Nu gjorde han en miss det är lätt gjort som nybörjare du behöver inte vara otrevlig för det. Om du läser vad han skrev i början så inser du nog att han trodde han gjorde rätt nu gick det ju inte så bra i detta fallet men att börja gaffla om djurplågeri är lite väl magstarkt.
För att återknyta till den första frågan:
Märkte igår att det kommit nitrit och nitrat i karet för första ggn på 2mnd. det enda jag gjort på senaste är att justera filtret en aning genom att lyfta upp filterkuddarna i innerfiltret (standard juwel vision 240l). Förr hade jag tryckt ner dom så långt jag kunde men nu lyfte jag upp dom lite så det blev mer fart i pumpflödet.
Kan det ha påverkat tro? Jag tog även bort filtervadden, den vite, som var överst samt petade av det värsta av kletet på kuddarna som var kvar.
Hade inte pumpen av stängd mer än någon halvtimma.
Bytte 40% av vattnet direkt igår, ska man fortsätta göra samma sak nu då varannan dag tills det är borta eller hur var det?
Tror du inte det hade varit smartare att börja med den saken?
Kanske så här?
Vad bra, det betyder att ditt filter har börjat fungera biologiskt!
Hur mycket Nitrit har du?
Nitraten är inget att oroa sig för om vi inte pratar extremt känsliga innevånare.
På det sättet hade kanske olyckan kunnat undvikas.
Att fiskar sedan mår dåligt av stora och snabba temperatursvängningar brukar stå i första kapitlet på vilken akvariebok som hälst värt namnet och är något man måste känna till innan man stoppar i sin första fisk i akvariet.