NO3 - pH/KH

#1 - 22 mars 2004 23:23
Hur påverkars pH och/eller KH av nitrat (NO3).
#2 - 23 mars 2004 09:11
Mitt Ph har inte påverkats. Jag tror det beror på att man har i så lite.

Rätta mig om jag har fel.
#3 - 24 mars 2004 21:03
Varken Ph eller Kh påverkas av NO3...det kvittar i vilka mängder du har i akvariet!!!
#4 - 25 mars 2004 11:49
Anledningen att jag frågar är att det i JBLs permanenta CO2/pH test står att det kan vara missvisande om man har "mycket nitrat". Men tydligen påverkas inte JBLs vanliga pH test av nitrat (allt enligt JBL)

#5 - 25 mars 2004 21:00
Det är iaf uteslutet att det påverkar pH eftersom den korresponderande syran till nitrat är salpetersyra, som är en mycket, mycket stark syra!

Hur det skulle påverka kH vet jag inte...kH är ju ett mått på hur bra buffringsförmåga vattnet har. En buffert består ju av en svag syra och dess korresponderande svaga bas och eftersom salpetersyra är så stark så kan inte NO3 bilda någon buffert. kH står ju för karbonathårdhet och det man mäter är mängden CO3 i vattnet, som är en mycket viktig buffert. Jag tror inte att det är möjligt för NO3 att påverka CO3 på något sätt.(Kanske någon kemist kan svara på det bättre???)

Det som jag kan tyckas vara rimligast varför det skulle kunna påverka testet är att det påverkar kemikalierna i själva testvätskan på något sätt!!!
#6 - 25 mars 2004 21:45
Det som jag kan tyckas vara rimligast varför det skulle kunna påverka testet är att det påverkar kemikalierna i själva testvätskan på något sätt!!!
Du har nog rätt, det låter i alla fall rimligast.
Men detta är vad det står ordagrant i bruksen:

"... Förutsättningen är att det inte finns något annat pH-sänkande ämne (torv, pH-sänkande preparat, nitrat!!) i vattnet förutom CO2.
...
...
Detta gäller emellertid endast om det förutom CO2 och karbonathårdhet inte finns några andra lösta ämnen i vattnet som påverkar pH-värdet! Hög nitrathalt, pH-sänkande eller pH-höjande preparat, filtrering med torv osv. leder till förändringar i pH-värdet som inte registreras av JBL permanenttest. Kontrollera därför regelbundet vattenvärdena i akvariet med de stora testsortimentet från JBL."

Detta tolkar jag; Nitrat sänker pH men JBL permanent test registrerar inte denna sänkning men det gör däremot JBLs "vanliga" pH-test.

Det konstiga är ju att man inte hört talas om det förut.
Troligtvis en mycket bristfällig översättning av icke fackkunig person, eller??
#7 - 26 mars 2004 18:11
Det måste vara fel...NO3 kan inte göra att pH sjunker, det skulle i så fall göra så att det steg.

Jag vet inte hur mycket du kan om kemi men såhär ligger det till:

Att syror är olika starka beror på hur mycket protolyserade de är. Protolys är när syran avger en eller flera proton(H+). För en godtycklig syra skulle detta se ut HA -> H+ + A- (A står för Acid). Hur stark en syra är beror på hur mycket av den ursprungliga syran som är omvandlad till H+ joner och A- joner. I starka syror så är i stort sett alla molekyler protolyserade. Medan i svaga är bara en del protolyserade.

Dessa reaktioner är jämvikter(de kan gå åt andra hållet). Så om vi säger att vi skulle slänga ned en massa A- joner i lösningen så skulle en del H+ och A- joner gå tillbaka till att bli HA igen och pH skulle öka. Alltså är A- en bas. Detta gäller för svaga syror och inte för starka.

I starka syror (till exempel: HNO3) så har den negativa jonen(NO3-) så svaga basegenskaper att den inte förmår återbilda några HNO3 molekyler och det kan inte höja pH.
#8 - 27 mars 2004 23:07
Det är nog så att JBL:s mätmetod påverkas så att teste visa rfelaktiga värden.

Annons