Nitrit pga justering av filter?

#1 - 19 januari 2011 12:56
Märkte igår att det kommit nitrit och nitrat i karet för första ggn på 2mnd. det enda jag gjort på senaste är att justera filtret en aning genom att lyfta upp filterkuddarna i innerfiltret (standard juwel vision 240l). Förr hade jag tryckt ner dom så långt jag kunde men nu lyfte jag upp dom lite så det blev mer fart i pumpflödet.

Kan det ha påverkat tro? Jag tog även bort filtervadden, den vite, som var överst samt petade av det värsta av kletet på kuddarna som var kvar.

Hade inte pumpen av stängd mer än någon halvtimma.

Bytte 40% av vattnet direkt igår, ska man fortsätta göra samma sak nu då varannan dag tills det är borta eller hur var det?
#2 - 19 januari 2011 12:57
icehacker skrev:

Bytte 40% av vattnet direkt igår, ska man fortsätta göra samma sak nu då varannan dag tills det är borta eller hur var det?

byt varje dag istället. i en vecka ungefär. mata sparsamt
#3 - 19 januari 2011 13:15
hannesc skrev:
byt varje dag istället. i en vecka ungefär. mata sparsamt

40%
#4 - 19 januari 2011 13:19
40-50%
#5 - 19 januari 2011 13:32
Ok, men ska man mata sparsamt med både torrfoder och maltabletter eller är det ngt av dem som är värre än det andra?

Och det kan inte bero på justeringen av filtret?
#6 - 19 januari 2011 13:47
all matning.

jag matar aldrig med maltabletter. har aldrig gjort. o mina malar växer o frodas.
men det var OT

vet inte. tvivlar på att det beror på justeringen, men det kan det kanske
Bilagor:
#7 - 19 januari 2011 13:51
Jag har alltid matat mina malar på natten med maltabletter - jag ser inte att maltabletterna gör någon skillnad på vattnet i det lilla akvariet som är balanserat.
#8 - 19 januari 2011 14:15
Gör de mest pga den store gibbisens skull, när han inte får broccoli ^^
#9 - 19 januari 2011 14:27
Det är protein som ger ammoniak/ammonium och nitrit så kolla efter proteininnehåll och minimera det.
#10 - 19 januari 2011 14:44
Nu bytte jag 50% med kallt kranvatten och alla fiskarna föll till bottnen, några dog och andra fick jag iiiil-flytta över till det lilla karet!!! :(

Blev det för mycket bytt till kallvatten eller vad kan det bero på??
#11 - 19 januari 2011 14:45
va? hur mycket droppade tempen? bör inte droppa mer än ett par grader.

dumt att pumpa in 8 grader i halva karet.
#12 - 19 januari 2011 14:52
hannesc skrev:

16 grader står det på nu, men kallvatten på kranen är väl inte så varmt direkt så byter man 50% så sjunker ju temraturen rätt så mycket. Gjorde ju samma sak igår dock fast med 40% byte och det gick ju fint.

Men det måste väl vara det som gjorde det va?
#13 - 19 januari 2011 14:54
hannesc skrev:

Mina fiskar verkar betydligt piggare och kryare sedan jag började ta så att tempen sjunker kanske 4-5 grader vid bytet. Lite konstigt med tanke på att jag har fiskar som ska riskera att få vitaprick vid temperaturfall såsom botior och labyrinter.

Hur mycket föll den för dig icehacker?
#14 - 19 januari 2011 14:56
Mina fiskar verkar betydligt piggare och kryare sedan jag började ta så att tempen sjunker kanske 4-5 grader vid bytet. Lite konstigt med tanke på att jag har fiskar som ska riskera att få vitaprick vid temperaturfall såsom botior och labyrinter.

Hur mycket föll den för dig icehacker?

