Nitrit kontra nitrat

#1 - 18 november 2011 12:20
Hur ligger det till med förhållandet mellan nitrit och nitrat. Undrar om nitrit bildas ur nitrat eller tvärtom eller om det inte alls hänger ihop.
Har ännu efter åtta veckor inte uppmätt nåt nitrit och nitrat ligger stabilt på 10-25 så det är ingen fara för tillfället, men kan ändå vara bra att veta omutifallattlixom. Kan man på nitratnivån se om nitrit är på g?
#2 - 18 november 2011 15:53
Nitrifikationen ser ut som följande, Ammonium - nitrit - nitrat! Har du mycket nitrat kan man anta att nitrifieringen fungerar eftersom nitrat är slutprodukten av nedbrytningen:), är nitratnivån däremot väldigt låg när det är dax för delvattenbyte så kan det vara trouble in paradise;)
#3 - 18 november 2011 16:40
Nitritspikarna brukar vara som värst runt 2-4 veckor i mitt fall, sen borde det ha blivit stabilt. Städar man för noga, gör rent pumpen och ett stort vattenbyte så kan man få bekymmer igen.

Kvävecykeln är det mest spännande jag vet för övrigt :D
#4 - 18 november 2011 17:20
Håller med Mathias om att kvävecykeln är spännande och fascinerande! Tar man sedan med kol cykeln och kanske rent av gör en tandem av dessa så har man ett bra upplägg för brainstorming!

Åheims förklaring är i princip korrekt och den jag själv brukar använda i akvarium sammanhang.

Men för att få till en cykel så skall det gå tillbaks så att säga. Den här förklaringen skall egentligen kallas Nitrifierinngs process.
Kör vi runt hela cykeln så skall vi ha med N (Kväve) i gasform också. Då blir det riktigt intressant efter att Nitrifiering är avklarad och denitrifieringen startar då går det lite bakåt igen och som ett mellansteg blir det Nitrit av Nitratet.
#5 - 18 november 2011 17:52
åheim skrev:
Nitrifikationen ser ut som följande, Ammonium - nitrit - nitrat! Har du mycket nitrat kan man anta att nitrifieringen fungerar eftersom nitrat är slutprodukten av nedbrytningen:), är nitratnivån däremot väldigt låg när det är dax för delvattenbyte så kan det vara trouble in paradise;)

Principen i sig är inte svår att förstå, men leder ändå till en fråga.
Nitrit bildar nitrat. Alltså borde man inte kunna finna nitrat i ett kar där det inte finns nitrit, eller resonerar jag sådär dumt nu igen?
Undrat också vad som är en sund nivå på nitrat.
Har läst att den ej bör överstiga 75, stämmer det?
#6 - 18 november 2011 17:53
Förresten tack för era svar, jag är imponerad över era kunskaper och engagemang på det här forumet.
#7 - 18 november 2011 18:01
25 ppm nitrat håller jag mig på för växternas skull.

Omvandlingen sker automatiskt när du har fått igång bakterierna, det är det de gör förenklat. Nitrit-->Nitrat-->Växtnäring. En ständig process. (extremt förenklat)

Har man ett kar utan växter, till exempel malawi så får man lätt hjälp av alger istället, mycket alger. De är din bästa kompis då de berättar hur karet mår. Det här kan Bosse förklara, det är han bra på, otroligt bra till och med :D
#8 - 18 november 2011 18:09
Så nitrit ombildas till nitrat innan det blir mätbart om jag fattar rätt.
Jag har klarat mig utan några nitritproblem såhär långt, trots att jag tidigt bestämde mig för att inte använda några som helst kemikalier i uppstarten (peppar peppar). Men som ni nämnt, ämnet är intressant så man vill ändå försöka förstå processen.
#10 - 18 november 2011 18:20
#11 - 18 november 2011 18:25
Läs inte ihjäl dig bara, man blir lätt mätt på alla formler.
#12 - 18 november 2011 18:57
Formlerna hoppar jag så länge, men texten verkar förklara sambanden på ett vettigt sätt. Precis vad jag behöver.
#13 - 18 november 2011 19:37

Riktig Höjdare även om jag naturligtvis inte håller med om allt!;)
En viktig del som inte riktigt påpekas förens på slutet är växter och algers inverkan på kvävet. Vad som dock påpekades är vikten av att ta bort biomassa i form av växter och alger för att minska mängden Kväve och annat.
#14 - 18 november 2011 19:39
Rockholger skrev:
Så nitrit ombildas till nitrat innan det blir mätbart om jag fattar rätt.

Jag har klarat mig utan några nitritproblem såhär långt, trots att jag tidigt bestämde mig för att inte använda några som helst kemikalier i uppstarten (peppar peppar). Men som ni nämnt, ämnet är intressant så man vill ändå försöka förstå processen.

Ingen rök utan eld!
Ammonium = veden
Nitrit = lågorna
Nitrat = röken
Så för att få rök måste du ha ved som du tänder på!
#15 - 18 november 2011 19:42
25 ppm nitrat håller jag mig på för växternas skull.



Omvandlingen sker automatiskt när du har fått igång bakterierna, det är det de gör förenklat. Nitrit-->Nitrat-->Växtnäring. En ständig process. (extremt förenklat)



Har man ett kar utan växter, till exempel malawi så får man lätt hjälp av alger istället, mycket alger. De är din bästa kompis då de berättar hur karet mår. Det här kan Bosse förklara, det är han bra på, otroligt bra till och med :D


Med Malawi skall man snegla på salt sidan en hel del. Enligt mig är dessa fiskar känsliga för hela kväve biten alltifrån Ammonium till Nitrat. Dom kanske inte dör av lite Nitrat men det gillas inget vidare! Så vattenbyten och rejäla sådana är vad doktorn rekommenderar!
#16 - 18 november 2011 19:55
Jag saltar inte i malawikaret, men jag har ju växter.

