Ja tillsätt genast en tsk salt, det lindrar nitritens skadeverkan! Du bör tillsätta en bakteriekultur (ex nitrivec) för att hjälpa igång nitrifikationen! Och stoppa matningen tills nitriten är på noll!hultman90 skrev:hej! nu har mitt nanokar varit igång i ca 3 veckor och värderna har varit bra inget nitrit och inget nitrat, men i helgen så var vi i väg och i går när jag kom hem så låg nitrit på 1 och nitrat 10 och en endler guppy borta! funderar på vad som kan ha orsakat detta? kan det va den försvunna guppyn som e orsaken eller kan det va att jag har för mycket växt gödning? har doserat efter det som står på flaskan! matat sparsamt och bara varannan dag? gjorde ett vatten byte direkt i går plus att jag kontrollerade pumpen så att inte guppy satt fast där. värdet är det samma i dag läste att man kunde tillsätta salt vad tycker ni? ska in i em och köpa akvarium salt!
Jag förespråkar totalt matstopp vid nitrit för att komma tillrätta med höga nivåer! Jag ser ingen anledning att "svälta" fiskar i fungerande kar, jag matar mina fiskar 1-2ggr per dag och så att alla individer kan förse sig! Jag ser ingen nytta med att mana folk att göda sina fiskar eftersom säkert 90% av alla som slutar med akvarium gör det pga att fisken dött och oftast till följd av övermatning "de ser ju så hungriga ut" syndromet;)bossep skrev:
Jag är ordentligt trött på det här med svältning av fiskar och att även erfarna akvarister förordar i det närmaste svältkost. Fiskar som växer skall ha mat med hög proteinhalt i ungefär relation 10% mat i relation till kroppsvikt per dag när de är yngel. Sedan kan man minska till runt 3 % när fisken är fullvuxen.
Det är klart att man inte skall vräka i 100% eller mer men i ett växtkar eller ett akvarium med fungerande filter skall man kunna mata rejält men med förstånd. Matar man 2 ggr om dagen så är 5 minutersregeln ett bra system för våra vanligaste fiskar.
Jodå vist matas det ihjäl en massa fisk i världen! Men om man ser till att fisken äter upp käket på 5 minuter så skall akvariesystemet palla för detta utan problem. Om inte har man för mycket fiskar i det eller för lite växter eller ett biologiskt filter som inte funkar. Då får man rätta till det.åheim skrev:Jag förespråkar totalt matstopp vid nitrit för att komma tillrätta med höga nivåer! Jag ser ingen anledning att "svälta" fiskar i fungerande kar, jag matar mina fiskar 1-2ggr per dag och så att alla individer kan förse sig! Jag ser ingen nytta med att mana folk att göda sina fiskar eftersom säkert 90% av alla som slutar med akvarium gör det pga att fisken dött och oftast till följd av övermatning "de ser ju så hungriga ut" syndromet;)
åheim skrev:Nitrit som ligger över den lägsta skalan på ett dropptest (0-0,3) är inte ok! Jag motsätter mig totalt att hålla på med vattenbyten vid nitrit för att komma i balans, det är en björntjänst men kan kanske tyckas logiskt om man inte förstår innebörden
:p! Bosse vem har påstått att man ska mata stoppa mata stoppa osv.? Maten är källan till nitriten och ska den hindras från att stiga så måste man stoppa källan, näring till nitrifikationebakterierna finns det redan överskott av!:) Sen jag började fatta och efterleva detta (och en massa annan teknik också) så är mina fiskar mer livskraftiga än nånsin:D ex mina rasboror som folk brukar spå att leva i 2-3 år är inne på sitt 5.e och still goling strong:)
Men det många (nybörjare) brister i är förståelsen av ett effektivt biologiskt filter!
De bakterier som omvandlar Ammonium till Nitrit och nitrat finns mestadels i Filtret men också i botten. Jag skulle byta 50% av vattnet eller kanske lite mer men ha i ett bra vattenberedningsmedel Innan det slås i akvariet. Jag skulle vara lite försiktig med nitrivec.hultman90 skrev:ehmm okej, ja det e klart man tar bort de nyttiga bakterierna men får se om det ger med sig med ett par dagars mindra vatten bytan annars får jag införskaffa de där medlet!
Du kan använda vanligt bordssalt, det fungerar utmärkt;) Skaffa istället en flaska nitrivec, det är ett umärkt preparat och det kan få ner nitriten på nån timme! Vad bossep menar med "var försiktig med nitrivec" är oförståeligt, ofattbart, konstigt, och jaaa?...;) Nitrivec hjälper upp bildandet av nyttobakterier och tillför bara positiva effekter!hultman90 skrev:hej! nu har mitt nanokar varit igång i ca 3 veckor och värderna har varit bra inget nitrit och inget nitrat, men i helgen så var vi i väg och i går när jag kom hem så låg nitrit på 1 och nitrat 10 och en endler guppy borta! funderar på vad som kan ha orsakat detta? kan det va den försvunna guppyn som e orsaken eller kan det va att jag har för mycket växt gödning? har doserat efter det som står på flaskan! matat sparsamt och bara varannan dag? gjorde ett vatten byte direkt i går plus att jag kontrollerade pumpen så att inte guppy satt fast där. värdet är det samma i dag läste att man kunde tillsätta salt vad tycker ni? ska in i em och köpa akvarium salt!
