Ser jag fram emot. Tackar
Fakta I artikeln ser jag som korrekt, cykelförlopp, formler, etc. Vad jag blev lite förvånad över var sågningen av nitrobacter. Om detta är rätt har hela världens vattenrenings folk fel! Inte första gången i så fall men det bör kollas upp och är mer en akademisk fråga!
Jag tycker också nitrifierings och denitrifierings begreppen borde förklaras lite bättre eller mer logiskt. Jag tycker man skall börja med hela processen och sedan bryta ned den. Men det är svårt att få till och skrämmer kanske en del läsare.
Frånsätt detta tycker jag artikeln är en av de bästa om inte
den bästa jag läst.
Malawi och vattenbyten (växtlösa akvarier):
Om vi förutsätter att Malawi inte gillar kväve i någon form så tyder det på att man skall byta mycket vatten ofta! Helt enkelt för att lyfta ut så mycket kväve man kan. Eftersom Malawi är, i nämnd ordning olika känsliga för Ammonium, Nitrit, Nitrat. Så bör man ha ett bra och fungerande nitrifierings filter och helst en hel del alger i akvariet för att få bort så mycket Ammonium och därmed Nitrit som möjligt.
Problemet som jag ser det med stora och frekventa vattenbyten är diverse kemikalier som vattenverken pytsar i.
Vad jag nu kommer att skriva har inga vetenskapliga belägg men har utkristalliserats från mina och andras erfarenheter.
Klor är inte speciellt farligt för fisken och i de normala mängder som används av vattenverken.
Kloramin är troligtvis inte heller direkt skadligt för Malawi. Men jag är inte helt säker här. Eftersom man vet att kloraminer är en förening av klor och ammoniak så vet vi att det senare är giftigt!
Både klor och kloramin är tillsatt för att döda bakterier. Bakterier är det som omvandlar kvävet i våra filter till mindre skadlig form. Så om vi byter mycket vatten tillsätter vi också mer bakteriedödande ämnen. Här är kloramin betydligt mer skadligt än ren klor! Detta beror på att det stannar aktivt mycket längre. Vilket i sin tur gör att vi hela tiden har bakteriedödande ämnen i vattnet. Vilka logiskt sätt sätter ned funktionen av våra filter.
Eftersom jag tycker att man skall ta bort skadliga ämnen i stället för att neutralisera dem så funkar ett aktivt kolfilter alldeles utmärkt för detta om man har det kopplat till påfyllningsvattnet. Jag använde den metoden när jag odlade Malawi och jag bytte otroliga mängder vatten framför allt i yngel och tillväxt burkar.
Är man inte lika petig kan man använda askorbinsyra för att neutralisera klor och kloramin.