Nitrit i nystartat Akvarie

#1 - 5 juni 2006 00:15
Hejsan alla.

Jag har ett 240 liters akvarium som tyvärr på grund av läcka i det gamla akvariet alldeles för snabbt fick sina invånare inflyttade. Det hade bara stått i en dag när de första fiskarna flyttade in för jag hade ingen annanstans att göra av dom. Därför blev det från början alldeles för snabbt invånare i karet som nu hyser en stim neontetror, lite platys, en kampfisk och 4 Blå Guramis.

Saken är den att fiskarna ser ut att må bra. De simmar och leker och är ständigt hungriga och ingen fisk har dött men jag har ändå problem med nitrit märker jag när jag tar tester på vattnet. Det blir för mycket rosa enligt testet och jag funderar på hur jag ska göra nu innan fiskarna börjar bli sjuka.
Jag byter vatten ofta, nästan varje dag, för jag har någonstans fått för mig att det är bra att göra det nu när akvariet inte fick "gro" som det skulle och jag försöker också rensa bort så mycket avfall från botten som jag kan så att vattnet ska vara så OK som möjligt. Jag har lärt mig att jag ska låta bli filtret så de nyttiga bakterierna hinner sätta sig och jag häller i Nitrivec just nu varje dag. Ändå ger sig inte Nitriteländet. Så nu är frågan, vad mer kan jag göra?
Hade jag haft pengar hade jag skaffat ett kar till men det finns det ingen möjlighet till nu så jag hoppas det går att ordna på andra sätt.
Finns det andra medel än just Nitrivec som är starkare/bättre eller finns det något annat man kan göra?
Sen funderar jag också på sanden, jag har ganska småkorning sand i akvariet och när jag försöker rensa bort avfall och sånt kanske jag ska köra med total sandtvätt, eller räcker det med att rensa just bara på ytan.

Hoppas nu någon kan hjälpa en orolig amatör
#2 - 5 juni 2006 02:56
kan inte göra så mycke mer än du redan gör.

matar du nåt ?
hur mycket nitrit visar testet att du har ?

vattenbyte är det enklaste och snabbaste sättet att få ner nitrit på så det är bara att fortsätta med det sålänge nitrittestet visar att det finns.
#3 - 5 juni 2006 07:03
Tja, jag skulle nog sluta rota runt i sanden ett tag. Ta bara bort det "synligaste" vid vb. Håll nitriten nere mha vattenbyten och låt bli att mata några dar. När karet stabiliserats och då kan du börja städa ordentligt igen(eller skaffa innevånare som städar åt dig).
#4 - 5 juni 2006 08:13
[quote=walentine]
Hade jag haft pengar hade jag skaffat ett kar till men det finns det ingen möjlighet till nu så jag hoppas det går att ordna på andra sätt.
Finns det andra medel än just Nitrivec som är starkare/bättre eller finns det något annat man kan göra?
Hoppas nu någon kan hjälpa en orolig amatör[/quote]

Jag har haft samma problem som du och det gick bra till slut. Inga fiskar blev sjuka och dog.

Jag körde först med Nitrivec och vattenbyten ett par ggr/dag. När inte det hjälpte gick jag över till Denitrol, som jag tycker är bättre faktiskt. Och något som heter Toxivec. Det tog ner nitrit på någon dag!

Jag fick också tipset att ha i salt i vattnet för att fiskarna inte ska ta skada av nitriten.

Tråden jag startade heter "Nitriteländet".

Lycka till! Det kommer säkert att gå bra, det gjorde det för mig!!! :)
#5 - 5 juni 2006 08:56
[QUOTE=walentine]Finns det andra medel än just Nitrivec som är starkare/bättre[/QUOTE]

Ja det finns det faktiskt. Sera har tagit fram en produkt för just såna här mer akuta situationer. Den heter Toxivec. Och sen håller jag med Birgitta om att Denitrol (JBL) är en effektivare bakteriekultur än Nitrivec.

[QUOTE=walentine]eller finns det något annat man kan göra?[/QUOTE]

Mata sparsamt. Håller med Raven om att du inte ens behöver mata varje dag nu under de första veckorna. Det brukar ta ca en månad innan bakterierna har hunnit etablera sig ordentligt.

