Nitrivec, funkar det?

#1 - 2 mars 2008 19:18
Hur kan aeroba bakterier överleva på en flaska utan syre och mat?
Jag håller på och startar ett kar med en fishless cykling med ammoniak och jag tycker inte nitrivec verkade funka säskilt bra.
Fungerar det? Vad er era erfarenheter med det?
#2 - 2 mars 2008 20:10
Flytande bakteriekulturer som Nitravec sägs innehålla en svavelförening, som får bakterierna att "leva på sparlåga".
När de släpps ut i vattnet behöver de ammonium/nitrit att oxidera för att bli fler.
100 ml nitrivec innehåller ca 16 miljarder nitrifikationsbakterier.

Det finns tydligen vatten där nitrifikationsbakterierna saknas främst från grundvattenbrunnar, lite vatten från blomjord genom ett kaffefilter, eller grus från naturen innehåller nitrifikationsbakterier.
#3 - 2 mars 2008 20:28
Jag går efter Lasses tips och använder det i mitt nystartade saltkar. Får se hur det går.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 2 mars 2008 20:31
Jag har inte testat just Nitrivec men har mycket bra erfarenhet av andra bakteriekulturer i alla fall.
Ett annat lika bra sätt att få igång processen är att krama ur filtermaterialet från ett annat med bra balans.
#5 - 2 mars 2008 21:25
I mitt första akvarium körde jag med bakteriekultur vilket fungerade utmärkt. I mitt nästföljande akvarium (1 år senare) tillsatte jag några hinkar akvarievatten från det första, vilket också fungerade utmärkt.
#6 - 2 mars 2008 21:38
Nitrivec funkar bra. som andrakar funkar det skitbra att planera lite innan och köra det nya filtret i gamla karet nån vecka sen går det fort.
#7 - 2 mars 2008 21:50
Min erfarenhet är att nitrivec funkar minst lika bra som alla andra bakteriepreparat. Viktigt är dock att man ger startdosen varje dag samt ger väldigt låga ammoniuminputtar till en början. Försöker man sig på fishless cycling så är det oerhört viktigt att ge väldigt lite ammonium. Det är svårt att styra detta - därför föredrar jag en liten fisk som får producera ammoniumet. Varför är det viktigt med låga ammoniumhalter vid starten. jo mer och mer pekar på att det är just förekomsten av ammonium som hindrar andra stewget från att komma igång och man får ett nitrituppbygge.

MVH Lasse
#8 - 3 mars 2008 08:38
Du har nog rätt Lasse! När jag tillsätter ammoniak blir dem nedbryten på under ett dygn, medan det finns extremt mycket nitrit (och nitrat). Men fördelen med att använda ammoniak är ju att bakteriekulturen blir väldigt kraftig och kan hantera en väldigt stor biomassa redan från början när cyklingen är klar.
#9 - 3 mars 2008 19:00
Kjaer skrev:
Du har nog rätt Lasse! När jag tillsätter ammoniak blir dem nedbryten på under ett dygn, medan det finns extremt mycket nitrit (och nitrat). Men fördelen med att använda ammoniak är ju att bakteriekulturen blir väldigt kraftig och kan hantera en väldigt stor biomassa redan från början när cyklingen är klar.

Bara om du fortsätter att belasta lika mycket ja- finns ingen mat/energi - ingen tillväxt - minskande bakteriepopulation. Det är precis av samma anledning som det inte lönar sig med överdimensionerade filter eftersom det är i första hand mat/energitillgången som bestämmer bakteriepopulationens storlek och inte tillgänglig yta - inom vissa gränser alltså - matar man för mycket så kommer man ju förr eller senare komma upp i en population som filtret inte klarar men man vinner ingenting att gör filtret större av säkerhetsskäl på grund av enskilda övermatningar. Nitrifikationsbakterierna tar ca 13 timmar på sig för att fördubbla populationen - oavsett hur stort filtret är.

MVH Lasse
#10 - 4 mars 2008 09:19
Jag har uppfattningen att ett kraftigt överdimensionerat filter ibland tom ställer till det i karet, varför vet jag inte men jag har upplevt att det är svårare att få "balansen" i ett kar med växter och "jättefilter" iaf.

Kan som sagt inte underbygga det med varken teoretiska orsaker, ej heller praktiska mätningar -utan det är bara en känsla jag fått!?

Har hört förklaringar som att ett jättefilter kräver/förbrukar kolkällor i vattnet, men det borde ju bero på belastningen (och antalet nitrifikationsbakterier), inte då stå i direkt relation till filtervolymen

Däremot samlar kanske ett stort filter (beroende av hur volymen disponeras) mer "skit" och (eftersom) det tenderar bli betydligt längre mellan rengjöringarna med ett megafilter, vilket kanske bidrar till något sämre vattenkvalitet framförallt om man inte sköter vattenbyten optimalt!?

