nitrivec

#1 - 5 november 2003 18:27

nitrivec - hur funkar det egentligen? vettigt preparat?
#2 - 5 november 2003 18:31
Som jag förstår det så kan man inte ha filterbakterier på burk. Så det är garanterat inte vad det handlar om. Min akvariehandlare säger att den innehåller "mat" åt filterbakterierna. Men om man har nitrit i karet så har dom ju mat så det räcker. Jag har aldrig själv använt det så jag borde kanske inte skriva här, men det finns en del på detta forum som påstår att det är bra. Har aldrig själv behövt det, har aldrig haft nitrit.
MVH
Magnus
#3 - 5 november 2003 19:10
Seras bakteriekultur Nitrivec innehåller enligt innehållförteckningen 16 miljarder Nitrosomonas/Nitrobakter per ml om jag minns rätt.
Jag har inte haft tid att räkna bakterierna.
Men det finns flera fabrikat.
#4 - 5 november 2003 19:46
Men kan man verkligen hålla bakterierna levande i en flaska? Själv så har jag kunnat konstatera att bakterierna dött i avsevärd mängd i mitt filter efter endast 5 timmars strömavbrott. Då har dom ändå haft tillgång på mat.
MVH
Magnus
#5 - 5 november 2003 19:58
Jag har inte en "susning" om varför de "lever".
Men jag har testat i 10 liter vatten med hög nitrit halt över 1,0 mg litern, i det slog jag dubbel dos Nitrivec och efter några timmar var nitrithalten låg.
Men medlet är koncentrerat, nåja det är svårt att veta.
Jag använder det för säkerhetskull, det blir inte mer än ca 10-15 liter om året.

Annons