Jag har hört att man kan få problem med ammonium om man gör delvattenbyten på 40-50% vid högt ph, stämmer detta?

Jag fick en rolig siffra en gång i tiden, antingen byter man 10% eller så byter man 90% :P Jag byter i alla fall gott och väl 50% i veckan, de ser ut att må bra i alla fall :)

Något jag ser ibland är att fisken kliar sig lite efter vb, det finns kanske ett samband mellan det jag tidigare skrev? Fränt om du kan reda ut detta Bosse :)
#17 - 19 november 2011 11:10
Har nu läst sidan Mathias länkade till (tack ännu en gång). Några frågor infinner sig.
Bosse skrev att han håller med om det mesta men inte allt.
Vad är det du inte håller med om som skulle kunna ha praktisk betydelse för mitt Malawikar?
Och IOM detta undrar jag om artikeln beskriver etablerad kunskap på området eller om det kan finnas delar där den beskriver en av flera "sanningar".
En sak jag reagerade på var det som behandlade vb.
Det beskrivs där som att man kan i princip byta hur lite eller mycket vatten som helst utan nämnvärd skillnad på resultatet. Är alla överens om detta?
Ytterligare en sak jag undrar över är mina nitratnivåer.
Enligt det som sägs och texten i artikeln så borde rimligen nitratnivåerna öka med tiden om inte vb sker då nitrat måste avlägsnas mekaniskt.
Mina nivåer är inte högre en vecka efter vb än de är direkt efter detsamma.
Nu är det så att jag använder dessa illa omtyckta stickorna fortfarande och jag är medveten om att exaktheten i dessa kan vara sådär, men jag borde ju i vilket fall se en förändring i värden även med dessa.
#18 - 19 november 2011 12:01
Nja, med växter i karet borde den minska.

När jag göder så mäter jag nitratvivåerna mitt i veckan, ser då att nitraten minskar då kör jag i mer. Jag har bara växtkar egentligen, malawikaret blev en liten avstickare. Nitratet är ju livsnödvändigt för växten. Hur mycket växter har du? Jag kan nog anta varför du ligger på en normalnivå hela tiden, en lagom mängd fisk och växter som äter det de orkar, men för lite växter för att nolla systemet.

När jag gör mitt vb så vet jag att jag nollar mina nivåer (i princip) Då måste jag göda igen för att växterna skall få allt de behöver. Dock växer det som fan i mitt malawikar också, dock blir växterna inte lika gröna och fina då de får äta det som finns naturligt i karet utan gödning. Är du med? :)
#19 - 19 november 2011 13:41
Jag är på väg ut på jobb så skriver lite om några timmar eller i morgon.
#20 - 19 november 2011 14:37
bossep skrev:
Jag är på väg ut på jobb så skriver lite om några timmar eller i morgon.


Ser jag fram emot. Tackar
#21 - 19 november 2011 14:52
Nja, med växter i karet borde den minska.



När jag göder så mäter jag nitratvivåerna mitt i veckan, ser då att nitraten minskar då kör jag i mer. Jag har bara växtkar egentligen, malawikaret blev en liten avstickare. Nitratet är ju livsnödvändigt för växten. Hur mycket växter har du? Jag kan nog anta varför du ligger på en normalnivå hela tiden, en lagom mängd fisk och växter som äter det de orkar, men för lite växter för att nolla systemet.



När jag gör mitt vb så vet jag att jag nollar mina nivåer (i princip) Då måste jag göda igen för att växterna skall få allt de behöver. Dock växer det som fan i mitt malawikar också, dock blir växterna inte lika gröna och fina då de får äta det som finns naturligt i karet utan gödning. Är du med? :)


Jag är med. Jag har inte mycket växter alls, ett par tre plantor vallisneria och typ tre anubias. Har dom bara av rent estetiska orsaker.
Antalet fiskar är 19 Mbunas och en liten Pleco. När jag skrev att jag inte använt kemikalier kanske jag ljög. Jag använder mig av Easylife Profito för växternas skull vid vb, doserar enligt anvisningarna.
Kännslite märkligt att nivåerna är konstant normala med dessa förutsättningar, speciellt med tanke på att karet är relativt nystartat.
Matar gör jag med Aquatic nature Afr. Cichlid energyfood M. De får ca två kulor per individ dagligen minus typ en fastedag i veckan. Det säger bara slurp-plask och maten försvinner på fem sekunder bokstavligt talat. Är jag för snål kanske?
#22 - 19 november 2011 15:48
gödning i en malawibalja är överkurs, algerna kommer älska dig!

