Nitritnivåerna ligger tokhögt!

#1 - 9 september 2009 11:43
Ja nu är det så att jag fått min första nitritspik ca 1 månad efter uppstart av mitt akvarium. Har nu bytt nära 50% av vattnet på både måndagen och tisdagen men fortfarande går det upp till runt 0,6mg eller ännu högre. Igår gav jag dem ca 4 flingor mat bara för att de skulle få något vilket de inte fick på måndagen och inte får idag. Och idag ligger det ännu en gång på samma höga nivå!

Jag har hyffsat mycket växter som alla växer bra och inga växter som ligger och ruttnar. Inga fiskar som ligger och ruttnar, fick ta ut den första döda fisken idag en svagare cory panda. Bördan för filtret asom är ett tetratec ex1200 är:

20st Glödbandstetror
5 st sebrafiskar (Danio rerio eller vad de nu hette),
ca 10 guppy endlers,
4 ancistrus i blandade storlekar
4(nu 3) corydoras panda.
1 kampfisk

Hur löser jag detta? bara fortsätta byta 50% tills det är bra? Fiskarna ser ut att må bra ut och trivs som fisken i vattnet! :P Inte för att det är så mycket jobb med att byta vatten då jag köra med slangar men det är väldigt irriterande att det inte blir bra. Vad ska jag göra? har i en del Easylife FFM efter varje vattenbyte också.
#2 - 9 september 2009 11:47
Hur stort är akvariet?
#3 - 9 september 2009 11:55
oj att jag lyckades missa det viktigaste av allt. 325 liter.
Bilagor:
#4 - 9 september 2009 12:29
häll i salt med.. blanda upp i vatten och häl i 1dl/100 liter vatten.. de minskar skadan från nitriten
#5 - 9 september 2009 14:26
har nu gjort ett nytt vattenbyte på nästan 60% och nu ligger då nitritnivåerna på ca 0.2. Får hoppas att det inte ökar igen.
#6 - 9 september 2009 17:20
Tokmycket fisk direkt = tokmycket nitrit. Tål att tänkas på :) hoppas det löser sig för dig.
#7 - 9 september 2009 17:45
Började inte med så mycket. Första tiden hade jag bara Sebrafisk och anicstrus. Resten kom i efter hand och glödbandstetrorna och cory pandorna kom i för 1,5 vecka sedan tyckte det borde varit lugnt då men det var det tydligen inte.
#8 - 9 september 2009 19:06
Det tar väl ca en månad för nitrifikationen att komma igång.

MVH Johan.
#9 - 9 september 2009 19:45
Tillsätt 1msk salt per hundra liter vatten! Precis som johanski sa så tar det ca1månad för karet att cycla färdigt men har du bytt mycket vatten under inkörningstiden så förlängs uppstarten...
#10 - 9 september 2009 20:06
Hej förlåt att jag lånar tråden lite men har samma problem. Men är det bara vatten byten som gäller när det händer så här eller finns det nått annat man kan göra?
#11 - 9 september 2009 20:20
Sork88 skrev:
Hej förlåt att jag lånar tråden lite men har samma problem. Men är det bara vatten byten som gäller när det händer så här eller finns det nått annat man kan göra?
Man ska se vattenbyte som sista utväg! först och främst ska man tillsätta nitrivec eller annan bakteriekultur varje dag i 2-3 veckor eller krama ur en filterpatron från ett fungerande filter (om man har det) och för att skydda fisken från nitritskador så kan man tillsätta salt! Och givetvis stoppa matningen!!!
#12 - 9 september 2009 21:07
Så länge du kan läsa nitritnivåer före matning så skall du inte mata. fisken klarar en vecka om de är i hygglig kondition. Kolla KH - skall ligga på minst 4. Är det lägre så inverkar det negativt på nitrifikationen. Jag föredrar att inte byta vatten i sådana här lägen om inte fisken är hotad till livet. Gör som 96 Turbo skrev - blanda in salt och du behöver inte ta så mycket som han skrev om du är rädd om växterna - för att minska skador från nitrit så räcker en dryg matsked per hundra liter. 96 Turbos rekommendation är iofs bra eftersom en sådan koncentration underlättar för fisken om den är stressad. Ta det lugnt bara - inga panikåtgärder - är saltet i så är det ganska lugnt vad gäller skadeverkan.

MVH Lasse

PS

Vad långsam man blivit :) Jag han inte skriva ner detta korta inlägg innan du hade en hel drös med inlägg :)
#13 - 9 september 2009 21:28
okej. fortsätter med att trycka i Easylife FFM så länge och drar i lite salt. Är Nitrivec bättre än Easylife FFM? KH halten har legat på 4 när jag kollat tidigare men jag drar ett till test av det nu. Bra sätt att höja KH halten annars?
#14 - 9 september 2009 21:35
Den ligger fortfarande på 4 GH är det samma som KH? För jag har JBL GH Test set. Bytte inte heller något vatten under de 2 första veckorna sen bytte jag ca 25% vatten en gång. 4e veckan bytte jag ca 30% nu är jag inne på 5e och det krånglar
#15 - 9 september 2009 22:48
Nej - det är fel test - den visar totalhårdheten och det är karbonathårdheten som säger vilken alkalinitet du har. Du bor i Göteborg och har göteborgsvatten så jag tror att ditt KH ligger kring 2. Skaffa en sån test i morgon. Ligger du för lågt så kan du höja genom att tillsätta lite bikarbonat efter ett vattenbyte. Börja med en halv matsked per 100 liter. Mät KH nästa dag. Fortfarande för lågt så kan du sätta till lite mer (utan vattenbyte då) - mät KH dagen efter igen, osv. Att du har ett bra KH är nödvändigt för nitrifikationen.