Föll från 26 till 16 grader, vissa fiskar stendog direkt och andra verkar ha klarat sig efter flytt till det andra karet och vissa simmar glatt kvar i det stora. Pansarmalarna och kuhliålarna verkar inte så bekrymrade. Värst var det för de siamesiska algätarna och några kilfläcksboror.
#15 - 19 januari 2011 14:56
den föll ju till 16 grader. dvs typ 10 graders fall! inte så bra.
#16 - 19 januari 2011 14:58
hannesc skrev:
den föll ju till 16 grader. dvs typ 10 graders fall! inte så bra.

Ska man ha lite ljummet vatten när man byter så mycket istället då eller? Hörde att det kunde vara skadiligt om man tog varmvatten från kranen.. ?
#17 - 19 januari 2011 15:01
hmm detta undviker man genom att ha en doppvärmare som säger till om man har för varmt eller för kallt vatten från kranen. Jag har en rensa smart-heater som blinkar långsamt om vattnet faller mer 5 grader under inställt värde och snabbt om det är mer än fem grader varmare...
#18 - 19 januari 2011 15:03
Men nu ska ja ju byta 50% vatten varej dag, hur ska jag göra för att undvika detta i fortsättningen. Ha lite varmvatten på eller inte byta så mycket i taget?
#19 - 19 januari 2011 15:04
Otroligt att det föll 10grader?! Jag har bytt 50% av mina 260L många många gånger och då droppar det från 29C till 26-27C.
Skruvar väl inte på det absolut kallaste i och för sig..

Tråkigt med fiskarna!
#20 - 19 januari 2011 15:08
hmm du verkar ha kallt vatten - så du får nog blanda till ljummet vatten för att slippa - dyrt om du betalar för uppvärmningen själv...
#21 - 19 januari 2011 15:09
50% vattenbyte från 26 till 16 borde innebära att vattnet från kranen var ca 6 grader och det är ju nära isvatten (rätta mig om jag är hel korkad här). Kallare vatten än vad dessa arter nog någonsin skulle kunna stöta på i naturen.
#22 - 19 januari 2011 15:12
Jag byter alltid med lite ljummet vatten, kanske runt 16-18 grader aldrig på det kallaste för vi har nog kanske 4 grader på det vattnet nu på vintern.
#23 - 19 januari 2011 15:16
Nu har ja flyttat alla utom pansarmalarna, gibbisen och khuliålarna iaf. Sen får ja vänta tills de blir varmt igen och sen byta med ljummet vatten i fortsättningen. Har räknat 4-5 döda hittils :(
#24 - 19 januari 2011 15:25
Kollade ju inte hur varmt vattnet var när jag började heller, var väl typ samma tid som idag. Kanske hade det inte hunnit bli uppvärmt ännu ?
#25 - 19 januari 2011 15:47
18 grader nu, borde resten flyttas med tro?
#26 - 19 januari 2011 16:38
De e bra trångt i det lilla nu, hur många grader ska de bli i de stora innan jag börjar flytta tillbaks dom?
#27 - 19 januari 2011 17:47
Jag är helnoob så man ska aldrig lyssna på mig. Men jag hade nog haft över fiskar när vattnet är nära lika varmt som där dom är nu.
#28 - 19 januari 2011 18:52
Bah, verkar som ytterligare en siames dog. Paletterna har näml. var sin halva av den i munnen :(
#29 - 19 januari 2011 19:22
häll i varmvatten då. koka upp eller nått
#30 - 19 januari 2011 19:34
Alternativt släng i en extra doppvärmare.
#31 - 19 januari 2011 19:41
Jag begriper inte vad ni håller på med rent ut sagt! Har ni inte råd att dra på lite varmvatten skall ni nog fundera om ni har råd med akvarium!
Man kanske droppar tempen 2 -4 grader när man odlar vissa fiskar.
Mer är djurplågeri tycker jag.
#32 - 19 januari 2011 19:41
Alternativt släng i en extra doppvärmare.

Skadorna har redan hänt när doppvärmaren hoppar in!
#33 - 19 januari 2011 19:53
bossep skrev:
Jag begriper inte vad ni håller på med rent ut sagt! Har ni inte råd att dra på lite varmvatten skall ni nog fundera om ni har råd med akvarium!

