Tjenixen Pulcher - peyman skrev ok förklaringar.....har bara lite funderingar!!
Om jag nu inte är HELT ute och reser, och när man tittar på vilka fiskar du har i karet, så antar jag att det vatten du har i karet ( eller bör ha) ska vara basiskt dvs ett pH under 7, och vanligt kranvatten brukar väl ligga runt 7-7,5). Jag vet inte om du har någon rot i akvariet, för den ska väl hjälpa till att få ner pH värdet. Torv och liknande oxå????
Nåväl, jag har ciklider i mitt kar, som tvärtemot gillar högt pH, och där är problemet större med nitrit, eftersom vattnet kan bli giftigare snabbare tack vare det höga pH värdet. Vad jag har läst så ska inte "basiskt" vatten vara lika kännsligt! för nitriten som "hårt vatten" kanske därför det funkat bättre???
Jag använde JBL nitrittest, där du enkelt mäter vilket värde du har genom att suga upp vatten ur karet med en medföljande pipett i ett provrör, och sedan tillsätta 4 droppar av en lösning, för att sedan läsa av från en färgskala...busenkelt!!!
Dom har även ett pH-test som funkar lika bra och lätt!!
Jag hoppas att mina första påståenden är rätt, men ta det men en nypa salt, och kolla svaren från andra MER erfarena akvarister, eller sök här på siten
Vänliga hälsningar
Deathdealer