Nivåvarnare

#1 - 18 november 2009 14:51
Nu hände det igen. Glömde vattenslangen vid påfyllning av vatten. Skvalade och rann ut på golvet. Alla som gjort vattenbyten med slang har säkert råkat ut för detta.

Kunde inte vi på Zoopet slå våra kloka huvuden ihop och få till en typ flottörvarnare att hänga över kanten på akvariet som signalerar vid en förinställd nivå så man vaknar till?

Kom med förslag.
#2 - 18 november 2009 14:53
Det är nog bara att inse att när man ska fylla på vatten så måste man ha järnkoll på karet dom sista centimetrarna.
Jag har datorn i samma rum som 6 av mina akvarier och trots det så sitter man ibland och glor och hör att det skvalar på golvet :(
Har ju mitt 720 liters akvarie i vardagsrummet på parkettgolv så där ute är det inte att tänka på att göra nåt mer än hålla koll på fyllnaden :)
#3 - 18 november 2009 15:01
finns färdiga "larm" på både biltema och classe...

annars behöver du bara en summer, ett batteri och lite sladdar... rekommenderar dock inte att lämna kvar larmet när du fyllt klart, dels eftersom kabeln kan fälla ut skit och dels eftersom det är jobbigt med tutandet...
#4 - 18 november 2009 15:07
Om man är lite händig kan man väl ta sensorn från en sån där madrass man använder till barn som inte vaknar på natten när de är kissnödiga. Min bror hade en sådan madrass/lakan när han var liten och minsta lilla kiss som kom så pep det.

Om man hänger bara sensorn över kanten så borde det väl pipa när vattennivån rör sensorn :confused:

Vet inte hur dessa lakan/madrasser funkar men antar att den har någon form av sensor??
#5 - 18 november 2009 15:08
Ah.. Finns det redan färdiga larm? Då är ju problemet löst :D
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 18 november 2009 15:13
En gång i tiden så använde jag en flottör till en toalettstol. Dock så är jag lite skeptisk till billig teknik (den brukar fallera ibland med ödesdigert resultat) så jag kör ändå manuellt.
Så mitt tips är - komplettera med en våtdammsugare[:o]
#7 - 18 november 2009 15:29
Även om det finns färdiga larm så måste jag hålla med Kjell, bästa är ju ändå att hålla koll själv :)
Bilagor:
#8 - 19 november 2009 11:46
Den där kissgivaren kanske inte var så dumt. Får kolla upp hur en sån kan se ut.
#9 - 19 november 2009 12:15
titta på elfa och art 85-200-82
www.elfa.se

/Tobbe
#10 - 19 november 2009 12:22
Finns ju massa smidiga lösningar för automatisk påfyllnad av osmosvatten i sumpen på saltkar, inte planerat färdigt det ännu men kommer ha ett par olika nivågivare/brytare installerade och det är ju inte nämnvärt svårt att fixa något som piper till lite =)

Men som sagt, skippa varnare och håll koll själv, enklaste och bästa lösningen, har aldrig fått vatten på golvet, har man bara en lite rejälare påfyllningsslang går det läskigt fort tom.
#11 - 19 november 2009 14:59
Har fått vatten på golvet här vid 2 tillfällen.
Men nu har jag börjat med att vara stenhård och sätter mig på en pall och tittar in i akvariet tills jag är klar med att fylla på vatten.
Så kan man ju titta till fiskarna lite samtidigt.

Dock blev jag fundersam på att skaffa det där larmet från elfa ändå.
Skulle vara en bra sak att ha liggandes under akvariet vid eventuellt läckage.
#12 - 19 november 2009 17:08
Jag har tagit en gammal kasserad brandvarnare och lött fast en tunn sladd där strömmen till sirénen går.
Klämmer fast sladden med något lämpligt jag har till hands så att änden på sladden sitter lagom långt under kanten på akvariet.
Ersätter inte visuell kontroll men funkar som stöd för dålig uppmärksamhet ;)
#13 - 20 november 2009 09:51
Beställer nog en sån varnare från elfa och testar.
#14 - 1 december 2009 09:49
Karon - Menar du att vattnet ledar mellan kabeltåtarna så det blir kontakt?
Fungerar det verkligen?
//
anders
#15 - 1 december 2009 10:59
Annars kan ju en ytvattenavrinning ned i ett avlopp vara en ide om man har närhet till avlopp. jag själv funderar på en sådan lösning och kanske till och med kontinuerligt tillflöde av nytt vatten, men lite osäker om just det är bra eller ej.
#16 - 1 december 2009 11:42
Jag har länge kört med färdiga "vattenlarm" från Clas Ohlson. Börjar pipa som ett brandlarm (fast inte riktigt så högt) så fort sensorn blir fuktig.

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=vattenlarm

Jag har dessa för att jag ska få larm ifall akvariet t.ex. börjar läcka mitt i natten (även om jag vet att naturlagarna skulle se till att det sker när jag är på jobb).

Man skulle ju kunna sätta en sådan sensor precis under kanten på insidan av akvariet, så att det larmar om vattennivån blir för hög vid påfyllnad, men kanske blir det falsklarm pga den höga luftfuktigheten i akvariet?
#17 - 1 december 2009 12:04
Dre skrev:
Annars kan ju en ytvattenavrinning ned i ett avlopp vara en ide om man har närhet till avlopp. jag själv funderar på en sådan lösning och kanske till och med kontinuerligt tillflöde av nytt vatten, men lite osäker om just det är bra eller ej.

Skulle vara intressant ifall man hade en död fisk eller nåt annat som pluggade igen ytavrinningen samtidigt som det strömmade på nytt vatten :)
#18 - 1 december 2009 22:26
Karon - Menar du att vattnet ledar mellan kabeltåtarna så det blir kontakt?

Fungerar det verkligen?

//

anders

Exakt så, när vattnet når upp till änden på ledarna i sladden sluts kretsen och varnaren börjar tjuta, går inte att missa det då (om man är hemma vill säga :) ).
Ja, det funkar (för mig i alla fall ;) )
Exakt var och hur man kopplar/löder får man klura ut när man ser den brandvarnare man har tillgång till, kan kanske variera något mellan olika modeller.
#19 - 2 december 2009 06:42
Martin85 skrev:
Skulle vara intressant ifall man hade en död fisk eller nåt annat som pluggade igen ytavrinningen samtidigt som det strömmade på nytt vatten :)

:D Låter som om du är vis av egen erfarenhet :D
Bilagor:

Annons