Altså, hur nödvändigt är nitrivec egentligen?
Hur många anser att det är ett måste för en nystart och varför isåfall?
Salta Katten skrev:När man startar upp utan, varifrån kommer de första nyttobakterierna då? Finns de i liten mängd redan i kranvattnet, eller är det fiskens tarmbakterier som de bajar ut?
Kjell Fohrman skrev:Från avföring och överblivet foder
Gaffel skrev:Lasses recept på Nitriväck vilken jag själv har ståendes i kylskåpet..
Gaffel skrev:Lasses recept på Nitriväck vilken jag själv har ståendes i kylskåpet..
Flaxss skrev:får man inte fel bakterier då? det är väl skillnad på ''vatten'' och ''jord'' bakterier ?
Kjell Fohrman skrev:Nej då det funkar utmärkt.
Däremot så ställer jag mig också undrande till hur de överlever i kylskåp utan cirkulation på vattnet
Flaxss skrev:fast andra medel som man kan köpa är väl inte något negativt.
Kjell Fohrman skrev:Nej då det funkar utmärkt.
Däremot så ställer jag mig också undrande till hur de överlever i kylskåp utan cirkulation på vattnet
bear skrev:Jag undrar hur de överlever på hyllan i akvariebutiken utan cirkulation......därför köper jag inte denna produkt........
Albinfiskare skrev:Jag har själv inte märkt någon skillnad alls,
Sålänge man har kar på över 150L och bra cirkulation, rent substrat/ inredning, så kan man starta upp ett kar med några enstaka fiskar på en dag utan att få problem med nitrit eller liknande, bara man ser till att byta vatten varje dag några dagarna efter start.
Förutsatt att man har bra vattenkvalitet i kranen.
Nu kommer jag antagligen bli slaktad :P
Varför ska man vänta två veckor eller mer med att släppa i fiskar?ciklidcollector skrev:Ibland känns det som att tillverkarna producerar ex. nitrivec enbart för att inte förta nöjet hos en nybörjare geonom att denne får vänta 2veckor lr mer för att kunna sätta i fiskar.
Just därför ska du släppa i fisk redan från början.Fiskar hjälper bakteriefloran men vid nystart så finns ju inte denna bakterieflora.
Albinfiskare skrev:Jag har själv inte märkt någon skillnad alls,
Sålänge man har kar på över 150L och bra cirkulation, rent substrat/ inredning, så kan man starta upp ett kar med några enstaka fiskar på en dag utan att få problem med nitrit eller liknande, bara man ser till att byta vatten varje dag några dagarna efter start.
Förutsatt att man har bra vattenkvalitet i kranen.
Nu kommer jag antagligen bli slaktad :P
( Vet att jag inte haft problem med nitrit eftersom jag mätt halten med en spektrofotometer )
ciklidcollector skrev:Ibland känns det som att tillverkarna producerar ex. nitrivec enbart för att inte förta nöjet hos en nybörjare geonom att denne får vänta 2veckor lr mer för att kunna sätta i fiskar.
Dock så har ju senaste forskningen gällande nedbrytnings bakterier faktiskt påvisat att nitrosomas o va de nu hette egentligen inte har med nitrit nedbrytning/omvandling alls att göra.
Vad för sortsbakterier som sköter omvandling och nedbrytning verkar det som att ingen har 100%koll på i dags läget heller.
(stod med i senaste stora akvarieguiden) om någon undrar vart jag fått det ifrån.
ciklidcollector skrev:Fiskar hjälper bakteriefloran men vid nystart så finns ju inte denna bakterieflora.
Räcker egentligen med att lägga i lite flingfoder då detta skapar själva grunden.
Kjell Fohrman skrev:Nej det blir sällan problem om man som du skriver startar upp med några få fiskar och matar försiktigt - är väl ingen som har påstått något annat.
Varför man skall byta vatten i början är dock för mig rätt obegripligt eftersom det funkar ännu bättre om man INTE gör det.
Albinfiskare skrev:Har fått för mig att vattnet tappar kvalite snabbare i början innan de goda bakterierna har etablerat sig helt.
och om man då byter vatten/suger skit och minskar olika närsalter så att omvandlingen till nitrit förhindras.
Tror jag:p
Kjell Fohrman skrev:Ju mer vatten du byter - desto längre dröjer det tills du har tillräckligt med nyttobakterier och tills dess du har en bra biologisk balans i akvariet
Flaxss skrev:sedan råkade jag tappa en burk med fil i vattnet med men fiskarna verkade klara det.
Albinfiskare skrev:haha^^ jo men fil hjälper ju bakteriefloran i magen så det borde ju funka i akvariet med:p