Nitrivec = Onödigt?

#1 - 22 december 2008 14:21
Altså, hur nödvändigt är nitrivec egentligen?

Hur många anser att det är ett måste för en nystart och varför isåfall?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 december 2008 14:22
Det är asbolut inget måste med bakteriekulturer - vad de gör att de skyndar på proccesen med bildandet av nyttobakterier i akvariet vilket gör att man snabbare kan lägga i fisk, samt att risken för nitrit minskar
#3 - 22 december 2008 14:58
När man startar upp utan, varifrån kommer de första nyttobakterierna då? Finns de i liten mängd redan i kranvattnet, eller är det fiskens tarmbakterier som de bajar ut?
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 22 december 2008 15:16
När man startar upp utan, varifrån kommer de första nyttobakterierna då? Finns de i liten mängd redan i kranvattnet, eller är det fiskens tarmbakterier som de bajar ut?

Från avföring och överblivet foder
#5 - 22 december 2008 16:42
Från avföring och överblivet foder

Men därifrån kommer även närsalterna som omvandlas till nitrit?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 22 december 2008 16:48
Ja det är en balansgång mellan mängden fisk/foder - lägger man i för mycket (vilket är vanligast) så blir det nitrit. Lägger man i för lite så dröjer det längre innan man får en bra biologisk balans.
Just därför använder man bakteriekulturer - men det finns ju även andra sätt att tillföra bakterier som att använda lite gammalt väl inkört grus. Plocka lite skit från ett filter som varit igång rätt länge i ett bra fungerande akvarium etc. etc.
#7 - 22 december 2008 18:58
Lasses recept på Nitriväck vilken jag själv har ståendes i kylskåpet..
Guest
#8 - 22 december 2008 19:15
Har aldrig använt det och kommer aldrig använda.
Bilagor:
#9 - 22 december 2008 19:36
jag använder det. det gör ingen skada så då kan jag fortsätta. det kan ju inte vara negativt att tillföra bra bakterier.
#10 - 22 december 2008 19:42
Jag använder det, använder även lite för varje gång jag gjort rent filtret. Det är ju lätt hänt att man matar som vanligt efter rengöringen och inte tänkter på nitrit risken.
#11 - 22 december 2008 19:46
Gaffel skrev:

Hur länge lever bakterierna i kylskåpet?
#12 - 22 december 2008 20:17
jag kör alltid in ett nytt filter i inkört kar om möjligt annars tar och kramar ur nåt smutsigt filter i nya karet bara.
Har man ingen sån möjlighet skulle jag nog hellre köra på lasses metod än köpa nitrivec
#13 - 22 december 2008 21:03
Gaffel skrev:

får man inte fel bakterier då? det är väl skillnad på ''vatten'' och ''jord'' bakterier ?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 22 december 2008 21:06
Flaxss skrev:
får man inte fel bakterier då? det är väl skillnad på ''vatten'' och ''jord'' bakterier ?

Nej då det funkar utmärkt.
Däremot så ställer jag mig också undrande till hur de överlever i kylskåp utan cirkulation på vattnet
#15 - 22 december 2008 21:45

Däremot så ställer jag mig också undrande till hur de överlever i kylskåp utan cirkulation på vattnet

fast andra medel som man kan köpa är väl inte något negativt.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 22 december 2008 22:09
Flaxss skrev:
fast andra medel som man kan köpa är väl inte något negativt.

Nej, de bakteriekulturer som säljs funkar alldeles utmärkt
#17 - 22 december 2008 22:41

Jag undrar hur de överlever på hyllan i akvariebutiken utan cirkulation......därför köper jag inte denna produkt........
Guest
#18 - 22 december 2008 23:31
För att de är färgat vatten, me socker i =)
#19 - 22 december 2008 23:48
Vad jag läst ska nitrivec och liknande produkter innehålla bakterier som är duktiga på att vänta på bättre förhållanden, och inte samma arter som vi normalt har i akvarier som är snabba på att bryta ner nitrit. Men det kan jag inte backa upp.

Jord-nitriväck var ju en kul grej, nitritnedbrytande bakterier ska det finnas gott om i jord, men, inget nitrivec lär komma i närheten av att ta grums från ett filter i ett välfungerande akvarium, stor mängd och garanterat bra arter.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 23 december 2008 09:11
bear skrev:
Jag undrar hur de överlever på hyllan i akvariebutiken utan cirkulation......därför köper jag inte denna produkt........

Det beror på hur gamla de är samt hur de förvaras. Det viktiga är att de står i en sluten förpackning - däremot är hållbarheten mycket begränsad på förpackningar som har öppnats.
Jag har inte testat alla bakteriekulturer så jag kan inte avgöra hur bra de olika är, men jag kan definitivt slå fast att de inte på något sätt är en bluff utan fungerar.
Har t.ex. använt Dupla Bacter och på mindre än en timme har detta preparat plockat bort en dödlig nitrithalt i ett akvarium till noll i nitrit.
Bilagor:
#21 - 23 december 2008 11:31
Finns även frystorkade bakterier.
#22 - 23 december 2008 12:55
Jag har själv inte märkt någon skillnad alls,

Sålänge man har kar på över 150L och bra cirkulation, rent substrat/ inredning, så kan man starta upp ett kar med några enstaka fiskar på en dag utan att få problem med nitrit eller liknande, bara man ser till att byta vatten varje dag några dagarna efter start.

