Nitrithalt och vattenbyte

#1 - 4 januari 2004 20:18
Hej,

jag har precis startat upp mitt 375-liters akvarium. Är inne på 6-dagen.
Mitt nitritvärde idag var alldeles för högt enligt mättestet, knallrött.

Jag gjorde ett delvattenbyte på ca 100l.
Gjorde ett nytt nitrittest, men värdet ligger fortfarande över det tillåtna 1mg/l, vilket är lägre än innan.
Vad gör jag för att få ner värdet?
Är det här något man får vänta sig innan filteren får tillräckligt med bakterier för att klara nedbrytningen?

/ HeléneJn
#2 - 4 januari 2004 20:25
Över det tillåtna du ska aldrig ha mätbar nitrit, byt 50 % vatten till värdet är nära 0, om du har 1 mg litern nu och byter 50 % har du 0,5 kvar och ingen marginal.
Jag har skrivit lite här
http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm#Nitrit
http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm

Kanske det finns några tips för dig
#3 - 4 januari 2004 23:05
Nu har jag mina Malawiciklider i akvariumet, och så mycket klokare blev jag inte av att läsa på din rekommenderade sida.

Jag förstår beskrivningen av den kemiska processen.

Men vem vet vad som är lämplig mängd fisk att ha i akvariumet. Det finns många goda rekommendationer, beror på vem man pratar med!

Läget är som det är just nu.

Fiskarna är livliga, simmar runt som galningar och flyttar grus o bygger högar.

Ska jag göra ett delvattenbyte i morgon eller ska jag avvakta någon dag eller två.

Jag vill inte att de ska dö.

/HeléneJn
#4 - 5 januari 2004 06:23
Så därför ska du mata väldigt lite, fiskarna kan vara utan mat i flera dagar, om inte fiskarna har ätit upp maten på 5 minuter så ta bort maten.

Det jag har skrivit är kanske lite mycket arbete för en del, men en nybörjare får in en rutin på vattenbyten och att testa vattnet och det är bättre att byta en liten mängd vatten varje dag än stora vattenbyten när nitriten blir för hög, men är det för jobbigt så finns det andra ideer att följa.
Alla stora vatten byten sliter på fiskarna,

Byt 10% vatten varje dag, får du trots det hög nitrithalt över 0,5 mg litern så byt 50 % vatten och sluta mata, fortsätt så till nitriten är godtagbar, sedan återgår du till 10 % igen.
Det kan ta några veckor beroende på akvarie storlek antal fiskar/storlek matning.
När nitriten är 0 då kan du köpa några fiskar till, tänk då på att nitriten kommer att öka, du har inte något överskott av nedbrytningsbakterier utan mängden avgörs av den mängd avfall de ha att bryta ner till nitrat.

Testa nitrit, pH, KH varje dag till du ser att värdena är bra och justera vid behov.
#5 - 5 januari 2004 15:40
Tack för hjälpen.

Jag har gjort ett delvattenbyte till men värdena är ännu inte bra. De låter bra med att byta lite vatten varje dag.
Jag har bestämt att inte mata dem på ett tag.

Det enda jag kollar nu är nitrithalten.
För mina Malawisar är det viktigast.

pH och kH har jag jämna värden på så de mäter jag bar 2-3ggr i veckan.
Jag har bikarbonat i vattnet.

/HeléneJn
#6 - 7 januari 2004 21:45
Ha, jag har precis samma problem som dig HeléneJn, startade ett 375 för 9 dagar sedan. Det konstiga är att jag har matat mycket sparsamt men det verkar inte hjälpa.

Det riktigt tråkiga är att jag skall vara borta några dagar. Skall jag göra ett rejält vattenbyte nu och sedan köra små eller skall jag avvakta de 5-6 dagarna och sedan börja med små?

Tråkigt är det iaf. Men för mig har det bara hänt under uppstart så det är ju något att trösta sig med, tiden (och en hel del arbete) läker alla sår...
#7 - 7 januari 2004 22:09
Jag tycker man ska göra små täta byten om inte nitrit halten är på farlig nivå, det är bara att räkna hur den sjunker procentuellt med hur mycket vatten man byter.
Små vatten byten är bättre, för i ett nystartad akvarie har man något mer nedbrytningsbakterier som inte satt sig i filtren.
Men nitrit nivån måste alltid vara låg, i ett nystartat akvarium med hög pH blir också ammonium/ammoniak farlig.

Men det finns de som förordar färre och större vattenbyten.
Men man måste testa vattnet varje dag och justera, glöm inte KH/pH.
#8 - 8 januari 2004 00:55
Det finns ju bakterier på flaska att köpa också.... Med så höga nitritvärden skulle jag använda mig av Nitrivec som komplement till vattenbyten... Fiskarnas kondition sätts ju ner av nitrittoppen och då är det bra att få lugn och ro lite snabbt = sluta med vattenbyten....
Jag skulle göra som Kramfors beskrev och köra nitrivec samtidigt... självklart skulle jag inte mata på kanske en vecka och sedan mata sparsamt under minst en månad...
#9 - 8 januari 2004 19:58
Hej,

nu är läget så här.

Jag har gjort vattenbyten varje dag, utom en dag då jag gjorde två.
Jag har i snitt bytt 60l vatten om dagen.
Jag har matat fiskarna en gång sedan den 4/1 och då mycket lite.

Nitrithalten från början var enl. testet 5mg/l med har sakteliga sjunkit till att vara i dagsläget någonstans under 0,3mg/l.
Gjorde sista bytet idag och hoppas att värdet nu ska sjunka lite till men enl. testet är det ingen fara.

Jag har inte tillsatt nitrivec som rekomenderas av en del. Kanske för att jag känner att jag inte vill "överkemikalisera" i akvariet.
Hade inte fiskarna varit så aktiva i hade jag nog tillsatt det.

MVH HeléneJn

PS: Visst blir man lite skraj när detta händer i ens första riktiga akvarium.

#10 - 11 januari 2004 20:15
Ursäkta om jag verkar lite trögfattad...
Men har Nitritet med hur mycket man ger fiskarna mat?
#11 - 11 januari 2004 21:08
Enkel förklaring av kvävekedjan: Proteinet i fiskarnas mat omvandlas i fiskmagen till avföring och urin innehållande bl.a. ammonium och/eller ammoniak (mycket giftigt), som med bakterien nitrosomas och syre bildar föreningen nitrit = NO2 (mycket giftigt), denna förenar sig ytterligare med bakterien nitrobakter och syre, som bildar slutprodukten nitrat. (som kan tas upp av akvarieväxter)
#12 - 11 januari 2004 21:50
En snabb fråga: min slöjstjärt har svart beläggning på vissa fenor. kan det ha att göra med att jag haft/har problem med nitrithalten i akvariet?

Annons