Lycka till!
#6 - 5 juni 2006 09:25
Du nämde att du hade ett gammalt kar som du har flyttat fiskarna ifrån .
Har du möjlighet att flytta med det gammla filtersystemet till det nya karet så brukar det vara ett plus.Om du inte redan hade gjort detta .

All lycka till dig.
Mvh jonny
#7 - 9 juni 2006 03:10
Jag satte i pumpen från det gamla karet också i början så de fick snurra runt lite.
Det är ingen skillnad än på nitriteländet, det går snarare uppåt. Nyss låg det på runt 1.0 enligt mätningen. Jag börjar fundera på om Nitrivec innehåller enbart vatten. Har snart lagt ut en förmögenhet på det där. Byter vatten varje dag men fortfarande ingen lösning :(
Fattar inte vad felet är. Jag har ett lika stort kar på jobbet med ungefär samma sorts fiskar i och samma sorts växter. Det karet har aldrig haft nitrit och det sattes upp exakt samma en gång i tiden med en massa fiskar i nästan direkt. Enda skillnaden på dom två karen är sanden, min hemma är mer finkornig. Kan det vara den som spökar? Samtidigt borde väl snart alla dessa liter med nitrivec ge resultat? Annars kan jag ju strunta i att hälla i det där.

Borde jag inte lugna mig med vattenbytena? Vet inte om jag är ute och cyklar men det känns lite som att om jag fortsätter byta så här ofta slänger jag väl också ut de nyttiga bakterierna? Har också läst runt lite och ser att en del tycker att täta vattenbyten är bäst, medans andra tycker att stort vattenbyte och sen massor med nitrivec och sedan lugna sig lite är det man ska köra på.

Sen en fråga om Toxivec. Detta ska ju vara starkare men en sade till mig att Toxivec dödar växter. Stämmer detta? Annars kanske jag får testa det medlet istället

Hata Nitrit!
Usch, detta e jobbit
#8 - 9 juni 2006 03:20
sand och grus gör skillnad, med en grusbotten får man lite cirkulation som även den hjälper till med nitrifikationen men inte mycke.

1ppm nitrit, byt vatten omedelbart då det är mer än tillräckligt för att skada fiskarna.
du kan ha i lite salt för att underlätta för fiskarna, typ 1dl per 100liter.
dock ska man va försiktig med vissa malar då dom kan va känsliga mot salt.
ska va jodfritt och helst klumpförebyggandemedel fritt.
försök få tag på jbl's denitrol, en del tycker den är bättre än nitrivec.

att bara sluta med vattenbyten i detta läge är inte bra då fiskarna tar ännu mer skada då nitriten dels finns kvar dels ökar, däremot kan du ha i sera toxivec som efter ett par timmar kan reducera nitrit rätt bra.

du häller väl i nitrivec efter vattenbytet ?
vattnet i sej innehåller ytterst få bakterier och en försvinnande liten del om man jämför med filtret till exempel.

de du skulle kunna göra är att du på morgonen gör ett större vattenbyte minst 50% helst mer.
ska va så nitriten ligger på max 0.2ppm.
sen har du i denitrol/nitrivec men mycket större dos än vad som står på flaskan.
sen under dagen håller du koll på nitriten och går den över 0.3-0.5ppm så häller du i lite sera toxivec och fortsätter hålla koll på nitriten.

kan inte säga om detta skulle funka i praktiken men kan inte se några hinder för det.
genom vattenbytet får du ju bort den mesta nitriten, sen när du häller i stor dos av denitrol/nitrivec så får du ner mycke bakterier.
sen skippar du vattenbyte så att bakterierna får lite tid på sej att fasta på inredning sand filtermassa och liknande, skulle nitriten gå upp häller du i toxivec som neutraliserar nitrit mer akut och kan då undvika vattenbyte och ge mer tid till bakterierna.

denitrol/nitrivec är för långsiktigt bruk och behöver tid på sej för att komma igång.
toxivec däremot är för akut bruk och fungerar bara kortsiktigt.
#9 - 9 juni 2006 05:20
Innan man får så höga värden av nitrit är det höga värden av ammonium.
Normalt ökar ammoniumvärdet de första ca 7 dagarna för att sedan sjunka när Nitrosomonas bakterier börjar "bryta" ner ammoniumet till nitrit.
Nu har du för få nitrobacter bakterier och när du tillsätter nitrivec tillsätter du både nitrobacter och nitrosomonas bakterien så jämnvikten mellan nedbrytningsbakterierna blir fortfarande fel.

