Nödlösning?

#1 - 27 oktober 2010 10:05
Hej, jag undrar bara vad ni anser om min nödlösning, för om den är felaktig så får jag tänka om ordentligt.
Det är som så att jag införskaffat 2 siameser i storlek runt 1.5cm(kanske 2 cm) men jag vågar inte låta dom gå i det stora karet riktigt än, då dom antagligen blir uppätna, så dom får gå i ett 70-75 liters med 12 neontetror och 2 små ancistrus. Klarar dom en så liten tank eller måste jag köpa en ny att ha dom i innan dom växt till sig? Det verkar funka jättebra men dom vill ju som vuxna ha 100cm, detta är bara 60cm...
SKulle jättegärna vilja ha svar på detta, då dom säkert får gå där tills de blir 6-7cm
:)

Och en liten följd fråga: När dom väl är utflugna, (vilket antagligen ancistrusarna blir med när dom växt till sig) kan jag dra i en 5-6 neoner till då? har ju som sagt 12 stycken och det är strax över 70 liter.
#2 - 27 oktober 2010 10:07
det tror jag skulle funka. kanske lite skeptisk till 18 neoner i 70L men att låta siameserna växa upp där funkar säkerligen.
#3 - 27 oktober 2010 10:23
det lär inte vara några problem med att dina siameser lever där ett tag.. vad är det du har för fiskar i ditt stora kar samt hur stora är dem? du borde kunna flytta över dem redan när dem är 3-4cm sålänge du inte har några jättefiskar.. håller med att det kanske blir lite mycket med 18st neoner men ser det lite fjuttigt ut med 12 så kanske 15 kan räcka?
#4 - 27 oktober 2010 10:33
då blir det nog 15 :)
I det stora som ligger på 190liter (om några månader får jag hem ett 250 liters, då skrotas det väldigt slitna 190) går det:
2 hoplo's (strax över decimetern)
20 röda fantomtetror (ska bli 30 i 250 litarn)
och 2 L144 :)
#5 - 27 oktober 2010 10:40
jag har iofs ett 160liters som övervintring till mina guldfiskar, dom ligger på nånstans 15-20cm, men dom skulle väl inte äta siameser?
#6 - 27 oktober 2010 11:06
jag kan inte tänka mig att nån av dina fiskar skulle gå på dina siameser då dina fiskar inte är speciellt stora.. 1,5cm e kanske lite litet därför bör du kanske vänta tills dem e 2-3cm sen tror jag inte det ska vara några problem.. om du inte vill ha dina siameser i ditt 70l kar så hade jag hällre lagt dem i det största karet du har då dina guldfiskar är lite större och kanske kan se dem som god mat, men jag tror faktiskt inte att det ska vara några problem vilket fall som
#7 - 27 oktober 2010 11:10
ah okej, tack så jätte mkt :)
Men jag gör so mså då att siameserna får växa till sig lite, sen slänger jag ner dom i det stora karet ^^ måste säga att de extremt små siameserna är de mest charmiga och överlägset sötaste varelser jag nånsin haft i ett kar ^^ trots sin extremt minimala storlek som jagar dom ändå bort ancistrusarna från maltabletten till dom är mätta och belåtna.
#8 - 27 oktober 2010 16:45
Okej, jag kanske dumförklarar mig själv med denna fråga då jag naturligtvis borde veta svaret (men det gör jag inte ^^)
Så... dom är runt 1.5-2 cm nu (siameserna) Hur snabbt växer dom? Nån centimeter i månaden?
#9 - 27 oktober 2010 16:53
beror på utrymme o foder. svårt att säga

Annons