Hej,
Har två frågor, då det gäller nitrit. (Jag nummrerar dom nedan, med 1 och 2).
1. Kan fiskarna dö av nitrit, trots att dropptestet inte gett några som helst utslag för nitrit? Hela mitt bestånd (12 st ciklider + liten pleco) dog inom någon månad, efter införandet av fiskarna. De flesta som svarade på mina frågor, under resans gång, föreslog nämligen nitrit-förgiftning...
Jag har hela tiden gjort tester med Sera aqua-test set, plus ett koppartest och JBL Amoniumtest. Jag bytte vatten regelbundet, ca 1/3 av vattnet, en gång i veckan. Mina vattenvärden såg jättebra ut! Har kollat med vattenverket också. De menar att vi i Sundsvall har ett ovanligt fint och rent kranvatten. De har inte haft några tillsatser i vattnet, under den tid jag hade mitt akvarium igång heller. (Man kan tydligen behöva tillsätta medel i vattenledningarna ibland (bl a klor) vid skador i vattennätet, men det har alltså inte varit så nu).
2. Dessutom undrar jag om jag gjort fel som tog vattentesterna av ytvattnet, då mina fiskar varit mest på botten? Kan det vara olika grader av nitrit, på olika ställen i karet?
Nu ska det sägas att min pump roterat vattnet rätt friskt, i hela karet. Det är så att bottenmaterialet rör sig i strömmarna, trots att "sprutet" är riktat mot ytan. (I allafall cikliderna vill ha det så, enligt expertisen, så "stress" var inte orsaken till massdöden).
Tacksam för svar!
Matts