Nitrit och PMDD??

#1 - 17 juli 2006 14:54
Jag har precis startat upp en 70liters kub.
I där är det bara Javamossa och Gälört (Limnophila sessiliflora).
Det är en filterpump (aquaEl) som pumpar 1000l/h. Ett lysrör på 15W.

Först fick Karet stå i några dagar sedan kramade jag ur filtret ifrån ett annat akvarium i kuben. sen fick det stå några dagar. sedan köpte jag 2 stycken Röda juvelciklider.

Jag har inget nitrit test, men jag förstår att jag har Nitrit, för efter några dagar gömde dom sig och blev nervösa när man kom in i rummet, och dom flämmtar lite också.

Jag göder med PMDD men har ingen Co2 tillförsel.
Men nu när jag har Nitrit så byter jag ju vatten typ varje dag, hur ska jag göra med PMDD då? ska jag göda vid varje vattenbyte?
Eller ska jag kanske inte göda alls?

Jag fick för mig att om man göder växterna mycket så växer dom ju fortare å kanske på så sätt kan ta hand om Nitriten? eller det kanske var helt fel?

Men nu iaf så har jag gödigt efter varje vattenbyte... Jag byter ca 30-50% vid varje vattenbyte..
#2 - 17 juli 2006 15:23
hmm, är du säker på att det är nitrit det rör sig om?
om ditt test kan visa hur hög halten av nitrit är, så skulle jag nästan rekommendera dig att låta bli vattenbytena såvida det inte blev akut höga mängder nitrit.
#3 - 17 juli 2006 16:33
Alltså jag har inget test. Jag antar bara att jag har Nitrit för att kuben har ju nästan bara varit igång i en vecka, och fiskarna flämtar lite och blir rädda när man kommer in i rummet, och så var det inte först.
#4 - 17 juli 2006 17:39
Det fina med vattenbyten är att det löser "alla" problem, om man bara har ett någorlunda juste kranvatten så motverkar upprepade vattenbyten av rimlig omfattning de flesta orsaker till att fiskar flämtar. Både förgiftning och syrebrist, inga problem, byt vatten bara! Syre tillförs, eventuella gifter späds ut, inga tester behövs, är det inte fantastiskt?

Växterna äter inte nitriten, däremot äter de ammonium, eller nitrat, men räkna inte på några underverk från 15 watt belysning.
aquaEl:en, har luftdiffusorfunktion, använd den!
#5 - 17 juli 2006 18:28
[quote=Erik...]Det fina med vattenbyten är att det löser "alla" problem, om man bara har ett någorlunda juste kranvatten så motverkar upprepade vattenbyten av rimlig omfattning de flesta orsaker till att fiskar flämtar. Både förgiftning och syrebrist, inga problem, byt vatten bara! Syre tillförs, eventuella gifter späds ut, inga tester behövs, är det inte fantastiskt?

Växterna äter inte nitriten, däremot äter de ammonium, eller nitrat, men räkna inte på några underverk från 15 watt belysning.
aquaEl:en, har luftdiffusorfunktion, använd den![/quote]

Växterna växer iaf jätte bra.. men vad är luftdiffusorfunktion för någe??
#6 - 17 juli 2006 19:37
[quote=Josefine]Växterna växer iaf jätte bra.. men vad är luftdiffusorfunktion för någe??[/quote]

Luftslangen man kan koppla på så att det kommer med luft med vattnet som pumpen sprutar. Och det är bra att du tycker att växterna växer bra, men dom bygger inte särskilt mycket biomassa med 15 watt belysning, därmed kan de inte ta upp så mycket ammunium eller nitrat, men det dom tar upp är ju bra, och de bidrar med lite syre också.
#7 - 17 juli 2006 20:51
Aj fasen då att det var så... för köpa nått bättre lysrör då... okej men det låter ju fint får pröva me det då.. men jag trodde att man fick mest syre om man riktade utblåset så att ytan krusade sig.. men men
#8 - 17 juli 2006 21:14
[quote=Josefine]Aj fasen då att det var så... för köpa nått bättre lysrör då... okej men det låter ju fint får pröva me det då.. men jag trodde att man fick mest syre om man riktade utblåset så att ytan krusade sig.. men men[/quote]

Ligger viss sanning i det, beror lite på vad man menar med krusa sig, med diffusorn miskar/tar bort all eventuell hinna som kan reducera gasutbytet, inklusive syreupptaget.

1000 liter per timme är ganska bra flås för en så liten burk, men om det bildats hinna räcker det inte att man riktar utblåset så att ytan gungar lite, man kan ställa utblådet så att det plaskar, men då måste man försäkra sig om att det inte plaskar ut ur akvariet, dessutom är det många som ganska snart behöver springa på toaletten om de hör det ljudet.

Luftdiffusorn ska du inte behöva använda när du fått balans i akvariet, inte med den pumpkapaciteten i det lilla akvariet.

Har du övervägt att ta vatten från det andra akvariet?

Om det nu rör sig om nitritförgiftning kan effekten hos fiskarna sitta i ett tag efter att halten sjunkit.
#9 - 21 juli 2006 22:19
Ja tänkte bara säga att allt löste sig! Växterna växer på bra, inga alger och mna rödajuvelciklider har precis lagt rom på en sten.

Anledningen till att jag har en så kraftig pump är att det stog på artbeskrivningen att fisken var en mkt syrekrävande art. så då tänkte jag att det kanske var lika bra att sattsa stort.
Dom ser inte heller ut att vaa drabbade av någon nitrit förgiftning.
Jag fortsätter med vattenbyterna varannan dag nu, och allt går bra. :)

Visst är det fantastiskt är allt löser sig och går bra? :)

Annons