Nitrit,önskar vägledning snälla

#1 - 6 november 2006 09:09
:( [COLOR=red]Hejsan![/COLOR]

Jag har bytt vatten i flera dagar.....det blir inte bättre.[:o] :confused:
Jag har tömt flera flaskor med nyttobakterier känns det som.

Tillsatt lite salt, även ett medel mot ammoniak.....

Vad i hela friden gör jag........?? och vad är problemet. [B)]
Filtret ska tydligen vara för ett akvarium för 70-120 liter. Sigma Plus 2 heter det. Jag har akvarium för 102 liter.

Vissa fiskar kliar sig lite då och då...ingen har dött.[:o]

Jag har inte slamsugit och "rört om". duttat som mest...
Jag känner mig lätt stressad av detta.

Filtret var inte länge sen jag rengjorde...bara några veckor sedan....
Ska jag lägga ner detta nu??? jag vill inte det...jag tycker fortfarande att det är så jäkla kul....förutom detta då!!
Jag har en svärmor som aldrig gjort några tester och för henne går det hur bra som helst hela tiden.........gaaaaaaaaahhh.

Jag har läst länkar och info....tycker jag vet hur man ska göra. Det enda jag inte har vetat från början är att man ska rengöra filtret i akvariet...jag har sköljt det i kranen.....men nåt är ju galat för mig.
#2 - 6 november 2006 10:40
Byt vatten OMGÅENDE!
Ha i Toxivec och salt.
Testa igen och byt vatten. 1-2 ggr/dag.
Mata inte i början, mata sedan mycket sparsamt!

Det är det jag kommer på. Mina fiskar har klarat sig, även om det varit väldigt rött. Jag har gjort som jag skriver ovan! Det kommer säkert att gå bra! :)

Lycka till!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 6 november 2006 10:43
Det finns ju en beskrivning i Zoopetavdelningen "Akvarievatten" http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=169&Itemid=88
#4 - 6 november 2006 11:05
Birgitta W skrev:
Byt vatten OMGÅENDE!

Ha i Toxivec och salt.

Testa igen och byt vatten. 1-2 ggr/dag.

Mata inte i början, mata sedan mycket sparsamt!

Det är det jag kommer på. Mina fiskar har klarat sig, även om det varit väldigt rött. Jag har gjort som jag skriver ovan! Det kommer säkert att gå bra! :)

Lycka till!

Tack för snabbt svar...:)
Tyvärr har jag inget fler akvarium men i lördags bytte jag 50% vatten samt hällde i beredningsmedel (BIOTOPOL).
Var tvungen att åka bort sen och i går bytte jag 3-4 hinkar vatten plus beredningsmedel och salt båda dagarna.
Det är fortfarande rött.:confused:
Nyttobakterierna ska jag väl vänta med att ha i förrän beredningsmedlet har tagit sig eller ska jag hälla i det ganska omgående??!!

Kan jag hälla i det medel som tar bort ammoniak, det är ett hänglås på flaskan??

Hur länge ska jag vänta med vattenbytena på samma dag?? man jobbar ju på dagarna....så man hinner bara på kvällen/eftermiddagen.

acinna
#5 - 6 november 2006 11:08
Det finns ju en beskrivning i Zoopetavdelningen "Akvarievatten" http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=169&Itemid=88

Tack, jag har gjort en utskrift, men detta visste jag nu, men tyvärr fick jag inte denna information när jag köpte akvariet.

Djuraffären nämnde aldrig detta för mig när jag köpte fiskar väldigt tätt inpå.:mad:

Men nu har jag hög nitrit igen, men akvariet är fortfarande väldigt nytt. Ca 2 mån.
;)
#6 - 6 november 2006 11:28
Hur många mg/l nitrit visar testen?
Sluta mata och slamsug botten från s*it som ger ammonium.
Följ bruksanvisningen på bakteriekulturen.
#7 - 6 november 2006 11:28
Byt vatten igen! En gång när du kommer hen från jobbet och en gång till innan du går och lägger dig. Helst en gång inna du går till jobbet också! 50% vattenbyten! När du fått ner nitriten till 0 så kan du minska vattenbyten sakta. Men fortsätt att byta vatten varje dag ett bra tag framöver så du inte får en jojo effekt. Tvätta EJ filtret!
#8 - 6 november 2006 12:36
Försök få tag i Sera Toxivec, det har hjälpt mig dom två gånger jag haft lika högt nitrit.

Salt i vattnet skyddar fiskarnas slemhinnor. Men INTE om du har pansarmalar!

Försök få i bakteriekultur i filtret. Spruta ner det till filtrets insug. Går inte att överdosera.

Och så vattenbyten! Du känner ingen med ett väl inkört akvarium? Som du kan knycka någon hink vatten från...
#9 - 6 november 2006 16:15
Kramfors skrev:
Hur många mg/l nitrit visar testen?

Sluta mata och slamsug botten från s*it som ger ammonium.

Följ bruksanvisningen på bakteriekulturen.

Så det blir inte värre om jag dammsuger botten då??:(
#10 - 6 november 2006 16:31
acinna skrev:
Så det blir inte värre om jag dammsuger botten då??:(

Inte om du bara liksom "stöter" med hävertinsuget på botten, och inte rör runt alltihopa. Och sedan har du i Toxivec. Ha i det efter varje vattenbyte tills du fått ner nitriten.

Tråkigt med nitritelände!!!!
#11 - 6 november 2006 16:37
Healena skrev:
Inte om du bara liksom "stöter" med hävertinsuget på botten, och inte rör runt alltihopa. Och sedan har du i Toxivec. Ha i det efter varje vattenbyte tills du fått ner nitriten.

Har jag förstått detta riktigt nu...:confused:

1 jag kan alltså byta vatten hela kvällen om jag vill samt
2 stöta med hävertinsuget lite lätt,
3 samt tillsätta beredningsmedel
4 och nyttobakterier.

När ska jag tillsätta beredningsmedel och nyttobakterier varje gång, då tömmer jag ju flaskan....[:o] :)
.. eller ska jag vänta någon timme mellan bytena eller ska jag utesluta ngt medel förrän till senare. I kväll har jag all tid i värden så jag gör det jag blir tillsagd.... tack tack;)

Toxivec har de inte på den djuraffären jag var på utan ngt som heter stresszyme, nyttobakterier....är det samma sak. ??
#12 - 6 november 2006 18:07
Bakteriekultur behöver ca 12 tim. för att etablera sig.
Toxivec sänker ammoniak/nitrit nästan genast.
Om du har föroreningar i botten kommer ammonium/nitriten att öka till du har tillräckligt med bakterier som oxiderar den.
Har du för litet filter till antalet fiskar kommer du alltid att få problem med nitrit.
#13 - 6 november 2006 18:07
Healena skrev:

Nu har jag dammsugit, bytt vatten är ju oundvikligt när man gör det.
Svärdbärarna är väldigt sugen av sig så de verkar ju må bra:D
Men de verkar alla göra.....ska snart tillsätta nyttobakterier.....ska vänta en stund...
Fasiken vad skitigt gruset var....men det förstod jag när jag kommer åt med magneten...

Får se nu vad nästa test visar....vågar knappt kolla...[:o]

Annons