Nu gjorde han en miss det är lätt gjort som nybörjare du behöver inte vara otrevlig för det. Om du läser vad han skrev i början så inser du nog att han trodde han gjorde rätt nu gick det ju inte så bra i detta fallet men att börja gaffla om djurplågeri är lite väl magstarkt.
#34 - 19 januari 2011 20:10
Det var dem so0m flyttades till det lilla så det var redan för sent. Dom andra som är kvar är det inga problem med men tack iaf.

Och Bosse, orkar man inte läsa igenom hela tråden så bör man kanske inte svara heller?

Som sagt så har jag läst här att man inte skulle ha i varmvatten utan kallvatten, handlar knappast inte om att ha råd, herregud..
#35 - 19 januari 2011 20:11
bossep skrev:

hmm äntligen har jag fattat - det var inte frågan om att man hivade i ljummet vatten som man bladat för kall utan det kördes kallvatten direkt oblandad... Suck! tropiska fiskar....
#36 - 19 januari 2011 20:14
022helpek skrev:
hmm äntligen har jag fattat - det var inte frågan om att man hivade i ljummet vatten som man bladat för kall utan det kördes kallvatten direkt oblandad... Suck! tropiska fiskar....

Synd om fiskägare och om fiskar - tyvärr är det sånt som inom djurskyddslagen betecknas som djurplågeri så bosse har rätt att gaffla... för hantering av djur vilket slag som helst kräver att man skall ha och skaffa sig kunskap så att inte saker händer... jag är jätteledsen för att kunskap skaffas den hårda vägen... men det är en väg som vi alla som jobbar med djur fått vandra...
#37 - 19 januari 2011 20:15
...
#38 - 19 januari 2011 20:28

Som sagt så har jag läst här att man inte skulle ha i varmvatten utan kallvatten, handlar knappast inte om att ha råd, herregud..

I början försökte jag blanda till lagom jummet vatten till mina diskusar, misstänker att jag har riktigt risiga rör dock. Fiskarna mådde skit!!
Jag har en hink med tömt akvariumvatten som jag har som referens, och så försöker jag få lite kallare än så. Har fungerat bra.

Alla gör missar, inom denna hobby och troligen allt annat i livet.
Hoppas resten av fiskarna får klara sig nu!
#39 - 19 januari 2011 20:30
Bass skrev:
I början försökte jag blanda till lagom jummet vatten till mina diskusar, misstänker att jag har riktigt risiga rör dock. Fiskarna mådde skit!!

Jag har en hink med tömt akvariumvatten som jag har som referens, och så försöker jag få lite kallare än så. Har fungerat bra.

Alla gör missar, inom denna hobby och troligen allt annat i livet.

Hoppas resten av fiskarna får klara sig nu!

Smart med referenshink det skall jag komma ihåg
#40 - 19 januari 2011 20:40
...
#41 - 19 januari 2011 20:45
lillfrasse skrev:
Nu gjorde han en miss det är lätt gjort som nybörjare du behöver inte vara otrevlig för det. Om du läser vad han skrev i början så inser du nog att han trodde han gjorde rätt nu gick det ju inte så bra i detta fallet men att börja gaffla om djurplågeri är lite väl magstarkt.

Det var menat att vara magstarkt och mer riktat till de mer erfarna akvaristerna som ger råd en mot trådskaparen.
#42 - 19 januari 2011 21:01
bossep skrev:

Instämmer helt med Bosse!
#43 - 19 januari 2011 21:06
lillfrasse skrev:

För att återknyta till den första frågan:
icehacker skrev:
Märkte igår att det kommit nitrit och nitrat i karet för första ggn på 2mnd. det enda jag gjort på senaste är att justera filtret en aning genom att lyfta upp filterkuddarna i innerfiltret (standard juwel vision 240l). Förr hade jag tryckt ner dom så långt jag kunde men nu lyfte jag upp dom lite så det blev mer fart i pumpflödet.

