Nitrivec Biostarter och fisklös cykel

#1 - 16 augusti 2006 21:42
Hej

Jag har en flaska med Nitrivec Biostarter (från Sera) och undrar vad det är för något. Vad jag har förstått innehåller flaskan bakterier som hjälper till att bryta ner ammoniak och nitrit (samma bakterier som finns i ett filter). Det står inget innehåll på flaskan så jag undrar om den innehåller något mer som kan störa balansen i vattnet. Jag har tänkt köra en fisklös cykel och antar att jag kan starta den med att tillsätta Nitrivec, vänta 24 timmar och därefter tillsätta ammoniak (rätta mig om jag har fel). Kanske låter dumt men jag måste fråga om hur bakterierna kan överleva i flaskan?

Tacksam för svar!
#2 - 16 augusti 2006 22:35
varför ska du tillsätta amoniak?
#3 - 16 augusti 2006 22:43
Eftersom jag inte kommer att ha några fiskar. Jag vill starta upp en bakteriekultur innan jag skaffar dem, det är det en fisklös cykel går ut på.
#4 - 16 augusti 2006 23:16
Kör precis som med fiskar enligt burkens anvisning. Tillsätt en fix liten mängd ammoniak varje dag inte en ökande mängd. Mängden ska då alltså motsvara de fiskar man vanligen har. När du mäter 0 nitrit prova att lägga på 50% på ammoniak lasten och se om bakterierna hinner med.
mvh Mattias
#5 - 16 augusti 2006 23:30
Jo, jag hade tänkt det. Undrar bara hur/om Nitrivec verkligen fungerar. Om bakterierna i flaskan ska överleva måste det väl finnas någon form av mat där i? Eller hur går det till?
Vet någon förresten om var man får tag i ren ammoniak? Jag frågade personalen i djuraffären idag och de hade aldrig hört talas om metoden ens, trots att den ena av dem har jobbat där i 9 år. De verkar dock inte så utbildade; vet inget om produkterna de säljer och förstod knappt vad jag menade när jag förklarade vad jag skulle med ammoniak till.
#6 - 17 augusti 2006 06:04
ammoniak hittar du i färgaffären!
#7 - 17 augusti 2006 06:31
Flytande bakteriekulturer som Nitravec sägs innehålla en svavelförening, som får bakterierna att "leva på sparlåga".
När de släpps ut i vattnet behöver de ammonium/nitrit att oxidera för att bli fler.
100 ml nitrivec innehåller ca 16 miljarder nitrifikationsbakterier.
1 dl ammoniak till 8 kubik.
http://rainbow.konto.itv.se/svenska/f135.htm
#8 - 17 augusti 2006 07:39
Kan tillägga att om kranvattnet är hårt klorerat eller kommer från en djupvattenbrunn kanske det inte finns naturliga nitrifikationsbakterier i vattnet och då är det flaskan, filter från ett annat akvarium, jord, grus från naturen silat genom ett kaffefilter som gäller för att få igång nitrifikationen med hjälp av ammoniak.
#9 - 17 augusti 2006 09:00
Bakterierna äter bikarbonat och ammonium/nitrit samt andas syre. De behöver spårämnen oxå men jag tror att det är svårt att få till en brist situation på den fronten.
#10 - 17 augusti 2006 09:09
Jag köpte en Hydor Biflo till mitt nya akvarium, hade på 10 droppar Nitrivec på snurran 3 gånger första dagen och 48 timmar senare med fiskar i var vattnet i perfekt balans.

Hade då 15 kardinaler och 2 paletter i för att bakterierna skulle få jobba..

Bakterierna som tar bort nitrir vill ju ha vatten och syre med, Bioflo får det bägge i stora mängder...

http://www.hydor.it/default.htm kolla under water movement.

passar på en vanligt innerfilter med pip som sticker ut..
Finns så man kan ha till ytterfilter med..
#11 - 17 augusti 2006 09:45
Har sagt det förr, kan göra det igen: enklaste sättet att göra en "fishless cycling" är att mata akvariet som om det fanns en fisk i. En liten nypa torrfoder om dagen i två veckor, och akvariet är i full gång.
#12 - 17 augusti 2006 09:58
[QUOTE=Azur]Har sagt det förr, kan göra det igen: enklaste sättet att göra en "fishless cycling" är att mata akvariet som om det fanns en fisk i. En liten nypa torrfoder om dagen i två veckor, och akvariet är i full gång.[/QUOTE]
Om nitrifikationsbakterierna saknas i vattnet bildas de då av lite torrfoder.
#13 - 17 augusti 2006 10:44
Ja.

