Nitrit, tillfällig lösning?

#1 - 18 januari 2006 15:30
Hallå! Jag har haft regelbunden nitritkontroll av vattnet i mitt akvarium. Det har legat på en sund nivå ända till idag! :(
Hittade en av guppysarna (den 3:e) död och tänkte att vafan......så jag testa vattnet och var ganska säker på att det inte va nitrit som var problemet. Men det visade sig vara skyhögt! Jag bytte genast 30% av vattnet och fyllde på med friskt kranvatten samt JBL Biotopol så fiskarna inte skulle dö av stress. Testade vattnet direkt efter o halten va densamma :( Nu sitter jag här och känner mig helt maktlös och ganska clueless i jakt på en bra tillfällig lösning på problemet. Lite råd och tips skulle inte sitta helt fel gällande....det mesta!!

PYSS
#2 - 18 januari 2006 15:41
Fortsätt att byta vatten. Många och stora vattenbyten tills det går ner.
#3 - 18 januari 2006 15:46
Ok .. varje dag eller flera ggr om dagen?
#4 - 18 januari 2006 16:24
jag tror att det tar en stund innan de nya vattnet blandas med det gamla vattnet sa darfor bor man vanta en liten stund innan man testar vattnet....
#5 - 18 januari 2006 16:44
[QUOTE=AnGelSiS]Ok .. varje dag eller flera ggr om dagen?[/QUOTE]

Så länge nivåerna är så höga kan du byta flera gånger om dagen. Du kan även tillsätta Denitrol (JBL) eller Toxivec (Sera) efter vattenbyten för att snabbare få bort nitriten. Denitrol verkar även långsiktigt genom att snabba upp etableringen av bakteriefloran.

Men som sussia säger kan du vänta nån timme med att mäta nitriten efter vattenbyten.
#6 - 18 januari 2006 17:29
[QUOTE=AnGelSiS]Hallå! Jag har haft regelbunden nitritkontroll av vattnet i mitt akvarium. Det har legat på en sund nivå ända till idag! :(
Hittade en av guppysarna (den 3:e) död och tänkte att vafan......så jag testa vattnet och var ganska säker på att det inte va nitrit som var problemet. Men det visade sig vara skyhögt! Jag bytte genast 30% av vattnet och fyllde på med friskt kranvatten samt JBL Biotopol så fiskarna inte skulle dö av stress. Testade vattnet direkt efter o halten va densamma :( Nu sitter jag här och känner mig helt maktlös och ganska clueless i jakt på en bra tillfällig lösning på problemet. Lite råd och tips skulle inte sitta helt fel gällande....det mesta!!

PYSS[/QUOTE]
Du bör ju också slänga i en pyts med Denitrol från samma bolag som Biotopol. Just för att få upp bakteriekulturen som behövs för nedbrytningen av Nitrit.
#7 - 18 januari 2006 20:28
placera fiskar och växter i en tillfällig behållare i befintligt akvarievatten och häll väteperoxid i akvariet... vänta ett par timmar och släpp sen i fiskarna igen.
#8 - 19 januari 2006 01:00
[QUOTE=terpentin]placera fiskar och växter i en tillfällig behållare i befintligt akvarievatten och häll väteperoxid i akvariet... vänta ett par timmar och släpp sen i fiskarna igen.[/QUOTE]

Va? Kommer inte en sån procedur att ta koll på varenda nyttobakterie i akvariet???
#9 - 19 januari 2006 02:08
[QUOTE=sussia]jag tror att det tar en stund innan de nya vattnet blandas med det gamla vattnet sa darfor bor man vanta en liten stund innan man testar vattnet....[/QUOTE]
Borde det inte rimligen blandas ganska omgående? Framför allt om man ha pumpen igång?
Lite som när man blandar saft, liksom...
#10 - 19 januari 2006 06:33
Tack alla! Jag har bytt lite vatten då och då eftersom det kändes bäst så! Ska bege mig till djuraffären shoppa lite av allt ni tipsat mig om.

