Nitrit Problem!

#1 - 18 oktober 2006 12:29
Nu är detta inte roligt längre, men jag tänker inte ge upp..
Har åkt på nitrit/Nitrat i mitt 105 Liters kar. Värdena har bara ökat under fyra dagars tid, nu ligger de på No3 - mellan 25-50 mg/l och No2 ligger på mellan 2-5 Mg/l
Jag har gjort vattenbyten på mellan 30/40 % 2 gånger per dag + tillsatt ektozon + Nitrivec och Toxivec, lik förbannat så bara värdena ökar. VAD GÖRA?
Har ej matat fiskarna på fem-sex dagar. Antalet fiskar kan ni se på min profil.
Har haft igång karet i fem veckor ungefär.
Hjälp mig, nu börjar jag bli villrådig.:(
#2 - 18 oktober 2006 12:38
firtsätt o gör vattenbyten.. du har ingen död fisk som ligger gömd någonstans? eller massa matrester på botten?

har du gjort rent filtret mycke eller så?? det ska du inte göra i så fall.
#3 - 18 oktober 2006 12:41
Hej, inga döda fiskar, har ej gjort rent filtret mycket, bara pillat bort att par stora blad som åkt in. Inga matrester på botten heller...fattar ingenting...
Vad kan det vara som gör att det ökar, trots att jag bytar vatten? Ska jag öka antalet liter jag tar per vattenbyte?
#4 - 18 oktober 2006 12:42
Vet inte vad Vattenberedningsmedel heter, men vid vatten byte ska du ha ju ha i beredningsmedel så att kloret i vattnet försvninner.
Sedan vänta ett par timmar, och sedan ha i nitrivec annars tar kloret som finns i vattnet död på de bakterier som finns i nitrivec.

Jag fick nitrit chock i mitt nystartade akvarium. Jag gjorde så att jag byte 10% varje dag, hade i beredningsmedel och efter 2 timmar hade jag i lite mer nitrivec än vad som stog på burken...jag gjorde detta i en vecka sen var värdena jätte bra...

OCH MATA INTE MYCKET...jag matade inte fiskarna under hela veckan jag gjorde dessa vattenbyten, och matade mycker sparsamt 2 veckor fram sen.

Såg nu att du skrev om du skulle öka vatten bytena...ökar du vatten bytena försvinner ju änu mer bakterier från vattnet, prova byta som jag gjorde...matar du iget så ska det inte kunna bli så mycket nitrit i de 10% som du byter varje dag..Och gör inte rent filterpatronen förän det verkligen behövs.

Lycka till
#5 - 18 oktober 2006 12:49
Fanken, kan det vara det jag gjort fel, haft i aquatanet och sen nitrivec för fort, helt enkelt så att kloret dödat bakterierna i Nitriven medlet? What A waste i så fall!
Skänka bort några av fiskarna? Kan det vara ngt?
#6 - 18 oktober 2006 12:53
Ja visst kan det vara så men då har du ju iaf hittat felet nu och kan göra det rätt från och med nu..
#7 - 18 oktober 2006 12:54
Vad tror du om fiskantalet då?
#8 - 18 oktober 2006 12:58
Det ska inte vara något problem så länge dom inte får så mycket mat. jag hade i mitt när jag hade nitrit chock var:
2 Scalarer
2 Black Molly
5 Platy
2 Blå gurami
3 Ancitrus
25 Neon tetra..

Men rent i akvariet brukar det bli när dom inte får mat, då äter dom rent som tusan.
#9 - 18 oktober 2006 13:06
smegga skrev:
Det ska inte vara något problem så länge dom inte får så mycket mat. jag hade i mitt när jag hade nitrit chock var:

2 Scalarer

2 Black Molly

5 Platy

2 Blå gurami

3 Ancitrus

25 Neon tetra..

Men rent i akvariet brukar det bli när dom inte får mat, då äter dom rent som tusan.

Gott! Då ska du ha tack , jag kör på ditt råd och håller tummarna![:o]
#10 - 18 oktober 2006 13:37
Det var så lite så lycka till nu...skriv gärna hur det gick sen, är det nåt du undrar skicka ett PM...
#11 - 19 oktober 2006 10:32
Hm, har nu börjat med att ta 10%/dag och överdosera nitrivec...hur lång tid kan det ta innan halterna av nitrit går ner?...
#12 - 19 oktober 2006 12:18
prova 2 x 50% varje dag, ett på morgon och ett på kvällen..drygt men det funkade för mig. Jag gjorde så i 2-3 dagar

edit, är det nystartat? eller varför uppkom nitriten?
#13 - 19 oktober 2006 12:30
Om det nitriten är hög trots nitrivec så brukar det orsakas av för mycket fisk i kombination av för dåligt filter.
Då du har nitrat så finns en viss oxidering av nitrit.