Jag matar på mina rätt friskt, dock är de små än, 4-5 cm. Två gånger om dagen, ser bara till att mata i en minut och att inget hinner hamna på botten..
#23 - 19 november 2011 16:56
Menar du att de få växter jag har klarar sig lika bra utan gödning så skippar jag den. Angående matning följer jag råden jag fick av den jag handlade av. Har stort förtroende för honom, han har varit i fiskbranschen många år. Förstår att det är svårt att ge råd angående matning då det säkert skiljer mycket mellan olika foder hur mycket man ska ge.
#24 - 19 november 2011 17:00
Gjorde förresten vb nyss. Bytte lite mer än vanligt, ca 40%, för att lättare komma åt plantor mm. Mätte nivåerna före och efter. Ingen skillnad på värdena, nitrat ca10. Är inte det iaf liiite strange?
#25 - 19 november 2011 17:06
Inte med stickor, det är
Rena skräpet oftast. De växterna du har klarar sig bra utan. Jag har Vallisneria americana gigantea i mitt kar och det växer bra utan gödning. Algerna kliver gärna in om du inte är försiktig.
#26 - 19 november 2011 17:15
Jag vet att stickor inte är det bästa precis, men även om värdet i sig kanske är fel borde man väl kunna se förändring i nivåerna.
#27 - 19 november 2011 17:40
Nope. Men jag förstår hur du menar! Y
#28 - 19 november 2011 17:59
Nope. Men jag förstår hur du menar! Y


Haha, got your point. Stickor suger. :)
#29 - 19 november 2011 18:03
Det finurliga är ju att varje sticka kan vara individuell. Lurigt det här. Mina gav utslag på nitrit, 3 olika dropptester friade mig.
#30 - 19 november 2011 18:16
[ATTACH=CONFIG]49375[/ATTACH]

Här kommer en liten bild på algodlingen a-la malawikaret. Tänkte det kunde vara kul att se något annat. Detta är helt fritt från gödning. :)
#31 - 19 november 2011 18:22
Ja, det är ju verkligen helt ockuperat av alger. ;)
#32 - 19 november 2011 18:25
Det finurliga är ju att varje sticka kan vara individuell. Lurigt det här. Mina gav utslag på nitrit, 3 olika dropptester friade mig.


Åååååh, jag vet att jag måste skaffa dropptester för att seriöst kunna mäta värden. Har varit för snål/lat hittills.
#33 - 19 november 2011 18:30


En vid första ögonkastet mycket intressant artikel - men vid närmare genomläsning finns där nog en hel del som inte stämmer?

Om man går till "Nitrogen cycle" på engelskspråkiga Wikipedia - som artikeln rekommenderar - och sedan klickar sig runt bland länkorden så får man en delvis annan och tydligare bild - dock ej sammanställd till en text tyvärr. Det kanske är dags att göra en sådan på svenska för akvariebruk, eller finns det någon sådan som jag inte känner till?

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_cycle
http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrification

Det är intressant att läsa sådant här. Det har tillkommit mycket kunskap sedan man gick i skolan i mitten av förra seklet, och den är så lättillgänglig nu!

/Bengt
#34 - 19 november 2011 18:33
Men du började med hobbyn på grund av ungen? Det gjorde jag i alla fall. Tjejen kom hem med ett 2,5 liters med två slöjstjärtar, då åkte jag och köpte vårt första "stora" kar. Jag var också försiktig till en början, sen blev det ett helt galet intresse över det hela. Nu har jag 4 kar, ett 240 juwel på ingång i mellandagarna. Det jag ville få fram med detta är att du lugnt kan hämta dina dropptester, du kommer behöva dem regelbundet snart ;)
#35 - 19 november 2011 18:55
Men du började med hobbyn på grund av ungen? Det gjorde jag i alla fall. Tjejen kom hem med ett 2,5 liters med två slöjstjärtar, då åkte jag och köpte vårt första "stora" kar. Jag var också försiktig till en början, sen blev det ett helt galet intresse över det hela. Nu har jag 4 kar, ett 240 juwel på ingång i mellandagarna. Det jag ville få fram med detta är att du lugnt kan hämta dina dropptester, du kommer behöva dem regelbundet snart ;)


Sant. Den då fyraårige sonen hade utvecklat allergi mot pälsdjur och vi ville att han skulle bibehålla intresset för djur. Köpte ett 54liters i julklapp och sen var det kört. Detta är två år sen nu. Ungefär ett år har jag funderat på ett större kar. Men brist på utrymme har hejdat. Hade dock börjat snegla på nano med räkor istället. Så nu i augusti lägger frun fram DMs reklamblad och tycker att jag borde kolla i det. Direkt såg jag erbjudandet om 240litersakvariet jag sen köpte. Trodde såklart att det var det hon ville visa och att hon okejade en avvikelse från hennes syn på heminredning. Nu var det ju nanokaret på motstående sida i bladet hon ville visa mig men hade inte hjärta att säga det förrän långt senare :)
Nu är problemet var granen ska stå, får förmodligen tillfälligt flytta ut halva tvbänken.
Och ja, det får lov att bli ordentliga tester. Vilka behöver man till att börja med och vilka fabrikat rekommenderas?
#36 - 19 november 2011 19:03
i ditt fall är ph och kh viktiga att kolla ibland. Nitrit, Nitrat och Ammonium. Man behöver inte alla egentligen i mitt tycke.

jag kör bara på kh och nitrit-test, jag ligger gärna på 10-14 i kh så det vill jag ha koll på :)

Jag förstår tanken med barnet. vi hade en jack russel men han blev sur när vi fick barn, vi hade varit ensamma länge och man märkte att han blev sur redan när jag träffade tjejen. Så snöade jag in på detta istället, fin hobby :)

Tetra och Jbl är rätt bra tycker jag :)
#37 - 19 november 2011 19:40
Ason skrev:
En vid första ögonkastet mycket intressant artikel - men vid närmare genomläsning finns där nog en hel del som inte stämmer?



Om man går till "Nitrogen cycle" på engelskspråkiga Wikipedia - som artikeln rekommenderar - och sedan klickar sig runt bland länkorden så får man en delvis annan och tydligare bild - dock ej sammanställd till en text tyvärr. Det kanske är dags att göra en sådan på svenska för akvariebruk, eller finns det någon sådan som jag inte känner till?



http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_cycle

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrification



Det är intressant att läsa sådant här. Det har tillkommit mycket kunskap sedan man gick i skolan i mitten av förra seklet, och den är så lättillgänglig nu!