Kan det ha påverkat tro? Jag tog även bort filtervadden, den vite, som var överst samt petade av det värsta av kletet på kuddarna som var kvar.

Tror du inte det hade varit smartare att börja med den saken?
Kanske så här?

Vad bra, det betyder att ditt filter har börjat fungera biologiskt!
Hur mycket Nitrit har du?
Nitraten är inget att oroa sig för om vi inte pratar extremt känsliga innevånare.
På det sättet hade kanske olyckan kunnat undvikas.
Att fiskar sedan mår dåligt av stora och snabba temperatursvängningar brukar stå i första kapitlet på vilken akvariebok som hälst värt namnet och är något man måste känna till innan man stoppar i sin första fisk i akvariet.
#44 - 19 januari 2011 21:14
icehacker skrev:
[COLOR=red]Ska man ha lite ljummet vatten när man byter så mycket istället då eller? Hörde att det kunde vara skadiligt om man tog varmvatten från kranen.. ?[/COLOR]

Problemet bottnar väll i att han läst någonstans att det inte är så bra att ta varmvatten.
#45 - 19 januari 2011 21:46
lillfrasse skrev:
Problemet bottnar väll i att han läst någonstans att det inte är så bra att ta varmvatten.

Vilket bland annat Kjell har svarat på i ett flertal trådar här.
#46 - 19 januari 2011 21:48
bossep skrev:
Vilket bland annat Kjell har svarat på i ett flertal trådar här.

Det har han uppenbarligen inte läst eller hur.
#47 - 19 januari 2011 21:50
icehacker skrev:

Det låter lite långsökt att du fått nitrit för att du flyttat lite filterkuddar, vad mäter du nitritet med? Att filtret är avstängt en halvtimma ska heller inte påverka på det viset utan jag tror det är ditt test som är lite konstigt.
Att du sedan råkat få ner tempen så långt med vattenbytet är beklagligt, men du gör knappast om det;).
#48 - 19 januari 2011 23:11
ansjo skrev:
Det låter lite långsökt att du fått nitrit för att du flyttat lite filterkuddar, vad mäter du nitritet med? Att filtret är avstängt en halvtimma ska heller inte påverka på det viset utan jag tror det är ditt test som är lite konstigt.

Att du sedan råkat få ner tempen så långt med vattenbytet är beklagligt, men du gör knappast om det;).

På inrådan av trevliga folk på forumet så köpte jag riktigt dropptest som jag mäter med varje dag, innan dags VB låg det på 0.1
Och nej det kommer inte att göras om naturligtvis! Det är ju för att lära sig som man hänger på detta forumet..

Sen att olika personer har olika uppfattningar om saker kan ju göra det lite förvirrande ibland men i fortsättningen skall vi köra på ljummet vatten, några grader kallare än vad det är i karet!
#49 - 20 januari 2011 13:49
Idag mäter jag 0.02 i nitrit, ska ja fortsätta byta 50% idag med iaf eller?
#50 - 20 januari 2011 13:51
Nej, det hade inte jag gjort iaf...
#51 - 20 januari 2011 13:57
ansjo skrev:
Nej, det hade inte jag gjort iaf...

Ok, ska mäta varje dag då. Vart går gränsen eg?
#52 - 20 januari 2011 14:00
Den ska helst vara noll, men jag ser det som mer eller mindre som mätfel på den nivån du har nu.
#53 - 20 januari 2011 14:13
ansjo skrev:
Den ska helst vara noll, men jag ser det som mer eller mindre som mätfel på den nivån du har nu.

Håller med, Vilken typ av test använder du? Tetra eller?
#54 - 20 januari 2011 14:24
bossep skrev:
Håller med, Vilken typ av test använder du? Tetra eller?

Tropic marine heter det.
#55 - 20 januari 2011 14:34
icehacker skrev:
Tropic marine heter det.