Den obalansen blir det om man har för många fiskar från början och/eller för litet filter.
Enligt Sera så är 1,6 mg/l skadligt, 3,3 mg/l farligt, 16,5 mg/L mycket giftig.

Läs om akvarievatten här http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/f-106.html
#10 - 9 juni 2006 07:38
[quote=walentine]Sen en fråga om Toxivec. Detta ska ju vara starkare men en sade till mig att Toxivec dödar växter. Stämmer detta? Annars kanske jag får testa det medlet istället.[/quote]

Jag har använt Toxivec en hel del och jag har inte märkt att det dödar växterna...
Det tog bort min nitrit i alla fall. Köper hellre nya växter i så fall än har nitrit som fiskarna mår dåligt av!
#11 - 9 juni 2006 08:01
Nitrivec är ju en balanserad blandning av nerbrytningsbakterierna. Men vad är denitrol? Om den tar bort nitriten akut genom att neutralisera den som någon sade innan så arbetar den ju helt och hållet mot målet, Ett nitritfritt akvarium. Du fyller på med bakterier men svälter dem genom att neutraisera maten. Detta borde ju förskjuta obalansen som som kramfors nämner.

Wallentine: Om du har ett fungerande nitritfritt kar på jobb så tycker jag att du skall ta med lite filter/bottenslam från det och stoppa i ditt kar, det är effektivare än nitrivec. Jag brukar mäta och övervaka nitritoppar, men aldrig åtgärda med vb innan jag ser symptom på fiskarna. Då byter jag omedelbart 50% och sen är det bara att vänta. Det har hänt en gång att jag behövde byta två gånger, men det tillhör ovanligheterna. Jag inbillar mig att höga nivåer tillfälligt är mindre skadligt på sikt än låga nivåer under en lång tid. Jag vill få igång mitt kar snabbt och inte hålla på att fördröja det med vattenbyten om det inte behövs. Under uppkörningen matar jag bara ytterst lite varje dag.
MVH
Magnus
#12 - 9 juni 2006 08:10
Vad jag förstår så är Denitrol samma sak som Nitrivec, fast kanske starkare (mer bakteriekultur?) eftersom det verkar fortare, enligt min erfarenhet...
#13 - 9 juni 2006 13:02
[QUOTE=walentine]Jag satte i pumpen från det gamla karet också i början så de fick snurra runt lite.
Det är ingen skillnad än på nitriteländet, det går snarare uppåt. Nyss låg det på runt 1.0 enligt mätningen. Jag börjar fundera på om Nitrivec innehåller enbart vatten. Har snart lagt ut en förmögenhet på det där.[/QUOTE]

Hur länge lät du det gamla filtret gå i det nya akvariet? Bakterierna behöver tid på sig för att föröka sif och etablera sig ordentligt i ett nytt akvarium. Det tar ju 4-6 veckor innan akvariet kan räknas som färdigcyklat. Det är ju även därför som du inte märker några omedelbara resultat av att tillsätta Nitrivec.

[QUOTE=Topfrog]Om du har ett fungerande nitritfritt kar på jobb så tycker jag att du skall ta med lite filter/bottenslam från det och stoppa i ditt kar, det är effektivare än nitrivec.[/QUOTE]

Jättebra tips! Skynda dig hem bara så bakterierna inte hinner dö på vägen.

[QUOTE=Birgitta W]Vad jag förstår så är Denitrol samma sak som Nitrivec, fast kanske starkare (mer bakteriekultur?) eftersom det verkar fortare, enligt min erfarenhet...[/QUOTE]

Det stämmer. Denitrol är bakteriekultur precis som Nitrivec, fast effektivare.
#14 - 9 juni 2006 14:30
[QUOTE=Birgitta W]Vad jag förstår så är Denitrol samma sak som Nitrivec, fast kanske starkare (mer bakteriekultur?) eftersom det verkar fortare, enligt min erfarenhet...[/QUOTE]

Äh förlåt, jag menade toxivec när jag skrev denitrol. Man blir lite förvirrad av alla preparat. Men filterslam är fortfarande det bästa.
MVH
Magnus
#15 - 9 juni 2006 14:45
[QUOTE=Tropfrog]Jag inbillar mig att höga nivåer tillfälligt är mindre skadligt på sikt än låga nivåer under en lång tid. [/QUOTE]

