Nitritförgiftning

#1 - 19 mars 2005 22:17
Hej!

Jag har har fått nitritförgiftning i mitt akvarium och en av fiskarna (en papegojfisk) har blivit väldigt sjuk och blir gradvis sämre, nu simmar han inte ens utan ligger mest stilla på botten och chippar efter andan, har även blivit gråvit i fägen och mår inte alls bra.

Har på djuraffärens inrådan slutat mata, inte bytt vatten och påbörjat en behandling med Denitrol. Har läst mycket här påsidan om att behandla med salt, byta vatten, osv. - men får inte rätsida på vad som är bäst.

HJÄLP!

Finns det en chans att min lilla fisk överlever eller ska jag ta bort honom? Finns risk att han på något sätt smittar ner den andra papegojfisken eller att den också kommer att bli sjuk även om halterna i vattnet återställs? Kan jag behandla honom på något sätt?

Väldigt tacksam för svar!

/Catherine
#2 - 19 mars 2005 22:39
har du fått rådet att INTE byta vatten??

ja om det nu är nitrit det handlar om så är just att byta vatten det ända sättet att bli av med problemet. Byt 40 - 50% varje dag i 3 - 4 dagars tid, mät diia nitrit halter tills odm är nere på normala nivåer och byt sen vatten som vanligt.

Efter en "nitrit katastrof" ska man alltid tänka över sin skötsel och kolla på hur mycket mat man ger, hur mycket vatten man byter så att man inte råkar ut för samma skit igen.
#3 - 19 mars 2005 22:48
Japp, dom sa att om jag byter vattnet så förlorar jag även dom bra bakterierna. Att jag samtidigt behandlar med denitrolet? Mister det sin verkan då?
#4 - 19 mars 2005 22:50
jag har ingen aning om vad denitrolet är. Men för att bli av med nitrit behövs ingen medecin utan det behövs nytt friskt vatten.
#5 - 19 mars 2005 22:54
håller med gosatta, ut med det gamla vattnet o in med det nya!!
#6 - 19 mars 2005 22:58
ta de zoo affärer säger med en nypa salt för dom säger tyvärr alldeles för ofta fel saker.

byt vatten börja med minst 75% första gången.
kan använda sera aquatan gör vattnet mer fiskvänligt.

hur stort är akvariet och vilket filter har du?
#7 - 19 mars 2005 23:00
som Raven säger, butikerna vill ju självklar sälja! att säga byt vatten! tjänar man inga pengar på.
#8 - 19 mars 2005 23:07
Ok, nu har jag bytt ca. 45% av vattnet. En fråga bara, vad händer nu med dom "bra" bakterierna för den fisken som fortfarande är frisk. Kan han ta någon skada av detta?
#9 - 19 mars 2005 23:08
han kommer nog må bättre av det än om du inte skulle byta...

just nu måste du bli av med nitriten i karet så då måste de goda bakterierna flytta lite på sig..

lycka till!
#10 - 19 mars 2005 23:08
bakterierna sitter till större del i filter, grus, rötter etc. Dom som finns i vattner gör ingen större skilnad.

Att byta mycket vatten är oftast den bästa lösningen på många problem i akvariumet.
#11 - 19 mars 2005 23:10
Ok. Tack snälla för hjälpen allihop!

/Catherine
#12 - 19 mars 2005 23:14
Denitrol är JBL:s motsvarighet till Nitrivec... Denitrol är bra bakterier på flaska kan man säga... Fortsätt byta vatten varje dag tills nitritet är borta och tillsätt Denitrol efter varje vattenbyte...
#13 - 22 mars 2005 10:09
Hur mår fisken då???? (min största oro i detta forum!!)

Annons