Nitrit/Nitrat?

#1 - 6 april 2004 08:22
Hej hörrni!

Vad är det för skillnad på nitrit och nitrat?

Nitriten vet jag att det inte är bra för fiskarna, men vad gör nitraten?

Jag har en nitrithalt på 0,1 i mitt akvarium nu och en nitrathalt på 20 (!)

// Helen.
#2 - 6 april 2004 08:28
Nitriten omvandlas till Nitrat av bakterier.
Nitrat fungerar som gödning för växterna, men 20ppm är lite för högt.
För fiskarnas del är det lungt men risken för alger ökar med ökad nitrat mängd. Minska på matning eller vattenbyte är lösningen.
Man brukar säga att man ska ligga på ca 10ppm i ett växtkar.
Sen ska ju gärna nitriten ligga på 0, men det vet du nog.
#3 - 6 april 2004 08:30
Minska på matning eller vattenbyte är lösningen.

Syftningsfel kanske? Man skall inte minska på vattenbyten, men det visstde du redan.

Har man 20 ppm nitrat och byter hälften av vattnet så har man 10 ppm kvar.

MVH
Magnus
#4 - 6 april 2004 08:37
Jaaaja, men då tror jag att jag fattar =)

Nitrat-bra för växter om det inte är för högt.
Jag ska göra ett vattenbyte idag och se hur det blir.

Hur gör man för att minska nitrithalten då?
Räcker det med ett vattenbyte där åxå, eller behöver man tillsätta något preparat?

Kramisar Helen
#5 - 6 april 2004 08:56
Ursprungligen skickat av Tropfrog

[quote]Minska på matning eller vattenbyte är lösningen.

Syftningsfel kanske? Man skall inte minska på vattenbyten, men det visstde du redan.
[/quote]

Nja svenska har väl aldrig varit min starkaste sida! [:)]
"Minska på matning eller <u>gör</u> vattenbyte" ska det naturligtvis vara, föresten så kan man nog byta ut "eller" mot ett "och" också.

Dvs börja med ett vattenbyte för att få ner nitrathalten.
Eventuellt minska på matningen för att inte få samma problem igen, om det visar sig att nitrathalten stiger innan nästa vattenbyte.
#6 - 6 april 2004 09:00
Nitrit får du bort kortsiktigt med vattenbyten och på lång sikt genom bra biologisk filtrering.
MVH
Magnus
#7 - 6 april 2004 09:10
Tack Magnus och Heeke för att ni tog er tid att svara. =)

Jag gör ett vattenbyte idag och kollar Nitrat halten.
Ska jag vara riktigt ärlig så har jag nog matat mina fiskar ganska frikostigt ;) 2-3 ggr per dag...

Försöker minska på det åxå, men det är ju så himla roligt att "gulla" med fiskarna!
Dom blir så himla glada när man kommer fram till akvariet och pratar med dom... Det skär i hjärtat när man inte ger dom nåt att äta, för det är ju det dom vill.

Filtreringen tror jag kan stabilisera upp nitrithalten i sånafall. Jag har mycket stenar och rötter, samt en massa växter, och som grädde på moset, ett bra biologiskt innerfilter.

Nu ska dom bara få mat EN gång per dag! ;)

Mvh Helen.
#8 - 6 april 2004 09:13
ett bra biologiskt innerfilter

Det låter som en motsägelse. Om du köpt filtret i affär utan att modifiera det så är det inte ett bra biologiskt filter utan ett bra mekaniskt filter med viss biologisk funktion.

Att mata 3 gånger om dagen när man endast har ett innerfilter är som att be om nitrit.

MVH
Magnus
#9 - 6 april 2004 09:36
Hej Magnus.

Det finns en behållare i filtret som man skulle stoppa kol eller torv i, jag har stoppat torv i det, eftersom jag hade litet för högt ph från början. (9) Det är väl det enda jag kan säga att jag har modifierat. ;)
Nu ligger ph:t på 7 (6,5 på morgonen)
Vet du varför det skiljer sig på morgonen motsvarande på kvällen?

Kram Helen.
#10 - 6 april 2004 10:22
Att det skiljar på morgon och kväll beror på koldioxid. Du har mycket växter som konsumerar co2 under dagen därför höjs ph lite under dagen. Detta är kanske inte direkt skadligt för fiskarna men kan vara stressande på lång sikt. Prova att experimentera lite med hemmagjord co2 tillsats för att jämna ut halten över dygnet.

Ditt filter är med största sannolikhet inte tillräckligt för bra biologisk filtrering, men den kan vara tillräcklig oim du befolkar och matar karet fölrsiktigt.

MVH
magnus
#11 - 6 april 2004 10:39
Okej.
Jag lovar att vara försiktig. ;)

Jag är ju bara nybörjare, så jag får lära av mitt misstag.
Inga fler fiskar får flytta in i mitt akvarium och mat ska dom bara få en gång per dag hedanefter!

Kan jag laborera med rötter och sand mm för att få en bättre filtrering?
#12 - 6 april 2004 16:51
Kan jag laborera med rötter och sand mm för att få en bättre filtrering?

Jag vet inte riktigt vad du menar. Rötter kommer med största sannolikhet inte att hjälpa dig att få bättre biologisk filtrering, men jag har kanske förbisett något viktigt?

En del använder så kallade bottenfilter där man drar vattnet ner i bottnen och ut i ett hörn. Då ger ju sanden större biologisk rening till karet. Dock så är de flesta vana akvarister överens om att nackdelarna med denna metod klart överträffar fördelarna.

MVH
Magnus

Annons