Men som sagt, det är bara en högst subjektiv uppfattning som likväl kan handla om tillfälligheter...

Hursom till frågan, det är uppenbart att Nitrivec fungerar bra för många som använder det, själv använder jag gammalt "filtergegg" och ympar gärna in filtermaterial från ett fungerande kar om det finns möjlighet, sedan låter jag någon/några "skitfiskar" (ursäkta uttrycket) gå i akvariet och ökar sedan belastningen i ett par steg innan jag tillslut har det tilltänkta beståndet! Att tillföra ammonium/ammoniak borde väl fungera likväl som att ha någon fisk och matning som gör jobbet.. Har själv provat nu att tillföra kväve i form av ammonium och nitrat i ett nystartat kar, men jag vet ej om jag tycker det slog så väl ut -det är svårt att veta hur mycket jag bör dosera och det verkar som att algerna har dragit mer nytta av det än växterna i ett av karen iaf.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 4 mars 2008 09:30
Hagi skrev:
Jag har uppfattningen att ett kraftigt överdimensionerat filter ibland tom ställer till det i karet, varför vet jag inte men jag har upplevt att det är svårare att få "balansen" i ett kar med växter och "jättefilter" iaf.

Det tar det längre tid för ett större filter (eller rättare sagt större filteryta) att komma igång - men när det väl kommit igång så tål det utan tvekan betrydligt mer än ett mindre.

Sedan finns det ingen anledning att överdimensionera filtret rejält eftersom nyttobakterierna behöver näring för att överleva och ett jättefilter i ett litet akvarium/glest besatt akvarium/tätt beväxt akvarium kommer inte att få näring tillräckligt.
#12 - 4 mars 2008 09:35
Det tar det längre tid för ett större filter (eller rättare sagt större filteryta) att komma igång - men när det väl kommit igång så tål det utan tvekan betrydligt mer än ett mindre.

Sedan finns det ingen anledning att överdimensionera filtret rejält eftersom nyttobakterierna behöver näring för att överleva och ett jättefilter i ett litet akvarium/glest besatt akvarium/tätt beväxt akvarium kommer inte att få näring tillräckligt.

nä, jag misstänker att man får "döda zoner" i det stora filtret då, och att den verkliga filterytan (den aktiva) inte på något sätt är större/effektivare. Vilket får mig att känna att jag inte vet vilka processer som pågår i massan...
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 4 mars 2008 09:38
Hagi skrev:
nä, jag misstänker att man får "döda zoner" i det stora filtret då, och att den verkliga filterytan (den aktiva) inte på något sätt är större/effektivare. Vilket får mig att känna att jag inte vet vilka processer som pågår i massan...

Döda zoner har mest att göra med hur man får vattnet att cirkulera - men oavsett vilket resultatet blir detsamma
#14 - 4 mars 2008 09:56
Döda zoner har mest att göra med hur man får vattnet att cirkulera - men oavsett vilket resultatet blir detsamma

Jo, precis.. det var lite det jag ville ha sagt -att det blir svårare att få en jämn cirkulation genom hela massan (men det beror som sagt kanske lika mycket/mer på dispositionen av massan än dess volym. Annars är jag inne på att massan skall vara måttligt överdimensionerad i förhållande till den belastning man tänkt sig, hellre för stort än för litet naturligtvis!
#15 - 4 mars 2008 10:09
Det är här makaronerna kommer in i bilden
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 4 mars 2008 10:18
Hagi skrev:
Jo, precis.. det var lite det jag ville ha sagt -att det blir svårare att få en jämn cirkulation genom hela massan (men det beror som sagt kanske lika mycket/mer på dispositionen av massan än dess volym. Annars är jag inne på att massan skall vara måttligt överdimensionerad i förhållande till den belastning man tänkt sig, hellre för stort än för litet naturligtvis!

Instämmer helt
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 4 mars 2008 10:19
Gaffel skrev:
Det är här makaronerna kommer in i bilden

Och använder man snabbmakaroner så måste ju det snabbt bli biologisk balans;)
Skämt åsido - "makaroner" var bra när de kom, men idag finns det betydligt effektivare filtermaterial
#18 - 4 mars 2008 10:57
Och använder man snabbmakaroner så måste ju det snabbt bli biologisk balans;)

Skämt åsido - "makaroner" var bra när de kom, men idag finns det betydligt effektivare filtermaterial

Vilka filtermaterial kan du rekommendera?
#19 - 4 mars 2008 12:55
fördelen med makaronerna är att fördelningen av vattnet maximeras, själv kör jag den här konstellationen på mitt 2213-2222 och det här är ingen ersättning för snabbmakaroner..
#20 - 4 mars 2008 16:16

Ett annat lika bra sätt att få igång processen är att krama ur filtermaterialet från ett annat med bra balans.
bakterierna i filtret har jag läst är väldigt sjukdomsframkallande men skadar inte fisken eftersom de är kolloniserade i filtret men hur blir det när man kramar ut dem i karet?
#21 - 4 mars 2008 18:01
åheim skrev:
bakterierna i filtret har jag läst är väldigt sjukdomsframkallande men skadar inte fisken eftersom de är kolloniserade i filtret men hur blir det när man kramar ut dem i karet?