Jag inbillar mig samma sak. :)

Med salt i vattnet överlever fiskarna en spik. Detta gäller dock inte ammonium som ger allvarliga frätskador på en gång.
#16 - 9 juni 2006 16:20
Jag får fortsätta med vattenbytena helt enkelt ett tag till då. Var nere på Baushaus idag och införskaffade mig en slang. Det förenklar ju det hela lite. Jag drömmer mardrömmar om spänner fulla med vatten just nu :)

När det gäller salt...
Menar ni Ektozon när ni talar om salt? Sånt har jag hemma.
Eller menar ni annat salt och om ni menar det. Hur mycket per liter salt ska man slänga i då?

Tack föresten för all hjälp man får! Ni är enna änglar här :)
#17 - 9 juni 2006 16:46
[quote=walentine]När det gäller salt...
Menar ni Ektozon när ni talar om salt? Sånt har jag hemma.
Eller menar ni annat salt och om ni menar det. Hur mycket per liter salt ska man slänga i då?[/quote]

Jag kör med grovsalt (jodfritt, viktigt!!!). Löser upp det i litet vatten. Men Ektozon borde ju gå lika bra, när du nu har det hemma. Använder inte det eftersom det är onödigt dyrt.
Jag brukar ha i en msk till 50 liter, kanske kan man ha i mer...
#18 - 9 juni 2006 18:35
Detta gäller dock inte ammonium som ger allvarliga frätskador på en gång.

Du menar amoniak va;).

Jag kör med grovsalt (jodfritt, viktigt!!!).

Att jod skulle vara giftigt för fiskarna beror på ett missförstånd där jod förväxlas med jodid. Detta att jämför med begräppsförvirringen mellan klor och klorid.

Jod är ett spårämne som om det fattas leder till struma. Mängderna som finns tillsatt i koksalt är totalt ofarligt fölr fiskarna, snarare bra för dem.

Förlåt, det här inlägget får mig att verka som värsta messersmithern eller vad det heter, det var inte meningen. Men rätt skall vara rätt:)
MVH
Magnus
#19 - 9 juni 2006 18:44
Salt har diskuterats på div Koi forum och "de lärde" anser att till dammfiskar ska det vara jodfritt och utan klumpförebyggande medel, salttabletter.
Sedan gör var och en som den vill.
#20 - 9 juni 2006 18:58
[QUOTE=Kramfors]Salt har diskuterats på div Koi forum och "de lärde" anser att till dammfiskar ska det vara jodfritt och utan klumpförebyggande medel, salttabletter.
Sedan gör var och en som den vill.[/QUOTE]

Vilket bara bevisar att samma missförstånd förekommer bland dammmäniskor som inom sötvattensakvarister. Saltakvarister har lärt sig att jod är ofarligt för djuren och många tillsätter det regelbundet för att motverka struma. Nu är ju inte risken för struma lika stor hos sötvattensfiskar som hos en del saltvattensfiskar, men det är likväl ofarligt att tillsätta i de mängder som kommer med koksaltet. Jodid däremot är ett rent gift som aldrig bör förekomma i varesig akvarium eller livsmedel.
MVH
Magnus
#21 - 9 juni 2006 19:54
Vad är det för skillnad på Natriumjodid kaliumjodid.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jod
#22 - 9 juni 2006 23:12
Det går faktiskt ner nu med nitritet! Klockan 22 tog jag ett test och då hade det gått ner till hälften av gårdagen.
Så det känns skönt!

Det tråkiga är att ungefär 1 min efter att jag sagt "jippie" till testet fick min kanin något som vi tror är en hjärnblödning. Så det fick bli snabbt jourbesök till djurdoktorn för den sista vilan.
Man är helt chockad nästan. Hade haft honom i nästan 8 år.

Så nu har man "bara" fiskar och katter kvar *snyft*
#23 - 10 juni 2006 08:18
Rekommenderat dagligt intag: Barn 40-120 μg, män och kvinnor 150 μg (gravida/ammande 175/200 μg). Se vidare RDI-tabell.

De största jod-källorna i maten är jodberikat salt, fisk och skaldjur. Måttliga källor är mejeriprodukter och ägg. Även alger är en rik jodkälla.

Totalt offtopic karamfors, men tror du att ett ämne som är viktigt för människorna och som finns i största koncentrationerna i salt,fisk, skaldjur och alger är giftigt för fiskarna?