Eller rättare sagt, nitrifikationsbakterier är allestädes närvarande, de finns tillochmed i klorerat kommunalt kranvatten. Allt man behöver göra är att tillsätta vatten & nedbrytningsprodukter, så får man bakteriell nedbrytning.

Det är klart, några växter i akvariet skadar inte, eftersom de har med sig både bakterier och diverse andra smådjur. Nitrivec, krukväxtjord etc skadar inte heller, eftersom man förstås får in fler bakterier så tillväxten startar från en högre punkt, och en större bakteriell diversitet (vilket alltid är bra). Men det är inte _nödvändigt_.

Har du nåt litet akvarium stående, så prova får du se. Sätt upp akvariet normalt, mata med lite torrfoder dagligen i två veckor, mät ammoniak/nitrit.

En variant på det här som är populär i USA är att slänga i ett par skalade räkor i akvariet. När de helt ruttnat bort skall akvariet vara färdigcyclat. Personligen föredrar jag torrfoder, eftersom ruttna räkor luktar fruktansvärt illa.
#14 - 17 augusti 2006 14:59
Tack för alla svar! Jag vet inte om jag gillar idén med ruttnande fiskmat (och räkor) i akvariet så jag ska köra med ammoniak. Självklart ska jag ha växter i akvariet redan från början.
Svavelföreningen som du pratar om Kramfors har ingen påverkan på vattnet, eller?
#15 - 17 augusti 2006 15:08
Visst kan man använda ammoniak, men det är att gå över ån efter vatten: det bildas ammoniak när fiskmaten bryts ner. Det är den processen man försöker efterlikna genom att tillsätta ammoniak.
#16 - 17 augusti 2006 21:25
[QUOTE=Insomniac]Tack för alla svar! Jag vet inte om jag gillar idén med ruttnande fiskmat (och räkor) i akvariet så jag ska köra med ammoniak. Självklart ska jag ha växter i akvariet redan från början.
Svavelföreningen som du pratar om Kramfors har ingen påverkan på vattnet, eller?[/QUOTE]
Svavelföreningen är säkert ofarlig.
Ska du starta med ammoniak så ska det vara en väldig liten mängd.
Det finns djupborrade brunnar där nitrifikationsbakterierna saknas.
Enklast är det att börja med få fiska och en bakteriekultur för att föröka nitrifikationsbakterierna.
#17 - 18 augusti 2006 22:50
Jag vet inte om det funkar men det gjorde för mig. Jag tog helt enkelt 2 gånger den mängd bakteriekultur som behövs för vattnet och sen så köpte jag 2-3 fiskar + en växt och la i dem direkt. Sen så matade jag dem som vanligt, och efter 3 dagar så köpte jag lite mer fisk.
Tänkte bara logiskt, det ska bilda mer baktierier och det finns x antal i den här kulturen, bakterier delar sig 2^2 (X^2, X får ej vara 1), så 2 x^2 blir jävligt mycket i alla fall. Så om det skulle ta en vecka så borde ta lite mindre än halva tiden då jag har i fiskar.
#18 - 19 augusti 2006 06:59
[QUOTE=teamr86]Tänkte bara logiskt, det ska bilda mer baktierier och det finns x antal i den här kulturen, bakterier delar sig 2^2 (X^2, X får ej vara 1), så 2 x^2 blir jävligt mycket i alla fall. Så om det skulle ta en vecka så borde ta lite mindre än halva tiden då jag har i fiskar.[/QUOTE]

Hmm... jag hänger inte med i hur du tänkt. Bakteriers tillväxt är geometrisk:

Y_t = Y_0 (1 + r)^t

t är generationer och r är andelen bakterier som delar sig varje generation. Dett är samma formel som man beräknar ex accumulerad ränta med. Men detta är bara teori och under ideala förhållanden.

