Nitrit, nitrat, gh, kh, ph

#1 - 7 juni 2007 16:43
Hej!

jag har precis använt teststickor från JBl för att kolla akvarievattnet i mitt ciklidkar

värdena är som följer:

n0 3= 50
no 2= 0
GH= mindre än 7
Kh= 6 grader D
Ph= 7.2

jag har som sagt var ciklider i mitt kar

dessa värden är ganska bra va?

eller är Nitratvärdet för högt, och i så fall hur sänker jag det??

mvh

Kristoffer
#2 - 7 juni 2007 18:56
Genom att byta delar av vattnet eller har mycket växter eller använder zeolit i filtret....
Bilagor:
#3 - 7 juni 2007 19:11
Nitraten ær væl høg och pH ær också lite væl låg til malawicichlider. Prova at få upp den på minimun 7.5.
I Malawisjøn ligger pH på 7.5-8.0 och en GH på omkring 15-20 om jag minns rætt.
#4 - 7 juni 2007 19:22
Kjaer skrev:
Nitraten ær væl høg och pH ær också lite væl låg til malawicichlider. Prova at få upp den på minimun 7.5.

hej!!

ok

ja jag skall försöka med att höja ph-halten
vad gör jag för att snabbast och på lättast sätt höja ph:t?

tack för infon!!

Kristoffer
#5 - 7 juni 2007 19:23
åheim skrev:
Genom att byta delar av vattnet eller har mycket växter eller använder zeolit i filtret....

hej!!

ja, jag gjorde ett delvattenbyte i dag på 30 procent

innan det låg GH:T på 100, efter det på 50

men det är för mycket det med alltså för mina Goldens??

Kristoffer
#6 - 7 juni 2007 19:27
Kjaer skrev:

gjorde ett nytt test nyss

då låg ph: på 7.6!!

Kristoffer
#7 - 7 juni 2007 19:29
Kjaer skrev:

nu när jag testade igen låg Nitrathalten på 100

inte så bra alltså

men skall jag göra ett vattenbyte igen då eller för att få ner halten Nitrat i vattnet elller vad??

Kristoffer
#8 - 7 juni 2007 19:33
Stoffy34 skrev:

inte så bra alltså

men skall jag göra ett vattenbyte igen då eller för att få ner halten Nitrat i vattnet elller vad??

Kristoffer

Mera växter eller vattenbyte, ja. Man kan också "fuska" med zeolit, men det varar bara ett tag, sedan får du antingen regenerera den med ett saltbad eller köpa nytt.
#9 - 7 juni 2007 19:42
Jens A. skrev:
Mera växter eller vattenbyte, ja. Man kan också "fuska" med zeolit, men det varar bara ett tag, sedan får du antingen regenerera den med ett saltbad eller köpa nytt.

hej!!

ok

det har inget att göra med att jag rensade filtret i dag tror du?
jag kramade ur det i akvarievatten i en hink

provar med att byta 30 procent igen då

Kristoffer
Bilagor:
#10 - 7 juni 2007 19:44
Jens A. skrev:

du har väl malawis??!!

vad har du för Nitratvärden i ditt kar??

Kristoffer
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 7 juni 2007 19:53
#12 - 7 juni 2007 19:56
Stoffy34 skrev:

inte så bra alltså

Kristoffer
??? nitraten kan inte gå från 50 till 100 bara på en dag! antingen är det fel på stickorna eller avläsningen av dem...
#13 - 7 juni 2007 20:13
åheim skrev:
??? nitraten kan inte gå från 50 till 100 bara på en dag! antingen är det fel på stickorna eller avläsningen av dem...

hej
ja men halten ligger väl mellan 50 o 100 då!

Kristoffer
#14 - 7 juni 2007 20:14

tackar

skönt i alla fall att nitrithalterna är nere på nästan 0 i mina båda kar!!

nitratet tar jag hand om så snart jag orkar

ha re

Kristoffer
#15 - 7 juni 2007 20:24
Jag skulle skaffa dropptester istället, jag litar inte en sekund på stickorna när det gäller nitrit och nitrat. När det gäller PH så skulle jag höja det lite, det är bara att gå till affären och köpa bikarbonat. Många brukar även blanda det med grovsalt, annars så fungerar det bra att byta ut sanden till faxesand då den innehåller mycket kalk och brukar höja PH värdet rejält.
#16 - 7 juni 2007 20:48
rsoderberg skrev:
Jag skulle skaffa dropptester istället, jag litar inte en sekund på stickorna när det gäller nitrit och nitrat. När det gäller PH så skulle jag höja det lite, det är bara att gå till affären och köpa bikarbonat. Många brukar även blanda det med grovsalt, annars så fungerar det bra att byta ut sanden till faxesand då den innehåller mycket kalk och brukar höja PH värdet rejält.

hej

ok

faxesand??

