skulle inte vilja hålla flera vackra kampfiskhanar. Frågan är bara hur man gör det bäst för fisken.
Jag tror dock (men nu kanske jag förmänskligar fisken) att en kampfiskhane mår bäst i ett större kar där han kan ha ett par tre honor.
Att ha en tre fyra sådana kar (på 60 l vardera) är ju lite platskrävande, och det förtar väll lite din tanke med att ha kampfiskhanar. Men jag tycker personligen att om det blir en konflikt mellan det estetiska och fiskens välbefinnande så måste det senare avgöra.

Hoppas nu att någon kan ge dig ett strukturerat svar! ;)
#3 - 30 mars 2008 12:51
Kul att någon svarade! Tack! :)

Jag har inte ett färdigt och anpassat kar, antog bara att det var smartare att ha ett sort kar med "glasväggar" emellan hanarna istället för flera mindre, men kanske misstog jag mig. Det "problem" jag genast tänker på vad det gäller flera mindre kar är att man då behöver pump och värmare till varje, vilket lätt prismässigt springer iväg (har inte en alltför stor budget). Finns det bra pumpar för så pass små (20-30 liters) akvarium?
#4 - 30 mars 2008 12:56
Kampfiskar behöver inte ha pump för dom vill ha lungt vatten samt att dom hämtar syre uppe vid ytan. Men utan pump så måste du byta vatten lite oftare.

Jag tror att det blir lättare att ha många små än ett stort med glasväggar i detta ändamål.

Klicka på länken i min signatur så kommer du till ett annat forum där vi bara diskuterar kampisar.
#5 - 30 mars 2008 12:58
Sockan, det var ju en positiv överraskning! Förstår att man då behöver byta vattnet oftare, men lyckas verkligen akvariumet hålla sig snyggt utan pump? Är doppvärmare också ett måste för kampfisken?

Om jag endast vill ha en kampfisk i ett akvarium, hur stort bör det minst vara då? 20 liter? Fungerar dessa plastakvarium (eller transportakvarium kanske de kallas) bra?
#6 - 30 mars 2008 13:06
Jag har en 37a till min hanne där jag även låter mina kampisar leka. Minst 20L skulle jag rekommendera. Hade en pump innan men då förstördes hans fenor i det strömma vattnet. Har inte hittat någon pump (ännu iaf) med en mjuk ström men det kanske någon annan kan svara på.

Jag har ingen doppvärmare heller i mitt kar för när rampen är på så blir det varmt ändå.
#7 - 30 mars 2008 14:07
Tack Sockan, då vet jag! Har nu frågat lite närmare om pump i akvarier och tillbehör-avdelningen! :p
#8 - 30 mars 2008 14:27
om du nu gör fackverk.. kan du inte göra såhär

sett från toppen
http://img149.imageshack.us/img149/2924/kampfiskakvariumhs9.jpg

Alltså de svarta grejorna är fack avgränsning och det blå e en stor bit filtermaterial
sen har du ett långt Pvc rör som e blockerat i ena änden och borrat massa hål i, den ska hänga en bit övanför ytan

Annons