/Bengt


Vad är det, kortfattat och så att även jag begriper, som inte stämmer och som har praktisk betydelse för mig?
#38 - 19 november 2011 19:46
Jag tycker så här, det har varit mycket prat om nitrit och nitrat, jag har aldrig mätt nitrat, jag mätte nitrit i början av min akvaristiska bana,för ca 45 år sen, men det slutade jag med. jag har aldrig kört med växter, det har funkat med 20, eller 30 eller 40 eller 50% vattenbyten i veckan.Så dessa värden har aldrig sagt mig så mycket eftersom jag aldrig har mätt dom, och vad jag själv vet så har aldrig mina fiskat dött av nitrit.
Så du kan ta det lugnt och sluta att ta dessa tester, och gör det inte märkvärdigare än det är att hålla fiskar.Janne

malawi.forum24.se

Rockholger skrev:
Åååååh, jag vet att jag måste skaffa dropptester för att seriöst kunna mäta värden. Har varit för snål/lat hittills.
#39 - 19 november 2011 19:53
Det är för att du är van och vet hur man undviker nitriten och har full koll på matning osv.

De är ett asbra verktyg om man vill veta exakt vad som händer.
#40 - 19 november 2011 20:40
Jag tycker så här, det har varit mycket prat om nitrit och nitrat, jag har aldrig mätt nitrat, jag mätte nitrit i början av min akvaristiska bana,för ca 45 år sen, men det slutade jag med. jag har aldrig kört med växter, det har funkat med 20, eller 30 eller 40 eller 50% vattenbyten i veckan.Så dessa värden har aldrig sagt mig så mycket eftersom jag aldrig har mätt dom, och vad jag själv vet så har aldrig mina fiskat dött av nitrit.

Så du kan ta det lugnt och sluta att ta dessa tester, och gör det inte märkvärdigare än det är att hålla fiskar.Janne



malawi.forum24.se


Efter att läst runt på forumet en tid har jag förstått att du sitter inne med en oerhörd massa kunskap och erfarenhet inom akvaristik och dessutom är, förmodligen mer än vad som är bra för dig, frispråkig nog för att driva dina teorier i diskussioner på en nivå en annan inte ens är nära att förstå.
Stor kunskap och rättframhet är en inspirerande kombination som jag uppskattar.
Drömmen för mig är såklart att kunna driva akvarier på känsla och gehör som du en dag, men innan dess och på väg dit tror jag ( som Mathias skriver) att jag behöver handfasta hjälpmedel för att lära mig sambanden.
#41 - 19 november 2011 21:02
Rockholger skrev:
Drömmen för mig är såklart att kunna driva akvarier på känsla och gehör som du en dag, men innan dess och på väg dit tror jag ( som Mathias skriver) att jag behöver handfasta hjälpmedel för att lära mig sambanden.

Bra att du ser det så; hjälpmedel. Allra viktigast är dock att titta på karets invånare och utgå från det. När man sedan ser att något inte stämmer kan (och ska, i vissa fall) man använda olika tester för att lista ut vad som är fel men orsakerna får man ju leta fram i hur karet har skötts.

Det är ju inte säkert att fiskarna mår dåligt av ett högt nitrat och inte heller säkert att du får cyano p g a ett lågt nitratvärde. Ser karet ut att må bra ska man helt enkelt ha is i magen och fortsätta sköta karet som man gör istället för att börja ändra en massa pga att man mätt upp något värde som man tycker är "fel".
#42 - 19 november 2011 21:08
hawkse skrev:
Bra att du ser det så; hjälpmedel. Allra viktigast är dock att titta på karets invånare och utgå från det. När man sedan ser att något inte stämmer kan (och ska, i vissa fall) man använda olika tester för att lista ut vad som är fel men orsakerna får man ju leta fram i hur karet har skötts.



Det är ju inte säkert att fiskarna mår dåligt av ett högt nitrat och inte heller säkert att du får cyano p g a ett lågt nitratvärde. Ser karet ut att må bra ska man helt enkelt ha is i magen och fortsätta sköta karet som man gör istället för att börja ändra en massa pga att man mätt upp något värde som man tycker är "fel".


Exakt min åsikt och inställning. Nu har jag inte ändrat på nåt. Mitt "problem" är snarare att jag tycker att jag har alldeles för normala värden med tanke på omständigheterna. Sen är jag av naturen en nyfiken jäkel.
#43 - 19 november 2011 21:23
visst är det besvärligt när det bara funkar? ;)

se det som en cykel bara, gör du vb varje lördag och håller den rutinen så är du hjälpt av det. vattenbyte-dagen är festdag för mina malawi, då får man äta så mycket man orkar, morgon middag och kväll. Dock ingen mat på botten ;)
#44 - 19 november 2011 22:20
visst är det besvärligt när det bara funkar? ;)



se det som en cykel bara, gör du vb varje lördag och håller den rutinen så är du hjälpt av det. vattenbyte-dagen är festdag för mina malawi, då får man äta så mycket man orkar, morgon middag och kväll. Dock ingen mat på botten ;)


