Nitrit, men varför?

#1 - 12 september 2006 22:44
För 9 dagar sen startade jag om mitt SA-akvarium med ny botten och nytt vatten. Jag rengjorde även filtret men behöll det mesta av det gamla filtermaterialet (Ehfisubstrat). Jag tillsatte även JBL:s filter starter och så har jag tillsatt Denitrol som om akvariet hade varit helt nystartat.

Häromdan testade jag vattnet för ammonium men testet visade 0.

I dag såg jag dock att några av pansarmalarna kliade sig och bestämde mig för att kolla nitriten för säkerhets skull - och testet visade nästan 0,2ppm.

Än så länge är inte koncentrationen farlig, men eftersom det bara har gått drygt en vecka är det sannolikt att nitriten skulle fortsätta stiga i ytterligare en vecka. Jag ska givetvis se till att det inte blir så, men jag undrar faktiskt varför det har blivit nitrit överhuvudtaget.

Jag kör ju trots allt med ett inkört filter. Kan det vara nåt fel med det gamla filtermaterialet?
#2 - 13 september 2006 06:03
Du kanske har för lågt pH för nitrifikationsbakterier.
Ammoniumvärdet brukar variera beroende på hur lång tid som gått sedan utfodringen.
HazelCR
#3 - 13 september 2006 06:42
Dina åtgärder kanske inte räcker till denna gång, iom att hela botten är ny.
Azur? brukar ju påpeka att ett nystartat kar måste cykla minst en gång och att att man bara kan minska topparna av ammonium och nitrit.

Jag brukar klara mig bra med åtgärder liknade dina, men ibland blir det iaf smärre problem. Jag gissar att man borde ta i med ett extra inkört filter, då man även byter bottenmaterialet.
#4 - 13 september 2006 07:40
Som jag har sagt till dig batski så är lågt ph ingen höjdare för nitrifikationen. Det i samband med att du kraftigt har minskat de befintliga bakterierna genom att ta bort bottenmaterialet kan säkerligen leda till en liten topp. Jag tror dock inte att din nitrit kommer att höjas så mycket mer om du är försiktig med matningen. Om du skulle se tecken på förgiftning måste du byta vatten annars är det bara att vänta och hoppas.
MVH
Magnus
#5 - 13 september 2006 07:50
Lågt ph=lättare att få nitrit? Det visste jag inte. Man lär sig mer för varje dag här på zoopet!
#6 - 13 september 2006 09:37
Kramfors skrev:
Du kanske har för lågt pH för nitrifikationsbakterier.

Ammoniumvärdet brukar variera beroende på hur lång tid som gått sedan utfodringen.

Jag har pH 6.5, men det har jag haft i det akvariet i stort sett hela tiden.

Topfrog skrev:
Jag tror dock inte att din nitrit kommer att höjas så mycket mer om du är försiktig med matningen.

Det låter bra! Får vara väldigt försiktig med matningen och börja överdosera Denitrol, samt hålla stenkoll på nitriten.
#7 - 13 september 2006 13:12
Lågt ph=lättare att få nitrit? Det visste jag inte. Man lär sig mer för varje dag här på zoopet!

Nej tvärtom. Vid ph 7 börjar nitrifikationen avta, vid 6 har den avstannat helt. Vid helt avstannad nitrifikation bildas varken nitrit eller nitrat. Det är när man ligger på gränsen för bakterierna de kan uppkomma oväntade nitrittoppar.

ph 6,5 är inte för lågt för att processen skall avta helt, men det är definitivt tillräckligt för att nitrifikationen skall vara ansträngd och inefektiv.
MVH
Magnus
#8 - 13 september 2006 14:59
Antar att det blev lite syftningsmissförstånd här, det låga pH värdet försvårar även reduktionen av nitrit till nitrat, därför riskerar man höjda nitritvärden om man har lågt pH
#9 - 13 september 2006 19:24
Nu har jag kört med en femfaldig dos Denitrol. Har inte matat nånting i dag. De kommer nog att få gå hungriga i några dagar. Tycker synd om corysarna bara.
#10 - 14 september 2006 21:13
Uppdateringar och funderingar

Tänkte berätta lite om hur det går.

Nu har de varit utan mat i 3 dygn (jag tycker faktiskt synd om dem) och jag har överdoserat Denitrol ganska ordentligt.

För en stund sen mätte jag nitriten igen. Den hade sjunkit från strax under 0,2ppm till strax under 0,1ppm. Men jag undrar vad som skulle hända om jag satt igång och matade igen. Givetvis kommer jag att mata sparsamt.

En grej som jag la märke till var att vattnet luktar lite fisk. Vad beror det på?

Det är en sak till jag undrar. När på dygnet är det bäst att tillsätta Denitrol?
#11 - 14 september 2006 21:20
Köp Toxivec och glöm nitriten.
#12 - 14 september 2006 21:35
Jo, men kommer jag inte att bara dra ut på det hela då? Jag menar, kommer inte nitriten att komma tillbaka sen? För om jag tar bort all nitrit bildas det ju ingen bakterieflora.
#13 - 14 september 2006 22:04
Du har redan dålig bakterieflora.
Men du får inte överdosera du ska bara åtgärda den akuta nitriten genom att "ta bort" det ammonium som produceras i akvariet.
Toxivec innehåller också nedbrytningsbakterier.
0,2 i nitrit är inget.
#14 - 14 september 2006 22:07
Ok. 0,1 är det nu :)
#15 - 15 september 2006 12:00
Jo en liten fråga till. Kan jag börja mata igen när jag tillsatt Toxivec?
#16 - 15 september 2006 13:02
batski skrev:
Jo en liten fråga till. Kan jag börja mata igen när jag tillsatt Toxivec?