Äntligen ett forum som lever bör jag väl också påpeka!!

Thank you very much! [:o]
#11 - 19 januari 2006 11:24
[quote=batski]Va? Kommer inte en sån procedur att ta koll på varenda nyttobakterie i akvariet???[/quote]

beror såklart på hur man doserar men om man lägger sig relativt lågt (1-2mg/l) och upprepar proceduren om nitritnivåerna inte gått ner tillräckligt efter en gång så lär man vara på säkra sidan. vill man är det ju bara att ta ur innerfiltret eller stänga av ytterfiltret under tiden. och röra om med silversked... haha.

man måste ju ändå byta vatten sen eftersom överdrivna mängder nitrat inte heller är bra.

H2O + NO2 + H2O2 --> H2O + NO2 + O --> H2O + NO3 ... eller hur man nu skriver... är som sagt inte kemist.

H2O = vatten
H2O2 = väteperoxid
NO2 = nitrit
NO3 = nitrat
#12 - 19 januari 2006 11:36
[quote=AnGelSiS]Hallå! Jag har haft regelbunden nitritkontroll av vattnet i mitt akvarium. Det har legat på en sund nivå ända till idag! :(

PYSS[/quote]Du ska göra max 5% iga vattenbyten flera ggr per dag!!! och tillsätt nirtrivec... Men du måste ändå komma tillrätta med orsaken, antagligen inte tillräckligt effektivt filter!!
#13 - 19 januari 2006 12:14
Det är inte lätt att komma tillrätta med sina problem när man får många olika förslag.
Nu för att göra det mer förvillande.
Med Nitrivec tar ca 10-12 tim att sänka ammoniak/nitritvärdena.
Om nitritvärdet är under 1,5 mg/l byt 30 % vatten tillsätt dubbel dos bakteriekultur, kolla så inte värdet stiger efter någon timme, sluta mata,
Tillsätt 1,5 gram jodfritt salt i vattnet.
Om fiskarna uppträder normalt så testa vattnet efter 10 tim då ska nitriten gått ner, har den inte det så byt 50 % slamsug botten (ammonium källan kan vara föroreningar i botten) tillsätt dubbel dos bakteriekultur, testa vattnet efter 5 och 10 tim.
#14 - 19 januari 2006 12:23
Risken med för stora vatten byten är att nitriten fullkomligen kan explodera efter som du tillför kranvatten som inte innehåller nyttobakterier och då ger nitriten ännu mer utrymme att öka!! Det är bättre att ta vatten från ett annat kar om man har möjlighet....
#15 - 19 januari 2006 12:37
Vatten från ett annat akvarium innehåller förmodligen också en okänd mängd ammonium.
Det bästa är att ta ett filter från att annat fungerand akvarium.
#16 - 19 januari 2006 12:40
[quote=sunkan aspidoras]Risken med för stora vatten byten är att nitriten fullkomligen kan explodera efter som du tillför kranvatten som inte innehåller nyttobakterier och då ger nitriten ännu mer utrymme att öka!! Det är bättre att ta vatten från ett annat kar om man har möjlighet....[/quote]

tillsätter man bakterier i samband med vattenbytet är det inget problem.

jag röstar på en kombination i följande ordning:

ta bort fiskar och filter
byt lite vatten
tillsätt väteperoxid, rör runt och vänta
byt lite vatten
tillsätt bakteriekultur
koppa in fiskarna
#17 - 19 januari 2006 12:42
Men har du ett kar fullt med nitrit så är risken att du förstör även det fungerande filtret! Då står du med 2 kassa filter
#18 - 19 januari 2006 12:42
Jag trodde användandet av väteperoxid upphörde för 20 år sedan.
#19 - 19 januari 2006 12:45
[quote=terpentin]tillsätter man bakterier i samband med vattenbytet är det inget problem.