Vb-dagen är duschardagen för mina Mbunas. Då samlas nästan alla vid strålen när jag fyller på igen och verkar toklyckliga. Fast det är klart, de badar ju ganska mycket så de uppskattar väl omväxlingen. :)
#45 - 20 november 2011 09:56
Härligt att du tar det på rätt sätt, jag skriver mina inlägg oftast för att berätta om mina egna erfarenheter, och eftersom i detta fallet, så stämmer inte riktigt mina erfarenheter vad som skrivits i tråden.
Det finns andra sätt att driva akvarium på, framförallt vi som odlar och har odlat ciklider gör det på ett annat sätt, eftersom vi varken har alger eller växter i våra baljor.Sedan är det självklart aldrig fel att du vill lära dig o hur det funkar i en balja, men det finns faktiskt folk som läser tråden, och som kanske tror att man måste hålla koll på nitraten, eller att man måste ha växter och alger, så jag tycker att båda sätten måste komma fram hur man driver akvarium, för annars så tror jag vi att vi tappar en hel del nya akvarister, dom blir helt enkelt rädda att skaffa akvarium om det skall vara så svårt och märkvärdigt.Janne

malawi.forum24.se


QUOTE=Rockholger;1556291]Efter att läst runt på forumet en tid har jag förstått att du sitter inne med en oerhörd massa kunskap och erfarenhet inom akvaristik och dessutom är, förmodligen mer än vad som är bra för dig, frispråkig nog för att driva dina teorier i diskussioner på en nivå en annan inte ens är nära att förstå.
Stor kunskap och rättframhet är en inspirerande kombination som jag uppskattar.
Drömmen för mig är såklart att kunna driva akvarier på känsla och gehör som du en dag, men innan dess och på väg dit tror jag ( som Mathias skriver) att jag behöver handfasta hjälpmedel för att lära mig sambanden.[/QUOTE]
#46 - 20 november 2011 09:58
Jag skall ta ett par kort senare idag på min lilla odling, så ska ni ser hur jag har det.Janne

malawi.forum24.se
#47 - 20 november 2011 11:02
Aldrig grönalger, inga kisel och varken pensel eller tofsalger i något stadie i en malawibalja? Då är du i det närmsta unik Jan-Olov :)
#48 - 20 november 2011 11:08
Här har ni ett par kort, hur det ser ut i min klädkammare just nu, det är 18 st akvarium på ca 2500liter sammanlagt, som drivs av enbart en membranpump på 100 watt plus en glödlampa som är på 25 watt, jag brukar ha lågenergi på 6 watt, men den gick sönder för ett par dar sen.
Det går ganska mycket fisk i baljorna, inga alger och inga växter, dom skulle aldrig överleva i det ljuset, det enda jag gör, det är vattenbyte en gång i veckan, ingen rengöring av filter inga motorpumpar som inte startar och som det blir varmt på sommaren utav.[
En väldigt lättskött odling.Janne

malawi.forum24.se

UOTE=malawijanne;1556341]Jag skall ta ett par kort senare idag på min lilla odling, så ska ni ser hur jag har det.Janne

malawi.forum24.se[/QUOTE]
#49 - 20 november 2011 11:09
Ett par bilder till.Janne malawi.forum24.se
#50 - 20 november 2011 11:19
Nu har jag inte direkt letat efter dessa små rackarna, men jag är väldigt noga att ha minst tre st ancistrus i varje balja, tyvärr så får dom inga rötter att glufsa i sig, men dom trivs utmärkt och det blir mycket yngel på mina malar, dom går tillsammans med mina ynglen avelsmalarna.Janne

malawi.forum24.se



Men kan du se några kiselalger, tofsalger eller grönalger?
Aldrig grönalger, inga kisel och varken pensel eller tofsalger i något stadie i en malawibalja? Då är du i det närmsta unik Jan-Olov :)
#51 - 20 november 2011 18:03
Rockholger skrev:
Ser jag fram emot. Tackar

Fakta I artikeln ser jag som korrekt, cykelförlopp, formler, etc. Vad jag blev lite förvånad över var sågningen av nitrobacter. Om detta är rätt har hela världens vattenrenings folk fel! Inte första gången i så fall men det bör kollas upp och är mer en akademisk fråga!

Jag tycker också nitrifierings och denitrifierings begreppen borde förklaras lite bättre eller mer logiskt. Jag tycker man skall börja med hela processen och sedan bryta ned den. Men det är svårt att få till och skrämmer kanske en del läsare.
Frånsätt detta tycker jag artikeln är en av de bästa om inte den bästa jag läst.

Malawi och vattenbyten (växtlösa akvarier):
Om vi förutsätter att Malawi inte gillar kväve i någon form så tyder det på att man skall byta mycket vatten ofta! Helt enkelt för att lyfta ut så mycket kväve man kan. Eftersom Malawi är, i nämnd ordning olika känsliga för Ammonium, Nitrit, Nitrat. Så bör man ha ett bra och fungerande nitrifierings filter och helst en hel del alger i akvariet för att få bort så mycket Ammonium och därmed Nitrit som möjligt.

Problemet som jag ser det med stora och frekventa vattenbyten är diverse kemikalier som vattenverken pytsar i. Vad jag nu kommer att skriva har inga vetenskapliga belägg men har utkristalliserats från mina och andras erfarenheter.

Klor är inte speciellt farligt för fisken och i de normala mängder som används av vattenverken.

Kloramin är troligtvis inte heller direkt skadligt för Malawi. Men jag är inte helt säker här. Eftersom man vet att kloraminer är en förening av klor och ammoniak så vet vi att det senare är giftigt!

Både klor och kloramin är tillsatt för att döda bakterier. Bakterier är det som omvandlar kvävet i våra filter till mindre skadlig form. Så om vi byter mycket vatten tillsätter vi också mer bakteriedödande ämnen. Här är kloramin betydligt mer skadligt än ren klor! Detta beror på att det stannar aktivt mycket längre. Vilket i sin tur gör att vi hela tiden har bakteriedödande ämnen i vattnet. Vilka logiskt sätt sätter ned funktionen av våra filter.

