Hej å hå.
Efter att startat upp mitt 222 liters så fick jag nitritvärden i vattnet efter ett par dagar. Inte alls så oväntat med nytt akvarium [:o]
Redan från uppstarten så körde jag med vattenberedningsmedel och körde en dos med bakteriekultur. Nitrivec under 10 dagar enligt flaskan.
Från dag 2-3 och under nästan 2 veckor så har dropptestet visat på mycket hög nitrithalt i vattnet, senast igår på dagen så var det lika högt men så idag visade testet helt nitritfritt :confused:
Tog 2 tester så att det inte skulle kunna bli felmätt.
Är det normalt att akvariet blir inkört och tar hand om nitriten från ena dagen till den andra?
Under hela tiden har jag haft samma schema. matat varannan dag, matat mycket sparsamt och varannan dag gjort litet vattenbyte på 15 liter med tillsatt vattenberedningsmedel i nya. Har dock aldrig tillsatt salt i karet.
Fiskarna har mått väldigt bra under hela tiden. inte det minsta tecken på ohälsa.
Betyder detta att akvariet har körts in och fått bra bakteriekultur och att man stegvis kan öka matningen i fortsättningen samt att man kan falla tillbaka på vattenbyte på varannan vecka istället?