byt lite vatten
byt lite vatten
tillsätt bakteriekultur
koppa in fiskarna[/quote]Jag röstar för att man gör som experterna som skriver akvarielitteratur föreslår!
#20 - 19 januari 2006 12:47
[quote=sunkan aspidoras]Men har du ett kar fullt med nitrit så är risken att du förstör även det fungerande filtret! Då står du med 2 kassa filter[/quote]

hur menar du nu? troligtvis så finns det ett filter i karet men det är för litet eller inte inkört. lägger man det i en separat behållare i befintligt akvarievatten tillsammans med fiskarna medans man jobbar med akvariet så behåller man den akvariekultur som finns i filtret även om den i akvariet förstörs (vilket den inte gör om man är försiktig). nitritet omvandlas till nitrat genom väteperoxidens oxidering och den lilla mängd som finns i akvarievattnet som sedan byts ut ersätts med den tillsatta bakteriekulturen. vipps... ett nitritfritt kar!
#21 - 19 januari 2006 12:50
[quote=Kramfors]Jag trodde användandet av väteperoxid upphörde för 20 år sedan.[/quote]

berätta gärna mer om hur och varför.
#22 - 19 januari 2006 12:52
[QUOTE=terpentin]tillsätter man bakterier i samband med vattenbytet är det inget problem.

byt lite vatten
byt lite vatten
tillsätt bakteriekultur
koppa in fiskarna[/QUOTE]
Var ska fiskarna vara under tiden?
#23 - 19 januari 2006 12:59
[quote=Kramfors]Var ska fiskarna vara under tiden?[/quote]

i hinkar, påsar eller liknande. det rör sig ju bara om ett par timmar. brukar vara ett helvete att fånga alla fiskar utan att sabba inredningen, men vill man ha snabba resultat utan att riskera förgiftning så är det värt besväret. jag hade kört med mindre dosering (~1mg 35% H2O2/l) och sen tillsatt nitrivec och låtit det ta lite längre tid istället, men har man skyhöga nivåer och riskerar akut förgiftning tvingas man ju till drastiska åtgärder.

ett alternativ är att fixa ett karantänakvarium med samma vatten. det är lättare (eller nja... iaf billigare) att rensa nitrit från en liten mängd vatten än från en stor mängd, och då behöver man inte oroa sig för växterna om man har några såna.
#24 - 19 januari 2006 14:04
[quote=sunkan aspidoras]Risken med för stora vatten byten är att nitriten fullkomligen kan explodera efter som du tillför kranvatten som inte innehåller nyttobakterier och då ger nitriten ännu mer utrymme att öka!! [/quote]

går tvärtemot dom erfarenheter jag har.

sist ja hade nitritproblem gjorde jag ett flertal större vattenbyten och dagen efter var det 0 utslag på testet och använde inget preparat som kunde ha sänkt nivån.
en metod som enligt dej skulle ha slutat med massiv fisk/räk död.

vattnet i sej innehåller extremt lite nyttobakterier jämfört med botten och filtret så den mängd som försvinner när man gör vattenbyte är obefintlig.

enda problemet jag kan se med större vattenbyten är om man kör ner vattnet utan att det får "mogna"
#25 - 19 januari 2006 14:20
[quote=Raven]går tvärtemot dom erfarenheter jag har.

sist ja hade nitritproblem gjorde jag ett flertal större vattenbyten och dagen efter var det 0 utslag på testet och använde inget preparat som kunde ha sänkt nivån.
en metod som enligt dej skulle ha slutat med massiv fisk/räk död.

vattnet i sej innehåller extremt lite nyttobakterier jämfört med botten och filtret så den mängd som försvinner när man gör vattenbyte är obefintlig.