Eftersom jag tycker att man skall ta bort skadliga ämnen i stället för att neutralisera dem så funkar ett aktivt kolfilter alldeles utmärkt för detta om man har det kopplat till påfyllningsvattnet. Jag använde den metoden när jag odlade Malawi och jag bytte otroliga mängder vatten framför allt i yngel och tillväxt burkar.

Är man inte lika petig kan man använda askorbinsyra för att neutralisera klor och kloramin.
#52 - 20 november 2011 18:15
Janne,
Jag tvivlar inte en sekund på att dina burkar funkar utan alger! Det såg lika dant ut i mina tillväxt och yngelburkar. Sköter man vattenbytena och använder bra vatten så är det klockrent. Men bommar man ett eller 2 vattenbyten…. Det blir alltså lite fisens mosse utan alger och/eller filter.
#53 - 20 november 2011 18:34
Jag tror det var Kensa som i en annan tråd skrev.
Det har dött mer fisk på grund av felaktiga tester och stickor än av lite halvskralt vatten.
Det ligger MYCKET i det!

Om man som Janne (tror jag) byter mycket vatten baserat på fodermängd och fisktäthet så behöver man inte testa för mycket. Det funkar ungefär som PMDD och EI i växtburkar. Man halverar helt enkelt kvävet innan det når skadliga nivåer.

Jag vill också påpeka att det är ganska stor skillnad på en fiskodling och ett akvarium i vardagsrummet som skall se snyggt ut och där man kanske inte har en bra golvbrunn (tror inte Janne har golvbrunn i garderoben men det är nog löst på något smart sätt).

Om ni såg min nuvarande fiskodling skulle ni nog häpna och slå er för pannan. Ingen vacker syn men det funkar!
#54 - 20 november 2011 20:00
Summa summarum av svaren borde bli ungefär: vb en gång i veckan och det är inte jättekinkigt hur mycket vatten man byter. Å ena sidan kan man byta i princip hur mycket som helst. Å andra sidan kanske man inte ska byta för mycket för att undvika alltför mycket av tillsatser från vattenverket. Vb en gång i veckan ca 20-40% borde bli lagom.
Vattentester i utbildningssyfte och när man märker att nåt är galet, och då i form av dropptester.
Gödning till mina få växter kan jag skippa.
Sen kommer jag nog att fortsätta plugga sambanden i akvariemiljön, men inte börja ändra på det som faktiskt verkar funka.
Vad säger ni govänner, låter det klokt? :)
#55 - 20 november 2011 20:03
japp! :D
#56 - 20 november 2011 20:08
Nu är man ju duktigt sugen att dra igång ett kar till, men då får jag själv flytta ut isf för att få plats. Ett växtkar kanske, eller nåt att driva fram yngel i eller iaf ett nano i hyllan under vitrinskåpet :):):):)
#57 - 20 november 2011 21:46
Rockholger skrev:
Summa summarum av svaren borde bli ungefär: vb en gång i veckan och det är inte jättekinkigt hur mycket vatten man byter. Å ena sidan kan man byta i princip hur mycket som helst. Å andra sidan kanske man inte ska byta för mycket för att undvika alltför mycket av tillsatser från vattenverket. Vb en gång i veckan ca 20-40% borde bli lagom.

Vattentester i utbildningssyfte och när man märker att nåt är galet, och då i form av dropptester.

Gödning till mina få växter kan jag skippa.

Sen kommer jag nog att fortsätta plugga sambanden i akvariemiljön, men inte börja ändra på det som faktiskt verkar funka.

Vad säger ni govänner, låter det klokt? :)


Skulle vara att ett kolfilter är väl värt den lilla investeringen! Då kan du byta 90 % i veckan om du vill!
#58 - 20 november 2011 21:52
#59 - 20 november 2011 21:58

Ja jag testade det i Sverige i somras och det verkade fungera. Hade i och för sig inga bra testgrejor men det såg ut att fungera. Sen finns det nog patroner att stoppa i som är bättre än Julas. Sätter man sedan in 2 st så kan man flytta det sista till position 1 när man byter filter. Sedan skall man nog ta det lite piano när man fyller och har ett sånt filter. Hur som hällst tar ett sånt bort en hel massa skit som kan vara i vattnet.
#60 - 20 november 2011 22:03
det är ett billibilligt sätt att komma igång med mecket, det är mer så jag tänker. Upplever jag att det är det bästa i världen efter ungen så kanske det är värt att köpa ett mer ordentligt system.

Det är ju främst till yngel och så jag vill kunna rena vattnet ordentligt, de andra överlever ju uppenbarligen :) Fick för övrigt macmasteri-yngel ikväll, överlever ett enda så skall jag fira med en ordentlig skvätt ifrån mäsken jag blandade idag :D
#61 - 20 november 2011 22:41
bossep skrev:
Skulle vara att ett kolfilter är väl värt den lilla investeringen! Då kan du byta 90 % i veckan om du vill!


Får jag skjuta in en fråga till Bosse? Vad händer med den lilla "hårdhet" man har i dricksvattnet om man kolfiltrerar? Blir det ännu mjukare?

/Bengt
#62 - 21 november 2011 11:37
det är ett billibilligt sätt att komma igång med mecket, det är mer så jag tänker. Upplever jag att det är det bästa i världen efter ungen så kanske det är värt att köpa ett mer ordentligt system.



