Nitrivec (och torrfoder) från PWSS

#1 - 27 april 2006 08:29
Fick just hem en leverans från PWSS med bla 1 l Nitrivec. Denna levererades i en 1,5 liters petflaska, vilket jag tyckte såg så oseriöst ut att de fick åka hem med sin flaska igen. Jag undrar nu: fungerar det att köpa Nitrivec på detta sätt? Det var väldigt billigt, men förstörs inte bakterierna av en sådan behandling (överföring från en flaska till en annan, genomskinlig flaska etc.)?

Dessutom köpte jag flingfoder (hör inte hit, jag vet), och detta kom i en liten tillknuten plastpåse. Är det ok att använda?
#2 - 27 april 2006 08:35
[quote=Björken]Fick just hem en leverans från PWSS med bla 1 l Nitrivec. Denna levererades i en 1,5 liters petflaska, vilket jag tyckte såg så oseriöst ut att de fick åka hem med sin flaska igen. Jag undrar nu: fungerar det att köpa Nitrivec på detta sätt? Det var väldigt billigt, men förstörs inte bakterierna av en sådan behandling (överföring från en flaska till en annan, genomskinlig flaska etc.)?[/quote]

Javisst funkar det! Dom har tydligen i stora tankar och fördelar i mindre flaskor inget fel i det!:)

[quote=Björken]
Dessutom köpte jag flingfoder (hör inte hit, jag vet), och detta kom i en liten tillknuten plastpåse. Är det ok att använda?[/quote]

Samma här storförpackningar som fördelas ut till köparna heller inget fel!:)
#3 - 27 april 2006 09:53
Foder på lösvikt vet ingen hur gammalt det är bla. C vitamin är färskvara.
Hur mycket kostade Nitrivec i 1,5 liter, stod det någon bäst före datum.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 april 2006 10:11
Utan att kunna uttala mig i detalj om någon av produkterna så gälkler ju rent allmänt att livstiden förkortas en hel del så snart en förpackning öppnats.
Hur mycket beror dels på vilken produkt det gäller och dels på hur produkten förvarats efter att den öppnats.
#5 - 27 april 2006 11:22
På "originalflaskan" rekommenderas att Nitrivec ska förvaras i kylskåp efter öppnandet. Inga "Best before" vad jag minns.
#6 - 27 april 2006 11:28
På min Nitrivec (som förvaras i kylskåp) står det i botten NOV 2007 (inköpt förra året!
Bilagor:
#7 - 27 april 2006 14:20
Nitrivec o torrfoder

Saken är den att genom att köpa Nitrivec på Fat eller i stora Plastdunkar
och torrfoder i stora 25 liters hinkar gör att priset kan pressas till oss konsumenter. Vilket jag tycker är bra. Kan hålla med om när jag fick en liter nitrivec i en petflaska för första gången från pwss var jag väldigt skeptisk.
Det skulle ju gå att leverera i snyggare förpackningar, Men det är ju innehållet som räknas likaså foder det du ger för en liten burk sera färg foder får du 3 dubbelt upp i lösvikt för. Pwss har många kunder och det de säljer hinner knappast bli gammalt.
/bobbyfuller
#8 - 27 april 2006 15:34
Frågan är om det är Nitravec eller annan hemmagjord bakterieodling

Köpte en hemma gjord på akvariekällaren i örebro 50kr Halvliter
Otroligt mycke bättre än nitravec
#9 - 27 april 2006 16:18
[quote=mayday]Frågan är om det är Nitravec eller annan hemmagjord bakterieodling

Köpte en hemma gjord på akvariekällaren i örebro 50kr Halvliter
Otroligt mycke bättre än nitravec[/quote]
Vad innehåller den hemmagjorda då?
#10 - 27 april 2006 16:30
Hemmagjord?

Som jag sa blev jag skeptisk så jag ringde pwss de köper nitrivec på 25 liters dunkar om jag inte minns fel. Tror inte att de säljer hemmagjord under namnet Nitrivec skulle det komma fram att det va så så skulle nog kundkretsen minska drastiskt
/Bobbyfuller
#11 - 27 april 2006 19:30
flingfoder i plastpåse inehåller ungefär lika mycket näring som ströbröd! PWSS ger jag inte 5öre för!;)
#12 - 28 april 2006 01:54
[quote=sunkan aspidoras]PWSS ger jag inte 5öre för!;)[/quote]

dyra är dom också
#13 - 28 april 2006 04:01
he he

Dom är billiga om man jämför med andra butiker i min närhet. Alla kan ju inte bo 150 m från he he.... det är klart att för dom som måste stå för frakten
så kanske det inte är billigt alltid. Apropå mat o nitrivec i påse & petflaska
finns det ett jättebra alternativ för dem som inte tycker det är bra
LÅT BLI ! ingen tvingar någon att handla det.
/bobbyfuller
#14 - 28 april 2006 04:04
?

