Nitrivec??

#1 - 18 januari 2009 13:43
Höjer det PH?? :confused:
#2 - 18 januari 2009 14:14
Nej, det är lite av en förkortning av Nitrit väck
#3 - 18 januari 2009 14:20
JojjeN skrev:
Nej, det är lite av en förkortning av Nitrit väck

Jo men jag blev bara fundersam när jag satt här vid datorn och kikade på olika "medel" då står det på "akvarielagunen" om nitrivec att;"Vid PH över 7 används Sera Ammovec". Och på sera ammovec står det "Vid PH under 7 används Sera Nitrivec".
Så jag bara funderade eftersom jag har nitrivec till mitt nystartade kar och vill inte att pH ska gå upp :d
#4 - 18 januari 2009 14:23
Det påverkar inte ph iaf, dock vil dom man ska använda olika medel vid olika ph värden.

Men det har jag aldrig hört innan när jag använt nitrivec i mitt akvarium med ca pH 7,5, och det har gått så bra. :)
#5 - 18 januari 2009 14:25
Det är risken i akvarium som inte är riktigt i balans, att det blir ammonium i karet. Åker då pH:t upp så finns risken att ammoniumet omvandlas till ammoniak, som är giftigt för fiskarna och därav de olika preparaten.
Så ditt Nitrivec ska inte nämvärt påverka pH:t i ditt kar och du kan lugnt använda detta:).
#6 - 18 januari 2009 14:26
Jag tror det står så för att:

Ammonium övergår till ammoniak vid högre PH. Ammoniak är giftigt för fiskarna.

Dock ser jag ingen anledning till att inte använda nitrivec i högre PH? O,o

Edit: Ansjo hann före :(
#7 - 18 januari 2009 14:26
Okej bra de! har ca. 7 så det är jag ju nöjd med =) blev lite närvös bara när jag läste de! =) Tack
Bilagor:
#8 - 18 januari 2009 15:13
Jag har kört med nitritvec i mitt alkaliska afika kar och där försöker jag hålla pH runt 8 och verkar fungera där med.
#9 - 18 januari 2009 18:00
Kanske de försöker få användaren att tro att det är fler Nitrosomonas i ammovec och fler nitrobacter i nitrivec?

Annons