Förutsatt att man har bra vattenkvalitet i kranen.

Nu kommer jag antagligen bli slaktad :P

( Vet att jag inte haft problem med nitrit eftersom jag mätt halten med en spektrofotometer )
Guest
#23 - 23 december 2008 13:01

Sålänge man har kar på över 150L och bra cirkulation, rent substrat/ inredning, så kan man starta upp ett kar med några enstaka fiskar på en dag utan att få problem med nitrit eller liknande, bara man ser till att byta vatten varje dag några dagarna efter start.

Ja startar allt o släpper i fiskarna samma dag. Funkat bra i 8/60/80/484/540/750l alltid utan olika medel o shiet.. Iofs bor ja i sthlm o har bra vatten.
När ja kollat mina vattenvärden dagen efter så hare alltid sätt bra ut.
#24 - 23 december 2008 14:49
Jag uppfattar det som att de flesta bakteriekulturer på flaska är egentligen den snabba vägen att kunna tillsätta fiskar omg.
Även dessa medel som binder aggresivt klor.

Ibland känns det som att tillverkarna producerar ex. nitrivec enbart för att inte förta nöjet hos en nybörjare geonom att denne får vänta 2veckor lr mer för att kunna sätta i fiskar.

Dock så har ju senaste forskningen gällande nedbrytnings bakterier faktiskt påvisat att nitrosomas o va de nu hette egentligen inte har med nitrit nedbrytning/omvandling alls att göra.
Vad för sortsbakterier som sköter omvandling och nedbrytning verkar det som att ingen har 100%koll på i dags läget heller.
(stod med i senaste stora akvarieguiden) om någon undrar vart jag fått det ifrån.
#25 - 23 december 2008 15:09
Ibland känns det som att tillverkarna producerar ex. nitrivec enbart för att inte förta nöjet hos en nybörjare geonom att denne får vänta 2veckor lr mer för att kunna sätta i fiskar.

Varför ska man vänta två veckor eller mer med att släppa i fiskar?
#26 - 23 december 2008 15:20
För att stabilisera akvariet.
Att till sätta fiskar är ju inte förenat med bra bakterier.
Lite mat utan fisk i gör samma sak.
#27 - 23 december 2008 15:22
Vad ska du stabilisera vattnet mot?
Hur ska du få igång processen om du inte tillsätter fiskar?
#28 - 23 december 2008 15:32
Fiskar hjälper bakteriefloran men vid nystart så finns ju inte denna bakterieflora.
Räcker egentligen med att lägga i lite flingfoder då detta skapar själva grunden.

Bara erfarenhet av detta tillväga gångs koncept o det har funkat fin fint för mig alla gånger.
Sen har jag blivit lite lat sista tiden o tagit några nävargrus från ett redan fungerande akvarium och på så sätt fått bra bakteriekultur.
#29 - 23 december 2008 15:37
Men varför ska man vänta mer än två veckor att släppa i fisk?
Fiskar hjälper bakteriefloran men vid nystart så finns ju inte denna bakterieflora.

Just därför ska du släppa i fisk redan från början.
Och samma fråga igen: vad ska du stabilisera vattnet mot?
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 23 december 2008 15:46

( Vet att jag inte haft problem med nitrit eftersom jag mätt halten med en spektrofotometer )

Nej det blir sällan problem om man som du skriver startar upp med några få fiskar och matar försiktigt - är väl ingen som har påstått något annat.
Varför man skall byta vatten i början är dock för mig rätt obegripligt eftersom det funkar ännu bättre om man INTE gör det.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 23 december 2008 15:55

Dock så har ju senaste forskningen gällande nedbrytnings bakterier faktiskt påvisat att nitrosomas o va de nu hette egentligen inte har med nitrit nedbrytning/omvandling alls att göra.

Vad för sortsbakterier som sköter omvandling och nedbrytning verkar det som att ingen har 100%koll på i dags läget heller.

(stod med i senaste stora akvarieguiden) om någon undrar vart jag fått det ifrån.

Nja som sagt fiskar man kan lägga i direkt även om man inte lägger i någon bakteriekultur. Bakteriekulturen (oavsett om det rör sig om ett kommersiellt preparat eller kommer från smutsigt grus, smutsigt filter, trädgårdsjord etc.) innebär enbart att man kan lägga i lite fler fiskar från starten samt sedan lägga i resten lite snabbare.