För att det troligtvis innehåller typ bentonit lera som binder ammonium, vilket kanske kan vara bra samt troligtvis näring för bakterier. Jag litar inte på saker som inte har varudeklaration. Gammalmodig och försiktig kanske?;)åheim skrev:Då blir frågan Varför?? kom inte och Skyll på att du är en tjurig gammal gubbe igen, du ger ett förvånansvärt postivt intryck för det mesta:D
Jag är ganska säker på att nitrivec inte innehåller bentonit-lera eftersom det då skulle grumla vattnet, däremot easy-life (vattenberedningsmedel) innehåller nog bentonit-lera för det grumlar vattnet. Ntrivec främjar väl alla steg i nitrifieringen och det är väl bra att ge det en skjuts om man får problem, man ska givetvis se över orsaken och kanske förbättra filtreringen!bossep skrev:För att det troligtvis innehåller typ bentonit lera som binder ammonium, vilket kanske kan vara bra samt troligtvis näring för bakterier. Jag litar inte på saker som inte har varudeklaration. Gammalmodig och försiktig kanske?;)
Jag kan inte riktigt förstå varför man skall ha i bakterienäring när det är på sista steget. Därimot kan exempelvis nitrivec vara bra när man startar ett helt sterilt akvarium.
Salt samma som man har på bordet minskar skadorna från nitrit.
åheim skrev:Jag är ganska säker på att nitrivec inte innehåller bentonit-lera eftersom det då skulle grumla vattnet, däremot easy-life (vattenberedningsmedel) innehåller nog bentonit-lera för det grumlar vattnet. Ntrivec främjar väl alla steg i nitrifieringen och det är väl bra att ge det en skjuts om man får problem, man ska givetvis se över orsaken och kanske förbättra filtreringen!
Mathias Nilsson skrev:Du häller naturligtvis i för alla 30 liter.
Mathias Nilsson skrev:Små byten hjälper Inte! Om testet skriker rött byter man 50%. Du måste späda ut eländet.
Som han säger själv har han gjort mindre vattenbyten i 4 dgr helt utan resultat och nu föreslår du 50% och det kommer troligen ge en tillfällig logisk sänkning eftersom han spär ut nitriten, men strax därefter kommer den sannolikt vara lika hög igen eller troligen ännu högre, boomerangeffekt kallas det:mad: Sista gången jag kommer säga det i den här tråden [SIZE=4]tillsätt nitrivec [SIZE=2]för att förkorta tiden fisken ska behöva utsättas för detta gift![/SIZE][/SIZE]bossep skrev:Exakt. Med 50% byte halverar du mängden Nitrit. Om du nu har 1 mg/l så blir det 0.5 mg/l efter ett 50 % byte.
Anv änder du salt skall du också lägga till halv dos av det.
åheim skrev:Som han säger själv har han gjort mindre vattenbyten i 4 dgr helt utan resultat och nu föreslår du 50% och det kommer troligen ge en tillfällig logisk sänkning eftersom han spär ut nitriten, men strax därefter kommer den sannolikt vara lika hög igen eller troligen ännu högre, boomerangeffekt kallas det:mad: Sista gången jag kommer säga det i den här tråden [SIZE=4]tillsätt nitrivec [SIZE=2]för att förkorta tiden fisken ska behöva utsättas för detta gift![/SIZE][/SIZE]
:) Nejdå jag menar inte att ta i! Det kanske kan tyckas att det är lite hårt uttryckt när jag läser mitt inlägg i efterhand[:o] Jag är inte ute efter vem som har rätt eller fel men jag vet att nitrivec har en väldigt god effekt vid såna här problem och vill att trådskaparen (och andra med samma problem) ska snappa upp det och ge det en chans! Du har mycket bra ideér Bossep och kunskap men just i den här frågan går vi i clinch med varann;) (den ilskna gubben var menat till den dumma boomerangen:D)bossep skrev:Det var väldigt vad du tar i!
Varför tar vi inte en diskution på PM i stället bara du och jag? Då slipper vi trötta ut de andra.
Jag är riktigt intresserad av dina åsikter och jag kan vara helt fel ute och ha fel.
Jag skriver till dig.
åheim skrev::) Nejdå jag menar inte att ta i! Det kanske kan tyckas att det är lite hårt uttryckt när jag läser mitt inlägg i efterhand[:o] Jag är inte ute efter vem som har rätt eller fel men jag vet att nitrivec har en väldigt god effekt vid såna här problem och vill att trådskaparen (och andra med samma problem) ska snappa upp det och ge det en chans! Du har mycket bra ideér Bossep och kunskap men just i den här frågan går vi i clinch med varann;) (den ilskna gubben var menat till den dumma boomerangen:D)
hultman90 skrev:kan juh säga att åheim har haft rätt nitritet gick ned i går kväll i dag ligger det högre... SUCK! har ingen bil så jag kan ta mig till stan och köpa och gubben stänger på jobbet. men fiskarna ser ut att klara det bra så det får bli det första som sker i mån bitti! tack alla blev en intressant tråd XD
hultman90 skrev:har nu tillsatt nitrivec och ingen effekt.. gör precis som det står på dopptestet fattar nada men får väl vänta tills i mån och se om det hänt något.
hultman90 skrev:då ska jag hålla hoppet uppe tills i mån då ;)
mvh mathilda