Nitrivec - hur ska jag fortsätta?

#1 - 21 mars 2010 21:41
Hej, vi startade vårt akvarium i torsdags och hade i Nitrivec första gången i fredags (full dos för 60 liters akv). Vi satte i första fiskarna i lördags, och har sedan dess inte använt mer Nitrivec. Grumligheten som blir av Nitrivec stannade kvar i ca 30 timmar, på omslaget stod det att det skulle försvinna efter 4-24 timmar. Bör jag fortsätta behandla och i så fall hur mycket och hur länge?

MVH Joseph
#2 - 21 mars 2010 22:05
du lär inte ha fått nån nitrit ännu så varför har du i nitrivec?
#3 - 21 mars 2010 22:08
du lär inte ha fått nån nitrit ännu så varför har du i nitrivec?

Fick det rådet av vår akviarist där vi handlar akvariesaker:confused:
#4 - 21 mars 2010 22:12
Nitrivec tar man om man misstänker att man har nitrit och det kommer inte på nån dag.
Köp hellre Nitrittest (dropptest inget sticktest) och kolla det varje dag, du får nån nitrittopp förr eller senare och då är det bra att ha nitrivec till hands + att göra ett extra vattenbyte varje dag till nitriten är noll.

Köp inga fler firrar, mata sparsamt varannan dag så kanske du inte drabbas så hårt när väl nitriten slår till.
#5 - 21 mars 2010 22:17
Nitrivec tar man om man misstänker att man har nitrit och det kommer inte på nån dag.

Köp hellre Nitrittest (dropptest inget sticktest) och kolla det varje dag, du får nån nitrittopp förr eller senare och då är det bra att ha nitrivec till hands + att göra ett extra vattenbyte varje dag till nitriten är noll.

Köp inga fler firrar, mata sparsamt varannan dag så kanske du inte drabbas så hårt när väl nitriten slår till.

Okej, kanske det bästa är helt enkelt att skaffa nitrittest och hålla nära koll på det och använda Nitrivec endast om det blir nödvändigt helt enkelt?

Och hur länge tycker du man ska vänta med att köpa fiskar?
#6 - 21 mars 2010 22:29
Hur många har du nu?
#7 - 21 mars 2010 22:31
Hur många har du nu?

Två st Fjärilsciklider:).
#8 - 21 mars 2010 22:34
Nitrivec använder man för att slippa få så hög nitrit. Det är goda bakterier på burk, typ.

Så JA, du ska använda det från dag ett då de första fiskarna hoppar i. Använd i ett par veckor.
#9 - 21 mars 2010 22:36
Johanski skrev:
Nitrivec använder man för att slippa få så hög nitrit. Det är goda bakterier på burk, typ.

Så JA, du ska använda det från dag ett då de första fiskarna hoppar i. Använd i ett par veckor.

Okej, vadå, ska man behandla alla 60 liter varje gång? Det blir ju helt dimmigt i akvariet då och man ser knappt in?
Så ska det väl ändå inte va i två veckor?
#10 - 21 mars 2010 22:38
Jag hade nog väntat i ca 2 månader men jag är jäkligt försiktig av mig ;)
Då kan du även hinna fundera ut i godan ro vilka övriga fiskar du vill ha i.
Det är svårt att veta exakt hur man ska göra som nybörjare (för man gör en hel del fel) men att skynda långsamt när det gäller hur många fiskar man ska ha i karet är aldrig fel.
#11 - 21 mars 2010 22:40
Jag hade nog väntat i ca 2 månader men jag är jäkligt försiktig av mig ;)

Då kan du även hinna fundera ut i godan ro vilka övriga fiskar du vill ha i.

Det är svårt att veta exakt hur man ska göra som nybörjare (för man gör en hel del fel) men att skynda långsamt när det gäller hur många fiskar man ska ha i karet är aldrig fel.

