Hejsan alla.
Jag har ett 240 liters akvarium som tyvärr på grund av läcka i det gamla akvariet alldeles för snabbt fick sina invånare inflyttade. Det hade bara stått i en dag när de första fiskarna flyttade in för jag hade ingen annanstans att göra av dom. Därför blev det från början alldeles för snabbt invånare i karet som nu hyser en stim neontetror, lite platys, en kampfisk och 4 Blå Guramis.
Saken är den att fiskarna ser ut att må bra. De simmar och leker och är ständigt hungriga och ingen fisk har dött men jag har ändå problem med nitrit märker jag när jag tar tester på vattnet. Det blir för mycket rosa enligt testet och jag funderar på hur jag ska göra nu innan fiskarna börjar bli sjuka.
Jag byter vatten ofta, nästan varje dag, för jag har någonstans fått för mig att det är bra att göra det nu när akvariet inte fick "gro" som det skulle och jag försöker också rensa bort så mycket avfall från botten som jag kan så att vattnet ska vara så OK som möjligt. Jag har lärt mig att jag ska låta bli filtret så de nyttiga bakterierna hinner sätta sig och jag häller i Nitrivec just nu varje dag. Ändå ger sig inte Nitriteländet. Så nu är frågan, vad mer kan jag göra?
Hade jag haft pengar hade jag skaffat ett kar till men det finns det ingen möjlighet till nu så jag hoppas det går att ordna på andra sätt.
Finns det andra medel än just Nitrivec som är starkare/bättre eller finns det något annat man kan göra?
Sen funderar jag också på sanden, jag har ganska småkorning sand i akvariet och när jag försöker rensa bort avfall och sånt kanske jag ska köra med total sandtvätt, eller räcker det med att rensa just bara på ytan.
Hoppas nu någon kan hjälpa en orolig amatör