Jag skulle vänta minst ett dygn, sedan mäta vattnet innan ev. matning!
#17 - 15 september 2006 14:25
Ok, tack!
#18 - 15 september 2006 19:27
Har varit och köpt Toxivec i dag, men när jag kom hem såg jag att följande står att läsa i instruktionerna:

"Det går bra att dosera den femdubbla mängden i växtfria (min anmärk.)sötvattensakvarier vid hög belastning med skadliga ämnen. Vissa mjukbladiga växter tål ej Sera Toxivec."

Vad gör jag nu? Jag har ju vallisneria och vill verkligen inte att de ska gå ner sig. SUCK! Det blir aldrig som man har tänkt sig :(

Edit: Kan tillägga att nitriten är nu ca 0,07 eller 0,08. Men så har fiskarna inte heller fått nån mat alls på 4 dygn.
#19 - 15 september 2006 20:33
Ta ur växterna.
#20 - 15 september 2006 20:43
Skojar du? De tog flera timmar att plantera. Jag funderar faktiskt på att fortsätta överdosera Denitrol kraftigt istället för att använda Toxivec...
#21 - 15 september 2006 21:00
Vad har du för ammoniumvärde?
#22 - 15 september 2006 21:08
Har inte kollat på ett tag. Sist när jag kollade hade jag 0. Har utgått ifrån att jag inte borde ha nånting nu 12 dygn efter uppstart. Dessutom har jag pH 6.5 så det bli inget ammoniak.
#23 - 16 september 2006 04:52
Något mer än fiskar utan mat borde göra ammonium eftersom du får nitrit.
#24 - 16 september 2006 05:21
Jag har lite torv under sanden, men jag kokade den lite först för att få bort ammoniumet. Kan hända att jag borde ha kokt den längre.

Jag har en del ceratophyllum i akvariet som borde sluka allt ammonium för den växer så det knakar. Får ta och kolla ammoniumet igen. När är det bäst att göra det?

Jag är faktiskt lite orolig över att det kan vara nåt fel med filtermaterialet. Jag sparade ju på det mesta när jag startade om akvariet, så det borde finnas tillräckligt med bakterier kvar i filtret...
#25 - 16 september 2006 22:46
Har nu kollat värdena:

Ammonium 0

Nitrit 0,06 (det verkar som att det är på väg ner iaf)

Nitrat ca 20 ppm (jag tillsätter PMDD)

Nu har det blivit en massa små partiklar som svävar omkring i vattnet och det är antagligen dessa som även fastnar på växterna framför strilröret. Sen är det lite trådalger och i dag såg jag att det även hade kommit lite hagtorn (eller vad det heter) som satt på ceratophyllum(!) (jag har tagit bort de angripna växtdelarna).

Vattnet ser grumligare ut nu. Undra om det är små partiklar eller infusorier. Fiskarna verkar inte heller må så bra. Är inte framme och simmar så mycket, utan håller sig mest bland växterna och trycker. Har även sett några av pansarmalarna klia sig ganska häftigt. Har matat lite i dag.

Jag förstår ingenting. Vad kan problemet vara?
#26 - 17 september 2006 06:47
Har du testat kranvattnet så det inte är nitrit i det.
Varför sänker du inte pH med Koldioxid om du vill/måste ha pH lågt.
Har du läst det här http://www.hvr.se/vatten/mjukt_hart.htm
#27 - 17 september 2006 07:37
Nej det har jag inte. Det har aldrig varit nitrit i mitt kranvatten förrut. Inte vad jag märkt iaf. Men jag ska kolla det.

Jag har funderat lite på koldioxid, men det är en kostnadsfråga. Fast jag börjar fundera ordentligt på filtrering över torv. Fast jag undrar hur man kan styra det hela så man uppnår rätt pH.

Såg för en kort stund sen att en av pansarmalarna låg döendes på botten så jag var tvungen att ge den dödshjälp [:(] Fan vad jobbigt! Fast jag kan verkligen inte tänka mig att Amtra Trop skulle vara skadligt för fiskarna. Visserligen så kan pansamalen ha blivit dålig av helt andra orsaker. H*n har ända sen h*n kom till mig haft en knöl i kroppen. Men att det händer nu är ändå mycket oroväckande :(

Tack för länken! Jag ska läsa genom den sen. Nu måste jag iväg.
#28 - 21 september 2006 23:53
Tänke bara meddela att nitriten i dag är nere på 0,025 så det är på väg åt rätt håll. De senaste 3 dagarna har jag även matat lite varje dag.

I dag gjorde jag ett 10%-igt vattenbyte utan att behandla det nya vattnet med Amtra Trop. pH ligger nu på 6.7. Det känns lite nervöst dock.
#29 - 22 september 2006 14:06
Det är inget att vara orolig för. Det du gör nu är att du ändrar vattnet sakta till ett för fiskarna mer lämpligt vatten. helt rätt!!
MVH
Magnus
#30 - 25 september 2006 19:46
Ok, nu har jag hunnit skaffa mig ett KH-test och kollat vattnet i båda akvarierna.

I SA-akvariet där jag hittills behandlat vattnet med Amtra Trop ligger KH på 4, vilket verkar bekräfta att Amtra Trop buffrar KH vid 4 (pH 6.7 efter första vattenbytet utan Amtra Trop).

I Asien-akvariet där jag inte gjort nånting med vare sig KH eller pH ligger KH mellan 3-4 (pH 7.2)

KH är alltså lite lägre i det akvariet där jag inte behandlat vattnet. Räcker KH över 3 för att allting ska fungera? Finns det någon risk för pH-crash? Och hur funkar det för växterna i längden?

Annons