Nitrivec bäst?

#1 - 11 januari 2006 21:03
Nitrivec är produkten de flesta tänker på när man tänker på bakteriekultur. Men är Nitrivec bättre än andra bakteriekulturer eller är det bara Sera som har lyckats extra bra med sin marknadsföring?

Det skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker. Någon som har bra (eller dåliga) erfarenheter av en annan produkt?

Finns det några tester som jämför olika bakteriekulturers effektivitet?
#2 - 11 januari 2006 21:12
När jag inte fick ner mitt nitrit med nitrivec (är inte noll än, faktiskt) så testade jag JBL Denitrol. Då sjönk nitriten med hälften varje dag. Vet inte om det var en tillfällighet... men så var det i alla fall!

Nitriten var 0,8 som mest, med JBL testset.
#3 - 11 januari 2006 21:43
Jag tror bara att Nitrivec är ett väletablerat namn. Jag har provat flera andra som verkar lika bra! JBL:s Denitrol har jag aldrig fått nitrittopp med när jag startat akvarier, vilket jag däremot har fått av Nitrivec. Kan i och för sig ha berott på att jag lärt mig mer och mer om akvarier och igångsättning för varje akvarium vi startat :rolleyes: .

Ofta när jag svarat i trådar så använder jag ordet Nitrivec istället för bakteriekultur eller namnet Denitrol. Kan det vara fler än jag som varit så slarvig??[:o]
#4 - 11 januari 2006 21:49
[quote=Lenmar]Ofta när jag svarat i trådar så använder jag ordet Nitrivec istället för bakteriekultur eller namnet Denitrol. Kan det vara fler än jag som varit så slarvig??[:o][/quote]

Jag är helt övertygad om det! Slentrian...

Jag hade aldrig hört talas om Denitrol, därför frågade jag i forumet för att få reda på vad det var innan jag åkte 6 mil för att köpa det. Jag ringde runt och frågade efter "Toxivec" och fick Denitrol rekommenderat.

Fick dock inte svar i forumet förrän jag kom hem med det. Och då fick jag veta att det är detsamma som Nitrivec... Men jag undrar det... Man ska ta mindre av det än av Nitrivec. Och det hjälpte bättre, eller om Nitrivec redan hade gjort grundarbetet???
#5 - 11 januari 2006 21:51
Denitrol verkar bra! Är det stor prisskillnad mellan Denitrol och Nitrivec?

Någon som har testat Nutrafins Cycle?
#6 - 11 januari 2006 22:55
[quote=batski]Denitrol verkar bra! Är det stor prisskillnad mellan Denitrol och Nitrivec?[/quote]

Jag gav 66:- för en flaska Denitrol. Det är 100 ml i den men ska räcka till 3.000 liter!

Kommer inte ihåg vad jag gav för Nitrivec men det vet nog alla andra här på Forumet, vad Nitrivec kostar...! :D
#7 - 11 januari 2006 23:34
Nitrivec har ungefär samma pris.
#8 - 12 januari 2006 00:56
[quote=Lenmar]Ofta när jag svarat i trådar så använder jag ordet Nitrivec istället för bakteriekultur eller namnet Denitrol. Kan det vara fler än jag som varit så slarvig??[:o][/quote]

för min del är det att så många fler vet vad nitrivec är jämfört med denitrol så kör den "kända" linjen.