När jag hade affär för ca. 20 år sedan så fanns tyvärr inte dessa fantastiska preparat utan man tjatade istället om att folk skulle avvakta längre samt att helst åka lägga i naturliga bakterier enligt ovan. Tyvärr struntade folk i detta och oj så många som råkade ut för en smäll efter några veckor (nitriten brukar först komma efter ca. 3-4 veckor) och la ner sitt akvarie direkt. Nu finns dessa preparat och det är utomordentligt bra för hobbyn eftersom många fler pga dessa klarar sig igenom de första kritiska 1-2 månaderna.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 23 december 2008 15:56

Räcker egentligen med att lägga i lite flingfoder då detta skapar själva grunden.

Ja men det kommer igång betydligt snabbare med lite fiskskit också - det blir som grädde på moset:d
#33 - 23 december 2008 16:23
Jag som startar upp ett kar nu, fick med två flaskor nitrivec. Det verkade självklart av nån anledning. Skall jag pytsa i detta i 10 dar (som det räckte till enl. affären) även om jag köper några fiskar redan från början?

Alltså tål fiskarna det?
#34 - 23 december 2008 16:24
Japp:).
#35 - 23 december 2008 16:44
ansjo skrev:
Japp:).

Gött!
#36 - 23 december 2008 17:46
Nej det blir sällan problem om man som du skriver startar upp med några få fiskar och matar försiktigt - är väl ingen som har påstått något annat.

Varför man skall byta vatten i början är dock för mig rätt obegripligt eftersom det funkar ännu bättre om man INTE gör det.

Har fått för mig att vattnet tappar kvalite snabbare i början innan de goda bakterierna har etablerat sig helt.

och om man då byter vatten/suger skit och minskar olika närsalter så att omvandlingen till nitrit förhindras.

Tror jag:p
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 23 december 2008 17:49
Har fått för mig att vattnet tappar kvalite snabbare i början innan de goda bakterierna har etablerat sig helt.

och om man då byter vatten/suger skit och minskar olika närsalter så att omvandlingen till nitrit förhindras.

Tror jag:p

Ju mer vatten du byter - desto längre dröjer det tills du har tillräckligt med nyttobakterier och tills dess du har en bra biologisk balans i akvariet
#38 - 23 december 2008 18:54
Ju mer vatten du byter - desto längre dröjer det tills du har tillräckligt med nyttobakterier och tills dess du har en bra biologisk balans i akvariet

Så.. det gäller altså att "mata" bakterierna med näring (bajs överbliven mat etc) men inte så mycket att det blir ett slags näringsöverskott.

Har bara varit akvarist i lite mera än ett år nu så jag får lita på er veteraner;) Men var tvungen att starta en sådanhär tråd eftersom många verkar tro att man inte klarar sig utan nitrivec eller liknade.
#39 - 23 december 2008 19:21
jag gjorde så nu senast när jag startade mitt Asien inspirerat kallvattens kar. att jag la några foderflingor i pumpfiltret och så tog jag vatten från det andra karet hälften och så hälften nytt plus vattenberednings medel. sedan råkade jag tappa en burk med fil i vattnet med men fiskarna verkade klara det.
#40 - 23 december 2008 19:22
Flaxss skrev:
sedan råkade jag tappa en burk med fil i vattnet med men fiskarna verkade klara det.

:DHur gör man det:p?
#41 - 23 december 2008 20:05
Flaxss skrev:
sedan råkade jag tappa en burk med fil i vattnet med men fiskarna verkade klara det.

haha^^ jo men fil hjälper ju bakteriefloran i magen så det borde ju funka i akvariet med:p
#42 - 23 december 2008 20:24
ansjo skrev:
:DHur gör man det:p?

hade inte rampen på så karet var öppet. och så är karet placerat lite lägre än mig och vips så snubblade jag och slängde ner skålen(inte burk!) i karet med min fil! den veckan var det väldigt grumligt!.
#43 - 23 december 2008 20:25
haha^^ jo men fil hjälper ju bakteriefloran i magen så det borde ju funka i akvariet med:p

fast jag vet inte om jag vågar göra det med vilje igen.
#44 - 23 december 2008 20:48
Bara tacka och ta emot för att skålen med filmjölk inte träffade akvariet..
#45 - 23 december 2008 20:57
Gaffel skrev:
Bara tacka och ta emot för att skålen med filmjölk inte träffade akvariet..

det var en väldigt tur att det inte tog glaset! har ingen försäkring heller så det hade inte varit skoj.
#46 - 23 december 2008 23:08
Men vi fick lite skoj nu:D! Kan nästan se detta framför mig, Janne Långben snubblar och skålen med fil flyger genom rummet och landar på det sämsta stället av alla:p!
#47 - 24 december 2008 01:03
ansjo skrev:
Men vi fick lite skoj nu:D! Kan nästan se detta framför mig, Janne Långben snubblar och skålen med fil flyger genom rummet och landar på det sämsta stället av alla:p!

:dkan vara min lilla julklapp till er alla.

Annons