enda problemet jag kan se med större vattenbyten är om man kör ner vattnet utan att det får "mogna"[/quote]Det ska inte rekommenderas bara för att du hade tur!! men du kanske har större erfarenhet än dem som är proffisionella inom akvaristik?
#26 - 19 januari 2006 14:35
[quote=sunkan aspidoras]Det ska inte rekommenderas bara för att du hade tur!! men du kanske har större erfarenhet än dem som är proffisionella inom akvaristik?[/quote]

tur har inget med det att göra.
har kört samma stil 3ggr när jag fått problem med nitrit av olika orsaker funkat super varenda gång.
har även pratat med åtskilliga både över internet och IRL om just metoden att använda vattenbyten och det funkar för alla som gör det rätt.

personligen tror jag inte nämvärt mycke på den såkallade bumerangeffekten en del pratar så mycke om.
utan när det väl händer så beror det i största sannolikhet på att filtret inte hinner med att ta hand om avfallet vilket är orsaken till att nitriten komemr från början.
#27 - 19 januari 2006 14:44
Hur bli av med nitrit?
Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.

källa:Zoopret Kjell Fohrman
#28 - 19 januari 2006 15:02
det man ska tänka på är att nitritspik är inte så simpelt som det låter.

trådstartaren skriver "Hallå! Jag har haft regelbunden nitritkontroll av vattnet i mitt akvarium. Det har legat på en sund nivå ända till idag!"

det betyder ju att nitrifikationen har fungerat men nånstans fallerat.
det står inget om att trådstarten har medicinerat eller haft i nåt annat preparat som kan ha skadat bakteriefloran och då finns den kvar.

har fått 2 nitritspikar den vägen själv och med en fungerande bakterieflora har det funkat mycket bra att byta stora mängder vatten för att snabbt få ner nitriten
det enda som kan skada är om man använder "omoget" vattnet då det kan finnas bl.a klor i de.

nog för att Kjell är kunnig när det gäller akvarism men om många saker finns det många åsikter om vad som ska göras och inte göras så man kan inte säga att en metod är helt rätt.

och sen om nitriten är hög så finns de inget annat sätt att få ner den snabbt utan att byta vatten och byta 5% ger inte så mycket.
det blir 5liter i ett hundraliters akvarie så är nitriten 3mg/L vilket är direkt dödligt får en del fiskar och skadligt för alla så sjunker nitriten till 2.85 som fortfarande är mycket farligt.
#29 - 19 januari 2006 15:23
[quote=sunkan aspidoras]Det ska inte rekommenderas bara för att du hade tur!! men du kanske har större erfarenhet än dem som är proffisionella inom akvaristik?[/quote]

vilka är de här professionella du talar om? är man professionell för att man medverkat i att skriva en bok? eller för att man jobbar i butik? om man är odlare? eller måste man ha en examen i biologi, biokemi eller liknande?
#30 - 19 januari 2006 15:44
Terpentin!! vilket är mest sannolikt... något som nån påstår här eller något som uppges och rekommenderas i den mesta akvarielitteraturen!!! Proffisionell = att ha det som yrke
#31 - 19 januari 2006 16:29
[quote=sunkan aspidoras]Terpentin!! vilket är mest sannolikt... något som nån påstår här eller något som uppges och rekommenderas i den mesta akvarielitteraturen!!! Proffisionell = att ha det som yrke[/quote]

beror väl på vem som påstår det här?

jag känner till den egentliga definitionen... jag menar bara att det är mer komplext än så. vilket skulle yrket va t ex? butiksbiträde i akvariebutik? ...de kan sällan särskilt mycket.
#32 - 19 januari 2006 16:37
den mesta akvarielitteraturen påstår detta iallafall! Jag säger bara vad jag upplyst mig om genom att läsa massa böcker om akvaristik!
#33 - 19 januari 2006 17:06
[quote=sunkan aspidoras]den mesta akvarielitteraturen påstår detta iallafall! Jag säger bara vad jag upplyst mig om genom att läsa massa böcker om akvaristik![/quote]

jag säger inte att du har fel. jag menar bara att det finns fler sätt än ett.
#34 - 19 januari 2006 17:24
[QUOTE=terpentin]berätta gärna mer om hur och varför.[/QUOTE]
Därför att själva vitsen med hobbyn är att få ett bra vatten för fiskarna på ett naturligt sätt genom att föroreningarna oxideras på ett biologisk sätt.