Känner inte till deras tester men som ansjo säger det ligger nog innom felmarginalen. Så ta det lugnt. Vad jag tycker du skall göra är att göra rent den första filterkudden. Eventuellt använda lite vadd igen som mekaniskt filter och göra rent det ofta. Då belastar du systemet mindre.
Sug också upp synligt "skit" lite då och då och fyll på med nytt vatten. Hur mycket växter har du i akvariet?
#56 - 20 januari 2011 14:41
Om du har kommunalt vatten så har du troligtvis klor eller kloramin i det vatten. Detta kan vara skadligare för fiskarna en LITE Nitrit och det är definitivt skadligt för bakterierna som skall ta hand om Nitriten (som är en form av kväve).
#57 - 20 januari 2011 15:00
bossep skrev:
Känner inte till deras tester men som ansjo säger det ligger nog innom felmarginalen. Så ta det lugnt. Vad jag tycker du skall göra är att göra rent den första filterkudden. Eventuellt använda lite vadd igen som mekaniskt filter och göra rent det ofta. Då belastar du systemet mindre.

Sug också upp synligt "skit" lite då och då och fyll på med nytt vatten. Hur mycket växter har du i akvariet?

Ok, den första = den som ligger nederst i filtret eller överst?

Har ett tiotal växter men har svårt att få många av dom att växa, har köpt PMDD nu iaf så det är två som tar sig väldigt bra iaf.
#58 - 20 januari 2011 18:08
icehacker skrev:
Ok, den första = den som ligger nederst i filtret eller överst?

Det vet jag inte eftersom jag inte vet vilket filter du har. Men det är det som är närmast innloppet till filtret. Troligtvis var vadden låg.

Har ett tiotal växter men har svårt att få många av dom att växa, har köpt PMDD nu iaf så det är två som tar sig väldigt bra iaf.
Bra, vänta nu lite skall du se att växterna fixar till problemet med Nitrit. Detta måste i och för sig bakterierna i filtret fixa men växterna tar hand om Ammonium som är steget före Nitrit. Hur stort är ditt akvarium?
Man kan säga så här: Ju mer växter ju stabilare vatten.

Edit: skulle ha läst din första post: Det är det översta! Kolla om du har ett kolfilter om så kan du ta bort det och ersätta med grov filtermatta. Jag skulle nog komplementera med några mer billiga växter. Hornsärv och vattenpest är magiska näringsslukare. Sedan tycker jag de är snygga.
När du är i och rotar kolla om du har reflektorer på lys rören, om inte skaffa sådana.
#59 - 20 januari 2011 18:41
bossep skrev:
Det vet jag inte eftersom jag inte vet vilket filter du har. Men det är det som är närmast innloppet till filtret. Troligtvis var vadden låg.

Bra, vänta nu lite skall du se att växterna fixar till problemet med Nitrit. Detta måste i och för sig bakterierna i filtret fixa men växterna tar hand om Ammonium som är steget före Nitrit. Hur stort är ditt akvarium?

Man kan säga så här: Ju mer växter ju stabilare vatten.

Edit: skulle ha läst din första post: Det är det översta! Kolla om du har ett kolfilter om så kan du ta bort det och ersätta med grov filtermatta. Jag skulle nog komplementera med några mer billiga växter. Hornsärv och vattenpest är magiska näringsslukare. Sedan tycker jag de är snygga.

När du är i och rotar kolla om du har reflektorer på lys rören, om inte skaffa sådana.

Kolfilter är det i så det kan ja byta då kanske, får kolla med butiken om de har lösa sådana. Hornsärv har jag två st som växter så det knakar men min mal simmar in i dom och delar av de hela tiden bara.

Hur ser man om det är reflektorer på lysrören?
#60 - 20 januari 2011 19:38
icehacker skrev:
Kolfilter är det i så det kan ja byta då kanske, får kolla med butiken om de har lösa sådana. Hornsärv har jag två st som växter så det knakar men min mal simmar in i dom och delar av de hela tiden bara.