har personligen bara kört nitrivec och gjorde ett ok jobb för min del.
#9 - 12 januari 2006 07:33
[quote=Raven]för min del är det att så många fler vet vad nitrivec är jämfört med denitrol så kör den "kända" linjen.
[/quote]
Då kan man ju säkert börja använda namnet Denitrol nu då :rolleyes: !
#10 - 12 januari 2006 07:59
Eller så kan man köra med gamla beprövade metoder. D.v.s starta upp akvariet på rätt sätt. Har aldrig använt mig av några vattenberedningsmedel och har aldrig fått några problem.
#11 - 12 januari 2006 08:50
Vespa, Xerox, Nitravec.. etc? Är nog lite så det ligger till förmodar jag.
Jag har använt nitravec och Bactizym. Nitravec tycker jag verkar mer effektivt men väldigt kortsiktigt. Bactizym är inte riktigt lika effektivt, men det verkar mer långsiktigt.
Knepig förklaring kanske.. Det jag menar är att Nitravec knuffar snabbt ner nitritnivån men håller den inte nere särskilt länge. Bactizym tar lite längre tid på sig att få ner nitritnivån (någon dag eller så) men sen håller den nivån nere betydligt längre.
Detta är bara min egen slutsats efter att ha testat dem bägge. Det kan ju ha varit tillfälligheter också, så ta det inte som absolut sanning.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 12 januari 2006 09:15
Jag har ingen aning om dagens preparat (har aldrig använt något av preparaten ovan) men för ca. 10 år sen så gjorde jag en över de preparat som fanns då och kom underfund med att det var oerhört stor mellan olika de olika preparaten och hur effektiva de var.
Så är det säkert fortfarande och jag vet att vi hade nitrit i några akvarier under den pågående akvarieutställningen i Göteborg och att de preparat vi då använde (är inte säker på märkenas namn så därför nämner jag inte dom). Vad som däremot funkade bättre var att krama ur skiten ur ett filter som varit igång en längre tid rätt ner i akvariet. Skitigt blev det (försvann efter några timmar) men nitriten sjönk.

Nu finns det säkert bakteriekulturer som fungerar ännu bättre på att ta ner nitriten men problemet är att veta vilka som funkar.
Det finns ju också bakteriekulturer som är "konstruerade" för att långsamt bygga upp en bakterikultur i akvariet och de är antagligen inte så lämpliga till att ta ner nitriten.

Den enda snabbnitritsänkande bakteriekultur som fanns på "min tid" var Dupla Bacter (dubbel dos mot normal.rek. på flaskan) - det tog ner nitriten till 0 på några timmar.
Nu har väl mycket hänt sen dess och mängder av nya preparat har kommit och jag vet inte heller om Dupla Bacter idag är lika bra (Dupla har kursat och ett annat företag har tagit över produktionen).
#13 - 12 januari 2006 10:07
[QUOTE=Guy Palm]Eller så kan man köra med gamla beprövade metoder. D.v.s starta upp akvariet på rätt sätt. Har aldrig använt mig av några vattenberedningsmedel och har aldrig fått några problem.[/QUOTE]

Då har du tur som har bra vatten! På en del orter är det kloramin i vattnet och då måste man använda vattenberedningsmedel för att få bra akvarievatten. Nu är inte Nitrivec eller Denitrol vattenberedningsmedel, men nu när du ändå nämnde det ;)
#14 - 12 januari 2006 10:35
Visst är det säkert så på en del orter att man måste använda vattenberedningsmedel. Men på de flesta tror jag inte man behöver det, och det är nog många som använder det i onödan. Jag använder själv varken Nitrivec eller AquaSafe och tycker det fungerar bra. Men sen bor jag i och för sig på samma ort som Guy. :D
#15 - 12 januari 2006 10:50
Det finns ju en del olika märken, så det skulle vara bra att veta vilka produkter som ger mest valuta för pengarna.

Nutrafin, Sera, JBL, Tetra är kända märken. JBL verkar vara ett väldigt bra sådant (men inte riktigt lika vanligt som en del andra). Vad har ni fått för intryck om de resterande?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 12 januari 2006 10:59
[quote=mmm]Visst är det säkert så på en del orter att man måste använda vattenberedningsmedel. Men på de flesta tror jag inte man behöver det, och det är nog många som använder det i onödan. Jag använder själv varken Nitrivec eller AquaSafe och tycker det fungerar bra. Men sen bor jag i och för sig på samma ort som Guy. :D[/quote]

När man svarar på detta sätt så glömmer man totalt hur de allra flesta sköter sina akvarium.
Så om man ger rådet att man t.ex. inte behöver använda vattenberedningperparat av något slag i Halmstad så innebär det samtidigt att alla (oavsett hur de sköter sitt akvarium) lyssnar på rådet vilket kan få drastiska konsekvenser för många.