Det finns faror vid hanteringen av väteperoxid.
Jag har en oxidator som ligger och skräpar någonstans.
#35 - 19 januari 2006 17:33
[quote=Kramfors]Det finns faror vid hanteringen av väteperoxid.
Jag har en oxidator som ligger och skräpar någonstans.[/quote]

läste på en del om väteperoxid för ett tag sen angånde vissa alger som lätt kan tas bort med det och är tyvärr inget ovanligt att fiskar stryker med.
sen innehåller ju väteperoxiden en del skit, den jag har i kylen innehåller 97% tillsatser.
vissa blandningar ska tydligen innehålla metanol och det är ju inte direkt hälsosamt.
#36 - 19 januari 2006 17:40
[quote=Kramfors]Därför att själva vitsen med hobbyn är att få ett bra vatten för fiskarna på ett naturligt sätt genom att föroreningarna oxideras på ett biologisk sätt.

Det finns faror vid hanteringen av väteperoxid.
Jag har en oxidator som ligger och skräpar någonstans.[/quote]

jag tycker inte heller att kemikalier och vattenberedningsmedel hör hemma i ett välskött akvarium, men om nåt går fel (som det tydligen gjort för trådskaparen) ser jag ingen anledning att inte ta till metoder som funkar.

jag håller på att experimentera med olika former av oxydatorer för användning i yngel- och uppmatningskar där belastningen ofta är betydligt större än i ett "vanligt" kar. en oxydator för 2,50 kr (petflaska+blybit) är mer kostnadseffektivt än ett stort ytterfilter till varje yngelkar, även om den förstnämnde har en högre driftkostnad.
#37 - 19 januari 2006 17:45
[quote=Raven]läste på en del om väteperoxid för ett tag sen angånde vissa alger som lätt kan tas bort med det och är tyvärr inget ovanligt att fiskar stryker med.
sen innehåller ju väteperoxiden en del skit, den jag har i kylen innehåller 97% tillsatser.
vissa blandningar ska tydligen innehålla metanol och det är ju inte direkt hälsosamt.[/quote]

http://www.swedhandling.se/pdf/308.pdf

den har jag hemma. det står inget om några tillsatser. jag gissar att den är spädd med avjoniserat vatten.
#38 - 19 januari 2006 17:57
Gissar, du vet väl vad du håller på att blaska med.
Och tycker du att väteperoxid är något som inte läser vad det är att använda.
#39 - 19 januari 2006 18:02
[quote=terpentin]den har jag hemma. det står inget om några tillsatser. jag gissar att den är spädd med avjoniserat vatten.[/quote]

detta innehåller apotekets 3%
väteperoxid
vatten
renat stabiliseringsmedel: fenacetin
organiskt fosfonsyraderivat

står inget om vilka mängder det är men fick själv räkdöd efter att ha doserat mindre än hälften av vad en snubbe på annat forum hade använt med stor framgång.
max 5ml använde jag och punktdoserade enbart där algerna va och jagade bort räkorna först.
#40 - 19 januari 2006 18:09
[quote=sunkan aspidoras]den mesta akvarielitteraturen påstår detta iallafall! Jag säger bara vad jag upplyst mig om genom att läsa massa böcker om akvaristik![/quote]