[quote=sunkan aspidoras]flingfoder i plastpåse inehåller ungefär lika mycket näring som ströbröd! PWSS ger jag inte 5öre för!;)[/quote]

Är du Professor?
Eller hur vet du att det är så dåligt mina fiskar växer o frodas av min pås mat
/bobbyfuller
#15 - 28 april 2006 09:13
[quote=sunkan aspidoras]flingfoder i plastpåse inehåller ungefär lika mycket näring som ströbröd! PWSS ger jag inte 5öre för!;)[/quote]
Det hade jag ingen aning om att det var så lite innehåll i det;) ;) ;) .
Men å andra sidan så får jag nog fodra snabbt som fan med sin burkmat med för vem vill mata sina fiskar med ströbröd, En öppnad burk klarar väl sig inte mer än ett par dagar då?;) ;) ;)

Eller var tror experten?!?! ;) ;) ;)

Sen går det an att vara kaxig och anonym med....
#16 - 28 april 2006 09:47
Oj då, många svar blev det här :) . Det finns väl ingen som vet med säkerhet hur denna behandling påverkar foder och Nitrivec, man får väl gå efter sin egen bedömning.......

/ Maria
#17 - 28 april 2006 09:51
[quote=Kjell Fohrman]Utan att kunna uttala mig i detalj om någon av produkterna så gälkler ju rent allmänt att livstiden förkortas en hel del så snart en förpackning öppnats.
Hur mycket beror dels på vilken produkt det gäller och dels på hur produkten förvarats efter att den öppnats.[/quote]Jag tror på den här!

Pwss är en seriös firma som köper stora paket för att kunna sälja billigt till oss när det gäller vissa varor. Jag tror knappast att dom öppnar en påse/ dunk i flera månader för att sen sälja den till oss med inget värde i alls.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 28 april 2006 10:12
[quote=Marie J]Jag tror på den här!

Pwss är en seriös firma som köper stora paket för att kunna sälja billigt till oss när det gäller vissa varor. Jag tror knappast att dom öppnar en påse/ dunk i flera månader för att sen sälja den till oss med inget värde i alls.[/quote]
Som sagt jag vet inget om detta. Själv hade jag nog inte köpt ett vattenberedningpreparat i "lösvikt" i alla fall även om det kommer från ett seriöst företag.

Problemet är väl också att man inte kan testa att fodret eller preparaten är OK utan sådant visar sig först efter mycket lång användning.

Detta med storpack tycker jag förövrigt att man själv bör tänka på också - dvs hållbarheten blir faktiskt rejält förkortad när man väl öppnat förpackningen och förvaringen är då oerhört viktig. Jag ser många som köper foder, vattenpreparat, medicinförpackningar i storpack och sedan använder det under flera månader - då är det inte så mycket "kvalitet" kvar i slutet.

Så storförpackningar är egntligen bara till för storförbrukare som använder mycket och då blir det inte liggande en längre period.
#19 - 28 april 2006 10:16
Men om man köper en liten burk torrfoder och förvarar i kylskåp mellan matningarna- hur länge kan man använda den innan man slänger och köper nytt (mina är fortfarande fyllda till 2/3 efter tre månader).
#20 - 28 april 2006 10:21
[quote=Björken]Men om man köper en liten burk torrfoder och förvarar i kylskåp mellan matningarna- hur länge kan man använda den innan man slänger och köper nytt (mina är fortfarande fyllda till 2/3 efter tre månader).[/quote]

Håller med dig till 100%

Köper man en normalburk med torrfoder så räcker ju den flera månader
så egentligen är ju en "normal standardburk" med torrfoder storpack!
/bobbyfuller
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 28 april 2006 10:24
[quote=Björken]Men om man köper en liten burk torrfoder och förvarar i kylskåp mellan matningarna- hur länge kan man använda den innan man slänger och köper nytt (mina är fortfarande fyllda till 2/3 efter tre månader).[/quote]
Att hålla på att öppna och stänga burken är inte heller så bra. Gör då istället som så att du har en ännu mindre burk som du matar med dagligen. Denna fyller du sedan på med några veckors mellanrum - då öppnas inte huvudburken så ofta.
Bägge burkarna förvaras sedan torrt, mörkt och svalt.
#22 - 28 april 2006 10:26
Tackar, tackar :)
#23 - 28 april 2006 15:28
Ha ha verkar som du hade rätt:D :D :D :D

Annons