Nitritförgifning - vad göra med pumpen?

#1 - 11 mars 2007 16:07
Jag har troligen nitritförgiftning i mitt akvarium. Har läst en hel del om det och alla tecken tyder på det (grumligt vatten, fiskar som kippar efter andan och en har dött, akvariet nytt och troligen har jag haft i fiskarna för tidigt innan vattnet var tillräckligt bra :( ). Eftersom det är helg kan jag inte gå till nån affär och få tag i grejer. Har bytt 40% av vattnet och haft i liiite salt (<1 krm), inte matat på hela helgen, som jag har läst att man ska göra.

Sen har jag läst på en sida att det kan bero på dels att man har för lite lufttillförsel från pumpen och jag tycker att pumpen har varit lite mesig faktiskt. Men sen har jag läst på en annan sida att man gärna kan stänga av pumpen några dagar för att få växterna att jobba och på så sätt förbättra bakteriefloran i akvariet. Så jag är ju lite splittrad. För tillfället är pumpen igång - starkare än nånsin (jag pillade lite på den o då funkade den bättre, ja dags att köpa en ny..?) men frågan är om jag kanske ska stänga av den helt istället?
#2 - 11 mars 2007 16:35
Vad är det för pump ytter eller inner filter, eller bara en luftpump med utströmmare ?.

Om det är en luftpump ska du inte stänga av den i detta läget. Snarare se till att det bubblar mycket om den i det akuta skede du tycks befinna dej i.

Är akvariet relativt nystartat och du har ett ytterfilter, så bör du inte göra något med det och absolut inte stänga av det. Har akvariet varit igång en längre tid, med ytterfilter, så är det kanske dags att rengöra det, om det börjar bli dåligt flås i det.

Innerfilter måste rengöras oftare, så har du ett sådant är det kanske dags att skölja igenom filtermaterialet. men stäng inte av pumpen för annat än rengöring !.

Om akvariet fortfarande är akut grumligt och fiskarna kippar efter luft. Så bör du göra ett större vattenbyte till, redan idag. Du kan sen fortsätta göra mindre dagliga vattenbyten på ca 25 % tills dina nitritvärden är normala.

MVH/Anita
#3 - 11 mars 2007 17:43
Tack för snabbt svar!!

Pumpen har ett filter inuti som jag rengjorde för ca en vecka sen. Tittade på det idag och det verkade ok. SKa hålla koll på det och byta vatten varje dag, tack för tipset!
#4 - 11 mars 2007 17:45
Rengör inte filtret om det inte är väldigt ihop geggat, byt istället ca 15-20% Vatten om dagen.
#5 - 11 mars 2007 17:48
du måste nästan åka och köpa bakterieflora, typ nitrivec, de är ett helvete att bli av med nitriten om man bara byter vatten, brukar ta ett par timmar sen är de tillbaks, har testat och fick ingen skillnad på en vecka.

åk och köp nitrivec på måndag bums, sen kan du även köpa AMMOVEC elelr TOXIVEC för de tar bort nitriten så att Nitrivecen kan verka bättre och bygga upp bakterifloran.
#6 - 11 mars 2007 23:37
Barbamamma skrev:
Pumpen har ett filter inuti som jag rengjorde för ca en vecka sen. Tittade på det idag och det verkade ok. SKa hålla koll på det och byta vatten varje dag, tack för tipset!
Nybilven akvarist själv, men det verkar som man får sikta på att göra rent innerfiltret varje vecka.

Gör rent filtret i ung samma temp som akvarievattnet - använd för GUDS SKULL inte varmt vatten för då dödar du alla nyttiga bakterier i filtret tvärt !!

Jag häller på lite sån där bakteriefrämjande medel på filtermassan innan jag stoppar tillbaka pryttlarna, verkar bra efter det jag hört.
#7 - 12 mars 2007 09:15
filter ska göras rent så sällan som möjligt ... när cirkulationen är så dålig så du måste typ. och då ska du bara skölja rent det .

Slammar det igen för fort så skaffa ett större. Att köpa nitrivec nu är meningslöst då du redan har bakterier i akvariet. Toxivec funkar i ca 1dag sen är de meningslöst igen ...