Kristoffer
#17 - 8 juni 2007 04:46
Stoffy34 skrev:
hej

ok

faxesand??

Kristoffer

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Finns på akvarieaffärer och den är vit och finkornig, på den tid jag höll på med Malawi och Tanganyika så körde jag alltid med faxesand.[/FONT][/SIZE]
#18 - 8 juni 2007 10:15
Jag skulle försäkra mig om att det inte är ammonium(NH4) i karet innan höjning av pH!

Bra info, men tycker för övrigt att även NH4 test är nödvändigt vid start av akvarium, detta sagt med tanke på att det kan bli allvarligt höga halter innan man ser utslag på nitrittestet. Och delvattenbyten kan göra saken ännu värre om de tillsatta vattnet har högre pH än akvariets. Eller hur!

KH, kan man fråga vattenverket om, så KH-test är väl bara nödvändigt om man ska höja eller sänka det!
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 8 juni 2007 11:54
quarantino skrev:
Bra info, men tycker för övrigt att även NH4 test är nödvändigt vid start av akvarium, detta sagt med tanke på att det kan bli allvarligt höga halter innan man ser utslag på nitrittestet. Och delvattenbyten kan göra saken ännu värre om de tillsatta vattnet har högre pH än akvariets. Eller hur!

Well det står ju så här angående nitritproblem

1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
#20 - 8 juni 2007 14:37
Stoffy34 skrev:
du har väl malawis??!!

vad har du för Nitratvärden i ditt kar??

Kristoffer

Japp, det har jag.

Mina nitratvärden ligger kring 10-20 efter ett vattenbyte, sedan låter jag det krypa uppåt. Oftast hinner inte halterna gå över 50 innan jag byter vatten (varannan-var fjärde vecka).

En filterrensning skall inte påverka nitrathalterna i vattnet.
#21 - 8 juni 2007 18:23
rsoderberg skrev:
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Finns på akvarieaffärer och den är vit och finkornig, på den tid jag höll på med Malawi och Tanganyika så körde jag alltid med faxesand.[/FONT][/SIZE]

ok
tackar!

Kristoffer
#22 - 9 juni 2007 14:36
rsoderberg skrev:

hej!

jag har nu gjort ett vattenbyte på 30 procent i går, och ett på 30 procent i dag

men Nitratvärdet ligger fortfarande på ca 50

hur får jag ner det på snabbast sätt??

jag har fått massa alger också på stenarna, beror det på det höga Nitratvärdena??

Kristoffer
#23 - 9 juni 2007 14:51
Stoffy34 skrev:
hej!

jag har nu gjort ett vattenbyte på 30 procent i går, och ett på 30 procent i dag

men Nitratvärdet ligger fortfarande på ca 50

hur får jag ner det på snabbast sätt??

jag har fått massa alger också på stenarna, beror det på det höga Nitratvärdena??

Kristoffer

Hur mycket nitrat ær det i ditt kranvatten?
#24 - 9 juni 2007 19:28
ingen aning
har inte mätt
man kanske borde det

jag kollar och återkommer

Ok??

Kristoffer
#25 - 9 juni 2007 23:21
Well det står ju så här angående nitritproblem

1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.

2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.

3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).

4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.

Jag förstår inte vad du menar, Kjell!?

Jag menade att man kan ha problem med NH4 innan det ens har visat något på NO2-testet, så därför tycker jag även att ammoniumtest är ett minimum i början. Alltså, man kan inte luta sig tillbaka bara för att nitrithalten är ok! Har man nitrit i ett kar med pH7 och byter med kranvatten med pH8 och man inte vet om att man har ammonium så blir det ju mer ammoniak när pH:t höjs, om jag förstått rätt. Har man pH8 och byter med pH8 så är det väl lugnare, men ändå så kan man ju ha höga halter av NH4 som kräver stora delvattenbyten trots lågt nitritvärde. Har just nu några experimentburkar(utan fisk) igång med mkt ammonium i men nitriten har inte kommit upp i skadliga halter, detta trots att lång tid har gått... Hade jag bara mätt nitrit så skulle allt sett förrädiskt stabilt och fint ut!
#26 - 10 juni 2007 01:32
quarantino skrev:
Jag förstår inte vad du menar, Kjell!?