Vart har du läst detta Åheim? Det har jag aldrig hört talas om - men det kan ju vara sant för det. Vore kul att läsa den artikeln.

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 4 mars 2008 18:06
åheim skrev:

Jag har alltid kramat ur dom direkt i akvariet utan problem. Så också jag undrar var du har läst detta - vore intressant att läsa.
Bilagor:
#23 - 4 mars 2008 18:43
En liten varning jag fick i den lokala akvarieaffären var att man inte skulle använda nitrivec i vatten med högre PH än 7,5 (vilket gör använding i Malmö uteslutet). Vet inte om man inte fick effekt eller om det blev bättre effekt men de rekommondera Ammovec istället.
#24 - 4 mars 2008 18:59
Jag har användt nitrivec i saltvatten åtskilliga gånger (ph 8,3). Rådet bygger troligtvis på att i pH över 7,5 så är komplexet ammonium/ammoniak betydligt farligare än nitrat och att ammovec då angriper ammoniumbildningen. Vet ej vad ammovec innehåller men nitrivec innehåller bakterier som på sikt snabbt omvandlar ammoniumet till nitrit och sedan vidare till nitrat. Det är därför viktigt att man matar ytterst lite när man använder bakteriepreparat och att man tillsätter det varje dag. jag brukar mata min enda fisk (startar alltid med en fisk) en 6-7 frysta vuxna artemier var annan till var tredje dag i början. Efter en till en och en halv vecka matar jag samma mängd per dag och efter 2,5 till 3 veckor ökar jag även givan. Under dessa förutsättningar har jag startat åtskilliga akvarium med nitrivec.

MVH Lasse
#25 - 4 mars 2008 19:12
Här är en tråd där man verkar ha lyckats fullt ut med "bakterier på flaska start"
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57200

Det där med stora filterytor är rätt kul att diskutera, eller rättare sagt effektiva filterytor.
Filter som samlar på sig mycket av karets restprodukter är kanon för att då kan man lätt plocka ur en stor syrekrävande last, vilket restprodukterna kräver vid sin nerbrytning.
O andra sidan så sätter ett effektivt filter av den typen fort igen sig o det i sig är inge bra för bakterie funktionen i filtret.

Därför tycker jag att det optimala är att ha ett filter som samlar upp skräpet och ett filter som tillhandahåller en stor tillgänglig syresatt tillväxtyta för bakterier.
#26 - 4 mars 2008 19:45
Jag har alltid kramat ur dom direkt i akvariet utan problem. Så också jag undrar var du har läst detta - vore intressant att läsa.
det blir inte så lätt men jag ska försöka hitta den;)
#27 - 4 mars 2008 20:14
åheim skrev:
det blir inte så lätt men jag ska försöka hitta den;)
... äääh hittar inte ljust den artikeln men jag reserverar mig mot att det kan ha syftat till skadligheten för människan och inte fisk[:o] Men hur som helst så vet man ju att det inte är bra för fisken med för höga bakteriehalter i vattnet och då undrar jag över detta förfarande?
#28 - 4 mars 2008 20:44
Men varför skulle nitrifrikations bakterier vara skadliga? Dom gör väl inget annat än nedbryter ammonium och nitrit..
#29 - 4 mars 2008 21:45
Ett filter innehåller ju många andra bakterier än nitrifikationsbakterier och de flesta sjukdomsalstrande bakterier vad rör fisk är relativt vanliga bakterier som finns överallt i vattnet men när fisken motståndskraft blir nedsatt så kan de orsaka sjukdom. Därför är jag av den totalt motsatta uppfattningen att ett filter som innehåller stor bakteriell aktivitet istället är en hälsostärkande faktor eftersom fisken inte blir stressad av dålig vattenkvallite eller föruttnelser runt om i akvariet.