Vad har du för test.
#14 - 19 oktober 2006 13:25
Jag har teststickor multitest från JBL...
Svårt att fatta att jag har för mycket fisk, har hela tiden snackat med djuraffärerna där jag köpt fiskarna, de har sagt att det är lugnt...jädra skit...är det avliva som gäller i så fall?
Jag har inte matat för mycket vad jag vet, har hela tiden matat minimalt, nu har de inte fått käk på en vecka... Filtret jag har följde med akvariet (Paket) Det verkade som att jag hade tabbat mig och haft i Aquatan, och sen haft i Nitrivec för fort, så att kloret i mitt vatten käkade upp de nyttiga bakterierna...Kan det vara så? Har nu börjat vänta med nitrivec ett par timmar efter att jag tillsatt aquatan.
#15 - 19 oktober 2006 13:35
En liten undran bara: bland de första inkomna svaren stod något om att man ska vänta ett par timmar med att tillsätta Nitrivec, efter att man tillsatt vattenberedningsmedel. Detta för att kloret i vattnet annars tar kål på de nyttiga bakterierna i Nitrivec:en.
Jag gjorde visserligen som det stod när jag startade mitt akvarium, men en tanke dök upp; på vattenberedningsmedel som till exempel AquaSafe står det ju att det "omedelbart" gör kranvatten till akvarievatten. Inte hela sanningen alltså? Med tanke på att det fortfarande tycks vara starkt nog att paja bacillkulturer?
#16 - 19 oktober 2006 13:41
Kan mycket väl vara så, att kloret inte hinner raderas så fort...som jag sagt tidigare, what a waste med pengar och massa nitrivec i så fall..
#17 - 19 oktober 2006 13:44
Är det inte ammonium test på stickorna.
Är botten slamsugen?
Fasta föroreningar i botten och filtret tar upp plats för de bra bakterierna.
Gränsvärdet för klor i dricksvatten är 0,4 mg/l. hos användaren 0.
#18 - 19 oktober 2006 13:47
Um...ammonium undrar jag om det är...KH, GH, PH...No2, No3... Botten är ren, ingen skit där...men måste det inte vara lite skit för att det ska bli bra bakterier?
#19 - 19 oktober 2006 14:07
Ammonium/ammoniak är NH4/NH3.
Fasta föroreningar ger ammonium som blir nitrit vid oxideringen av bakterierna.
#20 - 19 oktober 2006 14:13
Ok...så...vad göra?
#21 - 19 oktober 2006 15:21
Testa med dropptest.
#22 - 19 oktober 2006 15:28
Ok...de är rättså dyra va?...Har tvåhundra spänn tills nästa tordsdag att leva på..
#23 - 19 oktober 2006 15:34
man kanke kan be nån butik testa vattnet?
#24 - 19 oktober 2006 15:49
Ja butiker brukar testa vattnet men ofta med sticka.
Om du tar vatten till en butik måste flaskan vara riktigt ren.
Visar fiskarna inget symptom på syrebrist så är de inte i någon akut fara.
(Syrebrist står vid ytan, så småningom trycker på botten)
#25 - 19 oktober 2006 17:09
Kramfors skrev:
Ja butiker brukar testa vattnet men ofta med sticka.

Om du tar vatten till en butik måste flaskan vara riktigt ren.

Visar fiskarna inget symptom på syrebrist så är de inte i någon akut fara.

(Syrebrist står vid ytan, så småningom trycker på botten)

Ska jag fortsätta med vattenbyten då, och överdosera nitrivec, och ta det lite med ro...hehe...jag menar så man inte får magsår själv...bara hålla koll på dem så de inte blir sämre, det är ingen som jag ser mår dåligt.
#26 - 19 oktober 2006 18:13
Varför överdosera nitrivec, följ anvisningen.
Det tar ca 12 tim. för nitrivec att börja jobba.
Du kan pytsa i hur mycket som helst av någon bakteriekultur utan att det ger effekt om det inte finns plats i filtret för bakterien, den avger en klibbig massa som den fäster sig med.
Nitrosomonas/nitrobacter bakterien fördubblar sig varje dygn och byter du vatten när förgiftningen inte är akut byter du ut de Nitrosomonas/nitrobacter bakterier som inte har etablerat sig på ytor i akvariet.

Om du tar ett vattenprov till butiken be att de också kollar ammonium.
Skriv upp värdena, många av de jag testat vattnet till ringer sedan och frågar vilka värden de hade.
#27 - 20 oktober 2006 08:49
Ok...så lugna sig med vattenbytena alltså...om jag inte missuppfattat...jag har fortfarande samma värden på testerna, det vägrar gå ner, men men...jag får väl ge det lite tid.Btw, tack för all hjälp Kramfors!

Annons