För nitriten spelar det ingen roll att du hällt i bikarbonat - kan istället vara bra eftersom du då höjer karbonatinnehållet i ditt vatten och karbonater är en nödvändig ingridiens för att nitrifikationsbakterierna skall kunna växa till ordentligt. Vad du skall göra är för det första - stoppa all matning, mata inte förrän nitrittoppen är över
för det andra - häll i en matsked bordssalt per 100 liter vatten (tar bort giftigheten av nitrit).
för det tredje - se till att du har bra syresättning,
för det fjärde - skaffa en startbakteriekultur - ge den varje dag efter rekommendation för startdosen. Har du ingen startkultur så kan du göra en själv. Gå ut i en skogsbacke - ta upp lite ytgjord (ogödslad). Lägg den i några liter vatten och rör om ordentligt. Sila vattnet genom ett kaffefilter. Tappa upp på några flaskor och ställ i kylen - ge en skvätt av en trolldryck till akvariet varje dag
För det femte - titta på fiskarna - ingen tung andhämntning som vid syrebrist. Om det är fara för fisken byt 50 % av vattnet - jag är alltid försiktig med vattenbyten i ett startskede - kan fördröja startprocessen och införa alltmer stress - brukar bara göra det om det är totalkris. Saltet brukar hjälpa till att ta bort totalkrisen.
för det sjätte - om du använt provsticka för nitrittesten - skaffa en dropptest.
För det sjunde - tat lugnt och inga panikåtgärder
MVH Lasse
Tack för svaret Lasse!
Ska se om jag kan ge lite feedback.
Jag har matat var fjärde dag men slutat helt nu.
Har redan kört en hel dos med nitrivec i båda karen, menar du att jag ska köra en till?
Testet jag kör med är dropptest.
Nu har jag slått i lite salt.
Många rekommenderar ju enbart vattenbyten varje eller varannan dag men det är en senare åtgärd alltså?
Panik får jag inte:) Är mer en sn som inte kan sova utan ligger och grubblar på vad som kan fundera bäst och varför hehe