är det nåt jag lärt mej är att man ska ifrågasätta det som sägs och skrivs och det har många gånger kröpit fram att det som sagt eller skrivits varit helt/delvis fel.
det som står skrivet kan ju va gammalt och det som sägs kan va försvanskat om det gått genom djungeltelegrafen länge till exempel.
sen proffesionalismen säger INGENTING om en person verkligen kan det h*n pratar om vilket jag också stött på många gånger.
haft poliser som hotat med böter utan stöd i lagen, motbevisat lärare som varit anställd datorexpert och mekaniker till exempel.

utan det bästa man kan göra är i grund att läsa på om va de nu gäller och ta in fakta från flera olika håll för då kan man se om nån har fel och olika metoder man kan tillämpa till exempel.
#41 - 19 januari 2006 18:19
Vi hade skyhöga värden nitrit helt plötsligt och då visade det sig att roten var dålig. det kan vara felet även om det verkar vara ovanligt.
#42 - 19 januari 2006 18:21
Hej alla! Hehe tack än en gång, jag kämpar på med att byta vatten då och då. Ja man vill ju helst ha ett "naturligt" akvarium...det va det man siktade på! Aja, the rave goes on! Eller hur va det man brukade säga! Jag ger det tills imorron och har inte värdena förändrats så tar jag upp mina firrar å gör rent hela kittet samt åker till akvarielagret med pumpen å ber om råd!

Tack än en gång :)
Be för mina rara firrar, jag vet ärligt inte vad som hände men det är uppenbarligen något som inte står rätt till :(
#43 - 19 januari 2006 18:54
[quote=Kramfors]Gissar, du vet väl vad du håller på att blaska med.
Och tycker du att väteperoxid är något som inte läser vad det är att använda.[/quote]

jag har köpt vad många andra använder med lyckat resultet. 35% vp. jag vet inte vad de andra 65% är men jag gissar som sagt på vatten. hade det varit något av vikt hade det säkerligen stått på flaskan. 100% finns inte tillgängligt för privatpersoner vad jag vet.
#44 - 19 januari 2006 19:43
RISK FÖR ALLVARLIGA ÖGONSKADOR
FARLIG VID FÖRTÄRING
IRRITERAR ANDNINGSORGANEN OCH HUDEN
Hudkontakt: Huden vitnar omedelbart och därefter kan rodnad, blåsor och eventuellt frätsår uppstå.
Brand- och explosionsrisker:
#45 - 19 januari 2006 19:44
Men nu är vi långt från vad tråden handlar om.
#46 - 19 januari 2006 19:49
[quote=Kramfors]RISK FÖR ALLVARLIGA ÖGONSKADOR
FARLIG VID FÖRTÄRING
IRRITERAR ANDNINGSORGANEN OCH HUDEN
Hudkontakt: Huden vitnar omedelbart och därefter kan rodnad, blåsor och eventuellt frätsår uppstå.
Brand- och explosionsrisker:[/quote]

jag är inget barn. inte heller oförsiktig eller särskilt ointelligent.

dokumentet jag länkade till uppger toxitet för fiskar, daphnier och alger och de doser jag rekommenderade ligger under den lägsta av dessa men borde ändå sänka nitritnivåerna märkbart.
#47 - 19 januari 2006 22:05
[QUOTE=AnGelSiS]Jag ger det tills imorron och har inte värdena förändrats så tar jag upp mina firrar å gör rent hela kittet samt åker till akvarielagret med pumpen å ber om råd![/QUOTE]

Hmm, pumpen tycker jag inte du ska röra, för det är ju där som det flesta nyttobakterierna finns...
#48 - 1 februari 2006 18:20
Glädjebesked!

Om någon fof bryr sig så kan jag meddela att min enda överlevande guppy hade hunnit leka å mitt akvarium vart ett fisk BB! Ynglena har jag separat å dem trivs som fisken i vattnet *höhö* - på nitritfronten syns inte ett spår. Av testet att döma iaf....vattnet blir inte ens ljust rosa längre! Tror faktiskt att det var pumpen som det var fel på. För jag tog ur filtret å rengjorde å då jag skulle sätta tillbaka det så märkte jag att det gick att föra längre ned i behållaren än vad den var innan - jag ska nog inte låta sambon agera tekniker i mitt akvarium mer ;)

Fiskarna som överlevde mår super - och det syns verkligen. Så imorgon bär det av till zoo igen för att ge mina små rackare nya kompisar!

