No3

#1 - 15 april 2005 09:08
Hej
har ett problem med mitt vatten det gäller no3 halten har ett 250 liters med kraftig no3 halt testar med seras produkter det går upp och ner hela tiden men det är mest rött på skalan byter vatten 2 ggr i veckan ca 30% matar ytterst lite men flera gånger per dag växterna växer så det knakar till problemet i karet går det 6 st diskusar vad jag har hört så trivs inte firrarna i så hög no3 halt för att de ska växa och och må bra vad ska jag göra har provat med seras nitravec och tabletter funkar tillfälligt när jag sen slutar med alla dessa saker så springer det upp igen till knallrött, har en innepump på 1100 l/tim, många växter, rötter, vill inte hålla på att hälla i massa nitrivec hela tiden
Micke
#2 - 15 april 2005 09:16
NO3?

vad jag vet är Nitrivec hjälpsamt mot höga Nitrit (NO2) halter.Tror att du kanske blandat samman begreppen lite. Du är inte den första kan jag trösta dig med!
#3 - 15 april 2005 10:03
oppla
den lilla fantastiska fiskaffären som finns här mätte mitt vatten sa att det var för höga no3 värden och gav mig en flaska nitravec att hälla i hur ska man göra om nu inte ens akvarieaffärerna vet hur man går till väga??????????????????????????????+
#4 - 15 april 2005 10:13
Du kan ju mycket väl ha höga NO3 värden, i fall du har många fiskar och inte byter vatten, alternativt har höga NO3 värden i vattnet i kranen. Har du egen brunn?

Köp egna tester. JBLs dropptester är väl de som rekommendras oftast, som du själv har upptäckt så kan man inte lita på att butikerna vet vad de säger.
#5 - 15 april 2005 22:47
nitrivec innehåller bakterier som gör att ett filter kan börja omvanlda dåliga avfalls produkter till no3 = nitrat så ha i nitrivec pga höga no3 nivåer låter väldigt skumt.
#6 - 16 april 2005 07:01
Varning för Seras NO3 test:

Jag har haft lite skumma saker med det, värde som inte riktigt går ihop.

Hade 5ppm NO3 i akvariet
Tillsatte 15ppm via KNO3.
Testen visade 80ppm efter detta.
Köpte JBL's NO3 test, JBL visade 20ppm.

Min uppskattning är att det är kraftig inflation i seras NO3 test.
#7 - 16 april 2005 10:41
hej igen
om jag nu har höga no3 värden hur ska jag få bort detta på bästa sätt har somsagt provat att byta vatten varannan dag hjälpte tillfälligt tacksam för all hjälp (eller ska jag gå till akvarieaffären och köpa något annat medel som ni rekommenderar)
Micke
#8 - 16 april 2005 14:11
det finns inga mirakelmedel mot no3. antingen så måste du byta vatten eller skaffa mer växter (växter "äter" no3).
#9 - 16 april 2005 17:37
Hej!

Du kan använda zeolit som äter kväve. men det måste du regenerera ibland. Sök information på sidor med trädgårdsdammar. tex aqua interiör.

Sen finns det speciella nitratfällor att köpa om man vill, men dom är ovanliga:
http://www.sera.de/English/autoframe.htm?url=http://www.sera.de/english/produkte/Technik.htm

Urban

Annons