Nitrit trots "noll" med SERA drop-test?

#1 - 20 april 2007 07:47
Hej,

Har två frågor, då det gäller nitrit. (Jag nummrerar dom nedan, med 1 och 2).

1. Kan fiskarna dö av nitrit, trots att dropptestet inte gett några som helst utslag för nitrit? Hela mitt bestånd (12 st ciklider + liten pleco) dog inom någon månad, efter införandet av fiskarna. De flesta som svarade på mina frågor, under resans gång, föreslog nämligen nitrit-förgiftning...

Jag har hela tiden gjort tester med Sera aqua-test set, plus ett koppartest och JBL Amoniumtest. Jag bytte vatten regelbundet, ca 1/3 av vattnet, en gång i veckan. Mina vattenvärden såg jättebra ut! Har kollat med vattenverket också. De menar att vi i Sundsvall har ett ovanligt fint och rent kranvatten. De har inte haft några tillsatser i vattnet, under den tid jag hade mitt akvarium igång heller. (Man kan tydligen behöva tillsätta medel i vattenledningarna ibland (bl a klor) vid skador i vattennätet, men det har alltså inte varit så nu).

2. Dessutom undrar jag om jag gjort fel som tog vattentesterna av ytvattnet, då mina fiskar varit mest på botten? Kan det vara olika grader av nitrit, på olika ställen i karet?

Nu ska det sägas att min pump roterat vattnet rätt friskt, i hela karet. Det är så att bottenmaterialet rör sig i strömmarna, trots att "sprutet" är riktat mot ytan. (I allafall cikliderna vill ha det så, enligt expertisen, så "stress" var inte orsaken till massdöden).

Tacksam för svar!

Matts
#2 - 20 april 2007 12:59
Knappast nitrit om du utfört testerna rätt, med den farten i vattnet så spelar det ingen roll var i akvariet du tar provet.
Låter som sjukdom eller förgiftning av något. Hur såg fiskarna ut?

Mvh UB
#3 - 20 april 2007 14:51
Hur stort akvarium och vilka fiskar hadde du?
Med min sera så har jag alltid nitrit även i kranvattnet, vet inte om din är pålitlig själv använder jag tetras test nu mer som fungerar perfekt.
#4 - 20 april 2007 15:53
Gammal test?
#5 - 22 april 2007 18:28
Nej inte gammal... Jag köpte den i januari, i år!
Längre än så ska den väl hålla, va?;)

Mvh
//Matts
#6 - 22 april 2007 18:35
Sorry rsoderberg [:o] , jag missade svaret på din fråga:

240l. Och det var Likomapärlor och Prinsessor + ett par Ancistrusmalar. De stog och flämtade på botten och verkade ha svårt med balansen. De så finfina ut då de dött, förutom att ca hälften hade uppspärrade gälar. Jag har även haft funderingar på om det kan komma gift från akvariet... Vad händer om akvariet är limmat med vanlig silicon till exempel?

Jag har inte haft täckglasen på, då mat-luckorna ej går att använda då. har märkt att det droppar kondens från ljusrampen ner i vattnet från rampen... Kan det vara giftigt? (Rampen följde med i akvariepaketet och är heltäckande, i plast, med kappslade kopplingar).

Mvh
//Matts

Annons