Vad det är för skilnad på kaliumjodid och natriumjodid är att det ena inehåller kalium, det andra natrium. Ämnenas egenskaper har jag ingen aning om då jag inte är varken kemist eller toxikolog.

Walentine: Vad skönt att det ger sig.

MVH
Magnus
#24 - 10 juni 2006 13:49
Tog nytt test nyss. Nitritet är nere på 0.3! :)

Ska göra ett vattenbyten som jag tänkte så ska skiten nog ner på noll :)
#25 - 10 juni 2006 14:36
Jag anser att ett vattenbyte nu är klart onödigt. Bakterierna måste ha något att äta annars så växer de inte till. 0,3 är inte på långa vägar farligt för dina fiskar.
MVH
Magnus
#26 - 10 juni 2006 15:39
[QUOTE=walentine]Det tråkiga är att ungefär 1 min efter att jag sagt "jippie" till testet fick min kanin något som vi tror är en hjärnblödning. Så det fick bli snabbt jourbesök till djurdoktorn för den sista vilan.[/QUOTE]

Åh nej vad hemskt [:(] Beklagar sorgen!
#27 - 15 juni 2006 19:32
[QUOTE=Tropfrog]Du menar amoniak va;).

Att jod skulle vara giftigt för fiskarna beror på ett missförstånd där jod förväxlas med jodid. Detta att jämför med begräppsförvirringen mellan klor och klorid.

Jod är ett spårämne som om det fattas leder till struma. Mängderna som finns tillsatt i koksalt är totalt ofarligt fölr fiskarna, snarare bra för dem.

Förlåt, det här inlägget får mig att verka som värsta messersmithern eller vad det heter, det var inte meningen. Men rätt skall vara rätt:)
MVH
Magnus[/QUOTE]

Har fått svar från en kemist om jod han skriver citat:
Grundämnet jod är vid rumstemeratur mörka kristaller som avger jodgas (man kallar detta att de sublimerar). Jod är inte särskilt lösligt i vatten men löser sig i vanliga lösningsmedel. Jod är bakteriedödande och mycket korrosivt.
Salt med jod innehåller en tillsats av jodid (ofta kaliumjodid). Joderat salt i Sverige innehåller ca 5mg/100g salt. Halten är anpassad så vi människor ska få i oss lagom mycket jod i maten så sköldkörteln fungerar som den skall. Havsvatten innehåller naturligt jodid i mycket små mängder (ca 0,3 mg/1000 l). SÅ använd INTE joderat salt i vattnet till dina fiskar eftersom jodhalten i vattnet då blir väldigt mycket högre än vad den är i havsvatten.

Tja hur är det, kanske bäst att använda rent vakuumsalt.
#28 - 18 juni 2006 00:24
Resultat i VM i Nitrit: Walentine - Nitrit: 1-0

Kan berätta att mitt lilla kar nu är friskt :) De senaste dagarna har ingen Nitrit alls visat sig på testen, men Gud vilket jobb det varit.

Jag var ju nere på 0.3 men sen gick det upp igen, och då lessna jag. Jag blev faktiskt så less så jag funderade på att skita i allt och skaffa mig ett marsvin istället. För jag hade ju lyssnat på många här och jag gjorde enorma vattenbyten och ingen mat. Till slut skrek fiskarna "MATA OSS" och samtidigt ville inte Nitritet ge upp men skam den som ger sig så jag gjorde sedan istället så att jag tog lite av alla tips och satte ihop det till ett:

Jag gick och köpte 500 ml Nitrivec. Sedan gav jag mina stackars fiskar lite mat och gjorde efter en timme ett 60% vattenbyte. Efter det fick karet stå i 2 timmar och sedan hällde jag i 500 ml Nitrivec på en gång samtidigt som jag skrek en mening som bland annat innehöll orden, "Försvinn, Nitrith-lvete, hatar dig"
Efter denna kur fick karet stå i 2 dygn utan vare sig mat eller vattenbyten och sen var nitritet borta.

Tack alla för hjälpen och det hälsar både jag och mina fiskar! :)
#29 - 18 juni 2006 17:46
Vad skönt att problemet är borta. Det låter som att du har gjort rätt. Att helt sluta mata är nog inte så bra. Att däremot göra ett stort vattenbyte och sen överdosera bakteriekultur verkar vara bra åtgärder.

Annons