Se till o syresätta vattnet istället ordentligt så bakteriern förökar sig snabbare
#8 - 12 mars 2007 09:23
Att bara slänga i toxivec funkar ej. Men man kan använda det för att hålla nere nitriten tills den är borta. Det är fortfarande nödvändigt med vattenbyten - varje dag - för att få bort nitriten.
#9 - 18 mars 2007 19:19
en sak jag inte tror ni nämnt angående rengörning av filtermaterialet är att man inte skall använda kranvatten. man ska ta akvarievatten i en hink lr liknande och klämma ur geggan.
#10 - 19 mars 2007 17:19
Fortsätt att byta vatten lite varje dag ett tag så ska du se att akvariet stabiliserar sig snart, är personligen väldigt skeptisk till att tilsätta nitrivec osv, har aldrig behövt det själv, vattenbyten ersätter de allra flesta kemiska (och i detta fall biologiska) preparat du stoppar ner i ditt akvarium.

Skulle inte tro att bakterierna tar någon större skada av att man rengör dom i 20-25gradigt kranvatten, bakterier tål relativt mycket, dom är inte så känsliga som många verkar tro. För att en temperaturskillnad skulle kunna ta död på en bakterieflora behöver ni skölja dom i temperaturer upp mot 70 grader, då proteinerna i bakterierna koagulerar, och dom blir "kokta".

Det som kan vara farligt i kranvatten är klor, något som tursamt nog för oss svenskar finns i nästan obetydliga mängder i vårat kranvatten, personligen tror jag att myten om att man inte kan skölja filter i kranvatten kommer från andra länder, där jag tror att den stämmer, eftersom att dom har sunkigt kranvatten som måste kloreras.

Det största problemet är väl egentligen att man rent mekaniskt sköljer bort en jäkla massa bakterier, och att det tar en liten stund innan det uppstår en naturlig balans mellan de olika arter av bakterier som agerar nedbrytare i våra filter.

Detta händer oavsett villket vatten du rengör i, så den bästa lösningen är nog att skaffa ett lite större filter som du inte behöver rengöra så ofta, en gång i veckan låter för ofta för mig.
#11 - 19 mars 2007 17:33
Jag gör rent mitt filter i akvarievatten eftersom det är bekvämt, gör ett vattenbyte då jag gör rent filtret så det går av bara farten. Visst kör i kranvatten om ni tycker det är bekvämare, det många gör fel när de gör ren filter i kranvatten är att de kör varmvatten å inte kallt vatten (inte mer än fingervarmt kan man ha som riktlinje).

Sen vad gäller det andra, täta vattenbyten å eventuellt slänga ner en extra pumpslang med syresten som extragodis åt fiskarna innan det stabiliserat sig.
#12 - 19 mars 2007 21:43
aquatan (vattenberedningsmedel) är bra att tillsätta vid vattenbyten då det skyddar fiskens slemhud och gälmembran mot frätande ammonium och nitrit... för det är det fisken dör av vid för hög nitrit!
#13 - 19 mars 2007 22:51
Har du ett filter från ett bra inkört kar kan du flytta över det i det drabbade karet (underförstått att du fortfarande har gott om filter i det bra karet). Minska matningen, fler vattenbyten (ta gärna vatten från ett inkört kar). I mitt lilla 25L kar är det lätt att jag får problem med vattenvärdena. Därför tar jag alltid vatten från mitt tanganyika-kar (först låter jag vattnet filtreras några dagar med torv i en plastlåda innan det kommer ner i killikaret, de vill ha surt vatten). Jag kan också välja att ta från mitt 100liters men har ibland även lite strul med det.

Håller även med mayday! Jag ser ingen anledning att rensa filtert för ofta, absolut inte en gång i veckan! Om det slammar igen så ofta borde man som sagt investera i ett större filter. Ett bra filter ska inte vara finmaskigt (ska helst vara PPI 10). Filtert är oerhört viktigt för att få en god bakteriekultur som sedan bryter ner nitriten! Om man nu måste rengöra filtert så ska det som tidigare nämnt vara akvarievatten som man hällt över i en hink. Vattnet bör sedan hällas ut och självklart inte i akvariet!

Annons