Det är ju främst till yngel och så jag vill kunna rena vattnet ordentligt, de andra överlever ju uppenbarligen :) Fick för övrigt macmasteri-yngel ikväll, överlever ett enda så skall jag fira med en ordentlig skvätt ifrån mäsken jag blandade idag :D

Jag skulle installera ett sånt filter med Gardenakopplingar och använda det till allt akvarievatten. Faktiskt även till mäsken!;)
#63 - 21 november 2011 11:38
Ason skrev:
Får jag skjuta in en fråga till Bosse? Vad händer med den lilla "hårdhet" man har i dricksvattnet om man kolfiltrerar? Blir det ännu mjukare?



/Bengt

Nej det påverkar inte hårdheten något namnvärt i alla fall. då får man gå på RO.
#64 - 21 november 2011 11:55
Jah har kört med kolfilter några år nu, det funkar kanon, men framförall det viktigaste med kolfiltret, det är att det tar bort kloraminet, sedan att det blir ett kanon vatten till mina fiskar,det är ju inte fel. jag byter själv ibland 90 % på mina yngelbaljor.Janne malawi.forum24.se

bossep skrev:
Ja jag testade det i Sverige i somras och det verkade fungera. Hade i och för sig inga bra testgrejor men det såg ut att fungera. Sen finns det nog patroner att stoppa i som är bättre än Julas. Sätter man sedan in 2 st så kan man flytta det sista till position 1 när man byter filter. Sedan skall man nog ta det lite piano när man fyller och har ett sånt filter. Hur som hällst tar ett sånt bort en hel massa skit som kan vara i vattnet.
#65 - 21 november 2011 12:24
Jah har kört med kolfilter några år nu, det funkar kanon, men framförall det viktigaste med kolfiltret, det är att det tar bort kloraminet, sedan att det blir ett kanon vatten till mina fiskar,det är ju inte fel. jag byter själv ibland 90 % på mina yngelbaljor.Janne malawi.forum24.se

Exakt min erfarenhet!
#66 - 21 november 2011 12:26
Känns som att det blir kolfilter för mig också. Bra kostnad/effekt-ratio verkar det som. Plus större flexibilitet att göra stora vb vid "ombyggnad" i karet tex.
#67 - 21 november 2011 12:31
Jag vill ju gärna ha en enkel koppling till duschen, kopplingsmöjligheterna är ordentligt begränsade..
#68 - 21 november 2011 12:39
Jag vill ju gärna ha en enkel koppling till duschen, kopplingsmöjligheterna är ordentligt begränsade..
Nöden är uppfinningarnas moder!
#69 - 21 november 2011 12:49
:)
#70 - 21 november 2011 13:57
Här har du en länk hur jag löste det, om du använder nitos snabbkopplingar så finns det övergångar, plus att du slipper vara så orolig att kopplingarna lossar.
Gardenas plastkopplingar kan göra det efter ett tag när slangen blir äldre och hårdnar.Janne http://malawi.forum24.se/malawi-about26.html
Jag vill ju gärna ha en enkel koppling till duschen, kopplingsmöjligheterna är ordentligt begränsade..
#71 - 21 november 2011 14:12
Tack Janne :)
#72 - 21 november 2011 14:24
Ni som kör med kolfilter, tillsätter ni något vattenberedningsmedel?
#73 - 21 november 2011 14:27
Grogga skrev:
Ni som kör med kolfilter, tillsätter ni något vattenberedningsmedel?

Nej
#74 - 21 november 2011 14:29
Kort och koncist. Bra svar!
#75 - 21 november 2011 14:32
Jag kör ju med vanlig slang från duschen, kör blandare-slang-kolfilter-slang, borde funka flådigt :)
#76 - 21 november 2011 15:25
Jag kör ju med vanlig slang från duschen, kör blandare-slang-kolfilter-slang, borde funka flådigt :)
Om du inte har super delux kopplingar som Janne så ha filtret i badkaret elller liknade utifall att. Sen är det bara te och gasa
#77 - 21 november 2011 15:31
Ha ha ha, jag gillar både hängsle och livrem plus att jag är rätt så noga med det jag gör ,sedan är jag nog lite av en pedant.Janne malawi.forum24.se


bossep skrev:
Om du inte har super delux kopplingar som Janne så ha filtret i badkaret elller liknade utifall att. Sen är det bara te och gasa
#78 - 21 november 2011 15:45
Ha ha ha, jag gillar både hängsle och livrem plus att jag är rätt så noga med det jag gör ,sedan är jag nog lite av en pedant.Janne malawi.forum24.se
Skrattar!
Ja du ser ut att ha fin ordning på det du gör. Jag brukar faktiskt försöka få till det också men för att testa blir det ofta lite hipp som happ. Pedant är jag inte utom med vissa saker.
#79 - 21 november 2011 15:53
Äh, det är ju i badrummet. Max en plastback från ikea :)

Sålänge det funkar är jag görnöjd. Har ju bara 5 kar igång, då är det okej att va
Nöjd med det lilla :)
#80 - 22 november 2011 17:07
Kvävecykel

Nitrifikation (nitrit till nitrat) kräver syre för omvandlingen, bakterierna som sköter detta heter nitrobakter, dom tömmer vattnet på syre och skapar nitrat, sen tar en bakterie som heter nitrosomonas över och kör något som kaööas denitrifikation, kräver syrefri miljö (anareob) samt en kolkälla typ vodka för att fungera, när den är klar har man gjort nitrit till nitrat, och sen nitrat till ren kvävgas som luftas bort, skriver från mobilen. Det är segt som helvete, fråga gärna något
#81 - 22 november 2011 23:01
swerik skrev:
Nitrifikation (nitrit till nitrat) kräver syre för omvandlingen, bakterierna som sköter detta heter nitrobakter, dom tömmer vattnet på syre och skapar nitrat, sen tar en bakterie som heter nitrosomonas över och kör något som kaööas denitrifikation, kräver syrefri miljö (anareob) samt en kolkälla typ vodka för att fungera, när den är klar har man gjort nitrit till nitrat, och sen nitrat till ren kvävgas som luftas bort, skriver från mobilen. Det är segt som helvete, fråga gärna något