Det växer lika bra om det bara ligger och flyter. Låt marodören hållas! Kan du inte ta en bild av karet?

Det ser ut som vingar som är påknäpta på lysröret.
Tråd om det: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=36604
#61 - 20 januari 2011 21:14
icehacker skrev:

Kolfilter är inget du behöver använda om du inte vill bli av med medicin och liknande från vattnet, så den kan du ta bort:).
#62 - 20 januari 2011 21:27
Jag är nybörjare, så jag kan inte det här, men är det alltså inte bra att ta lite varmare vatten från kranen? Kan man inte värma vattnet lite efter att man hällt upp det då? Med någon liten doppvärmare eller något, lär väl ta lite tid iofs. :P Men det är väl ganska självklart att temperaturen sjunker väldigt mycket om man byter ut hälften av vattnet med kallvatten.
#63 - 20 januari 2011 21:40
ansjo skrev:
Kolfilter är inget du behöver använda om du inte vill bli av med medicin och liknande från vattnet, så den kan du ta bort:).

Var det inte det jag skrev?
bossep skrev:

Blev det missupfattat?
Kolfiltret kan vara bra att ha i en låda om man som ansjo säger vill få bort medicin och liknande!
Alltså skippa det och ersätt med en blå kudde. Jag tog en fin i min dotters akvarium för att få lite bättre mekanisk filtrering. Jag tror hon har flyttat om lite nu men vet ej. Det funkar i alla fall tycks det.
#64 - 20 januari 2011 21:44
AndreasA88 skrev:
Jag är nybörjare, så jag kan inte det här, men är det alltså inte bra att ta lite varmare vatten från kranen? Kan man inte värma vattnet lite efter att man hällt upp det då? Med någon liten doppvärmare eller något, lär väl ta lite tid iofs. :P Men det är väl ganska självklart att temperaturen sjunker väldigt mycket om man byter ut hälften av vattnet med kallvatten.

Om du har normalt standard kommunalt vatten och normal fiskar så kan du blanda i kranen och kolla med fingret. Om det har ungefär samma temperatur som akvarievattnet så är det OK.
#65 - 20 januari 2011 21:48
bossep skrev:
Om du har normalt standard kommunalt vatten och normal fiskar så kan du blanda i kranen och kolla med fingret. Om det har ungefär samma temperatur som akvarievattnet så är det OK.

Så kör jag drar en slang från karet till duschen i badrummet och suger till i slangen och under tiden jag tömmer brukar jag ta och ställa in tempen på vattnet med duschblandaren så att det blir ungefär samma temperatur som det som rinner ur slangen. Sen när jag tömt nog så låter jag bara slangen rinna ur å sen kör jag i vatten med slangen och i med vattenberedningsmedel i karet då vi har klor i vattnet.
#66 - 20 januari 2011 21:49
Mitt tips är att om du använder hinkar testa med t ex en stektermometer (man kontrollerat kalibreringen på) annars så brukar jag känna på vattnet i karet, känna på det ur slangen och kontrollera karet med ögon, känsel och termometer medan man fyller på.
#67 - 20 januari 2011 21:52
fremar skrev:
Så kör jag drar en slang från karet till duschen i badrummet och suger till i slangen och under tiden jag tömmer brukar jag ta och ställa in tempen på vattnet med duschblandaren så att det blir ungefär samma temperatur som det som rinner ur slangen. Sen när jag tömt nog så låter jag bara slangen rinna ur å sen kör jag i vatten med slangen och i med vattenberedningsmedel i karet då vi har klor i vattnet.

Ungefär som jag gör.
Mitt tips är att om du använder hinkar testa med t ex en stektermometer (man kontrollerat kalibreringen på) annars så brukar jag känna på vattnet i karet, känna på det ur slangen och kontrollera karet med ögon, känsel och termometer medan man fyller på.
Eller så tar man akvarietermometern!
#68 - 20 januari 2011 21:58
bossep skrev:
Ungefär som jag gör.

