Tänkte testa NLS till mina Malawis, alla verkar ju tycka att det är ett gudomligt bra foder. Vad har ni som använt NLS för erfarenheter ? Dessutom, vilka internetbutiker har hyfsade priser på detta?
Nu har jag inte provat så länge, ungefär en stor 500 eller 600 grams burk bara. Utfodrade tidigare med tropicals mindre spirulina granulat samt noname spirulinaflingor.
De fiskar som var lite mindre välväxta gjorde nu ett snabbt ryck och 'växte' ikapp en hel del, de större har nog också växt en halv storlek.
Uppenbarligen var nog mitt matande med de mindre pelletsen för lite/för små för mina fiskar men jag tycker nog nästan att de växer för fort nu. Vattnet blir fort rejält nedsmutsat efter jag bytt foder.
Jag är också intresserad av erfarenheter av detta foder; Spectrum Cichlid Formula, enligt innehållsförteckningen innehåller fodret vitlök, blir det ett lukt problem? Jag är ute efter ett granulatfoder med små granulat, ca 1mm. Idag ger jag mina Mbunas SERA Granugreen, som varit ett kanonfoder för mina fiskar men granulatet är lite stora ca 3mm i diameter.
EK
det är nog large fish formula jag ger nu, och för min näsa luktar det skit :-( men så fort det hamnar i akvariet så luktar det ingenting längre.
En utvärdering av detta foder kommer framöver, jag var iväg på lunchen idag och köpte NLS Spectrum Cichlid Formula 1mm sinking pellets.
Som jag tidigare skrivit har jag använt SERA Granugreen med gott resultat, men nu är jag ute efter ett foder med mindre pellets då jag har en teori om utfodring med små pellets i ett akvarium med kraftig cirkulation. Teorin går ut på att fiskarna får jobba mer för maten med mindre sjunkande pellets, istället för att proppa sig fulla med lite större halvflytande pellets.
EK
Jag kommer nog mata upp fiskarna en eller två burkar till och sedan till i vår försöka hitta 3 eller 5mm spirulinapellets, förhoppningsvis med MYCKET fibrer så mina fiskar får jobba med maten länge och inte får för mycket lättsmält mat.