Nitrit i kranvatten???

#1 - 10 januari 2016 16:32
Funderar på det med nitrit, tycker jag alltid får det högt...
Har ett omiordningställt akvarium 350l
Kollar nitrit med dropptest och det visar 1,6 mg/L dvs högt, eller???

Kollar kranvatten och det visar lika!

Ska det vara så, tycker jag aldrig kan få bort den orange färgen i dropptestet och komma under 0,9 mg/L

Hur ska man få det närmare noll???

Eller visar testet fel då det indikerar nitrit i kranvattnet???
#2 - 10 januari 2016 16:41
Har nog svårt att tro att det kan vara nitrit i kranvattnet. Nitrat däremot är inte så ovanligt.
#3 - 10 januari 2016 16:44
Nä, tycker med det är konstigt...
Då är förklaringen att dropptestet visar fel???
Kan dropptester bli för gamla?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 januari 2016 16:56
Ja dropptester kan definitivt bli för gamla. Det skall stå ett bäst före datum på förpackningen och när de väl har öppnats första gången så är hållbarheten väldigt begränsad. En påbörjad förpackning skall också bara vara öppen de sekunder som man testar och sedan skall de förvaras svalt.
#5 - 10 januari 2016 17:16
Har kört med "Tropical" NO2 test.

Kanske bäst köpa nått nytt då ;-)

Nått som rekommenderas?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 10 januari 2016 17:19
[QUOTE=Aquabacke;n2348156]Har kört med "Tropical" NO2 test.

Kanske bäst köpa nått nytt då ;-)

Nått som rekommenderas?[/QUOTE]
Jag har dålig koll på tester så jag kan inte rekommendera något fabrikat.
#7 - 10 januari 2016 18:56
Jag kör tropical och de har fungerat bra. Är däremot skeptisk till att de skulle vara så känsliga. Jag har inte behandlat mina tester så snällt men de har aldrig blivit dåliga.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 10 januari 2016 19:20
[QUOTE=Juni;n2348162] Är däremot skeptisk till att de skulle vara så känsliga. Jag har inte behandlat mina tester så snällt men de har aldrig blivit dåliga.[/QUOTE]
Hur vet du att de inte är dåliga?

#9 - 10 januari 2016 22:11
Nej, det har du ju rätt i...😂 Vattnet är klart, fiskarna mår bra och värdena visar stabilt. Så jag har utgått från att de är bra! Jag har fått en jättebra biologi /kemi/kretslopp i mitt kar. Problemet för mig är min Venestus som fungerar som Hannibal Lector nattetid. Samtidigt är han kungen i karet och underbar att titta på, så jag kan inte välja bort honom! Dock ingen fisk jag hade valt själv!

Annons