Nitrit (igen..)

#1 - 9 augusti 2008 15:39
Då är de så att jag lyckats få nitrit igen! :mad:

Fast denna gången i mitt 60 liter. Jag tog vatten från 300 litern när jag startade upp de, och det stog tomt i över en vecka utan fisk..

Fiskarna har gått i ca 1,5 vecka i karet nu, och idag upptäckte jag nitrit, jag har dock inte gått och mätt varje dag, men nitriten har kommit upp i 0,5 mg/l.

Jag undrar om jag kan göra ett stort vatten byte på 60 litern och fylla på med vatten från 300 litern som är fullt friskt?

Eller ska jag dosera med nitrit killer som hjälpte sist? Eller både och?

/mvh emil
#2 - 9 augusti 2008 16:22
Gör ett vattenbyte på 50% med friskt vatten så kommer du ner ganska bra med nitriten. Om du ska pytsa i kemikalier mot nitrit får någon annan svara på då jag personligen inte använder detta.
Håll koll på värdena var dag och fortsätt med vattenbyten så länge du har höga nivåer av nitrit.

Att du fick nitrit i karet beror med alla säkerhet på att du inte lade i ett fåtal fiskar från början, så de få goda bakterier du fick med akvarievattnet fick inget käk från fiskarna och blev då borta till slut.
#3 - 9 augusti 2008 16:27
"Gör ett vattenbyte på 50% med friskt vatten så kommer du ner ganska bra med nitriten"

Enligt vad jag har läst så ska man inte göra vattenbyte när man har nitrit, de förvärar bara saken. Kanske har fel, säg till isf.

"beror med alla säkerhet på att du inte lade i ett fåtal fiskar från början"

Hängde inte med där riktigt, menar du att jag la i för mycket eller för lite fiskar i början?
#4 - 9 augusti 2008 16:53
Ta och krama ur ett filter från 300L karet.
Blir skitit men då får filtret en massa fina bakterier.
#5 - 9 augusti 2008 17:02
...

Jag undrar om jag kan göra ett stort vatten byte på 60 litern och fylla på med vatten från 300 litern som är fullt friskt?

Eller ska jag dosera med nitrit killer som hjälpte sist? Eller både och?

#6 - 9 augusti 2008 17:28
BUMP. Vill ha svar så snart som möjligt så jag kan börja fixa.
#7 - 9 augusti 2008 18:13
Om du har ett fungerande 300 liters så ta allt vatten därifrån!!!
#8 - 9 augusti 2008 18:18
Lite grus som du håvar över utan att skölja rent det är bra oxå
#9 - 9 augusti 2008 19:39
Det är bland annat jag som förespråkar att man inte skall byta vatten vid nitrit och nystart av akvariet pga av att jag anser att vårt vattenledningsvatten oftast saknar mycket av de molekyler (organiska) som behövs för att inte få ett "aggresivt" vatten. Alla håller inte med om detta. Men i ditt fall så har du en annan situation i och med att du har ett stort akvarium igång. Byt med vatten därifrån (det vattnet innehåller de ämnen som jag anser vara bra) och gör som flera sagt - krama ut filtret från det gamla akvariet i det nya - helst varje dag. Men viktigast av allt - stoppa matningen.

MVH Lasse
#10 - 9 augusti 2008 20:55
Tyvärr så fick jag inte svaret så fort som jag ville, så jag la i en dos med nitrit killer, så jag ska sluta mata i 4 dagar nu så får vi se hur värderna ser ut på onsdag..

Men tack Lasse för ett lärorikt svar! Tack ni andra också. :)
#11 - 9 augusti 2008 20:58
[quote=beerzon;1175706
"beror med alla säkerhet på att du inte lade i ett fåtal fiskar från början"

Hängde inte med där riktigt, menar du att jag la i för mycket eller för lite fiskar i början?[/quote]
Att du inte lade i någon fisk alls från starten menade jag:). Hoppas att det går bra med(mot;)) nitriten nu.
#12 - 9 augusti 2008 21:10
Du borde gå fint, jag ville bara lära mig andra lösningar, inte så kul att behöva gå och köpa medel mot sånt och annat hela tiden, fast jag hade ju nitrit killer hemma denna gången. :)

Annons