Vad gäller storlek på filter så tycker jag att man måste se på ett annat sätt och det är nedbrytningen per tidsenhet. Den är beroende (om vi pratar om syrerik nedbrytning - som är den snabbaste) beroende på hur mycket syre per tidsenhet som transporteras till substratet, hur mycket mat (föroreningar) per tidsenhet som transporteras till substratet och hur mycket näringsämnen som också kommer till per tidsenhet. Näringsämnen är de gamla vanliga kväve och fofor samt en massa andra och som behövs för uppbygget av den bakteriella populationen. Sedan är det en sak som sällan tas upp inom sötvattnet när det gäller de bakterier som står för nedbrytningen av organiskt material nämligen behovet av organiskt kol. Organiskt kol går alltid förlorat genom koldioxidproduktion hos bakteriepopulationen och tillgången till detta kan ofta vara kritiskt för tillväxten av denna bakteriepopulat precis som bristen på karbonater hämmar nitrifierarnas tillväxt vid låga pH och KH.

En bra och kraftig nedbrytning får man om man använder sk madrasser och har en sjuhelsikes fart igenom dem. På jobbet har vi en madrass som är ca 80*60*10 där det går 26 kubik per timme igenom. Den är inte rengjord, någonsin, och har rullat nu i 6 månader. Belastningen är iofs inte så där kraftig men en bläckfisk äter en hel del den också. Jag har haft flera akvarium på 600 - 700 liter med ciklider där en madrass på 40*60 stått för hela filtreringen och aldrig rengjorts (rekordet var nog 5 år tror jag). Cirkulation - 3-5 kubik i timmen. Biotorn med bra genomströmning är också otroligt effektiva - ja till och med bättre än madrasser.

MVH Lasse
#30 - 4 mars 2008 23:07
det var en bra substans i din förklaring Lasse;) med andra ord är inte ytterfilter så väldigt biologiskt effektiva kan man gissa pga den svaga cirkulationen genom sustratet[:o] Så med väldigt kraftig pump så klarar man sig med en förhållandevis liten filteryta som tex ett innerfilter på 1000-2000L/tim i ett 300-500liters sällskapskar...
#31 - 4 mars 2008 23:46
..om det nu inte råkar vara ett ytterfilter med låt oss säga en eheim 2260's egenskaper.. ..sry kunde bara inte låta bli..

Tack för ett väldigt bra och klargörande inlägg i debatten Lasse..
#32 - 5 mars 2008 07:41
:D
Kom på att lasses inlägg var ju riktigt bra:D
Men om man ska kolla på exempelvis ytterfilter med dålig cirkulation så kanske nedanstående kan funka:
1: använd inte ytterfiltrets pump.(plocka bort inpellern)
2: anslut en kraftig cirkulationspump som pumpar in vatten via ytterfiltrets insug(kan man ansluta en diffusor(venturi ventil som skickar in lite syre) samtidigt borde det vara optimalt.
3: vattnet kommer att cirkulera snabbare och bakteriekulturen kommer spira??:D

Bara en fundering...eftersom såkallat tryckfilter finns för dammar...och där finns ingen motor men samtidigt så renar det hur bra som helst...
Nackdelen är väl att man ska ha en cirkulationspump just för ändamålet...men oandra sidan så slipper man matt konstruktionen...som kan vara svårt att dölja.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 5 mars 2008 07:47
åheim skrev:
det var en bra substans i din förklaring Lasse;) med andra ord är inte ytterfilter så väldigt biologiskt effektiva kan man gissa pga den svaga cirkulationen genom sustratet[:o] Så med väldigt kraftig pump så klarar man sig med en förhållandevis liten filteryta som tex ett innerfilter på 1000-2000L/tim i ett 300-500liters sällskapskar...

Well - ett ytterfilter är oftast fullt tillräckligt om man använder bra filtermaterial.
Jag har i alla fall kört ett Fluval 1000 liters av gamla modellen i et 840 liters akvarium i 3-4 år (kommer inte ihåg exakt hur länge) utan att någonsin behöva göra rent filtret.
#34 - 5 mars 2008 07:54
:d

Millmir skrev:
En liten varning jag fick i den lokala akvarieaffären var att man inte skulle använda nitrivec i vatten med högre PH än 7,5 (vilket gör använding i Malmö uteslutet). Vet inte om man inte fick effekt eller om det blev bättre effekt men de rekommondera Ammovec istället.

Ammovec är egentligen samma fast det är mera drastiskt...ger befintlig bakteriekultur näring samt motverkar samma toppar som nitrivecen gör.
Nitrivec vid start och på lång sikt...ammovec kortsiktigt.

Egentligen verkar ammovec vara boosten som stabiliserar värdena och innehålla några flera bakterier och aminosyror som ska hjälpa nitrivecens bakterier på traven.
#35 - 6 mars 2008 11:06
om man nu har nitrat i vattnet vad ska jag göra för att sänka det.tycker ni

Annons