No3 Värdet

#1 - 9 maj 2009 20:39
[FONT=Comic Sans MS]Hejsan![/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Jag har en fundering om värdet på No3. Jag använder test stickor (Sera) då ligger värdet på 25mg/l och No2 på 0mg/l. Är det farligt för mina fiskar?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Jag köpte ett begagnat akvarium 180l för ca 4 veckor sen och det följde med fiskar på köpet + att jag hade fiskar sen förut. Vad kan jag göra för att få värdet bättre? Från början gjorde jag ett vatten byte efter två veckor men insåg att jag måste göra det varje vecka, byter 1/3 vatten.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Jag hade inget problem med mitt andra akvarium, alla värden var som de skulle. Jag har ganska mycket växter i mitt akvarium och ny pump.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Mvh Katja[/FONT]
#2 - 9 maj 2009 20:53
Stickorna är inte pålitliga. Misstänker att det inte är något problem. Fiskarna mår bra? Mät no2 med dropptest i stället.
#3 - 9 maj 2009 21:51
Om du har ett Högt NO3 så är det inte skadligt för dina fiskar men om du har ett högt NO2 så är det nåt som inte står till rätt och det mätvärdet är direkt skadligt för dina fiskar.Vad det tyder på angående NO3 är att du har för högt Näringsvärde i vattnet och det gynnar diverse växter Alger m.m av att du har det är trodligen att du har för mycket fisk????matar för mycket????men man strävar inte att ha högt NO3 men 25mg/l är inte så högt sen stämmer inte mätstickor överrens med verkligheten så det är säkrare med dropp tester.
#4 - 9 maj 2009 22:49
Lita inte på nitrattester, speciellt inte stickorna. Fortsätt med dina veckovisa byten av en tredjedel så behöver du inte vara rädd för nitraten. Planerar du att ha mycket växter så kan du i en början dra ner bytena till 20 till 25 % per vecka. Får du sedan igång växterna ordentligt så kommer du att få sätta in nitrat istället men vattenbytena är bra ändå.

MVH Lasse
Bilagor:
#5 - 10 maj 2009 12:37
Lasse skrev:
Lita inte på nitrattester, speciellt inte stickorna. Fortsätt med dina veckovisa byten av en tredjedel så behöver du inte vara rädd för nitraten. Planerar du att ha mycket växter så kan du i en början dra ner bytena till 20 till 25 % per vecka. Får du sedan igång växterna ordentligt så kommer du att få sätta in nitrat istället men vattenbytena är bra ändå.

MVH Lasse

Jodå nog frodas flytväxten ordentligt men jag vet inte vad det kan vara i såna fall med fiskarna.

Guppy hanen jag har har blivit så konstig i kroppsformen. Förut var han så himla smäcker i kroppen men nu så är hans mage så stor efter gälarna på undersidan av magen, och en neontetra har liksm tappat den röda färgen på stjärten. Förut så dog en platy hona, jag trodde hon hade yngel för att hon var så tjock men dan efter var hon död. Jätte uppsvullen mage och munnen öppen mycket. Jag trodde det var samma sak som hade drabbat guppyn men han äter som vanligt men han är inte lika mycket på honorna som förr. Min stora algätare har också tappat färg på kroppen.:confused:
Jag matar nog för mycket [:o] Men guppy fiskarna ynglar av sig utav bara den.

Annons