Jo^^ vi ska ju inte ha fler fiskar just nu lixom, men två månader tycker jag låter lite överdrivet då vi bara har två fiskar i just nu;) Och vi har tänkt att ha ett akvarie med endast Fjärilsciklider i och någon mal:)
#12 - 21 mars 2010 22:41
Johanski skrev:

jag har aldrig använt mig av nitrivec den första tiden, det är bättre att hålla koll på nitriten med tester och att först när den visar något använda medel + dagliga vattenbyten
#13 - 21 mars 2010 22:49
Nitrivec ska i INNAN nitriten om man får välja, inte då nitriten kommit, då det främjar tillväxten av goda bakterier som bryter ned nitrit.
#14 - 21 mars 2010 22:51
Johanski skrev:
Nitrivec ska i INNAN nitriten om man får välja, inte då nitriten kommit, då det främjar tillväxten av goda bakterier som bryter ned nitrit.

Okej, vadå, ska man behandla alla 60 liter varje gång? Det blir ju helt dimmigt i akvariet då och man ser knappt in?
#15 - 21 mars 2010 23:04

Har aldrig upplevt att det blivit dimmigt av nitrivec? Det är inte Easy Life's Flytande Filtermedium du har?
#16 - 21 mars 2010 23:08
Johanski skrev:
Har aldrig upplevt att det blivit dimmigt av nitrivec? Det är inte Easy Life's Flytande Filtermedium du har?

Sera Bio Nitrivec Filtermedium heter den han i affären sålde mig.
Är det någon skillnad alltså?:o
#17 - 21 mars 2010 23:53
Sera Bio Nitrivec är förebyggande och skall tillsättas enligt bruksanvisningen som normalt står på förpackningen... Altså vid uppstart och sedan en gång i veckan
#18 - 22 mars 2010 00:31
Zenthar skrev:
Sera Bio Nitrivec är förebyggande och skall tillsättas enligt bruksanvisningen som normalt står på förpackningen... Altså vid uppstart och sedan en gång i veckan

Ja, det var det jag trodde jag med, blev bara förvirrad av att min akvarist sa att jag skulle ha i det tre dagar i rad, men då skulle det ju bli helt dimmigt i akvariet och man inte skulle sett in knappt, så det kan ju inte vara rätt. Men en gång i veckan har jag läst här och var nu så jag kör nog på det:)
#19 - 22 mars 2010 10:05
Fick det rådet av vår akviarist där vi handlar akvariesaker:confused:
Ja det är helt riktigt och glöm allt du fått till svar här (utom johanski)!! Du doserar nitrivec varje dag i ca 14dgr! Detta för att hjälpa till att etablera kvävecyceln och minska risken för höga nitrithalter!
#20 - 22 mars 2010 10:43
åheim skrev:
Ja det är helt riktigt och glöm allt du fått till svar här (utom johanski)!! Du doserar nitrivec varje dag i ca 14dgr! Detta för att hjälpa till att etablera kvävecyceln och minska risken för höga nitrithalter!

Okej, så det ska alltså vara helt dimmigt i akvariet i två veckor?
Har förstått att det här är en ny version och inte som den gamla nitrivec som vattnen inte blev grumligt av.
#21 - 22 mars 2010 11:22
Okej, så det ska alltså vara helt dimmigt i akvariet i två veckor?

Har förstått att det här är en ny version och inte som den gamla nitrivec som vattnen inte blev grumligt av.
Om det är nån uppdaterad variant av nitrivec så gör som det står i beskrivningen...
#22 - 22 mars 2010 11:47
åheim skrev:
Om det är nån uppdaterad variant av nitrivec så gör som det står i beskrivningen...

Okej, det står bara att man ska behandla allt vatten en gång vid uppstart, sedan en gång i veckan på akvarium som är igång, står inget specifikt om hur man fortsätter efter första behandling, men antar att det är en gång i veckan som gäller då?
#23 - 22 mars 2010 15:50
Okej, det står bara att man ska behandla allt vatten en gång vid uppstart, sedan en gång i veckan på akvarium som är igång, står inget specifikt om hur man fortsätter efter första behandling, men antar att det är en gång i veckan som gäller då?
Ja det kan nog vara bra att hålla på ca 4 veckor sen borde filtret och bottensubstratet husera tillräckligt med nitrifieringsbakterier för att klara sig på egen hand!

Annons