Eller så tar man akvarietermometern!

Fast de är så mycket långsammare! Jag kan nästa justera i realtid. ;)
#69 - 20 januari 2011 22:10
Fast de är så mycket långsammare! Jag kan nästa justera i realtid. ;)

Med fingret?
#70 - 20 januari 2011 22:16
bossep skrev:
Var det inte det jag skrev?

Jo, jag såg det sedan att du ändrat ditt inlägg sedan jag läste det sist.
Att ersätta den med en blå kudde är inte alltid lätt, eller hur menar du att han ska göra? Vet du hur filtret ser ut?
#71 - 20 januari 2011 22:26
bossep skrev:
Med fingret?

Stektermometern!
Visst går med fingret också men jag har så bra förmåga att känna temperaturer att de kan likställas med att kasta i apelsin för att se om den fryser eller ett ägg för att se om det stelnar. Blir ett okej spann! ;)
#72 - 20 januari 2011 22:32
ansjo skrev:
Jo, jag såg det sedan att du ändrat ditt inlägg sedan jag läste det sist.

Att ersätta den med en blå kudde är inte alltid lätt, eller hur menar du att han ska göra? Vet du hur filtret ser ut?

Exakt! huvudsaken är att kolfiltret inte sitter i hela tiden. Ja jag micklade lite med min dotters filter i somras, Juvel standard. Det är färdigskurna skumbitar av olika slag. En grön, en svart, ett par blå med olika porer och ett vitt vadd filter.
#73 - 20 januari 2011 22:34
Det kan bli lite tight att sätta dit en blå filterbit, jag skulle hellre köra med den tunna filtervadden längst upp och rengöra den/byta den lite oftare istället.
#74 - 20 januari 2011 22:39
ansjo skrev:
Det kan bli lite tight att sätta dit en blå filterbit, jag skulle hellre köra med den tunna filtervadden längst upp och rengöra den/byta den lite oftare istället.

Visst funkar bra. Filltervadd är nog lite under estimerat tror jag!
#75 - 21 januari 2011 09:01
bossep skrev:
Det växer lika bra om det bara ligger och flyter. Låt marodören hållas! Kan du inte ta en bild av karet?

Problemet ær bara att de då sugs mot insuget till filtret och dærmed blockerar och dæmpar cirkulationen :S

Ska ta en bild senare idag, har gjort om lite sen sist =)
#76 - 21 januari 2011 09:58
Har æven hørt att det finns saker man kan køpa som suger åt sig nitrit, ær det något att satsa på också kanske och i så fall vad ær det som fungerar bæst?
#77 - 21 januari 2011 17:20
Läste att PMDD inehöll nitrit ngn stans, kan det vara orsak till utslag?
#78 - 21 januari 2011 17:40
icehacker skrev:
Läste att PMDD inehöll nitrit ngn stans, kan det vara orsak till utslag?

Nej, det innehåller nitrat (KNO3).
Utslag på vad?
#79 - 21 januari 2011 17:44
Det var efter jag börjat med PMDD som jag märke utslagen på nitrit och nitrat kom jag på nu så bara undrade om det kunde spela in kanske.

Såg att det plötsligt var nitrat i det lilla karet idag också, hällde i en svätt där med.
#80 - 21 januari 2011 18:08
Här är ett par bilder Bosse, är tyvärr rätt så grumligt då jag gjort VB precis.

[ATTACH=CONFIG]41469[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]41468[/ATTACH]
#81 - 21 januari 2011 18:23
Edit: Tror jag skrivit rätt nu...

icehacker skrev:
Det var efter jag börjat med PMDD som jag märke utslagen på nitrit och nitrat kom jag på nu så bara undrade om det kunde spela in kanske.

Såg att det plötsligt var nitrat i det lilla karet idag också, hällde i en svätt där med.

Blanda inte ihop nitrit och nitrat!