Tack för alla tips å råd å urspårningar :P Jag kommer garanterat att förlita mig till detta forum igen!
#49 - 1 februari 2006 23:10
Vad kul att det gick någotsånär bra, en del tips kan jag ge dig!

Om du tillsätter biotopol i dit kar skall du gärna vänta en stund (1 - 2h) innan du tillsätter "ny" bakterieflora för att försäkra dig om att beredningsmedlet inte tar ut den nya bakteriefloran.

Sen bör man ta det lugnt i början av ett nytt kar (förmodar att det var nystartat), det tar en stund innan den biokemiska processen är så pass balanserad att man kan börja belasta den med mer fisk. Beroende på karstorlek starta gärna med 1 - 3 guppys.

Här kommer en bra länk som påvisar denna biologiska process, nu går det att snabba på den här processen med "bakterieflora" på burk såsom Nitrivec och denitrol etc eller filtermojs ifrån ett annat fungerande kar, men man bör ändå lära av den naturliga processen för att få den grundläggande kunskapen. Har du redan ett fungerande kar så kan du köra igång den nya pumpen i det karet i ett par veckor innan du startar upp ett nytt kar så ger du det karet en bra start.

http://www.bestfish.com/newtank3.html

Nu vet jag inte om man får direktlänka hit men ta gärna bort länken om jag felat.

Sen är jag själv inte så pigg på att hälla en massa kemiska medel i vattnet, det är bättre att lära sig grunderna om vattenkemi och hur ett akvarium fungerar en joxa runt med en massa hälsovådliga produkter. Kan man det har man en större behållning av sin hobby och kan uppskatta ex alger och annat smått som virvlar runt i våra akvarium.

Lycka till med din hobby och hoppas att du hittar nya trevliga fiskar!

/Andreas
#50 - 5 februari 2006 13:22
[QUOTE=dreas]Sen är jag själv inte så pigg på att hälla en massa kemiska medel i vattnet, det är bättre att lära sig grunderna om vattenkemi och hur ett akvarium fungerar en joxa runt med en massa hälsovådliga produkter. Kan man det har man en större behållning av sin hobby och kan uppskatta ex alger och annat smått som virvlar runt i våra akvarium.[/QUOTE]

Fast bakteriekulturer är väl inga kemikalier, utan just levande bakterier. Inte heller vattenberedningsmedel är hälsovådliga kemikalier, utan snarare tvärt om. De neutraliserar och binder upp kemikalier i kranvattnet som är hälsovådliga för fiskarna.
#51 - 5 februari 2006 14:07
Jag har sett uppgift om att vattenberedningsmedel kan innehålla Natrium Thiosulfat, Natrium bisulfit, Polyvinylpyrrolidone.
Ett inlägg om PVP har funnit i Zoopet tidigare.
#52 - 5 februari 2006 14:22
[QUOTE=Kramfors]Jag har sett uppgift om att vattenberedningsmedel kan innehålla Natrium Thiosulfat, Natrium bisulfit, Polyvinylpyrrolidone.
Ett inlägg om PVP har funnit i Zoopet tidigare.[/QUOTE]

Jo men dessa kan omöjligen vara skadliga. Annars hade fiskarna tagit skada av dem. De är absolut inte skadligare än de kemikalierna som redan finns i kranvattnet.
#53 - 5 februari 2006 16:55
beror nog mycke på vilken mängd man har i.
håller man sej till rekommenderat mängd så tror ja det är säkert att använda men har man i för mycket då kan det nog bli proble,

Annons