Nitrit i fisklöst akvarium?!?

#1 - 9 september 2006 12:52
Hej,
var till zoobutiken idag och gjorde ett vattenprov och det visade sig att vårt nitritvärde var högt. Men vi har ingen fisk i akvariet än så då är min fråga. Hur fungerar det? :confused: Har fått för mig att nitrit tillkommer först efter att fisk flyttat in i akvariet.

Akvariet har varit i gång i en vecka idag. Innehållet är stenar, grus, växter och en rot. Jag har använt mig av vattenberedning (Tetra AquaSafe), växtnäring (TetraPlant FloraPride) och bakteriekultur (API Stress Zyme) enligt anvisning på förpackningarna. De första två i samband med att akvariet startades upp i söndags och bakteriekulturen i tisdags. Kan dessa ha någon påverkan på detta?

Ska göra 30% vattenbyte idag och om tre dagar var det tips jag fick i butiken.

Blir nog en tur till butiken för att köpa egna tester i morgon. Så jag kan ha lite koll själv.

Tacksam för svar, Zazza
#2 - 9 september 2006 13:11
Nitriten kommer så fort det finns proteiner som bryts ned i akvariet. I ditt fall är det troligen döda växtdelar och döda bakterier som står för nitriten. Det spelar ju heller ingen roll så länge du inte har fisk i akvariet.

Mitt tips: gör vattenbytet, mata dagligen med en _liten_ dos torrfoder (som ruttnar och ger mat åt bakterierna) och om cirka en vecka kan du testa vattnet igen. Det borde då vara fritt från ammoniak och nitrit, och akvariet klart att tas i bruk.
#3 - 9 september 2006 13:27
Azur skrev:
Nitriten kommer så fort det finns proteiner som bryts ned i akvariet. I ditt fall är det troligen döda växtdelar och döda bakterier som står för nitriten. Det spelar ju heller ingen roll så länge du inte har fisk i akvariet.

Mitt tips: gör vattenbytet, mata dagligen med en _liten_ dos torrfoder (som ruttnar och ger mat åt bakterierna) och om cirka en vecka kan du testa vattnet igen. Det borde då vara fritt från ammoniak och nitrit, och akvariet klart att tas i bruk.

Tack för svaret! :) Det är mycket att ta in när man är helt novis Testar med vattenbyte och att "mata" vårt fisklösa akvarium då. // Zazza
#4 - 9 september 2006 14:57
zazzarini skrev:
Hej,

var till zoobutiken idag och gjorde ett vattenprov och det visade sig att vårt nitritvärde var högt. Men vi har ingen fisk i akvariet än så då är min fråga. Hur fungerar det? :confused: Har fått för mig att nitrit tillkommer först efter att fisk flyttat in i akvariet.

Akvariet har varit i gång i en vecka idag. Innehållet är stenar, grus, växter och en rot. Jag har använt mig av vattenberedning (Tetra AquaSafe), växtnäring (TetraPlant FloraPride) och bakteriekultur (API Stress Zyme) enligt anvisning på förpackningarna. De första två i samband med att akvariet startades upp i söndags och bakteriekulturen i tisdags. Kan dessa ha någon påverkan på detta?

Ska göra 30% vattenbyte idag och om tre dagar var det tips jag fick i butiken.

Blir nog en tur till butiken för att köpa egna tester i morgon. Så jag kan ha lite koll själv.

Tacksam för svar, Zazza
Använde affären stickor till att mäta vattnet?Jag var en gång nere i min affär för att mäta vattnet då det visade att det var nitrit i vattnet jag köpte då dyra medel för att det skulle försvinna och ett eget dropptest kom hem och testade det med dropptestet det visade ingen nitrit alls.Sen dess litar jag inte alls på stickorna,om det var sådana dem använde förståss:)
#5 - 9 september 2006 15:31
Teststickor & testpapper är värre än värdelösa. Dropptest är det som gäller.
#6 - 9 september 2006 16:05
Hej Stene...
Nej, de testade med dropptest och erbjöd mig att komma in till dem för att ta ett nytt prov och gjorde inget försök att sälja på mig några medel. De föreslog att jag skulle göra ett 30% vattenbyte i dag och ännu ett efter ca 3 dagar. Skulle sedan komma in ett par dagar efter sista bytet för att göra ett nytt test. // Zazza
#7 - 9 september 2006 16:07
Azur skrev:
Teststickor & testpapper är värre än värdelösa. Dropptest är det som gäller.

Tack kan vara bra att veta så jag inte köper något som inte fungerar. / Zazza

Annons