Fiskarna och andra organiska varelser sänder ut hyfsat ofarligt ammonium vid lågt pH (<7) samt en del mycket giftigt ammoniak vid pH 7<. Ammoniak/ammonium tas görs om av bakterier till den giftiga nitriten. Nästa omgång bakterier gör om nitrit till det till en viss gräns ofarliga nitratet.

Niratet är näring till växter och bör därför inte nollas i de flesta fallen. Risken för ökande till skadliga nivåer nitrat är en stor del utav varför man gör vattenbyten.
#82 - 21 januari 2011 18:26

Fiskarna och andra organiska varelser sänder ut hyfsat ofarlig ammonium vid lågt pH (<7) och en del giftig ammoniak vid pH 7<. Ammoniak/ammonium tas görs om av bakterier till det giftigt nitrat. Nästa omgång bakterier gör om nitrit till det till en viss gräns ofarliga nitratet.

Niratet är näring till växter och bör därför inte nollas i de flesta fallen. Risken för ökande till skadliga nivåer nitrat är en stor del utav varför man gör vattenbyten.
Kan undra vem som blandar ihop vad:p...
#83 - 21 januari 2011 18:28
ansjo skrev:
Kan undra vem som blandar ihop vad:p...

Jag har varit ute och dragit i mig frisk luft, se barn vad det gör med en!
Nu blir det rättningsarbete...
#84 - 21 januari 2011 19:02
Edit: Tror jag skrivit rätt nu...

Fiskarna och andra organiska varelser sänder ut hyfsat ofarligt ammonium vid lågt pH (<7) samt en del mycket giftigt ammoniak vid pH 7<. Ammoniak/ammonium tas görs om av bakterier till den giftiga nitriten. Nästa omgång bakterier gör om nitrit till det till en viss gräns ofarliga nitratet.

Du är på rätt väg i alla fall. Fast kanske lite galet i sak. Fortsätt! Genom att försöka lära andra lär man sig själv!
#85 - 21 januari 2011 19:04
bossep skrev:
Du är på rätt väg i alla fall. Fast kanske lite galet i sak. Fortsätt! Genom att försöka lära andra lär man sig själv!

Jag försökte förenkla så långt jag kunde och då blev det rörigt värre!
#86 - 21 januari 2011 19:18
icehacker skrev:
Problemet ær bara att de då sugs mot insuget till filtret och dærmed blockerar och dæmpar cirkulationen :S

Ska ta en bild senare idag, har gjort om lite sen sist =)

Ja det händer i bland men ingen fara om det inte blir totalstopp och att du rensar undan i bland.

icehacker skrev:
Här är ett par bilder Bosse, är tyvärr rätt så grumligt då jag gjort VB precis.

[ATTACH=CONFIG]41469[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]41468[/ATTACH]

Jag tror det skulle bli snyggt med en svärdsplanta eller 2 i något hörn. De är ganska "monster säkra" sen finns det ju Vallisneria som borde funka bra!
#87 - 21 januari 2011 19:41
[ATTACH=CONFIG]41492[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]41491[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]41490[/ATTACH]

Det är faktiskt ett gäng svärdplantor bakom där (tror jag). Bifogar lite mer bilder nu när vattnet klarnat lite mer.
#88 - 21 januari 2011 19:55
icehacker skrev:
[ATTACH=CONFIG]41492[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]41491[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]41490[/ATTACH]

Det är faktiskt ett gäng svärdplantor bakom där (tror jag). Bifogar lite mer bilder nu när vattnet klarnat lite mer.

Det blir nog riktigt bra skall du se!
Ge dig lite till tåls och ta det lugnt skall du se att du får ett kanon akvarie om några veckor.
#89 - 21 januari 2011 19:56
bossep skrev:
Det blir nog riktigt bra skall du se!

Ge dig lite till tåls och ta det lugnt skall du se att du får ett kanon akvarie om några veckor.

Tack, hoppas på att de sak tag sig nu med PMDDn =)

Annons