Jag menade att man kan ha problem med NH4 innan det ens har visat något på NO2-testet, så därför tycker jag även att ammoniumtest är ett minimum i början. Alltså, man kan inte luta sig tillbaka bara för att nitrithalten är ok! Har man nitrit i ett kar med pH7 och byter med kranvatten med pH8 och man inte vet om att man har ammonium så blir det ju mer ammoniak när pH:t höjs, om jag förstått rätt. Har man pH8 och byter med pH8 så är det väl lugnare, men ändå så kan man ju ha höga halter av NH4 som kräver stora delvattenbyten trots lågt nitritvärde. Har just nu några experimentburkar(utan fisk) igång med mkt ammonium i men nitriten har inte kommit upp i skadliga halter, detta trots att lång tid har gått... Hade jag bara mätt nitrit så skulle allt sett förrädiskt stabilt och fint ut!

hje

jo men jag har inte någon Nitrit alls

men däremot problem med höga halter av Nitrat(50)

det var ju det det gällde nu!

ha re

Kristofer
#27 - 10 juni 2007 12:58
Sorry, Kristoffer!:)

Men tråden inkluderar ju även de andra parametrarna också, samt att jag inte fokuserar på nitrit, jag försöker ju säga att nitrit inte är ensam huvudfråga, ammonium bör beaktas likaväl!

Du kan inte ha särskilt mkt nitrat i kranvattnet, du har väl också från Norrvatten?

Byt hälften av vattnet så har du hälften av nitraten! Men kolla så att du inte har ammonium, eller se till att pH:t är detsamma i bytesvattnet som i karet. Biotopol är ju bra också!

Nu har jag tjatat klart!:D
#28 - 10 juni 2007 13:19
quarantino skrev:

Men tråden inkluderar ju även de andra parametrarna också, samt att jag inte fokuserar på nitrit, jag försöker ju säga att nitrit inte är ensam huvudfråga, ammonium bör beaktas likaväl!

Du kan inte ha särskilt mkt nitrat i kranvattnet, du har väl också från Norrvatten?

Byt hälften av vattnet så har du hälften av nitraten! Men kolla så att du inte har ammonium, eller se till att pH:t är detsamma i bytesvattnet som i karet. Biotopol är ju bra också!

Hej!

ja, jag skall byta hälften av vattnet nu

skall först kolla ph:t på kranvattnet!

tack för tipset, inget tjat, bara bra tips!!

Kristoffer
#29 - 10 juni 2007 13:22
quarantino skrev:

jag bytte ju 30 procent i går, samt 30 procent i förrgår
men jag byter 50 procent nu, och hoppas det blir bättre

Kristoffer
#30 - 10 juni 2007 13:42
quarantino skrev:

Hej!

mina värden i kranvattnet är som följer nedan:

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]No 3 = 10 [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]No 2 = 0[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]GH = mindre än 4 grader D[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]KH = 6 grader D[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]PH = 6.8 [/SIZE][/FONT]
#31 - 10 juni 2007 13:46
Ph:t låter lite väl lågt för malawisar. Använd lite bikarbonat vid nästa vattenbyte så borde det ordna upp sig. Har för mig att det går åt en tesked per 50 liter vatten.

*Edit* Glöm det,missade att det var kranvattnet.[:-5]
#32 - 10 juni 2007 13:48
Ph:t låter lite väl lågt för malawisar. Använd lite bikarbonat vid nästa vattenbyte så borde det ordna upp sig. Har för mig att det går åt en tesked per 50 liter vatten.

hej

jo jag vet

det är lite lågt i kranvattnet
6.8 som sagt

men i karet i går låg det på 7.6

så det är väl ok

ha re

Kristoffer
#33 - 10 juni 2007 14:18
Stoffy34 skrev:
Hej!

mina värden i kranvattnet är som följer nedan:

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]No 3 = 10 [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]No 2 = 0[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]GH = mindre än 4 grader D[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]KH = 6 grader D[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]PH = 6.8 [/SIZE][/FONT]

Vad kör du för tester, det verkar lite galet!

NO3 ska ligga runt 1(enl analysrapport av Norrvatten/Görvelnsverkets Laboratorium)

GH har jag ingen uppgift på men DH ska ligga runt 6, tror att båda är mått på totalhårdhet!?

KH har jag heller ingen uppgift på men när jag mätte själv hade jag 3(troligtvis lite drygt).

pH ska ligga runt 8-8.4 vid 11C, hade länge pH7.9 men sist jag kollade var det 8.
#34 - 10 juni 2007 14:28
quarantino skrev:
Vad kör du för tester, det verkar lite galet!

