Nitrittopp/Nitrivec

#1 - 27 augusti 2004 09:05
Köpte nyss en flaska Nitrivec, för att ha hemma i förebyggande syfte. Borde ha läst instruktionerna i affären, men frågar nu någon kunnig här i stället: All instruktion på flaskan syftar till att man ska tillsätta medlet i nytt akvarium innan fiskarna kommer. Men hur gör man om man får en nitrittopp och ska använda det i ett kar fullt med fisk?
Engångsbehandling med 20 ml/100 l, eller fortsätter man dutta i i flera dagar då också?

Undrar dessutom om skillnaden på t ex Nitrivec (el. motsv) och den bakterikultur man har i när man startar akvariet?
#2 - 27 augusti 2004 09:09
Vi har blivit lärda av zoo.t att vid nitrittopp i bebott kar, starta med vattenbyte mängd beroende på hur mycket nitrit man har. Vi byte 50% sedan nitravec 20ml/100l vatten och sedan nytt prov och nitravec/vattenbyte igen vb.

#3 - 27 augusti 2004 13:39
Vid nitrit dubbel dos nitrivec efter vattenbyte, tillsätt nitrivec i dubbel dos så länge det finns nitrit + för den mängd vatten man bytt ut.
Det gör inget om man överdoserar nitrivec.
#4 - 30 augusti 2004 11:21
Det står faktiskt på flaskan vad man gör om en topp infinner sig. Strax under vad som gäller för nystart.

Jag har nyligen använt mig av just Nitrivec då jag hade en liten topp (utan fisk dock).
#5 - 31 augusti 2004 12:35
hur långtid tar det tills man får en nitrit topp ?
#6 - 31 augusti 2004 12:40
Ursprungligen skickat av schilla

hur långtid tar det tills man får en nitrit topp ?

Det varierar, men mellan 1-3 veckor ofta...
#7 - 31 augusti 2004 13:12
Min kommer nästan alltid efter 10 dagar och det utan fisk.

Min uppstart ser ut så här:

1. I med inredning och vatten
2. I med Aqutan och vänta en dag
3. I med Nitrivec (enligt flaskan) fortsätt pyttsa i 10 dagar.
4. Nitrittopp, i med Nitritkiller (som det står på flaskan) vänta 48 timmar.
5. Mät Nitrit och PH, i med fisk om allt e bra.

Funkade kanon på båda karen. Har inte fått någon mer topp efter det. Gjorde en liten miss i mitt andra kar vilket resulterade i att jag fick vänta i 5 dagar extra.
#8 - 31 augusti 2004 13:37
Jag startade upp mitt akvarie på en torsdag med växter och 6 fiskar i. Jag använde Aquatan o Nitrivec i uppstarten som det stod på flaskorna. Sen hällde jag i Nitrivec i 10 dar. Jag matade sparsamt (tror jag) och ändå fick jag en nitrit topp 8 dagar senare.

Jag bytte vatten varje dag i ca 1 vecka, ca 30% ibland 50% när nitriten hade stigit mer. (använde Aquatan o Nitrivec). Det var jobbigt o oroande, men sen sjönk nitriten. Gissa om jag var glad! Säkert fiskarna också, men dom verkade inte må dåligt. Så ge inte upp!

Nu har jag ett nystartat till. Men jag tog den gamla filterpumpen till det mindre akvariet och köpte en större o bättre pump till det större/äldre akvariet. Hällde i en liten flaska JBL (nitritstart)på filtret. Hoppas jag slippa nya toppar...

mvh Drakulla [:-92]
#9 - 1 september 2004 08:38
Som sagt, topparna kommer nästan alltid.

Det skadar inte att vänta ut den. Mindre stress för dig som startar upp och mindre stress för fisken.

Det finns de som klarar sig utan toppar men varför chansa? Kan man verkligen inte vänta i 3v innan man skickar i fisk?

Annons