[quote=batski]Varför rengör du filtret så ofta? Filtret ska man inte röra förrän man märker att vattengenomströmningen börjar avta. Ett ytterfiler ska inte behöva rengöras oftare än var 6:e månaden, även om det varierar mellan olika akvarier.
Jag har haft problemet även tidigare och då gjorde jag rent filtret var tredje månad. Det sätt som jag gör rent filtret på borde inte störa bakterierna nämnvärt (de klarar ljummet vatten och sitter till största delen i makaronerna)
Det tar ca en månad för nyttobakterierna att etablera sig, så om du rengör filtret varje månad får de aldrig riktigt vara ifred.
Har du skaffat många nya fiskar, medicinerat, bytt filter, eller gjort något som kan ha påverkat bakteriefloran? Det låter som en ammoniak-eller nitritspik. Men det skulle också kunna vara nån annan form av förgiftning. Inget i inredningen som kan läcka ut gift?
Jag "fyller på" med fiskar bara för att komplettera de som faller bort. Akvariet är ett helglasat 105 liters med 7 neontetror, 3 siamesiska algätare, 2 praktbotior, 2 palettciklider (snart bara en), två scalare och en ancistrus. Inga konstiga material eller liknande, bara en rot, en kokosnöt och växter.
Har du inget nitrittest? Du kan göra ett stort vattenbyte och tillsätta Toxivec. Sen får du börja tillsätta bakteriekultur och mata sparsamt under några veckor. Och så får du lugna dig med filterrengöringen.[/quote]
Ska göra detta idag. Satte igår kväll in aktivt kol-påse i ytterfiltret för att filtrera bort ev. gifter. Jag märkte att fiskarna mådde bättre av detta senast jag gjorde så men jag tog bort kolet efter ett tag eftersom det eliminerar PMDD:n så växterna börjar se vissna ut.
Mitt största fel (som jag tror) är att jag matar lite för mycket, jag ska dra ner på detta.
/AnTo