Jag tror vi avhandlade kvävecykeln i början av tråden. Kanske du kan tag dig tid att titta igenom och sedan kommentera? Det är alltid bra med flera vinklar.
Just Nitrobacters vara eller inte vara kan vara intresant med fler vinklar på.
#82 - 23 november 2011 06:18
bossep skrev:
Jag tror vi avhandlade kvävecykeln i början av tråden. Kanske du kan tag dig tid att titta igenom och sedan kommentera? Det är alltid bra med flera vinklar.

Just Nitrobacters vara eller inte vara kan vara intresant med fler vinklar på.



ålright, pallade inte med att läsa 5 sidor från telefonen, tänkte mest att jag slänger in lite fakta bara, kanske någon som uppskattar,
Men insåg nu att jag beskrivit fel...

Nitrifikationen är en 2stegs process,
steg 1:
Nitrosomonas fixar amonium till nitriat, nitrobacter fixar nitrat till nitrat..
för att effektivt omvandla amonium till nitrit vill man ha ett pH som är mindre än 7.
#83 - 23 november 2011 07:48
Du knyter ihop tråden på ett fantastiskt sätt! Haha :D
#84 - 23 november 2011 08:18
swerik skrev:
ålright, pallade inte med att läsa 5 sidor från telefonen, tänkte mest att jag slänger in lite fakta bara, kanske någon som uppskattar,

Men insåg nu att jag beskrivit fel...



Nitrifikationen är en 2stegs process,

steg 1:

Nitrosomonas fixar amonium till nitriat, nitrobacter fixar nitrat till nitrat..

för att effektivt omvandla amonium till nitrit vill man ha ett pH som är mindre än 7.


Malawi föredrar högre ph än så. Innebär det att Malawikar bör ha tätare och större vb än andra akvarier?
#85 - 23 november 2011 21:25
Rockholger skrev:
Malawi föredrar högre ph än så. Innebär det att Malawikar bör ha tätare och större vb än andra akvarier?
nja, min förklaring tillämpar man vid kväverening på reningsverk osv, vilket betyder att du släpper ut behandlat vatten i tex sjön när du kört det genom processen en gång, samt att man har utsläpps krav från myndigheter osv...
i ett akvarium pågår en kväverening dygnet runt, med samma vatten och behöver då inte vara 100% optimal

Bara gissar och tänker fritt nu, med huvudet på kudden ;)
#86 - 23 november 2011 22:01
Jag jobbar också med vattenrening bland mycket annat. Det är som swerik säger lite skillnad.
Men båda världarna har en hel del att lära från varandra.
Dock är kväve cykeln alltid den samma men vi går ofta tillväga lite olika. I ett reningsverk går det mesta vattnet igenom 1 gång som swerik säger medans vi låter det snurra runt i ett akvarium.
Den största skillnaden är att vi avbryter cykeln efter Nitrifiering i ett akvarium. Vi ersätter helt enkelt denitrifieringen med vattenbyten.
Ovanstående stämmer på ett akvarium utan en massa växter. Tar vi med växterna blir det en helt annan sak. Då lyfter vi ut näringsämnen när vi rensar och gallrar. Detta kan då liknas vid denitrifiering fast vi tar bort en massa annat med såsom fosfor och kol.

Just nu jobbar jag med 2 saker.
1 är att använda flytväxter för att lyfta ut kväve och fosfor från en starkt förorenad sjö. Vi är fortfarande i ett testskede och har plockat ut ca 100 000 ton biomassa under ett år. Just nu testar vi att röta växterna(1,5 ton per dag) och göra biogas och flytgödsel av dessa. Det intressanta är att vi kan göda med kväve för att absorbera mer fosfor. Att sedan en hel massa kol försvinner ur vattnet är en extra bonus vi inte räknat med. Det försvinner mer kol än vad växterna kan tänkas ta till sig. Troligtvis beror detta på bakterie aktivitet i rotsystemet.

2 Vi håller på att bygga ett relativt litet system för odling av Tilapia. Där återcirkulerar vi vattnet genom sandbäddar där vi har grönsaker. Detta kan kanske liknas med ett våtmarks system på steroider. Skillnaden är att vi skördar biomassa konstant. Vi har också traditionell de nitrifiering och polering efter sandbäddarna.
#87 - 23 november 2011 22:09
Jag MÅSTE åka till Guatemala, bjuder du på kaffe efter nyår? :D
#88 - 23 november 2011 23:39
Jag MÅSTE åka till Guatemala, bjuder du på kaffe efter nyår? :D

Absolut, troligtvis kan jag bjuda på egenodlat! Troligtvis får jag hit en Norrman eller två som vill ut och fånga fisk!
Skall du hänga med?
#89 - 24 november 2011 07:17
Det låter jäkligt kul! Ska kolla med regeringen här hemma och se ifall hon släpper iväg mig en vecka eller två :)

Efter jul finns det gott om tid :D
#90 - 24 november 2011 15:37
Det låter jäkligt kul! Ska kolla med regeringen här hemma och se ifall hon släpper iväg mig en vecka eller två :)



Efter jul finns det gott om tid :D
Nu är vi riktigt OT!
även om det finns mycket Nitrit och Nitrat i Guatemala!











Annons