Det är så här jag återuppstartar mina kar nu. I vanliga fall, så brukar jag inte alls starta upp mina kar på detta sätt. Under åren, så har jag haft bråttom bråttom (som har haft till följd med många trista beteenden - eller hur jag nu ska uttrycka mig) med att få i så många fiskar så fort som möjligt (tippat i både det ena och det andra, som ska vara "bra" precis som dom flesta av oss gör/vill).
Det är snart tre veckor sedan jag släppte i fem barber i mitt första återuppstartade kar - matar pyttelite var tredje dag, ingen nitrit än så länge och inget vattenbyte under den här tiden. Trådalger som kommit och försvunnit, samt väldigt lite kiselalger som även dom börjar att dra sig tillbaka.
Jag är inte i land än, men jag ser ju hur detta kar bara mår bra under dessa veckor. Vattnet är kristallklart, och purpurhuvudsbarberna mår bra, trots svältkost :).
1. Planera/inreda. (Jag brukar göra detta utan vatten i karet - en "dry set", med andra ord; torrinredning). För min del är detta det mest enkla och logiska då man kan böka runt i karet helt obehindrat.
2. Vatten i karet. Har man en massa rötter, pinnar o.s.v. låter man dessa sjunka (om de flyter) och placerar utefter den plan man hade inledningsvis, när de vattenmättats. I detta skede kan man också börja plantera växter och inkorporera dessa i inredningen.
3. När karet är vattenfyllt, rötter, pinnar och växter sitter på plats, så i med div. löv - exempelvis Catappa.
4. Dags för startfisk. Ett stim tetror, en grupp Endlers - eller vad man nu vill starta med. Nu är karet redo för de processer som bildas i symbios med fiskar och miljö.
5. Vänta. Med karet inrett (det är alltid så att man fixar och donar med inredningen lite, så det behöver inte vara 100% klart med en gång) och startfisken isläppt kan akvariet i lugn och ro börja "cykla", alltså hitta en balans. Detta kan ta några månader.
6. Planera för framtida fiskar. När karet hittat sin lunk, kan du släppa i de fiskar du har planerat för. Nu bör karet vara så förskaffat att dessa fiskar omedelbart kan trivas i både vatten och miljö. Något man absolut vill slippa är att göra om inredning och labba med vatten när de nya fiskarna precis har kommit till karet - då blir de stressade och senare sjuka, i många fall.
Senast ändrad av
Mats Bryzell; 2016-07-29, 10:03.
//Inger