Kan det vara gruset?
Akvariefakta: 65 Liter. Temp 26. Har en rot, 3st guldfiskar, 10neont, 5st fembandsbarb. 2st pansarmalar, 2st guppy och en jätte snäll kampfisk hona.
Nej det är inte gruset, utan du har fått nitrit pga att du började med på tok för många fiskar och jag är rädd för att en del kan komma att dö förgiftningsdöden.
När fiskar äter, skiter och andas bildas ammonium (som i pH > 7 omvandlas till giftiga ammoniak). Ammonium/ammoniak bryts ner av bakterier och omvandlas till nitrit. Nitriten i sin tur bryts ner av andra bakterier och omvandlas till nitrat. Nitrat är inte giftigt om det inte rör sig om väldigt höga halter, men växterna använder ju nitrat som näring.
I ett nystartat akvarium finns det ingen etablerad bakterieflora som klarar av att bryta ner de stora mängder ammoniak och nitrit som så många fiskar avger. Därför ska man börja med
ytterst få fiskar under den första månaden (det tar lite drygt 1 månad för bakterierna att föröka och etablera sig i filtret och i akvariet):
http://www.bestfish.com/newtank3.html
I ett 65 liters akvarium borde du inte ha börjat med fler än ett par-tre fiskar (jag kan nämna att jag började med 4 fiskar i mitt 310 liters och det funkade finfint) och så borde du ha väntat i nån månad innan du sen kunde börja att successivt utöka antalet invånare.
Det du måste göra nu (om du vill rädda fiskarna) är att skaffa dig ett nitrittest så du kan hålla koll på nitrithalterna. Är halterna 0,2 mg/l eller över måste du fortsätta byta vatten. Tillsätt (efter vattenbyten) dubbla dosen Nitrivec mot det som står på flaskan och fortsätt så tills nitrithalterna har sjunkit till noll (det kan nog ta några veckor tyvärr). Mata ingenting nu på typ 10 dagar och när du sen börjar mata måste du göra det väldigt sparsamt.
Sen tycker jag att du kan omplacera några av fiskarna. Skaffa dig gärna kunskaper om de olika arterna innan du skaffar fiskarna (här på zoopet - under "Avdelningar -> Sötvattensfiskar - artbeskrivningar" finns det info om en massa olika arter och hittar man inte "sin" art här kan man alltid googla). Som det är nu har du tyvärr fiskar som inte kommer att trivas eller leva länge i ditt akvarium pga fel temperatur och alldeles för litet utrymme.
Guldfiskar kan om de trivs bli väldigt stora (nästan en halvmeter långa) och leva i över 30 år. De bör ha
minst 250 liter och ska absolut inte leva i 26-gradigt vatten. En kallvattensfisk som får leva i så pass varmt vatten kommer inte att leva så länge pga för snabb ämnesomsättning.
Fembandsbarberna borde ha
minst 100 liter. 26 grader är helt ok för dem.
Pansarmalarna är gruppfiskar och bör inte vara färre än 5-6 stycken. Vet du vad det är för art? En del pansarmalar behöver tyvärr större utrymme än vad du har. De vill dessutom ha fin sand som bottenmaterial och du har ju nämnt grus..
Kampfiskar är värmeälskande fiskar (26-27 är ok). De brukar tyvärr inte funka så bra ihop med långfenade guppies. Nu är ju det en hona så det kan funka.
Av de fiskarna du har nu kan kampfisken, neonerna och guppiesarna trivas i 65 liter, men inte de andra tyvärr.
Ledsen om jag har kommit med så mycket tråkiga nyheter, men fiskar är ju känsliga varelser och det krävs viss kunskap för att kunna ge dem bra förutsättningar för att de ska leva och trivas. The good news är ju att du ju hittat till zoopet där det finns massor av kunskaper och hjälp att hämta :)
Lycka till med nitritbekämpningen!