NO3 ska ligga runt 1(enl analysrapport av Norrvatten/Görvelnsverkets Laboratorium)

GH har jag ingen uppgift på men DH ska ligga runt 6, tror att båda är mått på totalhårdhet!?

KH har jag heller ingen uppgift på men när jag mätte själv hade jag 3(troligtvis lite drygt).

pH ska ligga runt 8-8.4 vid 11C, hade länge pH7.9 men sist jag kollade var det 8.

hej!

jag kör JBL teststickor

mina värden när jag kollade nyss:

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]No 3 = 25-50[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]No 2 = 0-0.5[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]GH = mindre än 7[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]KH= 3 grader D[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]PH = 7.6[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]lät det vettigare??[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Kristoffer[/FONT][/SIZE]
#35 - 10 juni 2007 19:42
Stoffy34 skrev:
hej!!

ok

ja jag skall försöka med att höja ph-halten

vad gör jag för att snabbast och på lättast sätt höja ph:t?

tack för infon!!

Kristoffer

Häll i NaOH :D hehe
#36 - 10 juni 2007 21:59
Stoffy34 skrev:
hej!

jag kör JBL teststickor

mina värden när jag kollade nyss:

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]No 3 = 25-50[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]No 2 = 0-0.5[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]GH = mindre än 7[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]KH= 3 grader D[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]PH = 7.6[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]lät det vettigare??[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Kristoffer[/FONT][/SIZE]

Var det efter det sista vattenabytet 50%? NO3 verkar ju lite svårt att avläsa på stickorna, är ju rätt stor skillnad på 25 och 50!

De uppgifter som jag beskrev ovan är referensvärden och du bör, i kranen, ha snarlika värden.

Mät kranvattnet, samma temp, flera dagar och se om du kan få ut nåt pålitligt snitt?

pH-resultatet verkar fortfarande märkligt, särskilt om du har använt bikarbonat? Inga rötter eller torv?
#37 - 10 juni 2007 23:17
Gruppy skrev:
Häll i NaOH :D hehe

va???
#38 - 10 juni 2007 23:19
quarantino skrev:
Var det efter det sista vattenabytet 50%? NO3 verkar ju lite svårt att avläsa på stickorna, är ju rätt stor skillnad på 25 och 50!

De uppgifter som jag beskrev ovan är referensvärden och du bör, i kranen, ha snarlika värden.

Mät kranvattnet, samma temp, flera dagar och se om du kan få ut nåt pålitligt snitt?

pH-resultatet verkar fortfarande märkligt, särskilt om du har använt bikarbonat? Inga rötter eller torv?

hej!

nej inga rötter eller torv

jo jag vet, men Nitratvärdet ligger mitt emellan 25-50 enligt stickan, men lite närmare 25

men jag hoppas det går ner lite mer

skall skaffa bikarbonat i morgon o tillsätta för att få upp ph-värdet

hur mycket skall man tillsätta??

Kristoffer
#39 - 10 juni 2007 23:20
quarantino skrev:

hej

ja det var efter sista bytet på 50 procent

Kristoffer
#40 - 11 juni 2007 05:41
När det gäller nitrit och nitrat är det bättre att använda dropptester, det går inte att lita på stickorna då dom är så oexakta. Det kan till och med vara så att ditt problem upphör med en riktig test, eller så kan det naturligtvis bli tvärtom. Kan ta ett litet exempel, en kompis till mig ringde och hade fiskdöd, jag frågade om han hade mätt nitrit då burken var ganska nystartad. Ja han hade mätt med stickor och det var 0, jag trodde inte riktigt på det utan mätte med min dropptest och se knallrött dvs akut nitritförgiftning. Stickorna kan vara ett komplement när du mäter PH mm men när det gäller nitrit och nitrat, köp dropptester så du är säker på dina resultat.
#41 - 11 juni 2007 09:53
Har också vatten från Görveln. När jag mätte pHt i kranvattnet låg det på 7,6 (ok, har bara mätt det EN gång, ska göra fler tester). I karet har jag dock stabilt 8,3 med bikarbonat/salt-blandning.
#42 - 11 juni 2007 19:23
Uj!
Nej, Stoffy, ös inte i NaOH...det är lut! Du hade fått en jäkligt effektiv pH-höjning, visst....men det är som att skjuta mygg med kanon! Dessutom får du knappt ingen buffring med NaOH som med bikarbonat (det är karbonatjonerna som funkar som buffert).

Annons