Bakterierna behöver mat, syre och plats. Plats tar oftast slut först, speciellt efterssom nitrifikationsbakterier har mycket sämte konkurrans fördelar jämfört med nedbrytande bakterier. Det detta betyer i praktiken är att ju skitigare filter desto mer nerbrytare och mindre plats för nitrifierare. Det är oftast ett för skitigt filter som gör att man får nitritspikar i ett inkört akvarium. Mat är som jag sagt tidigare i denna tråd främst karbonater och ammonium/nitrit. Rent teoretiskt sett så är det ju bättre att hälla i ren ammoniak efterssom detta inte innebär att plats tas av nedbrytare, vilket det ju gör om man har i mat. Jag har råkat ut för att karbonaterna tagit slut och jag fått nitrifikationsproblem men detta är ovanligt. I mitt fall berodde det på 0 i KH i mitt kranvatten, ganska ovanligt förhållande. Syrebrist tror jag märks på fiskarna före bakterierna får problem.
mvh Mattias
#19 - 19 augusti 2006 20:24
Nitrifikationsbakterier sägs fördubbla sig varje dygn.
Fasta föroreningar ska inte finnas i filtret, då de tar plats av nitrifikationsbakterier som Morphriz mycket riktigt skriver.
Där är en nackdel med innefilter att det inte går ha förfilter som tar fasta föroreningar.
#20 - 19 augusti 2006 22:04
[QUOTE=Kramfors]Nitrifikationsbakterier sägs fördubbla sig varje dygn.[/QUOTE]

Generationstiden, tiden det tar dem att dubbla sig, för nitrobacter verkar vara i storleksordningen ~12h. De fyrdubblar sig alltså på ett dygn. Detta är dock väldigt sakta. Heterotrofa bakterier, nedbrytare, kan ha generationstider på <1h.

Per definition så räknas bara generationstiden under ideala förhållanden, dvs det tar längre tid om de begränsas.
mvh Mattias

P.S. Ursäkta trådstölden
#21 - 19 augusti 2006 22:20
Hittade detta oxå: "They grow best in the dark around 28°C at pH between 7.6-7.8 ....." på http://www.microbionet.com.au/nitrobacteriaceae.htm.
#22 - 20 augusti 2006 00:40
[QUOTE=morphriz]P.S. Ursäkta trådstölden[/QUOTE]

Ingen fara, kul att höra mer om det. :) Tack för länken, får höja temperaturen till 28°C när jag sätter igång.
#23 - 20 augusti 2006 06:22
Nitrosomonas 7 tim, Nitrobacter 13 tim, beroende på pH och temp.
Källa: artikel Environ Microbiol, January 1998.
#24 - 20 augusti 2006 12:02
Ni kan hitta hur många artiklar men om man lägger mer så blir det alltid mer.
Dvs, lägg dubbelt mycket och du kanske inte får 4 gånger mer men i alla fall så är det mycket mer än den mängd det tar för bakterierna från början
#25 - 20 augusti 2006 17:49
Jag antar att om man tillsätter dubbla dosen Nitrifikationsbakterier så dör de bakterier som inte har ammonium/nitrit att oxidera, eller....
#26 - 21 augusti 2006 06:48
Tja, kör man fisklös cycle kan man ju trycka upp ammoniumhaltem till 1ppm eller så. Borde ta hand om det problemet... :)
#27 - 21 augusti 2006 08:42
Dra inte för stora växlar på livscyklarna hos Nitrosomonas winogradskyi och Nitrobacter europea. Det är inte de bakterierna som sköter huvuddelen av nitrifieringen i akvarier, utan bakterier ur t.ex. släktet Nitrosospira.
Man trodde förr att det var Nitrosomonas och Nitrobacter eftersom de spelar proportionellt sett större roll i extremt skitiga miljöer, som avloppsreningsverk, och nästan all forskning om nitrifiering gjordes i just avloppsreningsverk.

Annons