MVH Lasse
#16 - 10 september 2009 00:09
Vad illa... Jag som trodde att jag hade bra vatten. Jaja ett bakslag får väl alltid något got med sig. Får väl bli en tur till Trop imorgon och se ifall de fått in några nya fiskar att kolla på också :)
#17 - 10 september 2009 07:38
Lasse skrev:
Nej - det är fel test - den visar totalhårdheten och det är karbonathårdheten som säger vilken alkalinitet du har. Du bor i Göteborg och har göteborgsvatten så jag tror att ditt KH ligger kring 2. Skaffa en sån test i morgon. Ligger du för lågt så kan du höja genom att tillsätta lite bikarbonat efter ett vattenbyte. Börja med en halv matsked per 100 liter. Mät KH nästa dag. Fortfarande för lågt så kan du sätta till lite mer (utan vattenbyte då) - mät KH dagen efter igen, osv. Att du har ett bra KH är nödvändigt för nitrifikationen.

MVH Lasse

Bikarbonat menar du sånt som man använder i typ bakning och finns att köpa i dom flesta mat affärer eller är jag helt fel ute?
#18 - 10 september 2009 14:19
Nu har jag tillsatt en och en halv matsked Bikarbonat. Gjorde KH test och det låg på 3-4 nånstans 3dje droppen gjorde det grönt och fjärde så gick det över till gult.

Köpte det på konsum så det finns i vanliga affärer Sork88
#19 - 10 september 2009 14:34
Bikarbonat är behändigt. Kom dock ihåg att göra ett vattenbyte innan ni doserar.
#20 - 10 september 2009 14:41
Gjorde ju ett stort igår så det borde väl vara lugnt?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 10 september 2009 14:47
Grothras skrev:
Vad illa... Jag som trodde att jag hade bra vatten. Jaja ett bakslag får väl alltid något got med sig. Får väl bli en tur till Trop imorgon och se ifall de fått in några nya fiskar att kolla på också :)

Köp inga nya fiskar innan det har gått minst 3 veckor sedan nitriten var nere i noll.
#22 - 10 september 2009 14:56
Köp inga nya fiskar innan det har gått minst 3 veckor sedan nitriten var nere i noll.

Självklart köper jag inga nya fiskar nu på ett tag! Men det är fortfarande lika roligt att gå runt och kika lite. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 10 september 2009 14:57
Grothras skrev:
Självklart köper jag inga nya fiskar nu på ett tag! Men det är fortfarande lika roligt att gå runt och kika lite. ;)

Missförstod dig - instämmer i övrigt:D
#24 - 10 september 2009 16:25
Sork88 skrev:
Bikarbonat menar du sånt som man använder i typ bakning och finns att köpa i dom flesta mat affärer eller är jag helt fel ute?

Ja det är det. Och som Johanski är det viktigt att göra ett stort vattenbyte innan ni höjer pH. Orsaken till det är att vid låga pH:n och lågt KH så stoppar nitrifikationen och ammonium ansamlas. Amonium är isig ogiftigt men om pH är över 7 eller höjs upp över 7 strecket så kan ammonium omvandlas till ammoniak och det är dödligt i små mängder.

MVH Lasse
#25 - 10 september 2009 21:26
Nu ligger KH på 7 så det bör ju vara bra då:)

Nitriten ligger fortfarande på 6 och det är väl inte oväntat då nitrifikationen inte fungerat. Nu är det bara att hoppas att den sätter igång ordentligt.

Fortsätter också att trycka i Easylife ett par gånger om dagen.
#26 - 14 september 2009 11:17
Idag låg nitritnivåerna på någonstans mellan 0,05-0,1mg/l så det går frammåt:) Det har nu också fått mat idag en dos med mygglarver så det blir att se om det kommer brytas ner ordentligt men eftersom det minskat med över 0.1mg/l per dag så tror jag nog att det har kommit igång ordentligt nu.
#27 - 15 september 2009 21:21
Idag låg de på noll. Så nitrifikationen fick sig en riktig kickstart tack så mycket för riktigt bra hjälp.! :)
#28 - 16 september 2009 06:28
Vad skönt att du fått ner det på noll igen nu!
#29 - 18 september 2009 06:29
Lägger mig i denna tråd och frågar. Vad för salt är det ni använder? Har samma problem som Grothras haft. Många bra tips här som jag ska följa. Men, vad för salt?

//Jonas
#30 - 18 september 2009 12:28
Vanlig bordsalt, med eller utan jod

MVH Lasse

Annons