Man måste vara medveten om att vattenberedningspreparat ger en extra säkerhet mot 1/ olämpligt kranvatten 2/ olämlig start och skötsel av akvariet
#17 - 12 januari 2006 14:13
Läs vad Per på Tsunami Koi skriver om bakteriekultur. http://www.tsunamikoi.com/prodb.htm#Filterstart
#18 - 12 januari 2006 16:10
[QUOTE=Kramfors]Läs vad Per på Tsunami Koi skriver om bakteriekultur. http://www.tsunamikoi.com/prodb.htm#Filterstart[/QUOTE]

Tack för länken! Vet du om det går att fått tag på Microbe Lift-produkter i mindre förpackningar? Jag har ju ingen damm och det kostar en del för en hel liter.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 12 januari 2006 16:20
[quote=Kramfors]Läs vad Per på Tsunami Koi skriver om bakteriekultur. http://www.tsunamikoi.com/prodb.htm#Filterstart[/quote]
I och för sig intressant men jag tycker nog att man alltid skall ta reklamen med en nypa salt. Självklart är de produkter man själv säljer bäst
#20 - 12 januari 2006 16:53
Ja, det är sant, men Tsunami vågar nog inte skriva så positivt om det inte är bra då de är måna om sin renommé.
Fast när något heter Super Start så klingar det något fel för mig.
Men ändå får man vara skeptisk mot alla tillsatser som lovar att allt ska bli så bra med just deras produkt.
Själv har jag använt Nitrivec i 5 liter förpackning inne mest för att jag betalar nettopris, och har inget att anmärka på den.
Använder också i utedammen frystorkad bakteriekultur som har fungerat för mig.
#21 - 12 januari 2006 19:45
Har man hållt på med akvarier ett tag så minskar behovet av att använda alla preparat som marknaden har att erbjuda. Det tar ju ett tag innan man får fingertoppskänsla eller "våta" fingrar (som Kjell skriver om i Akvarieguiden). Vad jag har tyckt ha varit allra effektivast har varit urkramade filter som Kjell säger. Visst blir det lite skitigt men det klarnar ju efter några timmar.

Personligen så vet jag inte så mycket om Nitrivec eller Denitro, deras kemiska sammansättning eller vilket som är bäst eller billigast. Jag tror det är strunt samma. Bactozym har vi använt flera gånger och aldrig fått nitrittoppar med. Framförallt har vi använt det vi nystart eller efter sjukdom. De är ganska smidiga eftersom det är kapslar som man trycker in i filtret. Det var länge sedan jag hade nitrit i något akvarium men det är alltid bra att ha hemma tycker jag. Även om nitrittopparna uteblir så kan det ju vara att man råkar ut för sjukdom och måste medicinera. Då känns det bra att ha nån sorts bakteriekultur hemma eftersom även nyttobakterierna sveps med av medicinen. Då blir ju akvariet oxå att betrakta som nystartat.

Vattenberedningsmedel använder vi inte heller längre, det använde vi bara i början när vi trodde att det var absolut livsnödvändigt. Sen hittade vi till zoopet... Man ser direkt om det skulle vara nåt tokigt med vattnet eftersom fiskarna i så fall beter sig annorlunda och eftersom de simmar som vanligt finns ingen anledning att pytsa i mer kemiska preparat.
#22 - 12 januari 2006 20:29
Nu provar jag nitrivec för första gången. Jag starta upp ett nytt 110 liters kar i förrgår... får se ifall de blir någon skilnad mot att starta upp ett kar utan..!?
Testar man inte får man inget veta!!! haha.. :)
#23 - 12 januari 2006 21:31
"finns ingen anledning att pytsa i mer kemiska preparat".
Om kranvattnet inte innehåller tungmetaller, Koppar, Klor mf ämnen.
#24 - 12 januari 2006 23:13
[QUOTE=Lenmar]Man ser direkt om det skulle vara nåt tokigt med vattnet eftersom fiskarna i så fall beter sig annorlunda och eftersom de simmar som vanligt finns ingen anledning att pytsa i mer kemiska preparat.[/QUOTE]

Det är det som jag inte är så säker på. Att man skulle se det på fiskarnas beteende. En del miljögifter är ju skadliga när man ständigt exponeras för dem under lång tid...

Sen är väl alla preparat inte kemiska i den bemärkelsen att de innehåller syntetiska kemikalier. Enligt det som står på förpackningen ska t ex Nutrafins Aqua plus innehålla bara naturliga ingredienser.
#25 - 13 januari 2006 07:29
Ja, ja, ja... Vi har alla våra teorier!! Å jag blir salig på min tro!!

Annons